Vilken ras ska jag välja?

S

Sommartjej

Jag har börjat gå i hundköpar tankar men jag vet inte vilken ras som kan passa mig?
Jag skulle vilja ha en mindre hund då det är lättare om man inte har så mycket utrymme, foder kostnader osv.
Men vilken ras?
Jag vill ha en lätt dresserad hund som tycker det är roligt med dressyr och kanske ev. agility.
Det ska helst inte vara en jakt hund, då jag inte vill att den ska ha anlag att sticka iväg och spåra...
Den ska helst inte heller vara "skällig"..
Några tips? :)
 
Jag tycker du ska skjuta hundskaffarplanerna på hyllan ett tag. En valp mår inte bra av att präglas på hunddagis.

En mjukishund kanske är ett bra substitut :devil:
 
Nej, jag tänker inte köpa hund fören jag har gått ut gymnasiet och verkligen har tid för valpen! :)
 
Tja, jag tycker att du bestkriver en cocker MED jaktanlag. Den skall hålla sig nära sin förare och absolut inte gå efter vilt. Den är energisk och med på allt.

Annars finns ju schipperken som jag är väldigt svag för. En robust hund i mycket behändigt format och utan cockerns krävande pälsvård.

Kanske skulle en corgi passa? De verkar läckra, men jag har aldrig ägt någon själv.

Mvh
Duvan
 
Sv: Vilken ras ska jag välja?

En Irish soft coated weaten terrier! Dom kan man ställa ut och träna aguility med! Annars bedlingtonterrier! Dom ser fula ut på bild, men dom e egentligen skit söta!! Det är bara klippningen som gör dom "fula"!
 
Sv: Vilken ras ska jag välja?

Lagotto romagnolo! (www.lagotto.org)

Ca 40-45 cm, mycket lättlärda (ibland kanske väl lättlärda :p ), inget jaktanlag. Finns mycket att säga. Rekommenderar sidan jag skrev ovan.
 
Sv: Vilken ras ska jag välja?

Lättdresserade hundar finns inte, bara hundar som är mer eller mindre motiverade än andra. Du motiverar med hjälp av tre saker om man ska ta det grovt, mat, flock och sex. Förhoppningsvis står du för de två första. :o

Alltså kan du få en bullmastiff som är otroligt följsam likaså kan du få en pudel som är självständig... Det hänger mycket på dig och generna.

Det finns massor av mindre hundar som skulle kunna passa dina önskemål, själv är jag otroligt svag för petit brabancon. Koijkerhondje har blivit väldigt poppis, även klassikern sheltie är tacksamma och lätta att ha att göra med och mycket framgångsrika inom agility.

//E
 
Sv: Vilken ras ska jag välja?

En valp mår inte bra av att präglas på hunddagis

En valp får inte börja på dagis förrän vid 6 månader ålder.

Dock är det en utmärkt lärotid för en unghund att gå på dagis. Självklart beroende på individ och dagis. Har själv jobbat på dagis och båda mina hundar följde med då de var valpar. De har gett dem ett enormt säkert kroppsspråk och fått lära sig olika rasers speciella små egenheter.

De unghundar som inte respekterade och lyssnade på andra, sattes ihop med vuxna hundar som var säkra och trygga. På det fick den "uppstuddsiga" unghunden lära sig att visa hänsyn och respekt.

Ett bra dagis med kunnig personal kan göra underverk med tuffa eller osäkra små unghundar och hjälpa dem fram till att bli trygga och lugna hundar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 120
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 417
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 822
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 405
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp