vilket bett?

J

Jossy

jag har nyss börjat rida min travhäst. hon är nu för gammal för trav så då tänkte jag mej att börja rida henne. igentligen har vi kunne ridi henne hela tiden men nu tänkte jag sätta igång henne på riktigt. ajja nog nu. jag har lite problem. jag vet inte vilket bett som passar henne bäst? jag vill ju inte rida henne på travbett då hon blir hård i munnen och inte får rätt "kontakt".
jag funderar på ett tredelat bett. men vet inte vilket som är bäst. någon som kan hjälpa mej? hon är inte het eller så. :)
 
Sv: vilket bett?

Jag red med ett tredelat pessoa med deltatyglar på övre och nedersta ringen.
Funkade utmärkt. Nvs travare och stark så in i norden.

Tredelat för att de låg bättre i hans mun, deltatygel för att få lite hävstång utan att använda pehlam eller dylikt med kedja.
 
Sv: vilket bett?

Jag red med ett tredelat pessoa med deltatyglar på övre och nedersta ringen.
Funkade utmärkt. Nvs travare och stark så in i norden.

Tredelat för att de låg bättre i hans mun, deltatygel för att få lite hävstång utan att använda pehlam eller dylikt med kedja.

Funkar jättebra på vårt varmblod också. Bettet blir aldrig vassare/hårdare än den hand som håller i det:idea:
 
Sv: vilket bett?

jag har nyss börjat rida min travhäst. hon är nu för gammal för trav så då tänkte jag mej att börja rida henne. igentligen har vi kunne ridi henne hela tiden men nu tänkte jag sätta igång henne på riktigt. ajja nog nu. jag har lite problem. jag vet inte vilket bett som passar henne bäst? jag vill ju inte rida henne på travbett då hon blir hård i munnen och inte får rätt "kontakt".
jag funderar på ett tredelat bett. men vet inte vilket som är bäst. någon som kan hjälpa mej? hon är inte het eller så. :)

nu vet ja ju inte hur erfaren du är som ryttare, men ja skulle i allafall rekomendera ett vanligt tränsbett, utan nåra skänklar på.. och antingen ett rakt eller ett tredelat de är dom bästa alternativen, efter som två-delat lätt viker sig uppåt mot gommen på hästen, och även lätt nypper, och var jäkligt noga med att de inte är för tjockt oxå.. för de har ja sett många hästar som går med alldeles för tjocka bett o de e inte bra för hästarnas tänder, o sen är de nog jäkligt obekvämt för dom oxå :angel:
Lycka till med ridandet nu:banana::bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vilket bett?

Jag red med ett tredelat pessoa med deltatyglar på övre och nedersta ringen.
Funkade utmärkt. Nvs travare och stark så in i norden.

Tredelat för att de låg bättre i hans mun, deltatygel för att få lite hävstång utan att använda pehlam eller dylikt med kedja.

Pessoa är inget hävstångsbett! Det är ett hissbett.

Finns massor av alternativ som är bättre dessutom. Börja med vanligt tränsbett, två delat eller tredelat. Som passar!
 
Sv: vilket bett?

Det blir hävstångseffekt med deltatyglar.
 
Sv: vilket bett?

Det blir det verkligen inte. Hävstångs effekt uppnår du bara med tex pelhan och kindkedja! Utan kedja fungerar det som ett hissbett.

Pessoabett är ett hissbett, med eller utan delta.
 
Sv: vilket bett?

Nej, för det är exakt samma sak.
Men den diskutionen tänker jag inte ta här för det var inte det tråden handlade om.
 
Sv: vilket bett?

jag har nyss börjat rida min travhäst. hon är nu för gammal för trav så då tänkte jag mej att börja rida henne. igentligen har vi kunne ridi henne hela tiden men nu tänkte jag sätta igång henne på riktigt. ajja nog nu. jag har lite problem. jag vet inte vilket bett som passar henne bäst? jag vill ju inte rida henne på travbett då hon blir hård i munnen och inte får rätt "kontakt".
jag funderar på ett tredelat bett. men vet inte vilket som är bäst. någon som kan hjälpa mej? hon är inte het eller så. :)

Det är jätte olika vad hästen gillar för bett, men jag skulle ju inte börja med det skarpaste bettet eller det mest avancerade..
Testa med ett tredelat bet först, fungerar inte det så är det ju bara att testa sig fram!
Tycker det är viktigt att börja på så "snällt" som möjligt!
 
Sv: vilket bett?

Enough said. Jag tar inte den diskutionen här.
 
Sv: vilket bett?

Jag är bara intresserad av hur du använder pessoat för att få det till hävstång? Men enda sättet att få ett hissbett till hävstång är ju att sätta på en kindkedja, alt läderrem/delta på samma ställe som kindkedjan sitter på tex ett pelham.
Delta i tyglarna fastsatta i varsin ring i pessoat ger inte hävstång.
Trodde jag var basic vetande.

Borde ju vara i TS intresse också eftersom du tipsat om detta.
 
Sv: vilket bett?

Det var inte det tråden handlar om. Ge upp nu.
 
Sv: vilket bett?

Hon frågar vilket bett hon ska ha, du tipsar om ett och ett sätt att använda det men du vägrar förklara hur du menar?
 
Sv: vilket bett?

Det är jättesvårt att sitta över internet och rekommendera bett till olika hästar. Fick lära mig idag att det finns över 170 olika typer av bett. (du har en del att välja på)
Pröva dig fram - låna olika bett - köp billigt från olika auktiossidor. Med tanke på typen av häst du har, som är tränad att ligga på och springa med huvudet högt så skulle jag välja ett skarpare bett och därefter med glädje byta ned till ett mildare då jag har fått hum om hur hästen fungerar och lyssnar med ryttare.
Att börja med Pessoa ( eller som Pessoa själv nu ändrat namnet på bettet till "Wienerbett" i nyaste kollektionen) är inget jag fördömer, som en del andra, då jag misstänker att du inte kommer att försöka med att rida en massa dressyrövningar på en ridbana utan att det är mer väg och skog som gäller.
:banana:
 
Sv: vilket bett?

Nej, jag sa att JAG använde det. Sa inte att hon skulle prova det.
 
Sv: vilket bett?

Jaha. trodde att man skrev tips i den här tråden. :confused:

Men jag undrar ju bara hur du menar? Det är ju intressant, kan ju ha missat ngt. Du kanske kan pma mej hur du menar då om du inte vill ta det i tråden?
 
Sv: vilket bett?

jag skulle börjat med att testa rakt bett eller 3delat. Vissa trivs på det ena, andra trivs på det andra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 339
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 073
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 095
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp