Bukefalos 28 år!

Vilken ras ska jag ha?

Sv: Vilken ras ska jag ha?

Då är det dax att du träffar ett gäng trevliga storpudlar ;) . Har inte ännu lyckats träffa på någon dålig individ. Lätthanterliga, trevliga, glada, lättarbetade, älskar familjen, älskar jakt.

Har haft tre tikar, har en nu på snart 5 år, du kanske ska träffa henne ;) , sen är du kär :love:
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Mohahhahha.
Vänner till mig som haft flertalet hundar skaffade storpudel just för att dom skulle ha en hund som gillade att dressyrjobba.
Nummer ett var fullständigt av banan och blev inte ens rumsren - pinkade inne (nyrastad) då han inte fick uppmärksamhet av en telefonpratande husse, att han dessutom trodde att köksbord o bänkar var fullständigt normala vistelseplatser för en storpudel var ju inte heller ett plus. Den blev tillslut avlivad efter många strapatser. Nästa pudel - från en annan uppfödare, rymde så fort tillfälle gavs - enbart i syfte att hitta katter att nacka. Han fick dock ett långt liv men var alltid kringgärdad av diverse säkerhetsåtgärder. Dubbla ytterdörrar -låsta, aldrig någonsin lös - han hoppade lätt över normala hundgårdsstaket, koppel som inte gick att bita av osv.
Och dess husse o matte var som sagt mycket hundvana.
Nä, aldrig i livet en pudel.....
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Softisar fäller i princip inget hår, men kräver enorm pälsskötsel och regelbundna klippningar för att se ut som dom ska....
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Luff skrev:
För övrigt så är jag inte överdrivet förtjust i hundar som är så tunna, klappar jag dom välter dom väl......
:rofl: :rofl: Fina hundar är det , men håller med om att dom är lite "peckliga" :rofl:
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Funderar på det här med priset.
Du vill inte ha en för dyr hund i inköpspris (tex. en lagotto), men sen då.
Inköpspriset är en engångskostnad. Sen tillkommer ju försäkringar, vet.vård (ev.), vaccinationer, mat, kurser osv.
Har man råd med det om man inte har råd att köpa en 'för dyr' hund?
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

hemlig skrev:
Funderar på det här med priset.
Du vill inte ha en för dyr hund i inköpspris (tex. en lagotto), men sen då.
Inköpspriset är en engångskostnad. Sen tillkommer ju försäkringar, vet.vård (ev.), vaccinationer, mat, kurser osv.
Har man råd med det om man inte har råd att köpa en 'för dyr' hund?
:rofl: :rofl: :rofl: Men HALLÅ........
Om man inte har massvis med pengar, så är det väl ganska naturligt att sätta kaffet i vrångstrupen när man ser prislappen på vissa raser...
Har väl inget med att göra huruvida man har råd, med de löpande kostnaderna...... :cool:
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Enligt min uppfattning så borde man nog ha råd med en engångskostnad (vilket dessutom är bra att ha i beräkningen ifall det händer nåt och hunden behöver vet.vård + sjukhusvistelse) om man ska skaffa hund.
Det var inget illa menat, bara min tanke.
Kan själv hosta av fasa när jag ser vissa priser på (oreggade) hundar....men vad jag sett kostar hundar "i allmänhet" 8000-10000kr.
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Löpande kostnad per år på en mellanstor hund värd 10 000 :-

Med mat, vacc, försäkring, grejor =ca 500 :- / månad
Det är en viss skillnad på att lägga ut 500 spänn per månad och hosta upp 10 - 15 000 :- på en gång...
Är ju mer överkomligt att betala 7500 - 8000:- ....
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Har du aldrig hört talas om försäkring....
Allvarligt talat, skulle min hund råka ut för en så svår skada/sjukdom att hundens försäkring + några tusenlappar till inte skulle räcka så skulle jag avliva den.
En hund är inget barn som är värt att sabba en hel familjs ekonomi för.
Nu kan jag inte komma på någon sjukdom som kan vara så komplicerad och kosta så mycket men så vet ni min hemska ståndpunkt. Min gamla schäfertik drabbades av en hel del problem i sina senare år och vi tog kostnaderna allteftersom, till slut var dock hennes höfter slut och då tog jag bort henne. Hon blev 12 år.
Att lägga mer än 10000.- på att köpa en hund anser jag vara nära ocker och inget jag vill stötta. Jag vill ha en hund, inte göra en investering.
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

en flatcoated retriver kanske. Tycker själv de är en interligent, lättlärd och snäll hund som ändå kräver motion. Dessutom så är pälsen hyffsat lättskött och det är väl de att de ibland används till fågeljak men har själv aldrig upplevt någon flat som en jakthund. Dessutom tycker jag de är väldigt vackra hundar!
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Luff skrev:
Mohahhahha.
Vänner till mig som haft flertalet hundar skaffade storpudel just för att dom skulle ha en hund som gillade att dressyrjobba.
Nummer ett var fullständigt av banan och blev inte ens rumsren - pinkade inne (nyrastad) då han inte fick uppmärksamhet av en telefonpratande husse, att han dessutom trodde att köksbord o bänkar var fullständigt normala vistelseplatser för en storpudel var ju inte heller ett plus. Den blev tillslut avlivad efter många strapatser. Nästa pudel - från en annan uppfödare, rymde så fort tillfälle gavs - enbart i syfte att hitta katter att nacka. Han fick dock ett långt liv men var alltid kringgärdad av diverse säkerhetsåtgärder. Dubbla ytterdörrar -låsta, aldrig någonsin lös - han hoppade lätt över normala hundgårdsstaket, koppel som inte gick att bita av osv.
Och dess husse o matte var som sagt mycket hundvana.
Nä, aldrig i livet en pudel.....


Tilllåt mig att småle :rofl: eller skratta lite ( det kan jag behöva )

Om du tror att dessa beteenden berodde på att hundarna var Pudlar så hm ... *fniss*
Jag skulle säga att det har med UNDERSTIMULERADE HUNDAR som skriker efter lite uppmärksamhet.
Vet rätt många som kommit till klubben med exakt samma problem ( hunden kissade inne i protest ) Och gissa, ingen av dessa var pudlar utan , spaniels, restriver, schnauzer m.f ;)

Nu tror jag säkert att du skrev inlägget med en gnutta skämtsamhet, vilket du kan tolka mitt inlägg som också... :D
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Grejen var att dom var INTE understimulerade, dom var med i stallet som valpar varje dag (även när det senare var omöjligt att ha dom lösa eftersom dom aldrig kom på inkallning), hade hundkompis, tränades regelbundet på brukshundsklubben och alltså var inköpta för att dom skulle vara läraktiga och ev tävlas i lydnad med. Husse var dessutom lite cirkusmänniska och tillbringade långa stunder med att lära in tricks.

Sen vet jag att det finns problemmänniskor för alla hundraser och att det ofta kommer hundar med sina människor till brukshundsklubben för att få hjälp med sina kommunikationproblem men dessa två storpudlar var faktiskt omåttligt knepiga.
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Jo, jag har hört talas om försäkring.
Men vet att många skulle lägga ut det som försäkringen inte täcker, om det behövs.
Du lägger ut så mycket du vill på din hund - och jag så mycket jag vill.
Vi behöver inte bli osams om vem som har bäst 'metod' för det.....Som jag sa i tidigare inlägg, det var inget illa menat, bara Min tanke!
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

hemlig skrev:
Funderar på det här med priset.
Du vill inte ha en för dyr hund i inköpspris (tex. en lagotto), men sen då.
Inköpspriset är en engångskostnad. Sen tillkommer ju försäkringar, vet.vård (ev.), vaccinationer, mat, kurser osv.
Har man råd med det om man inte har råd att köpa en 'för dyr' hund?

Du antar att jag inte har råd att köpa en dyr hund och därför inte har råd att ta hand om den.
Att jag helt enkelt inte vill betala massor av pengar för en hund för att rasen är poppis/sällsynt faller dig inte in.

Ditt antagade från början är galet och du har tydligen inte läst första inlägget där jag skrev att jag är hundvan och har haft flera hundar.
Ditt inlägg var ganska nedvärderande.....
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Welsh Corgie! :love:
Helt underbara familjehundar, kort päls. Tror att de är vallhundar.
Den där milen bredvid en cykel kan dock bli problem, eftersom de inte har så mycket längd på benen.
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Vi har nog olika syn på hundar du och jag. När jag skaffade min hund så var jag berädd att lägga ut mellan 8-12 tusen på den. Av en slump snubblade jag över en valp och en uppfödare som jag kom så bra överens med att jag fick valpen för 6 tusenlappar fast han egentligen är värd mer.

Men om något skulle hända min hund så skulle jag prata med veterinären och om minsta chans att få hunden frisk skulle finnas, även om det skulle ta lång tid och krävas specialiteter osv.. Så skulle jag ta den.

Jag gjorde ett misstag med en häst jag hade för 5 år sedan och avlivade den för "hästens skull". Men hade jag vetat bättre hade jag haft kvar hästen än idag. Det kommer jag alltid få ångra.
Men smaken är som baken.

I mina ögon är djuren mina bästa vänner, en del av dom är mycket bättre än vissa människor.
Mina djur är ingen investering eller accossear. Det är inte heller några maskiner. Om du vill ha hundens respekt så ska du också respektera den och med en inställning från början att "händer det en olycka och jag måste betala mer än 10 000 så avlivar jag den istället". Enligt mig borde man kanske skaffa sig en gunga eller ny cykel eller en fyrhjuling eller annan leksak istället då.

Men som sagt, det är ju min åsikt. Och om jag vore uppfödare så skulle jag inte sälja en hund till dig när du har den inställningen. Jag hoppas också du berättar din åsikt den dagen du bestämt dig och stöter på en uippfödare.. Dom vill nog veta det.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Dom flesta uppfödare ser det nog precis som jag...kanske därför jag FICK prima valp av mycket meriterad uppfödare, han visste att hunden fick ett bra hem.

Jag anser att du har förolämpat mig djupt och du har ingen aning om hur jag tar hand dom mina hundar.
Ditt inlägg får mig att undra vad du är för människa som kan säga något sådant till en person du inte vet något om. Kanske bäst du håller dig till hundar - dom brukar älska sina mattar hur dom än blir behandlade.
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Jag har samma inställning som Luff. Jag är inte heller beredd att lägga ut en halv förmögenhet på att rädda min hund och jag är inte beredd att göra vad som helst för att få henne frisk. Man får sätta det i proportion till livskvalitet och hur mycket tid hunden har kvar.

Jag skulle till exempel inte låta höftoperera henne då hon är åtta år. Det är för lång konvalescens med för lite tid i livet kvar. Alla ingrepp som sätter ned hennes rörelserförmåga under längre tid är jag mycket skeptisk mot. Min hund lever för att springa, gärna bredvid cykeln, och det tar jag ogärna ifrån henne. Om det däremot handlar om en konvalescens där hon inte får spåra, simma eller bära tungt så kan jag behandla. Det klarar hon sig bra utan ändå.

Jag skulle heller inte ställa upp på en behandling som innebär att hon behöver passning dygnet runt i sex månader eller mer. Hur skulle det gå till?
Då måste jag ju sluta plugga och i framtiden låta bli att jobba och då blir ju varken jag eller hunden försörjda. Jag säljer heller inte min bostad bara för att ha råd med hundens vård. Man får sätta det i proportion till vad det kostar för mig. En hund har trots allt en begränsad livslängd och jag är inte beredd att ge upp ett bra jobb eller mitt drömhus för att hunden ska kunna leva några år till.
 
Sv: Vilken ras ska jag ha?

*knapplån*

Bara för att lägga mig i lite, jag hade själv en skadad häst som jag allvarligt funderade på att sälja bostaden för att ge honom en chans till ett liv som sällskapshäst. Till slut får sunda förnuftet ta över och nu sitter jag här och betalar av lån jag tog till veterinärvårdsräkningar och en död häst. (Ja han var försäkrad osv... Mycket krångel var det dock.) Detta har fått mig att tänka om. Aldrig igen kommer jag att "göra allt jag kan" ekonomiskt sett för att rädda ett djur. Jag har skulder för år framöver, har inte råd att köpa ny häst eller en ny hund och livet känns läskigt innehållslöst. Tack gudskelov är jag iaf inte bostadslös!

Ett djur är ett djur, hur mycket man än älskar det så är det egna livet viktigare.

Och ja, jag älskade min häst in i det sista. Min tröst är att han fick en bra sista tid trots all otur.

Tillägg: vore jag uppfödare (har sålt en del "ungar" i mina dagar, dock aldrig valpar) väljer jag hellre köpare med sund bonnförnuft än nån fjortisaktig tjej med attityden att jag "gör minsann allt för min hund, den ska få leeeeva!". Allt för ofta ser man folk som håller liv i sina gamla/skadade hundar av rent egoistiska skäl. Jag tycker Luff verkar vara en ypperlig valpspekulant baserat på det hon skriver, hon har erfarenhet, vet vad hon vill och inte vill ha och resonerar förnuftigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ras ska jag ha?

Tack Elionor o Jadzia
Jag blev faktiskt riktigt ledsen över påhoppet av Seabaz.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 012
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 481
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 334
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
15 917
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp