Vilken ras?

Hej allihopa!
Jag har suttit och läst igenom min tråd och funderat, jag vet fortfarande inte vilken ras jag vill ha. Jag har funderat lite på om jag kanske ska köpa en till Labrador... Jag tycker att allt är perfekt med denna ras förutom att den är så glad i folk, vilket jag tycker är ganska jobbigt. Jag antar att jag kan ha överseende med det men jag känner ändå att jag skulle vilja ha lite mer tips, gärna på raser som inte älskar allt och alla, reserverad.

Med vänlig hälsning :)
 
Hej allihopa!
Jag har suttit och läst igenom min tråd och funderat, jag vet fortfarande inte vilken ras jag vill ha. Jag har funderat lite på om jag kanske ska köpa en till Labrador... Jag tycker att allt är perfekt med denna ras förutom att den är så glad i folk, vilket jag tycker är ganska jobbigt. Jag antar att jag kan ha överseende med det men jag känner ändå att jag skulle vilja ha lite mer tips, gärna på raser som inte älskar allt och alla, reserverad.

Med vänlig hälsning :)

Det där kan du ju träna :)
Vår älsta golvade folk i rent glädjefnatt i yngre dagar. Hon bröt tom svärmors arm när hon lyckades välta omkull henne ute på isig backe. Efter lite lydnadstäning i hur man hälsar på folk så hoppar hon aldrig och nöjer sig istället med att plocka upp ett föremål (helst en sko) och svassa runt med den en liten stund :up:
 
Det där kan du ju träna :)
Vår älsta golvade folk i rent glädjefnatt i yngre dagar. Hon bröt tom svärmors arm när hon lyckades välta omkull henne ute på isig backe. Efter lite lydnadstäning i hur man hälsar på folk så hoppar hon aldrig och nöjer sig istället med att plocka upp ett föremål (helst en sko) och svassa runt med den en liten stund :up:

Ja det är sant! :D Jag får googla på hur man tränar det. :)
 
Ja det är sant! :D Jag får googla på hur man tränar det. :)

Prio ett är att inte låta hunden hälsa på folk. Många vill fram och gulla med valpar men säg nej!!
Träna sen in en fin kontakt. Ta en kompis till hjälp och tex sätt hunden plats vid din sida och jobba på att ha kontakten medans vännen går fram och skakar han med dig mm.
Skaffa en rutin hemma med att hunden tex ska lägga sig i korgen, sätta sig och vänta eller vad du föredrar innan du öppnar dörren för gäster. Hälsandet får ske på ett komando från dig när du känner att tajmingen är rätt.

Labbar lär sig lätt detta. Ledarhundarna tex får aldrig hälsa på folk.
 
Hej allihopa!
Jag har suttit och läst igenom min tråd och funderat, jag vet fortfarande inte vilken ras jag vill ha. Jag har funderat lite på om jag kanske ska köpa en till Labrador... Jag tycker att allt är perfekt med denna ras förutom att den är så glad i folk, vilket jag tycker är ganska jobbigt. Jag antar att jag kan ha överseende med det men jag känner ändå att jag skulle vilja ha lite mer tips, gärna på raser som inte älskar allt och alla, reserverad.

Med vänlig hälsning :)

Min labbe är lagom social - han hälsar på folk och sedan är han nöjd med det :) Men det är en jaktlabbe, och de är ju ofta dels mindre sociala och kanske inte den modellen på labbe du ska ha.
Men jag säger som Voff, det går absolut att träna!
T ex genom att lära in ett alternativt beteende, lära dem att lägga sig på sin filt när det kommer folk osv.
 
Angående dalmatinerns mentalitet tror jag det går att vettiga uppfödare bara man gör en ordentlig research i valet av uppfödare. Jag gjorde en snabb koll på avelsdata och hittade åtminstone en som mentalbeskriver sina hundar med vettigt resultat samt använder dem till rallylydnad, lydnad och barmarksdrag utöver utställning, vilket jag ser som en positiv grej (brukar innebära fokus på mentalitet framför/utöver utseende). Troligtvis finns det fler men jag gjorde som sagt bara en snabb koll nu. Allergier förekommer tyvärr en del i rasen men går åtminstone att minska risken för om man sätter sig in i rasen och hör med någon insatt vilka uppfödare som t.ex. har avlat på allergiska hundar, snacket brukar gå om sådana saker.

Angående rottis tänker jag att det inte finns så många raser som liknar den och som inte är bruksraser. Det är väl lite så att det är bruksegenskaperna som gör rasen till det den är. Men det ger absolut en ledtråd till vilken typ av hund du är ute efter förutsett att rottisen du träffat var rastypisk. Jag upplever ändå rottisen som en social ras vilket även stämmer om man ser till rasmedelvärde på MH. Jämför man med BPH-medelvärde för saluki som är en utpräglad vinthund är den inte särskilt intresserad alls av att hälsa på nya människor medan rottisen är socialare och gärna tar kontakt (gäller för bruksraserna generellt). Jag tycker därför det låter som att du är ute mer efter en hyfsat träningsvillig sällskapshund som är social om än inte "retrieverflamsig", mer än vint/urhundsmentalitet? :)

Edit: såg nu att du gillar vinthundar (man kan ju gilla flera olika typer av hundar :D), tänker att det isåfall är just whippet som ligger närmast till hands? Det finns några whippet-ägare här som kanske kan svara på hur det fungerar med jaktlusten för dem i vardagen. Själv har jag en jaktgalen terrier så jag är inte mycket till hjälp på den punkten :p

Min tredje dalmatiner kom därifrån, och faktiskt nästan den enda uppfödaren jag rekommenderar, deras hundar är kanonbra mentalt!
Jag hade ju världens enklaste whippet, hon var totalt galen på kapplöpningsbanan, men hon kunde passera ett rådjur eller hare på en meters håll utan att lämna min sida, men det hör ju till ovanligheterna. Min lilla italienska vinthund är precis tvärtom, helt galen på vilt, men totalt ointresserad av kapplöpning. Keligare hundar än italienare är dock svårare att hitta, skulle väl vara staffar då! Oftast är dom ointresserade av andra än sin egen flock, men det finns iggisar som stoppar ner tungan i halsen på vem som helst!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 711
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 110
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 805
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 033
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp