Bukefalos 28 år!

Vilken information undanhåller du dina barn?

Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Ja, fast egentligen så är det ju lögn. Vin kanske visst är gott för barn, det vet jag ju inte. Däremot klart olämpligt förstås, men det är ju av andra skäl.
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Ja, fast egentligen så är det ju lögn. Vin kanske visst är gott för barn, det vet jag ju inte. Däremot klart olämpligt förstås, men det är ju av andra skäl.

Vi har fått lov att förklara varför det är skadligt för barn, sonen gillar verkligen smaken av öl, tyvärr... Men han är numera väldigt medveten om varför barn inte får dricka, varför man inte ska dricka för mycket som vuxen heller osv.
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Sonen kanske kan få äta sjömansbiff i stället för att dricka öl? :) Det är ju galet gott!

OnT
Här är tös så liten än så det är inget som är aktuellt.
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Halvlögn, tycker jag i så fall, o egentligen kan man ju säga att det är farligt för barn oxå. Tror dock inte vn är någon smak som så många barn skulle föredra heller. Detta kompisar/ kollegor som du skrev ty mer inte jag är lögn på något sätt, bara ett lagom svårt sätt att förklara.
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Generellt sett undanhåller jag ingen information.
Min dotter vet att jag jobbar i ett fängelse och att där sitter folk inlåsta. Sen är hon så liten att hon inte kan förstå varför de sitter inlåsta mer än att de har gjort något dumt.
Jag kommer inte ens på vad jag skulle undanhålla för något. Läsk dricker jag inte eftersom jag inte gillar bubblor så det är inget bekymmer. Dricker jag något med alkohol så säger jag bara att det är dricka för vuxna och så är det bra med det. Att kött kommer från djur har jag försökt förklara men det är oklart om hon har förstått det. Att djur och människor dör är heller inget jag hemlighåller för henne. Hennes gammelmorfar dog i våras och då har vi tittat på bilder med honom och jag har försökt förklara att han inte finns här på jorden längre, på samma sätt som vi har förlorat både katt och häst det senaste året.
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

En liten parentes bara, att kalla alkoholhaltiga drycker för "vuxendricka" är väl egentligen inte lögn? Rent lagmässigt så är det ju faktiskt olagligt för omyndiga personer att dricka alkohol.
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Visst inte, det är väl mer vad man ska svara när barnet frågar varför.
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Vi pratar också mycket om döden, och hon är medveten om att alla ska dö. Däremot kan hon inte acceptera att även hennes mamma och pappa ska dö, så där lägger jag fokus på att dt är så lång bort att det saknar betydelse. Döden är lite svårt ibland, och ibland väldigt enkelt.
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Min dotter har aldrig ställt frågan om när jag, hennes pappa eller andra i hennes närhet ska dö. Jag skulle tycka att det vore lite fel av mig att lova att ingen av oss kommer dö den närmaste tiden. För helt ärligt, det vet jag ju inte (även om det rent logiskt är så att det kommer dröja). Hennes mormor har kronisk cancer och har levt med det i sex år. För allt jag vet så kan hon bli akut mycket sämre nu i höst och faktiskt gå bort innan året är slut. Jag kan få en slipad gaffel i bröstet när jag jobbar och avlida av det. Eller så blir hennes pappa påkörd när han går över gatan.

Jag förstår såklart tanken med att säga så och kritiserar ingen som säger det. Däremot skulle jag nog själv dra mig för att säga sådant till dottern utan försöka vara så ärlig som det går. För faktiskt, jag vet inte när jag ska dö. Det är det ju inte särskilt många som vet.
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Fast så sabla renhårig är jag inte egentligen ... en grej som vi kör med för att få mikro-pausa (det är ett spännande liv när man har två barn under tre år!):
"Jag ska bajsa".

Fungerar utmärkt. ;-)

Haha! Den kör vi här hemma också! :D
Är det nåt man kommer på med fler små? Våra är 7 mån resp 2,5 år. ;)


OnT:
Som så många andra här kör vi med sanningen. Kommer inte på något vi aktivt undanhåller för barnen. Mer än ovan nämnda toalettbesök då. ;)
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Det är väl bara att förklara att barnets kropp inte är tillräckligt utvecklat för att dricka alkohol?

Lite OT: Jag förstår inte all hysteri det blivit om att dricka alkohol i barns närvaro - vissa tycker att man inte ens kan dricka ett glas vin/whisky en fredagskväll för att man har barn i närheten.. Det är skillnad på att bli stupfull, berusad och att ta ett glas. Mina föräldrar har aldrig hyschat med alkohol, och vi var alltid med när det var fest, hur små vi än var. Men mamma var alltid nykter/tillräckligt för att ta hand om oss. Pappa skrattade vi mest åt när vi fick stanna på hemvägen för att han skulle spy... :D (..och det blev människor av oss med!)

(Det kanske låter som alkoholister i vissas ögon, absolut inte!)
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

KL

Varför ljuger så många om sådant som läsk, godis, glass och glassbilen?

Det är ju sådant som barn pratar om inbördes, det måste ju vara stor risk för förtroendekris när barnet genomskådar att det har blivit lurat.

Alkohol ser jag heller ingen anledning att ljuga om, det är väl bara att säga att det inte alls är bra för barn och att även vuxna måste tänka på att dricka det med måtta.

Jag kan inte påminna mig att jag någonsin aktivt undanhållit barn någon information, däremot är det ju en hel del saker man behöver förenkla när man förklarar för dem, beroende på deras ålder.
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Usch vad hemskt med en förälder som dricker så att denna spyr i sina barns närhet! :(
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Varför? Som jag skrev så skrattade vi snarare åt det - inte fan led vi iaf... Sen hände det kanske 1-2 ggr/år och inte varje vecka.
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Det hände ett fåtal gånger under min uppväxt med att pappa kräktes (inte så vi såg dock). Tror att jag kan räkna antalet på min ena hand. Minns en gång när mamma och jag gick på varsin sida om pappa när vi skullr upp i lägenheten vi sov i den natten, haha. Ett steg upp för trappan, vingla till höger. Ett steg till, vingla till vänster etc :p det var rätt roligt då. Sen vill det ju till att man inte blir taskig när man dricker.
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Kl

Jag tycker att allt som har ett kommersiellt syfte är mer än ok att undanhålla sina barn, finns det någon här som har men av att inte veta vad glassbilen är???

Däremot vet inte mina barn, 3 år och 6 år att man kan bli full, de har ytterst sällan träffat fulla människor och det tycker jag inte att barn ska behöva göra.

Dricker man så mycket att man kräks, då har man definitivt druckit för mycket och om man som barn skrattar åt såna händelser så tycker jag det är tragiskt och att man vuxit upp med det och sen försvarar det. Stackars er!
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Usch vad hemskt med en förälder som dricker så att denna spyr i sina barns närhet! :(

Inte för att det någonsin hänt mig (var med på fester och bröllop som liten såklart, älskade det, och självklart drack släkten alltid vin till maten på släktmiddagar, någon gång i veckan.) men jag kan inte se problemet. Om barnen uppenbarligen inte minns det som någonting negativt.

(Han hade väl sannolikt låg tröskel för att må illa? Och således varken betedde sig orimligt eller personlighetsförändrat när han hade druckit. Har stött på vänner som är sådana, märks inte ett dugg att de druckit mer än ngn annan utom för det att de plötsligt mår illa. Dvs de kan föra en normal konversation och är inte Aftonbladetfullamän (svär, rullar på golvet, slåss och skriker otidigheter och vad som nu karikatyrfullamannen gör. Eller Aftonbladetfullakvinnor, glättiga, klängiga och bjuder ut sig eller vad nu karikatyren säger.)
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Föräldrar och släkt drack som sagt alltid vin till maten och whisky och vad som. Ändå såg jag första gången i livet "fulla" vuxna när jag var 18. De hade säkert inte egentligen druckit massor men de betedde sig illa, gapigt och skrikigt och ociviliserat, var ostadiga och läskiga mot busschauffören, värre än studenter (som jag alltid sett många av som liten tex sista april). Föreställer mig att det säkert är det ni ser framför er när ni tänker lite påverkade vuxna.

(Inte på tex ngn som suttit och trevligt diskuterat på en middag, upptäckt att oj då det var länge sedan jag drack och plötsligt sätter sig i ett hörn och sedan mår illa när de går från festen. Har sett, det kan tex vara en tjej som var i fel del av menscykeln eller en man som inte tänkt på att han inte druckit på ett år.)
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Nåja antar jag trådsvar då. Nej jag tror inte vi undanhåller någonting aktivt. Funderade säkert i tre sekunder på att låta bli att säga vad glassbilen var, men det har hittills varit enklare att bara säga att det är glassbilen. Han har aldrig frågat om vi ska gå ned och köpa glass. Lite oavsett har vi inte plats i frysen för en massa glasspinnar och hur skulle vi lyckas äta upp dem innan de blev gamla.

Ev "lögner" finns nog såklart i massor i stil med att dagis sover om nätterna (hus sover såklart inte). Blommorna blir ledsna om man drar i dem (vem vet de kanske sänder ut varningssignaler högst). Sniglar blir platta om man går på dem och barn blir platta om bilar kör över dem (trodde inte döda, abstrakt, skulle avskräcka så mycket för en 2,5 åring och så blev det så).
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Däremot vet inte mina barn, 3 år och 6 år att man kan bli full, de har ytterst sällan träffat fulla människor och det tycker jag inte att barn ska behöva göra.

Dricker man så mycket att man kräks, då har man definitivt druckit för mycket och om man som barn skrattar åt såna händelser så tycker jag det är tragiskt och att man vuxit upp med det och sen försvarar det. Stackars er!

Mina föräldrar har inte knusslat med nånting, vilket även gjort att allt fallit sig naturligt för mig och brorsan. Vi båda har en väldigt sund relation till alkohol och vet vad som är lagom och inte. Vi har aldrig nånsin lidit av att vara med på fester när vi var små; vi har suttit och sovit på en stol i ett hörn när vi blivit för trötta. Vi har aldrig nånsin blivit illa bemötta av fulla människor på dessa fester, alltid sett fram emot det och aldrig några dåliga minnen. Pappa har alltid betett sig perfekt i våra ögon.
Om du kallar det tragiskt så får det stå för dig. Jag kallar det en lyckad uppväxt!

För att återgå om att undanhålla saker; vissa saker tycker jag är "okej" att undanhålla - annars skulle ju ingen unge tro på tomten heller.. Och det vore ju mindre kul! Glassbilen har vi vetat vad det är, men mamma sa näst intill alltid att det var för dyrt, vilket ju är sant..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp