Vilken vovve passar mig???

Sv: Vilken vovve passar mig???

Neeej! Gillar inte russels alls tyverr! Helt fel typ av hund för mig!
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Dina hundar är så söta! Men tror du verkligen att en cocker kan passa??? Orkar de springa bredvid hästen och nöjer de sig med den aktivering jag skrivit att jag har tid med???
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Allmänt svar:

Schnauzer och pudel verkar passa bäst altså?? Konstigt ingen av de raserna har jag tänkt så mycker på utan kom mest på att de kanske skulle kunna passa in...

Drömhunden är ju som sagt spaniel....

Den springer jag har nu har ju som sin största fördel att hon har en otroligt bra sökradie och förarkontakt inbyggd!
Jag trodde att det var något som hörde till rasen?? De jobbar ju i huvudsak efter skott även om ni gärna drar iväg efter all möjlig sjöfågel utan att bry sig om att nån ska skjuta den först!

Därför ansåg jag att de var lätta att få mycket god löslydnad på...

Staff och bulle var jag också väldigt sugen på synd att de inte verkar passa... Känner en liten staff-tik som älskar livet som stallhund men de är väl olika....

MERA TIPS TACK!!!
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Hmm berätta gärna mer om rasen!
Hur ska pälsen skötas??
Kan man ha längre päls så de inte ser så krulliga ut???
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Jag tror en Cocker passar alldeles utmärkt. Lagom stor, lätt att ha med överallt, älskar allt och alla. Tack förresten, ja dom är jättesöta mina små tjejer.
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Lady_A skrev:
Men tror du verkligen att en cocker kan passa??? Orkar de springa bredvid hästen och nöjer de sig med den aktivering jag skrivit att jag har tid med???

Mina cockrar följer gärna med på ridturerna, och de springer säkert dubbelt så långt som hästen :D Så länge du kör någon sorts hjärngympa och motion de flesta dagarna i veckan är en cocker nöjd med tillvaron.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Hjärgympan hade jag tänkt skulle bli lite mera aktiv träning tex agility, apport, lydnad på helgerna (1-3h) samt lite kortare pass med tricks och vardagslydnad ngra kvällar i veckan...

Ridturer att hänga med på blir det 3-5 dagar i veckan och de andra dagarna (då medryttare har hästen) tänkte jag passa på att ta långa mysiga skogspromenader (1-2 h)

Sedan inte sagt att det inte kan komma en vecka då vi har tusen tentor och vovven får nöja sig med kortare promenader och färre ridpass....

Rödtotten på din användarbild är så juvligt vacker!!! Det råkar inte va en tik som ska få valpar nästa sommar??? *le*
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Lady_A skrev:
ÖNSKEMÅL:
Inte för liten (minst cockerzize) men inte så stor att jag måste köpa kombi...

Hög arbetsmotivation och mycket will-to-please men inte för högt aktivitetsbehov :o

Lätt att ha lös så hon kan springa bredvid hästen när jag rider

Pälsen slelar ingen roll men får gärna vara lång mjuk och lockig då jag gillar att pyssla med pälsvård....

Gilla folk och andra hundar och vara lätt att ha med överallt

Hmm du har aldrig funderat på en Wheaten terrier :)? (Irish softcoated wheaten terrier)

mankhöjd ca 45-50 cm.
Päls som inte fäller, skall dock kammas igenom minst 1 gång i v. Helst 2 ggr.
ÄR en gårdshund från början.
Lättlärda
Lekfulla
Glada och sociala.
En perfekt stallhund ;) (min hund har följt med på x:antal ridturer.
Mångsiding hund: tränar agility, lydnad samt viltspår!
Barnkär hund.

Det enda man skall "se upp med" är i slyngelåldern. Men det klarar man gallant om man är konsekvent men ger mycket kärlek!

:)
3dca20f81dbd437d8e08f42588e9ee92.jpg


0ceae48c2275487c8867cb205887d234.jpg



c9e49f0696874c16bbfea9e2e870c7d2.jpg
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Lady_A skrev:
Hmm berätta gärna mer om rasen!
Hur ska pälsen skötas??
Kan man ha längre päls så de inte ser så krulliga ut???

Var ska jag börja....
Jo, för det första, pälsen ska vara krullig! ;)

Blir 40-50 cm höga (lite beroende på om du har tik eller hane). Utmärkt "spår"-näsa - är dock inga jakthundar vilket jag tycker är jätteskönt!
I övrigt ska den klippas ner 1-2 ggr/år och däremellan toppas lite om den blir ojämn. Ingen borstning, möjligtvis innan bad och schamponering så man får ut skräp som fastnat i pälsen.

Hjärgympan hade jag tänkt skulle bli lite mera aktiv träning tex agility, apport, lydnad på helgerna (1-3h) samt lite kortare pass med tricks och vardagslydnad ngra kvällar i veckan...
Passar säkert utmärkt för agility (har ju inte hunnit börja med det än då min tös är för ung), men vad jag sett och förstått av henne är det nåt som kommer passa. Spårning är som sagt en annan sak att köra och lydnad såklart.

Mer info finns på www.lagotto.org där du även kan läsa tex. ras-standarden!
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Lady_A skrev:
Rödtotten på din användarbild är så juvligt vacker!!! Det råkar inte va en tik som ska få valpar nästa sommar??? *le*

Det är en tik..., hon är ljuvlig...:love: och hon ska ha valpar..., fast om ca. 5 veckor om allt går som det ska :smirk: , så nästa sommar blir det inga efter henne. Fast jag har ju PM:at dig med ett annat förslag :idea:

Mvh,
Duvan
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Tyvärr är Russelhannar ofta jobbiga mot andra. Leder klart kastreringsligan hos oss!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken vovve passar mig???

En bullterrier KAN stämma in på alla punkterna, utom lång päls då.... ;) Men du kan inte räkna med att få mycket will to please gratis, utan den får man oftast plocka fram själv, ibland med okonventionella metoder. Min gris är tex otroligt motiverad när det gäller spår, men inte speciellt när det gäller lydnad. (Och det grundar sig förstås på mina prioriteringar.)

Jag har haft henne med när jag rider, och det fungerar bra, och det finns många som kör agility med sina bullar. Kolla in
www.bulle.nu och www.svbtk.com!
En gång bullterrier, alltid bullterrier! :)
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Jag säger bara: Du ska ha en bearded collie ! :love:
th_4f81d44c.jpg

3f66fc57.jpg

Underbara mot människor och andra djur, kloka och lättlärda, roliga, har päls :p , lagom stor, älskar långa promenader, älskar agility mm mm
...men man får räkna med lite sand i knutarna :angel:
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Jag gjorde en kul grej på internet en gång. Gå in på www.canis.no och klicka på rasväljaren så får du frågor om hur din hund ska vara. Nu behöver man ju inte tro på det som står där men det är kul att se sitt resultat och det kanske kommer upp någon hund du aldrig tänkt på! Du kanske får något bra tips? Kika, det är kul!
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Lilja_89 skrev:
Jag gjorde en kul grej på internet en gång. Gå in på www.canis.no och klicka på rasväljaren så får du frågor om hur din hund ska vara. Nu behöver man ju inte tro på det som står där men det är kul att se sitt resultat och det kanske kommer upp någon hund du aldrig tänkt på! Du kanske får något bra tips? Kika, det är kul!
Den klarade inte mina krav, tex vallhund ripjakt!
PL
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Jag har provat flera såna test, och de kommer undantagslöst upp raser som jag a: inte är ett dugg intresserad av, och b: inte har intresse eller möjlighet att aktivera på rätt sätt. Typ vallare och jakthundar.
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Lilja_89 skrev:
Jag gjorde en kul grej på internet en gång. Gå in på www.canis.no och klicka på rasväljaren så får du frågor om hur din hund ska vara. Nu behöver man ju inte tro på det som står där men det är kul att se sitt resultat och det kanske kommer upp någon hund du aldrig tänkt på! Du kanske får något bra tips? Kika, det är kul!

Gjorde testet och bland annat kom Dvärgschnauzer upp - och vi som ska skaffa en! :)
Det blir en svart hane, första besöket är nästa vecka, därefter är det väl "bara" 2-3 veckor kvar till hämtningen. *längtar*
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

:love:
Åh, vad jag längtar efter en beardis när jag ser dina bilder.

Till trådskaparen: min syster hade bulle förut, den hade då rakt inte passat dina krav. Hon avskydde motion, man fick dra runt henne på promenaderna. Att springa bredvid en häst skulle hon ALDRIG gjort.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 283
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 588
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 669
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Okej, om allt i livet klaffar ( :nailbiting: ) så hoppas jag kunna köpa valp nästa år. Nu har jag en femårig flattekille, vi tävlar och...
2
Svar
24
· Visningar
1 652
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp