Bukefalos 28 år!

Vilken ras ska jag ha?

Sv: Vilken ras ska jag ha?

Jag förstår det, jag tog också åt mig trots jag inte var inblandad från början.
Men om man som Seabaz har börjat värdera djur högre än människor...

Är man inte miljonär så har alla människor ett ekonomiskt tak för hur mycket man kan klara av.
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Tror inte det handlar om att värdera högre än människor, utan bara att sakna sunt förnuft när det gäller sjuka djur... Likaså finns det många som tycker att jakt är idiotiskt, man kan ju ge dem P-piller...

Gärna för mig, med jag tänker inte proppa i en enda älg en pilla, dessutom vågar jag inte tänka på alla vattendrag som hade blivit fulla av hormoner.

Jag är uppvuxen med slakt på gården och fattar när djur ska dö och kan även ta beslutet att de ska avlivas, men det betyder ju inte att man är känslolös. Man kan inte lägga hur mycket pengar som helst på ett lidande och sjukt djur...

Håller iaf med, djur har förmånen att kunna avlivas när de lider, den förmånen ska de ha...

//E
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Jag måste faktiskt försvara Seabaz lite.... iallafall om jag förstod han rätt... det klart man kan lägga ner en engångssumma på en bästa vän, hur hög den är beror ju naturligtvis på. Sen avlivar man väl inte en hund som kanske bara är 2-3 år och har hela livet framför sig om det inte skulle vara ett allvarligt fel???? Även vad det kostar... då hade jag faktiskt inte heller sålt en hund till dig/er heller!! Är det ett fel som kanske inte går att göra något åt, eller något fel som tar längre tid att få ordning på än vad hunden är gammal så tycker jag naturligtvis att hunden ska få springa iväg till de eviga ängarna! Men jag skulle aldrig få för mig att avliva en hund som man vet blir bra även om det skulle kosta mig...då skulle jag inte ta ansvaret att skaffa en hund. Vet hut! :mad:
Skaffar man en hund får man ta ansvaret! Vilken människa som helst vet att det kan kosta om det skulle hända något.

Som sagt schnauzer är en väldigt trevlig hund... men den kostar ju lite med... Vi köpte vår för 9500:- förra året... då låg de runt 7500 -10 000:- så det är ingen billig hundras, men vi har fått en helt underbar hund och jag kommer aldrig att ångra det! :banana:
Lycka till med hundköpet!
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Men va fan - var i helvete har du läst att jag skulle avliva en hund om den blev sjuk. Nu är jag vansinnigt förbannad, skärp till dig.
Jag bara skrev att jag inte vill köpa en dyr hund +10000:- och när då folk kommenterade att det minsann var dyrt att ha hund och har jag inga pengar då kunde jag inte betala om den var sjuk. Då skrev jag att om nu hunden skada kostade mer än försäkringen och några tusenlappar till så får man ta bort hunden hellre än att rasera hela sin familjs ekonomi.
Så Back off - du vet inte ett skit om hur mycket pengar jag lagt på mina djur genom årens lopp.
VET HUT själv snorunge
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Visst har man ett ansvar, men det ansvaret sträcker sig inte så långt att man ska behöva gå ifrån hus och hem för att rädda sin hund. Har man dessutom barn så går deras välbefinnande först av allt och står det mellan mat på bordet till dem eller vård till hunden så får hunden gå.

Så länge man lever ensam kan man ta beslutet själv om hur mycket pengar man vill lägga ut, men i de fall man har familj får man ta hänsyn till den också. Partnern kanske inte alls är beredd att skuldsätta sig eller leva på marginalen för att rädda en hund. Jag själv skulle inte låna så pass att jag fick betala av det flera år efter att hunden dött. Det är inte värt det.

Själv har jag nu en 5-årig hund med eventuell cancer. Hon har alltså ungefär halva livet kvar, om hon nu får vara frisk. Jag kommer dock inte att behandla henne för cancern om det inte visar sig vara skitbra prognos, typ 100 % chans att hon blir helt återställd( inte troligt). Hon får går istället. Den dagen den sorgen.
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Tror att Luff har för avsikt att försäkra hunden och menade på att man utöver det inte har råd att typ pantsätta huset för att rädda hunden med dålig prognos...

Min hund exempelvis har allvarliga allergier som kostar mig minst 2000 extra om året, det är en del när man är fattig student. Dock hoppas vi på att hon inom ett par år (nja, kanske 5) mår så pass bra att jag slipper ge henne sprutor. Hon lider inte, bara rister lite extra på öronen, men hade hon gått full med klåda och liknande så vet i tusan.

Hade en häst som var blind, och visst kunde hon leva med det, men hon hade inte klarat sig en dag i naturen eftersom hon inte kunde kommunicera med andra hästar så bra, dessutom är ett flyktdjur utan syn dödsdömt. Så jag valde att avliva henne pga konsekvenserna av henne blindhet, hjärtlöst kanske, men hon mår nog bäst nu.

Man måste vara realist...

//E
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Äh, ta inte åt dig. Man har råd att tänka sådär när man är ensam och inte har några större åtaganden eller skyldigheter. Jag tänkte likadant förut, men sen jag köpte lägenheten och är på väg ut i arbetslivet så har jag insett att det inte funkar att tänka så. Visst avgudar jag min hund, men det är dock en hund med kort tid på jorden. Skulle hon kunna följa mig livet ut skulle jag kunna tänka mig att lägga ut mer.
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

JO det var det inlägget jag läste...att du skulle avliva den om du inte kunde betala kostnaderna... JAG tycker inte att man gör så mot ett djur, inte om man införskaffat sig det och om sjukdomen (eller något annat fel) går att råda bot på. Gör du det...det är väl upp till dig...då förstår jag att du inte vill betala så mycket för en hund... inte värt att betala mycket för något som kan bli sjuk efter en månad och kosta lite för mycket... då är ju alla pengar slängda i sjön.... eller??
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Mmm... folk kan skriva mycket.... jag bor i lägenhet, köpte hund 1 år efter jag blev sjukskriven och lever fortfarande på sjukpenning efter 2,5 år.... och har minst 1 år kvar att gå...av hela mitt liv har jag jobbat i 6 månader... Jag vet hur det är att leva snålt det må jag säga... men jag skulle inte avliva min hund om hon skulle bli sjuk och försäkringen inte skulle täcka allt... det får kosta, hon är trots allt en av de som gör att jag orkar med dagarna! Jag vet hur det är att leva snålt men till skillnad från dom som har jobb, och kanske lever snålt då o då...så lever jag snålt alltid...
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

En hund är egentligen ett redskap hur elakt det än låter och det handlar inte om att kosta "lite för mycket". Man skaffar hund av en anledning, vissa skaffar som substitut för barn, vänner eller liknande. Jag skaffar hund av praktiska själ och sedan tillkommer alla själsliga band och visst är jag barnsligt förtjust i mina djur, men det finns ju gränser...

Det är en investering och det kostar tillräckligt mycket ändå, det är sällan man får pengar tillbaka, allt handlar om att lägga ut och få glädjen att ha ett djur tillbaka. Att då ha ett sjukt djur är ju fruktansvärt, själv låter jag inga av mina hundar lida, då ser man bara deras ledsna blickar, om det då är avlivning som är alternativet så får man ta det.

Fast sen är jag ju en sån knäppis som skjuter djur också...

//E
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Jag är student och har det inte direkt fett heller. Det är just därför jag inte är beredd att lägga allt jag äger och har på just den här hunden. Jag måste ha råd att leva också, inte bara betala vård åt hunden. Min gräns går vid att maxa ut försäkringen och sedan kanske lägga på 10 000 till, men då får det vara ett engångsbelopp. Jag säljer som sagt inte bostaden och inte heller bilen för en hunds skull.
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Jo men det är precis så som du säger som jag skrev i mitt första inlägg. Man avlivar inte ett djur som det inte är något allvarligt fel på. Sen är det en sak om den är gammal och kanske aldrig blir riktigt bra även om man lägger ut massor av pengar, då kan man naturligtvis tänka på att den ska slippa lida. Man ska inte låta ett djur lida!!...det har jag aldrig skrivit men man ska inte avliva ett djur som kan bli bra (om det har många år kvar att leva) .... det tycker jag är fel.. men det är ju min åsikt! Jag hade gjort precis som du med hästen, sånt är jag inte emot, men jag är emot att man avlivar ett djur som kan bli bra och har många år framför sig. Men det är ju jag som är van att vända på 50 öringarna... Det är inget illa ment... jag ville bara säga att jag förstod vad Seabaz menade.... och säga vad JAG tyckte... inte vad någon annan ska tycka
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Beligisk Vallhund.. Riktigt lättlärda och barnvänliga!
Nackdelen enligt många är att det räcker inte med bara mortion, den vill också aktivera hjärnan. Men om man är intresserad av det så är det absolut den trevligaste lättskötta hund :) Lycka till med letande!
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Gnist skrev:
Löpande kostnad per år på en mellanstor hund värd 10 000 :-

Med mat, vacc, försäkring, grejor =ca 500 :- / månad
Det är en viss skillnad på att lägga ut 500 spänn per månad och hosta upp 10 - 15 000 :- på en gång...
Är ju mer överkomligt att betala 7500 - 8000:- ....

Fast om hon (trådskrivaren) inte ska köpa hund förrän nästa sommar kan hon ju börja spara de 500:- i månaden från o med nu och har då redan 6000 sparat till nästa sommar, lägg då till de 6000 (?) hon tänkt betala så är hon ju uppe i en "dyr" ras.
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Ni är ju för himla roliga, jag har aldrig sagt att jag inte har råd att köpa en dyr hund - jag VILL inte köpa en dyr hund - förstått.

Det finns ingen anledning att köpa en hund för 10000 kr och mer när jag vill ha en trevlig familjehund - jag ska inte avla, tävla eller har storhetsvansinne.

Däremot vill jag ha en renrasig hund då man är så att säga säkrare på vad man köper, eftersom dom hundraser jag normalt vill ha inte passar mitt nuvarande leverne ville jag ha tips på lämpliga hundraser och har fått FLERA JÄTTEBRA TIPS, tack för dom.

Sen ifrågasattes helt plötsligt MIN djurhållning och MIN ekonomi.
Som trådskapare betackar jag mig för fortsatta diskussioner av den arten.

Vill ni tjafsa om oansvariag hundägare så fixa en egen tråd.

Och donnis du har tydligen inte förstått att du var fruktansvärt oförskämd. Man skriver inte så som du gjorde. Seabaz var ute o seglade men att säga till någon att veta hut när man inte vet fakta det är att gå över gränsen.
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

:idea: Du får gärna köpa hund av mig nästa gång jag har valpar :) tycker du verkar vara en vettig hundmänniska, med sunda hundideér :smirk:
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Tackar - ja hade du bott lite närmare så hade kanske fått besök vid valpdags
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Jag tycker ni var elaka mot Seabaz... om jag förstod h*n rätt! Jag tycker inte att man avlivar en hund bara så där om det inte är för hundens eget bästa! Då säger jag Vet hut, för det tycker jag verkligen inte är att respektera känslor! Sen när har inte hunden känslor? Det ska tilläggas att det var i det stycket jag menade vet hut, om man skaffar en hund och sen blir vet. kostnader för höga och man avlivar fastän hunden kan få många fina år till att leva. Det tycker inte jag!
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Men vad i allfridens namn snagglar du om - elaka mot Seabaz - h#n påstod saker om mig som h#n inte har den blekaste aning om. Jag har inte sagt något om Seabaz.
Lägg ner nu Donnis om du inte tänker be om ursäkt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 012
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 481
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 334
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
15 917
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp