Vilken vovve passar mig???

Lady_A

Trådstartare
Har starka funderingar på att skaffa hund nästa sommar och börjar redan nu fundera på lämpliga raser! Hoppas på hjälp och tips från alla hundkunniga härinne!!!

Är uppvuxen med en Springer tik som är min absoluta ögonsten! :love: Dock var jag så liten när vi skaffade henne att det är min pappa som stått för fostran och tränning av henne...

ÖNSKEMÅL:
Inte för liten (minst cockerzize) men inte så stor att jag måste köpa kombi...

Hög arbetsmotivation och mycket will-to-please men inte för högt aktivitetsbehov :o

Lätt att ha lös så hon kan springa bredvid hästen när jag rider

Pälsen slelar ingen roll men får gärna vara lång mjuk och lockig då jag gillar att pyssla med pälsvård....

Gilla folk och andra hundar och vara lätt att ha med överallt


RASER JAG FUNDERAT PÅ:
Springer (den ras jag vill ha mest av allt...) :love:
Cocker (engelsk)
Bullterrier :d
Staff (kanske lite liten att springa med)
Am. Staff (kanske för tuff för mig??)
Setter
Boxer (lite för stökig och bufflig men söt!)
Mellanscnauzer
Storpudel
Dalmatiner(eg inte men hört att den passar väldigt bra som hästhund)
Flat

Vill prova på lydnad och agility på hobbynivå, ta långa promenader, lära in en massa kul tricks, och kanske ställa ut lite.

Har tänk jobba på tex brukshundsklubb en dag varannan helg samt träna själv ngra timmar andra helger, hunden får som sagt mycket springmotion och lite granna hjärngympa varje dag...

Finns det ngn hund som uppfyller mina krav och som kan tänkas trivas med den aktiveringen?? :confused:

Jag är 21 och pluggar till veterinär....
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Hejsan, är själv ägare till 3 hundar varav en av dem är en Eng staff. Helt perfekt!! Liten hund i ett paket som en stor hund. Så det kanske ska var en hund du ska tänka lite mer på i ditt val av ras - men den är korthårad då ;)
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Jo de är väldigt charmiga!
Men orkar de verkligen springa bredvid hästen???
Sen är jag lite orolig för en så envis, självständig hund hund!? Behöver man inte vara kunnig alt slita stenhårt för att få bra pli på dem???

Berätta gärna mer om din staff! Vilka andra två hundar har du?
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Jag gillar ju alla bullhundar men man ska nog inte ha en sån som första egna hund egentligen...men som sagt det är mina ögonstenar speciellt eftersom jag har en själv. Sen så måste man ju tänka på att man inte får träna dom för mycket förrän dom är över 1 år...
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Blindmelon har rätt ang träningen. Men ja min lilla tik orkar att kuta efter hästen, blir hun trött så tar vi en paus bara. Min Staff är envis till tusan men mkt snäll! En bättre hund kan man inte ha (tycker jag) - snäll mot alla andra hundar, älskar människor och barn - perfelt storlek ja allt är bra med henne. Men hun har varit jobbig som valp då, envis som bara den med att lära sig "fy fy inte bra att äta upp mammas nya skor" etc. :) Hehe men lite måste man offra då. Min andra hund som är en stor mix mellan Leonberger/Tervuren/Dobberman är också en otroligt fin hund och mkt speciell, stor, långhårad och snäll. Jag tog hand om honom när han var 4, (omplacerings hund) och han är nu 9 år. Otroligt bra psyke och intelligent. Min 3 är dottern till bägge som jag har nämt, det hände en "olycka" för lite över ett år sedan mellan mina 2 andra och vips där hade vi fått 7 tikar (hela kullen). Jag valde att behålla henne då jag alltid har önskat mig en valp efter min stora hund (mixen). Sjukt bra blandning - fått skryt av alla dem nya ägarna och jag är själv nöjd. Problemet är bara att hun fick ett känsligt psyke - det är bara jag som gå ut med henne, det är bara jag som kan ge henne kommandon etc. MEN så blev hun efter att vår gård brann ner för ett år sedan, hun sprang in och gömde sig i sin bur (dem andra sprang ut) och blev där tills en brannman hämtade henne. Efter det så är det bara mig hun litar på (snackar nu om "valpen" till Staffen och Mixen). Men för att göra det enkelt så hade jag garanterat köpt en ny Staffe om jag skulle ha en 4:e hund (som inte blir aktuellt nu) - har ju 3 hundar - 3 hästar - 4 ökenrottor - 1 son och 1 man ;) . Bästa är väl att läsa så mkt du kan om dem olika raserna, resa runt till olika kennlar och lära känna hundarna lite mer.
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Det är klart att du ska ha en cocker. Finns det finare hundar???
stnosar.jpg
[/IMG]
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Mellanschnauzer har väl i alla år vistats mycket i stall? Bl.a. som råttjägare om minnet inte sviker mig. De torde väl vara lämpliga till det du räknat upp isf ^^
Tål att undersökas ytterligare iaf!
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Staffar har en del will-to-please, men jag skulle inte påstå att de har mycket. De är lättlärda, men väldigt envisa och ibland är det roligare att hitta på annat än att vara lydig.

Tror inte att amstaff är för tuff. De är väldigt människovänliga, precis som staffarna :)

Vill du ha en hund som funkar bra med alla andra hundar kanske inte staff är det ultimata. Många funkar ju jättebra med andra hundar, men det finns de som inte gör det. Och man måste alltid vara uppmärksam när det är andra hundar med, staffar backar inte om en annan hund utmanar dem. (Det skulle nog inte en amstaff eller bullterrier göra heller)

Annars är det, som de innan skrev, en underbar hund. :) Men jag tycker inte det låter som att det är det bästa rasvalet för dig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken vovve passar mig???

Jack Rausell ska du ha de är tuffa,livliga orkar hur mycket som helst,och populart bland häst folk.Jag tror de är duktiga i agilyt också,bruks och lydnad vet jag inte.
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Jag tycker du ska skaffa dig en flat eller en engelsk springer.
De är väldigt lika i lynnet.
Men det som kan vara svårt är ju att om du ska ha den lös brevid hästen så får du nog träna en hel del inkallning... de är ju trots allt jakthundar.

Du skrev setter som ett av rasvalen...
Eftersom den är en stående fågelhund så sticker den väldigt lätt ut i skogen för att jaga... synd nog för det är en himla fin ras.

Men som sagt: flat eller springer
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Så kommer jag in och förstör som vanligt ;)

Tycker inte att du i första hand ska se dig om efter en jaktras ( springer, flat , setter ) om du inte nu är intresserad av jakt( apportering m.m ) '

Utan efter en mer " mellan ras " och här ser jag faktiskt att schnauzer passar in mycket väl, den har "will to please" men du måste göra dig förtjänt av den.

Fungerar alldeles utmärkt som stallhund och även som bruks ( har själv haft schnauzer )

Även pudeln passar bra in ..
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

av de raser du räknat upp tror jag att pudel (mellan eller stor) hade passat bäst. dalmatinern är en trevlig ras (fast jag är lite partisk) men de har lite egna idéer om hur saker ska läras in ibland. settern kan du stryka direkt, deras jaktsätt innebär inte att de är jättenära föraren hela tiden. flattar är väl oftast väldigt aktiva (aktivitetskrävande). schnauzer är också en ras du kan titta närmare på.
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Förlåt att jag går in här cilla, men setterns jaktsätt är ju väldigt beroende av god lydnad, så de har lite inavlat att vara lyhörda. Dock har du rätt i att de ska jobba en bit från ägaren, men många har problem med att de går för nära:)

//E
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Tänk dig för innan du skaffar en jakthundras, dock har de du räknat upp ingen direkt "jagainstinkt", men jakthundar har ju alltid ett viltintresse mer än andra. Ex terriers har ofta en stark instinkt att förfölja vilt. Funderar du på springer så ta en med apporteringslinjer (dvs stötande) i stället för drevlinjer, så kanske du får lite lättare att få den viltren.

Dalmatinern är inte så dum, de har som sagt i sig naturligt (enligt rasstandard) att följa häst. Dessutom tycker jag att deras päls och storlek är utmärkt för ett hästliv. Men de kräver mer än stallhund, så lydnad och hjärngympa är ett måste, liksom för alla de andra hundarna du räknat upp.

Ett varningens finger för settern, flat och boxer, präglade arbetshundar som kan ha problem att koppla av och kräver MYCKET aktivering.

//E
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

släktingarna har "rödingar" och som de jagat med, men särskilt lydiga har de inte blivit förän de blivit så gamla att de inte orkar springa så fort... fast å andra sidan tränades de inte heller inför jakten, som gubben sa "det behövdes inte. de visste ändå hur de skulle göra".
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

Nadin skrev:
Jack Rausell ska du ha de är tuffa,livliga orkar hur mycket som helst,och populart bland häst folk.Jag tror de är duktiga i agilyt också,bruks och lydnad vet jag inte.


Självklart ska det vara en jack russell!! speciellt Parson Jack Russell Terrier :p
Finast i världen :)
Dixie15.JPG

Dixie23.JPG
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

jag vet inte om det är skillnad mellan setter"färgerna" men gordonsetter vet jag fungerar bra i lydnad med lite jobb och förutsatt att den får jaga
 
Sv: Vilken vovve passar mig???

ÖNSKEMÅL:
Inte för liten (minst cockerzize) men inte så stor att jag måste köpa kombi...

Hög arbetsmotivation och mycket will-to-please men inte för högt aktivitetsbehov

Lätt att ha lös så hon kan springa bredvid hästen när jag rider

Pälsen slelar ingen roll men får gärna vara lång mjuk och lockig då jag gillar att pyssla med pälsvård....

Gilla folk och andra hundar och vara lätt att ha med överallt
En lagotto romagnolo såklart!! Där har du garanterat hög arbetsmotivation och mycket will-to-please, lättlärd och ibland något...hm, envis :angel: .

Dock kan det vara lång kö till uppfödarna och man ska se sig om så de verkligen är seriösa - de flesta är det nu och avlar bara på HD-fria hundar, men som jag sagt i tidigare trådar finns det "rötägg" :mad: som avlar på det mesta bara för att de är populära.
Bild_024.jpg

Söt!
eh,_va....jpg

Hm, ja....eller....
harig_vinthund....jpg

Lite smal och klen päls, men bara en valp än så länge...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 284
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 669
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Okej, om allt i livet klaffar ( :nailbiting: ) så hoppas jag kunna köpa valp nästa år. Nu har jag en femårig flattekille, vi tävlar och...
2
Svar
24
· Visningar
1 653
Senast: Lena_B
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp