Bukefalos 28 år!

Vilken stil på stallet? (inredning)

_Yggdrasil_

Trådstartare
Jag håller på att renovera mitt stall och har funderat mycket på det här med olika inrednings stilar.
När jag inreder ett rum i mitt hus försöker jag alltid fånga en viss känsla/stil osv. och har nu fått för mig att inreda mitt stall i en lyxig 1800-tals stil.
Har tänkt mig gamla guldfärgade ramar till boxtavlorna, utsmyckningar på boxgaller, kanske nån snygg kurvig byrå i sadelkammaren och massor av annat kul!:)
Jag menar vem har sagt att man inte kan ha blommor gardiner och andra sköna prylar i stallet!?
Naturligtvis går säkerheten först, men jag är sååååå trött på alla nakna opersonliga stall!

Nån annan som inreder sitt stall till en viss stil? Visa gärna bilder!
Eller berätta vad du skulle vilja ha för stil i ditt stall 1800-tal, western, 50-tal, 70-tal, supermordernt? Låt fantasin flöda!
 
Sv: Vilken stil på stallet? (inredning)

Visst kan man ha blommor, gardiner och annat i stallet, men tänk bara på att det blir superduperdammigt... Sen ska det ju inte stå i de fönster där hästarna kan komma åt dem heller (en häst kan ju komma lös på natten). Men i sadelkammare och foderkammare, så skulle man ju kunna pynta lite mer.

Vi inredde ett tomt, oanvänt stall i våras, det användes väl första gången i slutet av maj och redan nu är det jättedammigt. Då har jag ändå haft hästarna ute dygnet runt (utom en natt, när det var busväder).
 
Sv: Vilken stil på stallet? (inredning)

jag tycker det beror på hur byggnaden ser ut. har man ett helt nybyggt stall eller en vanlig ladugård så ser det bara konstigt ut med en massa krumelurer. det blir ju som jag skulle inreda mitt hus långt ute på landet i skepparstil. eller hypermodern inredning trots att huset är 100 år.

sen är det ju en prisfråga! boxinredning kostar MKT, även i vanlig standard utförande. vackra galler och mässingknoppor får man betala dyrt för. jag skulle gärna haft det sådär exklusivt och lyxigt, men om man inte har obegränsat med pengar så känns det som att det finns viktigare saker att lägga pengar på...

så kolla upp priser innan du börjar planera!
 
Sv: Vilken stil på stallet? (inredning)

Ja jag använder budget prylar, har redan ett befintligt stall som fungerar fint. Men jag känner kig inte riktigt "hemma" men har börjat kika på lite idéer om att få stallet exklusivt för en billig peng. Gjutna hästhuvuden från en av de större ridsport butikerna och i övrigt mycket Second Hand. Tyvärr är det massor av grund arbeten kvar, putsning och kalkning innan själva inredandet kan börja men jag har tänkt mig lite Spanska Ridskolan stuk på det hela :)
 
Sv: Vilken stil på stallet? (inredning)

Nu är stallet så gott som färdigt. Det blev iallafall härligt snygga kristall lampetter i sadelkammaren, egenbyggda tränshängare och lite smått och gott. Blev verkligen jättenöjd, men det är fortfarande endel jobb och pyntning kvar.
 
Sv: Vilken stil på stallet? (inredning)

Ojoj nu äntligen är stallet klart en hel evighet för sent :mad:
Men här är iallafall lite bilder

Lampetter is adelkammaren:
29943964.jpg

Boxtavlorna:
31827743.jpg

Tränshängaren:
31827744.jpg

Selhängaren:
31827745.jpg

Foderhörnan:
31827746.jpg
 
Sv: Vilken stil på stallet? (inredning)

Nån annan som inreder sitt stall till en viss stil? Visa gärna bilder!
Eller berätta vad du skulle vilja ha för stil i ditt stall 1800-tal, western, 50-tal, 70-tal, supermordernt? Låt fantasin flöda!

Jag gillar idén med att inreda icke-hästigt, gärna lite överraskande för att bryta av! Man behöver ju inte köpa krokar på Hööks eller täckeshängare på Börjes och man måste ju inte likadana boxskyltar som alla andra...

Och "man-tager-vad-man-haver", ekonomiskt sinne och återvinning i alla ära, men visst är det roligt att leta efter hyllor och draperier etc som verkligen är det man har tänkt sig, istället för att använda överblivna lagerhyllor och missmatchande hinkar och lådor.

Här kommer några bilder från vår sadelkammare:

s006.jpg


s009.jpg


s028.jpg


s021.jpg


Bjuder på en före-renoveringen-bild också (samma hörn som nedersta bilden):

s019.jpg


Nästa projekt är renovering av foderutrymmet - vi har inte bestämt vilken inredningsstil vi ska använda där ännu. Det finns en gammal spis och bakugn där och kanske gör vi något som är den "värdig" (dvs ngt gammeldags) eller så blir det något överraskande! Hm..

Lösdriften är ganska kal/modern, men ganska så hästig. Skulle vilja pimpa den också men vet inte riktigt hur...
 
Sv: Vilken stil på stallet? (inredning)

Jag har typ lantligt shabby chic skulle jag säga... Vitlaserad väggar, vita skåp, mkt gjutjärn. Snyggt och stilrent. :)
 
Sv: Vilken stil på stallet? (inredning)

sätter ett litet krux här så jag kommer ihåg att visa tråden för min man! vi håller på att bygga stall:)
 
Sv: Vilken stil på stallet? (inredning)

Wow vilken rolig tråd! :) Hittade den när jag sökte på "sadelkammare" för att få lite tips till vår stallritning. Vi har ju inte riktigt kommit till inredningsbiten än utan letar gård, fantiserar ihop stallritningar, vrider och vänder. Men mor min arbetar som inredare och självklart vill jag sätta min egen prägel på stallet!

Jag funderar också på "lyxigt 1800-tal" som stil, när vi tittar på gårdar så favoriseras i alla fall bostadshus från dessa årtal starkt! Vill gärna att hela gården ska ha ett genomgående tema dvs. bostadshus, stall, ridhus osv... Har dock förstått att det kommer bli dyrt... :p

Men väldigt inspirerande med bilder! Hoppas att fler med mysiga stall lägger upp bilder så man får njuta :)
 
Sv: Vilken stil på stallet? (inredning)

Här är mitt stall, men vad det är för stil, har jag inte en aning om. Men vill helst ha saker som ser gamla ut.

S6302074.jpg


Här lite krusiduller, gjorda av konsoller till hyllor

cupen032.jpg


Bild023-3.jpg


Bild021-2.jpg


Bild040.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken stil på stallet? (inredning)

Fantastiskt fint stall ni har fixat! Hur många boxplatser har ni? Har ni byggt nytt från grunden? Flera fina bilder? Roligt när det är sådär pyssligt och inte bara kalt.
 
Sv: Vilken stil på stallet? (inredning)

Åh vilket mysigt stall, kan erkänna att jag kommer att sno din idé med att göra schablonmönster, var verkligen en trevlig detalj! :)

Gillade även kontrasten mörkt/ljust (snor kanske den idén också) :angel:
 
Sv: Vilken stil på stallet? (inredning)

Smart med hyllkonsollerna! Har sparat den bilden i min "tips inför stallbygge"-mapp :p Verkar ju vara ett jättebra sätt att få "krusiduller" utan att betala multum för färdiggjorda boxdörrar.
 
Sv: Vilken stil på stallet? (inredning)

Ja vi har byggt nytt från början. I stallet är plats för tre boxar, och en sadelkammare, utanför har vi två uteboxar. Just nu är bara två boxar inredda, box nr 3 fungerar som avställningsplats åt rockard, höpåsar och annat. Själva stallet går att bygga på åt sidan ifall man vill ha fler boxar, det är stora dörröppningar åt båda håll.

På dörrarna har vi pärlspont, som maken kom över ett stort parti, för en struntsumma, lika bra att använda denna tänkte vi, så vi har klätt utsidan av boxarna och ska klä resten av väggen runt stallet utanför boxarna med detta. Insidan har vi behållt slät, så det blir lätt att göra rent.

Vi har en herre, som alltid bajjar på väggen, därför tog vi mörkt brunt nertill, så syns det inte så väl. Och tyckte det var trevligt med lite krusidull jag också, så därför blev det schablonen och hyllkonsollerna. Finns ju gjutjärnsgaller att beställa färdigt, men frakten blev väldigt dyr (tungt), och vår budget var tight, så det blev konsollerna istället.

Har också köpt krokar och hängare i gammal stil, gjutet med hästhuvuden på billigt, finns lite här o var att få tag på. Trivs bra med stallet, i och med att det är så öppet. På bilderna är det inte riktigt färdigt med takluckan, den som ska ventilera ut frånluften, därför det hänger ner byggplast :crazy:
 
Sv: Vilken stil på stallet? (inredning)

Tack för svaret! Jag är imponerad över allt finlir ni har lagt ner på bland annat målningen. Såg att taket också är lackat...
Vi håller just nu på och planerar ett fyrboxars stall så det är väldigt roligt att se mindre fina stall som andra byggt. Min tanke är också att stallet ska bli lite fint för oss människor med, med gjutjärnsdetaljer, trä och någon accentfärg.
 
Sv: Vilken stil på stallet? (inredning)

Nu har jag inget egat stall ännu, men antagligen om några månader! :banana:

Inredningen i det befintliga stallet kommer att rivas ut med en gång då det är så klent byggt och dessutom en konstig planlösning som inte alls fungerar bra rent praktiskt.
I dagsläget finns 2 boxar men det kommer att göras om till 3 boxar och bli ett litet utrymme för skottkärra/grepar mm.
Kommer även bygga en isolerad sadel/foderkammare.

Mitt stall kommer att vara LJUST inrett.
Äggskal/gräddvitt upptill och gult eller beige nedtill.
Då stallgången tyvärr kommer att vara i smalaste laget har jag valt att ha galler ut mot gången så hästar som står inne inte ska kunna ha sina huvuden i vägen ute i stallgången.
Gallrena kommer att vara i snurrat gjutgärn från den lokala smides firman.
I stallet kommer det vara ganska avskalat, bara boxskyltar och hängare för en grimma/häst.
Runt ytterdörrarna i stallgången kommer det dock att målas kurbits för att få lite färg och liv, ev kommer det att målas en Dalahäst med.
Jo jag bor i Dalarna som ni kanske förstår och jag gillar den gamla Dala stilen :)
Det passar liksom bra till allt det Falu röda och vita knutarna :)

Så mitt stall kommer vara gammeldags stil med gjutjärns detaljer :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Erfarenhet av Opel Mokka
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp