Bukefalos 28 år!

Vilken ras ska jag ha?

Sv: Vilken ras ska jag ha?

Kan alltid skaffa en sån här
Balootrtt.jpg
leonberger (som för de mesta sover)
fast då skulle nog shettis passa bättre :D för dom springer mer än han
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Soft coated weathern terrier eller hur de stavas, vet inte hur det är med jakten med de fäller väl nästan inget?

Annars är ju rottis den bästa hund som finns!!!!
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Schnauzer! Har en mellan och det är en helt underbar hund om man sköter dom rätt från början! Lagom storlek och mycket "go" i dom. Vår schnauzer har inte fällt något alls, gäller att trimma den då och då.
Riesenschnauzer sägs vara lugnare i psyket (har funderat på att skaffa en sådan) däremot är det ju en mer brukshund. Det beror kanske på om uppfödaren bara vill sälja till sådana som tränar bruks. Vet inte riktigt.
Titta gärna närmre på schnauzern! http://come.to/mellanschnauzerringen :banana: :bump:
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Den leonberger jag träffat fick avlivas då den kom hem med rådjur - vuxna som hon egenhändigt dödat. Men hon var jättego som valp, dock krävande vilket väl var anledningen till att hon inte blev så omhändertagen som hon borde blivit.
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Ja jag vet, det är problemet att jag egentligen vill ha en brukshund men vet om att jag idag inte lever ett liv som skulle tillfredsställa en sån hund.
Dalmatiner och andra med liknande päls är helt klart bortvalda direkt - hellre då en långhår.
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Dom flatarna jag har träffat har inte haft så mycket jaktinstinkt måste jag säga, även om det är fågelhundar.
En luffar omkring i stallet här i kommunen och är jättesnäll mot barnen och kompis med katterna, samt hästarna såklart.

Andra har varit fina familjehundar. Men det beror väl på vart man skaffar sig hunden. Finns säkert dom med mer instinkt.
Men det är en bra hund, dock har den ju liite längre hår, men utan att för den delen vara svårskött.

Sen är det väl så att alla hundar hårar mer eller mindre. Kort och släthår tycker jag själv är värst då deras hår fastnar och sticks. Långhåriga tappar ju mer tussar kanske.

Sedan får folk göra som dom vill men har man barn och hund tycker jag man ska börja vänja sig vid att städa. Allergi kan LÄTT bildas. Men det hör inte till tråden! :cool:

Så kan man ju ringa rasklubbar och höra också. Tex labrador finns ju fler varianter på.


Ett till tips: Sätter av någon variant, fina hundar det med! :idea:
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Hur många flattar har du träffat, man kan ju inte utgå från en ytte pytte skara och säga att dom inte har jaktinstinkt.

De flesta Flattar avlas även på jaktmeriter och majoriteten av dom valpar kräver nog sin motion.

Jag har fortfarande svårt att förstå varför man skaffar sig en jakthund om man inte ska jaga osv....
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Hejsan!
Jag tycker en Greyhound skulle passa bra.
de jagar inte om de inte har tränats för kapplöpning förstås och de orkar springa med under cykelturer de älskar att leka med barn och de är lugna i hemmet tycker mest om att sova i en bekväm soffa eller liknande.
De fäller inte så mkt de har väldigt kort päls jag har själv en greyhound som är helt underbar. Många tror att de kräver så mkt motion men det gör de inte.
Min Wilma går alltid lös och tycker om att andra hundar försöker springa i kapp med henne.
Priset kanske kan bli lite väll häftigt men jag ska ta valpar på min tik nu när hon löper nästa gång om du är intresserad och de är i såna fall inte så dyra hemmet är viktigare.
Mvh
Veronica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Greyhounds är för mig en "klen" ras som behöver täcke o dylikt - har jag fel?
För övrigt så är jag inte överdrivet förtjust i hundar som är så tunna, klappar jag dom välter dom väl......
Skämt åsido - inga vinthundsraser o dylikt är intressant
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Nja, det hade nog att göra med den något idiotiska ägaren också. Man kanske inte kan ha en hund som söt gårdslufsarvovve utan att ge den någonsomhelst stimulans eller ens upptäcka när den sticker och överlåta till stallpersonalen att se till hunden. Alkohol fanns med i bilden också....
Hade jag vetat att dom skulle avliva henne så hade jag med glädje tagit henne men det var aldrig aktuellt med omplacering.
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Okej det var ett tips och man behöver inte ha täcke på dem det är mera de som tävlar och tränar hårt. De är väldigt vackra djur och man kan ju tro att de välter men de är stabila och älskar att kela
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Luff skrev:
Jack russell - boing boing boing - glad russel =studsboll, lite för intensiva

För att inte tala om "utpräglad jaktras". Absolut inget för den som önskar en hund med så lite jaktlust som möjligt.
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

staffordshire bullterrier. otroligt sällskapliga urmysiga och underbara. kallas för Nanny Dogs i hemlandet. min älskar allt och alla. även andra hundar. lagom stora och kort päls.
enda nackdelen är rasbundna sjukdomar.
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Så vad gillar du nu då? *nyfiken* :)

Jag röstar för dvärgschnauzern. Får nästan plats i cykelkorgen också! ;)

Ni andra som föreslår raser, hur tänker ni? Greyhound? :angel:
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Jag är nog inne på schnauzer men vet inte om mitt ego klarar en dvärg - det får nog bli en mellan.
Men det får vänta till nästa sommar.

Jag har också blivit lite förundrad över en del av tipsen men många gånger när jag tänkte efter lite så kanske dom inte var så galna trots allt.
Med undantag av Pudel för det är hundar jag inte kan med. Jag är Pudelrasist - inga argument tar.
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Ni andra som föreslår raser, hur tänker ni? Greyhound?

Öhh och vad menades nu med det? :confused:

Greyhounds är en fantastisk hundras.Få hundraser har en sådan VÄRDIGHET....lättskötta, glada och kelsjuka och dessutom mycket smarta.

När min ena greyhound låg inne på djursjukhuset...så beskrevs hon inte som "hund"...utan "dam". :D

Mina hundar har fått följa med på ridturer etc...aldrig några problem. ;)

Men sedan är det ju en smaksak....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 025
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 544
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 438
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 020
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp