Bukefalos 28 år!

Vilket fackförbund??

Texaz

Trådstartare
Här nyligen fått jobb som djurvårdare (veterinärassistent) och funderar över vilket fackförbund jag egentligen hör hemma i??
Är just nu med i kommunal, men verkar inte vara rätt när jag ska försöka ange arbetsgivare...
Har googlat men blir inte klokare🤔
Någon som har koll??
 
Här nyligen fått jobb som djurvårdare (veterinärassistent) och funderar över vilket fackförbund jag egentligen hör hemma i??
Är just nu med i kommunal, men verkar inte vara rätt när jag ska försöka ange arbetsgivare...
Har googlat men blir inte klokare🤔
Någon som har koll??

Kommunal är djurvårdarna med i där jag jobbat.
 
Kommunal är djurvårdarna med i där jag jobbat.
Ja, men märkligt att det inte går att ange arbetsgivare hos dem?? De finns inte med, har även mailat men lyckas inte få till det 🤔
Funderar om det beror på att jag är statligt anställd, kan det göra skillnad?
Jobbar på Distriktsveterinärerna....
 
Ja, men märkligt att det inte går att ange arbetsgivare hos dem?? De finns inte med, har även mailat men lyckas inte få till det 🤔
Funderar om det beror på att jag är statligt anställd, kan det göra skillnad?
Jobbar på Distriktsveterinärerna....

Det är inte så att det är Jordbruksverket du ska ange som arbetsgivare. Var så när jag jobbade på DV (som veterinär och då inte med i kommunal dock)
 
Ut i från de länkar jag gav dig tidigare i tråden verkar Kommunal vara ditt bästa val och med bäst skydd, även om de inte är perfekta.

Seko är i allmänhet ett "protest" förbund för akademiker som ifrågasätter det mesta av vad LO och S gör för arbetarna, och ställer sig gärna på högerns sida med de försämringar i arbetsvillkor och löner det medför.
 
Ut i från de länkar jag gav dig tidigare i tråden verkar Kommunal vara ditt bästa val och med bäst skydd, även om de inte är perfekta.

Seko är i allmänhet ett "protest" förbund för akademiker som ifrågasätter det mesta av vad LO och S gör för arbetarna, och ställer sig gärna på högerns sida med de försämringar i arbetsvillkor och löner det medför.
Ja, jag gillar ju kommunal, men vill gärna vara med i "rätt" fack...
Verkar ju inte som att det är "mitt" fack iom att jag är statligt anställd... Kan de ändå hjälpa vid ev konflikt?
 
Ja, jag gillar ju kommunal, men vill gärna vara med i "rätt" fack...
Verkar ju inte som att det är "mitt" fack iom att jag är statligt anställd... Kan de ändå hjälpa vid ev konflikt?

Kommunal är nog det bästa alternativet, även hovslagare, ridskolelärare, djurskötare på gårdar, avlösare och hästskötare är hänvisade dit, och de har ju en rätt så stark "strejk-kassa" att ta till vid konflikt. Finnes tyvärr inget fack som riktar sig till "statsanställda" grovarbetare, utan SEKO och Unionen riktar sig främst till tjänstemän inom kommun, regioner och stat och för gärna fram högerpolitik och arbetsgivarens argument i sina förhandlingar.
 
( Jag var medlem i SEKO när jag jobbade vid järnväg, och känner inte alls igen det som skrivs här om dem. Min upplevelse var den motsatta. De fackliga representanterna på arbetsplatsen gjorde ett väldigt bra jobb, både i förhandlingar och ev konflikter/problem och i det förebyggande (skyddsombud etc). Facket är öht starkt på den arbetsplatsen (finns två aktiva fackföreningar där)
Det jag fått höra om seko från/om anställda på en relativt stor arbetsplats inom djursjukvården (har inte koll på befattningar, tyvärr) är också positivt.
Jag tror att det beror åtminstone delvis på hur det fackliga arbetet fungerar på ens arbetsplats också, och hur kontakten med facket centralt fungerar. Det är min upplevelse även i andra fackförbund (har varit med i tre olika, inkl nuvarande). )

End of sidospår, är inte själv inom djursjukvården.
 
Senast ändrad:
Kommunal är nog det bästa alternativet, även hovslagare, ridskolelärare, djurskötare på gårdar, avlösare och hästskötare är hänvisade dit, och de har ju en rätt så stark "strejk-kassa" att ta till vid konflikt. Finnes tyvärr inget fack som riktar sig till "statsanställda" grovarbetare, utan SEKO och Unionen riktar sig främst till tjänstemän inom kommun, regioner och stat och för gärna fram högerpolitik och arbetsgivarens argument i sina förhandlingar.
Ok, så jag kan alltså ha nytta av dem även om jag jobbar utanför deras avtalsområden?
Får försöka kontakta dem igen, så att jag får rätt arbetsgivare i rullorna😎
 
Ok, så jag kan alltså ha nytta av dem även om jag jobbar utanför deras avtalsområden?
Får försöka kontakta dem igen, så att jag får rätt arbetsgivare i rullorna😎

Tyvärr verkar det så. Om du kontaktar dem via telefon så har de möjlighet att kringgå systemen du som privatperson/arbetstagare möter som problem när du försöker anmäla dig till dem.
 
Tyvärr verkar det så. Om du kontaktar dem via telefon så har de möjlighet att kringgå systemen du som privatperson/arbetstagare möter som problem när du försöker anmäla dig till dem.
Har iofs försökt tidigare, men verkar inte som att det fungerat🥴
Får Maila dem igen
 
Ok, ska kolla upp det 😉
Finns ju även ST för statsanställda, kan vara värt att kolla med dem.
Du borde också kunna få svar från chef eller HR om vilka fackförbund som har förhandlingsrätt hos DV. Eller lyssna med kollegor på andra stationer?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kanske dum fråga, men någon som vet om man kan det? Anledningen att jag frågar är för att jag haft en arbetsförmågebedömning hos dem...
Svar
15
· Visningar
1 110
Senast: Sasse
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 238
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 059
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 612
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp