Vilken kattmat?

Smurfoff

Trådstartare
Vilken kattmat har ni till era katter? Har en ragdoll på 14 veckor som just nu äter royal canin kitten. Tycker dock royal canin är onödigt dyrt :P Finns det något foder som är minst lika bra men i lägre prisklass?
 
Royal Canin är absolut inte bättre än någon annan kattmat. Tvärtom så är det många sorter som är bättre, eftersom det är så mycket tillsatser i RC.

Många satsar på spannmålsfria alternativ, exempelvis Applaws eller Orijen.

När min "nyaste" katt var liten fick katterna Science plan för kattungar, och lite extra god Royal Canin kitten Maine coon ibland.

För tillfället äter de James Wellbeloved.

Det viktigaste när man byter foder är att man gör det LÅNGSAMT. Och om din unge bara är 14 v och har fått RC hos uppfödaren hade jag nog fortsatt med det ett tag innan jag ens börjar byta. Så att ungen hinner komma till rätta ordentligt innan man börjar experimentera.
 
Ok! Då köper jag en säck av de till. Har sett att bozita har kattmat, någon som vet om det är bra?
 
Jämfört med RC är väl dock Bozita rätt bra? Men jag kanske har missuppfattat?
Säg det till mina 3 katter, de äter bara RC Outdoor och RC fit allt annat ratas. Jag köpte en påse med IAMS, det äter inte ens skatorna.....Acuna och annat som är spannmålsfritt tittar dom inte ens på. Jag har haft katter sedan 1980 och ingen har dött av undernäring eller haft problem med kisseriet.
Och ja, under denna tid har jag haft 7 katter och 3 lever i högsta välmåga. Jag blir lite deprimerad över alla dom haft typ 20 katter under denna tidsperiod.
 
Säg det till mina 3 katter, de äter bara RC Outdoor och RC fit allt annat ratas. Jag köpte en påse med IAMS, det äter inte ens skatorna.....Acuna och annat som är spannmålsfritt tittar dom inte ens på. Jag har haft katter sedan 1980 och ingen har dött av undernäring eller haft problem med kisseriet.
Och ja, under denna tid har jag haft 7 katter och 3 lever i högsta välmåga. Jag blir lite deprimerad över alla dom haft typ 20 katter under denna tidsperiod.
Varför då? Det beror väl ändå på hur många man haft åt gången och varför de dött? Jag har för närvarande fyra katter, är jag sämre som ägare än när jag hade bara en som visserligen blev 20?
 
Varför då? Det beror väl ändå på hur många man haft åt gången och varför de dött? Jag har för närvarande fyra katter, är jag sämre som ägare än när jag hade bara en som visserligen blev 20?
Jag menar att en del har haft 20 katter under en tioårsperiod. Katter blir överkörda, försvinner, blir sjuka och avlivas osv.
Du träffar aldrig på en hundägare som avverkar djur på samma sätt. Det har alltså inget att göra med hur många djur du har. Om du räknar på hur många år jag har haft katter och hur många som inte finns längre kanske du förstår hur jag menar.
 
Säg det till mina 3 katter, de äter bara RC Outdoor och RC fit allt annat ratas. Jag köpte en påse med IAMS, det äter inte ens skatorna.....Acuna och annat som är spannmålsfritt tittar dom inte ens på. Jag har haft katter sedan 1980 och ingen har dött av undernäring eller haft problem med kisseriet.
Och ja, under denna tid har jag haft 7 katter och 3 lever i högsta välmåga. Jag blir lite deprimerad över alla dom haft typ 20 katter under denna tidsperiod.
Det är smakhöjare i RC har jag hört så det är troligtvis det som gör maten mer intressant än andra alternativ ;). Jag säger inte att katter dör av RC. Drar en jämförelse: Jag själv kommer inte dö om jag äter onyttig mat, men det betyder inte att den maten är bra för det.
 
Jag menar att en del har haft 20 katter under en tioårsperiod. Katter blir överkörda, försvinner, blir sjuka och avlivas osv.
Du träffar aldrig på en hundägare som avverkar djur på samma sätt. Det har alltså inget att göra med hur många djur du har. Om du räknar på hur många år jag har haft katter och hur många som inte finns längre kanske du förstår hur jag menar.
Tyvärr finns det gott om djurägare som avverkar djur på löpande band, otur, skador, sjukdomar, stöld mm. För några går det troll i djurägandet, för andra är det okunskap, för somliga slarv och för de flesta är det livet som händer. Jag tycker det är fult att slå sig på bröstet och peka finger åt andras olycka.
 
Isola äter Hills z/d eftersom hon inte tål några andra foder. Hon fick först torrfodervarianten som låg på - så här i efterhand - finfina 369 kr för två kg. Nu äter hon istället blötmaten som kostar en tjuga per burk och hon äter knappt en burk om dagen. Lägger alltså knappt 600 kr i månaden på kattmat, men det är bönan värd!
 
Vilken kattmat har ni till era katter? Har en ragdoll på 14 veckor som just nu äter royal canin kitten. Tycker dock royal canin är onödigt dyrt :P Finns det något foder som är minst lika bra men i lägre prisklass?

Jag ger till största del Bozita tetrapack. Köpte på mig mkt när jag hittade för 8,90 kr/st, tips är att kolla på prisjakt.se eller liknande.
 
För två vuxna katter blir det en priskostnad på ca 250kr månaden för mjukmaten. Mina äter lite torrfoder också och nu har jag märket Applaws eftersom det är mest kött i det av de sorterna jag hittat. Jag köper en liten påse på 2kg och då blir ju kilopriset dyrare, men man kan köpa större förpackning och frysa in så man inte har så mkt framme åt gången. Jag tror inte mina kisar kostar mig mer än 300kr i månaden för deras mat och då ger jag dom det jag tycker är bäst (och mest bekvämt).
Tetra är så smidigt också. Man kan lätt återförsluta förpackningen och ha framme utan att det luktar + mer miljövänligt än konservburkar.
 
För två vuxna katter blir det en priskostnad på ca 250kr månaden för mjukmaten. Mina äter lite torrfoder också och nu har jag märket Applaws eftersom det är mest kött i det av de sorterna jag hittat. Jag köper en liten påse på 2kg och då blir ju kilopriset dyrare, men man kan köpa större förpackning och frysa in så man inte har så mkt framme åt gången. Jag tror inte mina kisar kostar mig mer än 300kr i månaden för deras mat och då ger jag dom det jag tycker är bäst (och mest bekvämt).
Tetra är så smidigt också. Man kan lätt återförsluta förpackningen och ha framme utan att det luktar + mer miljövänligt än konservburkar.

Vad jag saknar att ha en katt som kan äta vanlig mat... :D

(Beställde just 48 burkar kattmat för 1022 kr...)
 
Jag vill hoppa in lite här nu efter att själv har blivit uppmärksammad angående Bozita.

Jag är testpilot av Bozitas mat för tillfället. Har gett deras mat till och från i över ett års tid och tyckt det varit bra, eftersom det är svenskt och hyffsat lättillgängligt.
Men så uppmärksammade ägarna av butiken Supercat mig att det den andra största ingrediensen är bagerivetemjöl och den tredje majsmjöl. Supercat själva valde att ta Bozita torrfoder ur sortimentet när de inte fick någon bra förklaring till varför man ska servera sin carnivore (som ju katten är) en tallrik bagerivetemjöl och majsmjöl med lite kyckling på..

Problemet med Royal Canin är två saker - De skriver vad fodret innehåller på innehållsförteckningen med de vägrar ange hur mycket av allt som fodret innehåller.
Royal Canins foder är så pass smak/luktsatt att får katterna välja bland många olika sorters foder så väljer de RC just för att de tilltalar dem bäst. Detta har RC även gjort för att det ska bli svårt att byta foder på katterna eftersom de inte vill välja något som inte luktar så gott som Royal Canins mat gör.

Problemet med alla fodersorter som innehåller massa spannmål är att det bara är bukfylla utan någon anledning. Katter måste ha kött för att överleva. Hundar kan äta en vegetarisk kost hela livet och må bra av det men katter är beroende av kött och taurin.
Med spannmål och annat skit i torrfodret så bajsar katten mer. Det går åt mer foder eftersom katterna inte får i sig köttmängden de behöver = äter mer.
Det är inte bra för vare sig plånbok (det går åt mer mat och mer sand) eller katt (som inte får i sig allt den behöver i en vanlig mängd foder och därmed kanske även går upp i vikt eftersom den äter och äter utan att bli mätt).

Det blir alltså förmodligen BILLIGARE att köpa ett dyrare foder som är bra (Orijen t.ex.) eftersom det går åt mindre mat i långa loppet!
Tråkigt att man kan tycka att lite kattmat är dyrt (RC säck 10 kg ca 600 kr som räcker i några månader om katten är själv) när man själv säkert äter kött och annat för några tusen i månaden.

Jag ger Bozita, Royal Canin och Orijen för tillfället, det kan jag erkänna. Mina katter får äta upp det som finns hemma, sen slussas de över förhoppningsvis hyfsat helt på Orijen, förmodligen kommer jag ha kvar lite Royal Canin just för att de är vana att äta flera olika sorter torrfoder samtidigt så de får välja själva.
 
Tyvärr finns det gott om djurägare som avverkar djur på löpande band, otur, skador, sjukdomar, stöld mm. För några går det troll i djurägandet, för andra är det okunskap, för somliga slarv och för de flesta är det livet som händer. Jag tycker det är fult att slå sig på bröstet och peka finger åt andras olycka.
KL Jag kan inte påstå att jag slagit mig för bröstet! Jag anpassar min tillvaro och mitt boende efter mina djur. Det anses inte så suspekt om det handlar om hundar men samma regler gäller inte för katter. Faktum kvarstår att jag har en mängd bekanta som bosätter sig där det passar dom och sedan släpper ut katten att sköta sig själv. Måånga katter blir överkörda, slåss med andra katter pga att ägaren prioriterat ekonomi före kastration osv. Jag fick själv avliva en katt som inte ens var nio år, det värsta jag behövt göra (hittills).
Men den dagen kanske kommer när människor inser att en katt klarar sig inte själv, så vi kan få slippa höra: Bara en katt.......
 
Bara en katt, en hund, en häst eller djur what so ever existerar inte i min värld, jag tycker däremot att det är skit när någon försöker göra sig förmer när de pga andra förutsättningar försöker dra poäng av sin djurhållning. Visst, jag kan ha åsikter och jag kan tycka saker är skit, men jag räddade en hund i fredags från att bli påkörd, jag sitter inte och slår mig för bröstet för att andra valde att köra förbi även om jag förundras över deras val.

Jag är en sån som stannar och griper in, är du det, eller är du en som tänker att någon annan gör det? Jag ringer polisen, jag fångar en lös häst, jag stannar när någon kört av vägen oavsett om de ser ut att behöva hjälp eller inte, jag håller upp dörrar och jag lyfter det som är tungt om någon inte orkar. Jag sitter inte på nätet och snackar skit.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 618
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 245
Senast: Jamienoble
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 448
Senast: Myrten
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
619
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp