vilken ska jag välja?

S

sanni

Går tankarna att inhandla ett par riktiga stigbyglar då de vanliga känns mindre och mindre bekvämma att rida i...

Men jag vet inte vilka jag ska köpa, har sett att ni distansare ófta har "flex ride" stigbyglen (Den tunna) Men inte så många med "EZ ride" stigbyglen.
Beror det på något, eller är det bara jag som helt enkelt inte sett ni andra som har "EZ ride" stigbylen?

Jag tycker att "EZ ride" stigbyglen ser bekvämare ut..men vad vet jag..?:confused:
 
Sv: vilken ska jag välja?

Jag rider i EZ ride stigbyglar. Fast mina fick jag i present från USA för många år sedan. Mina är dessutom i lättmetall, ej plast. Jag tycker mycket om dem, men skumdynan var bedrövlig. Den tippade fram och bak hela tiden. Har satt i hårdgummi i stället. Mina stigbyglar svikar inte som Flex ride stigbygeln. Har provridit sådana med, men tyckte inte alls om sviktandet.

Så egentligen så gillar jag inte plaststigbyglar alls. Men det är de många som gör. Köper du sådana så tycker jag att du skall välja Flex ride.

Hälsning Maja
 
Sv: vilken ska jag välja?

Jag köpte ett par Flex-ride, och trots att jag använde dom i flera månader kunde jag inte vänja mig. Sviktandet gjorde mig inget, men jag, som alltid haft "naturligt" sänkta hälar när jag rider, kände att jag nästan stod på tå i dom stigbyglarna. (i alla fall horisontellt).
Det i sin tur gjorde att jag kände mig instabil.
 
Sv: vilken ska jag välja?

Jag har ridit några år i H**ks metallstigbyglar som ser ut som en bur. Kalasbra tycker jag! Har provat såna där plaststigbyglar som fjädrar lite, men jag fick superduperont strax ovanför knäskålarna.
 
Sv: vilken ska jag välja?

Jag rider både i Flex-ride och EZ ride. Jag tycker att båda två är överlägsna "traditionella" stigbyglar. Det är framförallt den större anläggningsytan mot foten som jag gillar. Svikten i Flex-ride märker jag inte så mycket. Dynan i EZ ride tycker jag fungerar bättre.
Med storlek 42 i skor är Flex-ride för liten för vissa av mina vinterskor/stövlar.
Slutsats: gillar båda två men föredrar EZ ride.
L
 
Sv: vilken ska jag välja?

Jag rider i samma typ av stigbygel som Moheed använder. Jag trivs jättebra med dem./M
 
Sv: vilken ska jag välja?

hrm..lika kluven..olika besked...:crazy:

Men undrar är det någon mer som känt av att EZ skumbiten sitter ostadigt?
 
Sv: vilken ska jag välja?

Har precis beställt ett par flex ride, så jag vet inte om dom är bra, men jag undrar över om någon vet hur bra de är ur säkerhetssynpunkt?
Jag har inte lust att fasna i stigbygeln.
 
Sv: vilken ska jag välja?

Moheed skrev:
Jag har ridit några år i H**ks metallstigbyglar som ser ut som en bur. Kalasbra tycker jag! Har provat såna där plaststigbyglar som fjädrar lite, men jag fick superduperont strax ovanför knäskålarna.

Jag har också funderat på att köpa dem. De borde ju också vara tryckfördelande i viss mån...
 
Sv: vilken ska jag välja?

Helt oslagbara. :love: :love: jag fick ett par flex ride med korgar. inte bara lätta utan stor anläggningsyta för foten och lite svikt tycker jag. köp dem du ångrar dig inte. de är hållbara också. :banana: :banana:
 
Sv: vilken ska jag välja?

Rider med flex ride, mitt bästa köp någonsin. Fick ofta ont i knäna efter långtur med vanliga stigbyglar men aldrig med flex ride. Ur säkerhets synpunkt, om man har slutna så ska det inte gå att fastna, dessutom är de lite bredare än vanliga så de är antagligen säkrare.
 
Sv: vilken ska jag välja?

Jag har ridit med flex ride i flera år och tycker dom är jättebra.Stor anläggningsyta som jag gjort ännu större genom att linda ett varv med liggunderlag.Det blir liksom lite tempurkänsla...
 
Sv: vilken ska jag välja?

Heh. Jag blev tvungen att gå ut på distansritt.nu för att kolla vilka stigbyglar jag har haft senaste 6 åren.. :D

Har tydligen Flex Ride-varianten (den med bur) och har alltså inte märkt av den där svikten som de sägs ha. Trivs bra med dem och tycker numera att alla vanliga stigbyglar är små och läskiga och tunga och kalla och man riskerar ju att tappa stigbyglarna hela tiden. :smirk:
 
Sv: vilken ska jag välja?

Sen åkte jag ut till stallet igen och tittade vad som hängde på den andra sadeln (som jag nästan aldrig rider i) och titta! Ett par EZ-ride stigbyglar. Så jag tycker nog att de är lika bra då... :smirk:
 
Sv: vilken ska jag välja?

Nu har jag provat en variant till! :banana: Det är en plastbur man skruvar fast jätteenkelt på den vanliga stigbygeln. Man tar bort gummiplattan först. Den tyckte jag var en MYCKET bra budgetvariant! Finns på H**ze för under hundralappen.
 
Sv: vilken ska jag välja?

Moheed skrev:
Nu har jag provat en variant till! :banana: Det är en plastbur man skruvar fast jätteenkelt på den vanliga stigbygeln. Man tar bort gummiplattan först. Den tyckte jag var en MYCKET bra budgetvariant! Finns på H**ze för under hundralappen.


Har funderat på en sån. Är de bra?
Jag har nämligen svårt att få högerskänkeln stilla så iblnad tappar jag stigbygeln.

Jag ska köpa nya stigbyglar, vill inte riskera att fastna och bli hängande efter. Men jag måste bli rik först...

//Lillan
 
Sv: vilken ska jag välja?

Jag var inne på www.lillhastenistav.se och under aktuellt hittade jag en variant på stigbygel som jag inte sett tidigare. Det var även ett bra pris på dem. Det är inget jag har provat, men tänkte att det kanske var någon här som är intresserad.
 
Sv: vilken ska jag välja?

Jag gillar dem! Det den förhindrar är ju att foten inte åker igenom stigbygeln. Om du är rädd för att fastna kan du ju använda någon form av säkerhetsstigbygel. De med svängd utsida funkar ju till dessa burar, men stigbyglar som har en utlösningsmekanism går inte att sätta dem på eftersom själva fotplattan är involverad i själva mekanismen. Man tar bort gummiplattan och skruvar fast buren i fotdelen. Stödytan för foten blir större och det är skönt när man rider långt tycker jag.
 
Sv: vilken ska jag välja?

Moheed skrev:
Jag gillar dem! Det den förhindrar är ju att foten inte åker igenom stigbygeln. Om du är rädd för att fastna kan du ju använda någon form av säkerhetsstigbygel. De med svängd utsida funkar ju till dessa burar, men stigbyglar som har en utlösningsmekanism går inte att sätta dem på eftersom själva fotplattan är involverad i själva mekanismen. Man tar bort gummiplattan och skruvar fast buren i fotdelen. Stödytan för foten blir större och det är skönt när man rider långt tycker jag.


Låter ju skitbra, de var inte så dyra i HORZE såg jag. Jag har sånadär svängda stigbyglar och har bara hört skit om dem. Att folk fastnar alltså. Jag har dock bara fastnat en gång och då hade nån vänt dem åt fel håll (så bågen gick bakåt).

Demed gummisnodd gillar jag inte heller då jag vet att de plötsligt kan gå av. Och de övriga säkerhetsstigbyglarna har jag inte råd med just nu...

Å andra sidan..Om man inte har nån sadel s¨kanske man inte behöver stigbyglar heller:crazy:

//Lillan
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 973
Senast: valy
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 249
Senast: JennyLz
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 709
Senast: Sirap
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 168
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp