Vilket hade ni valt?

_Maria_

Trådstartare
Jag ska bli med kanin :) Och jag längtar så efter honom! Under tiden jag väntar så har jag ju nördat in totalt på kaninfoder. Vet att höet är viktigast och det kommer jag anstränga mig för att hitta ett bra. Men det får man ju leta lite bland det man får tag på så att säga.

Kaninpellets har jag läst en del om och det är 2 olika jag är intresserad av. Det som jag tycker har bäst proteinhalt har dock llite högre fett halt och det vill jag ju helst undvika. Så jag försöker avgöra om den högre proteinhalten är värd det lite högre fetthalten. Vilket hade ni valt?

Nr 1:

Ingredienser:
Timotej, ärtflingor, hundäxing, ängsgröe, groblad, rödklöver, ängssvingel, daggkåpa, nässelblad, morötter, mynta, kamomillblommor, bondböneflingor, palsternackatärningar, fänkål, ringblomma, jordgubbsblad, nässelrot, rödbetstärningar, linfrö, svart kummin, maskrosblad 0,1%, persilja, äppeltärningar.
Tillsatser:
Vitaminer: A 10000 IE, D³ 1000 IE, C 250 mg, E 40 mg.

Analytiska beståndsdelar:
Protein: 16,2%, fetthalt 3,5%, råfibrer: 19,0%, råaska 11,3%, kalcium: 0,9%, fosfor: 0,4%.

Nr 2:

Ingredienser:
Växter från permanent gräsmark*, havrekli, vetekli, solrosmjöl, linfrö, fruktkött, maltodextrin, lignocellulosa, kalciumkarbonat, persilja, maskrosbladen, rölleka
*Timotej, ängssvingel, ängskavle, rajgräs, rödsvingel, ängsgröe, hundäxing, luddtåtel, ängsgröe, krypven, vårbrodd, kvickrot, tuvtåtel, rörflen, vitklöver, rödklöver, maskros, röllika, svartkämpar, kummin, hundkäx, älggräs, hönsarv, gulmåra, majveronika, häckvicker, vallört, åkertistel, jordreva, tusensköna, teveronika, daggkåpa, pimpinella, fodervicker, mandelblomma, småfingerört, åkerveronika, nagelört, höstfibbla, rödven, gullviva, spädklöver.

Tillsatser per kg:
Vitamin A 12000 IE, vitamin D3 840 IE, vitamin E som alfa-tokoferolacetat 72 mg, koppar som koppar(II)sulfat pentahydrat 12 mg, jod som kalciumjodat hexahydrat 1,08 mg, järn som järn(II)sulfat monohydrat 60 mg, 72 mg zink som zinkoxid, manganoxid som mangan(II)oxid 48 mg, kobolt som basisk kobolt(II)karbonat, monohydrat, 48 mg, selen som natriumselenit 0,22 mg.

Analys:

  • Protein 14%
  • Oljor och fetter 2,7%
  • Fibrer 20%
  • Stärkelse 5,7%
  • Aska 8,5%
  • Sodium 0,2%
  • Kalcium 0,9%
  • Fosfor 0,5%
Så vad säger ni?:bump:
 
Skulle valt det övre fodret, hela "Timotej, ängssvingel, ängskavle, rajgräs, rödsvingel, ängsgröe, hundäxing, luddtåtel, ängsgröe, krypven, vårbrodd, kvickrot, tuvtåtel, rörflen" är bara olika typer av gräs. Dvs pretty much bara utfyllnad. Förvisso är ju ärtflingor nummer två på det första fodret, och det lär ju vara utfyllnad där med.

Foder nummer två innehåller dessutom minst två giftiga växter; Vallört och Gullviva.
 
Skulle valt det övre fodret, hela "Timotej, ängssvingel, ängskavle, rajgräs, rödsvingel, ängsgröe, hundäxing, luddtåtel, ängsgröe, krypven, vårbrodd, kvickrot, tuvtåtel, rörflen" är bara olika typer av gräs. Dvs pretty much bara utfyllnad. Förvisso är ju ärtflingor nummer två på det första fodret, och det lär ju vara utfyllnad där med.

Foder nummer två innehåller dessutom minst två giftiga växter; Vallört och Gullviva.

Men va lustigt att de har giftiga växter med. Tänkte jag inte ens på att kolla :/
Men vad menar du med utfyllnad? Det är till största delen gjort av gräs ja, men det är väl det kaniner är gjorda för att äta?:-)
 
Förvisso sant, men det är ju bättre att satsa på ett bra hö då, många kaniner klarar sig ju på ett bra hö+grönsaker. Är lite sketpisk till att linfrö står så högt upp i foder nr 2, linfrö innehåller cyanid, inte i några jättedoser men om man tänker att en människas rekommenderade dagliga dos är 1-2 msk och att det ger lös mage hos oss så kan man ju undra hur doseringen till kaninerna är om det nu är nummer 4-5 i innehållsförteckningen.
 
O
Förvisso sant, men det är ju bättre att satsa på ett bra hö då, många kaniner klarar sig ju på ett bra hö+grönsaker. Är lite sketpisk till att linfrö står så högt upp i foder nr 2, linfrö innehåller cyanid, inte i några jättedoser men om man tänker att en människas rekommenderade dagliga dos är 1-2 msk och att det ger lös mage hos oss så kan man ju undra hur doseringen till kaninerna är om det nu är nummer 4-5 i innehållsförteckningen.

Oj vilken kunskap du har om alla ingredienser :-)

Vad ger du för kraftfoder till din/dina kaniner eller vad skulle du ge om du hade?
 
Är inte insatt i foderdjungeln. Jag brukar dessutom äga gotlandskaniner (när jag väl har kaniner) och de är väldigt lättfödda och rekommenderas inte att äta kraftfoder som vuxna (om de inte har ungar).
 
@Modig_Korn var hittar du att vallört är giftig? I de källor jag brukar använda står inget om det förutom att man på ett ställe skriver att roten inte bör ätas. Den kanske bara är giftig för kaniner?
 
@Modig_Korn var hittar du att vallört är giftig? I de källor jag brukar använda står inget om det förutom att man på ett ställe skriver att roten inte bör ätas. Den kanske bara är giftig för kaniner?
Jag hittade det bl.a på giftinformationscentralen (i Finland... De hade typ alla växter inlagda i en ABC lista).

Dock så var det mer "Är giftig men ger inte alltid symptom" och vad för symptom det skulle vara stod inte heller (om jag minns rätt)
 
Ja
Är inte insatt i foderdjungeln. Jag brukar dessutom äga gotlandskaniner (när jag väl har kaniner) och de är väldigt lättfödda och rekommenderas inte att äta kraftfoder som vuxna (om de inte har ungar).

Nä då förstår jag.

Höet är som sagt viktigast, tycker jag med:) Men det kan kanske inte alltid vara så lätt att hitta ett bra hö.
Och ska man ändå ge lite kraftfoder så vill jag ju ge ett bra. Och kanske är det några grässorter eller örter i det som inte finns i höet och tänker aattdet är väl inte fel. Så det blir nog foder 1.
 
Kollade på höet från dogman som fanns på vårt Ica Maxi för skojs skull. Kändes konstigt att kolla på hö i en mataffär, man är ju van att hantera sådant i stallet mest ;) Men det såg grönt och fint ut, luktade friskt och nästan lite sött. Det stod på förpackningen att det var ängshö från obesprutade ängar. Jag tyckte det såg bra ut. Tyvärr kunde jag ju inte öppna förpackningen och skaka det för att se om det dammade. Är det någon här som brukar köpa Dogmans hö?
 
Kan ju lägga till en fråga till tråden om någon har lust att svara :)

Vad har ni för kraftfoder till era kaniner och hur har ni tänkt när ni valt?
 
Du kan inte köpa hö av något häststall/bonde?

Jag gav mina lejonhuvade kaniner kalvpellets. Men då var det avelshonor och avelshanar samt bodde i hästboxar och hade rätt mycket plats att röra sig på (de flesta iaf). Men jag tycker det funkade bra. Fina kullar, djuren i fint hull, glansiga pälsar osv. Att det dessutom är ganska billigt var ju inte helt fel :)

Dock kanske det blir lite mycket att köpa en stor säck till endast en kanin. Kolla om du kan köpa havre av någon bonde? Det tillsammans med grönsaker borde funka bra :) om den tappar hull kan du ju köpa en pellets med lite högre protein och fettmängd.

Som du redan vet är ett bra hö grunden. Mina tyckte bäst om finstråigt hö och behövde då betydligt mindre pellets mot om de fick mer grovstråigt hö.
 
Kan ju lägga till en fråga till tråden om någon har lust att svara :)

Vad har ni för kraftfoder till era kaniner och hur har ni tänkt när ni valt?
Jag ger rabbfor. Jag ger 0.5-1 dl och endast på vintern till mina rexar och dvärgvädurar. Annars lever de på hösilage. Jag har testat lite olika sorter men rabbfor ger hos mig fina kaniner med bra magar och bra hull.

Kollade på höet från dogman som fanns på vårt Ica Maxi för skojs skull. Kändes konstigt att kolla på hö i en mataffär, man är ju van att hantera sådant i stallet mest ;) Men det såg grönt och fint ut, luktade friskt och nästan lite sött. Det stod på förpackningen att det var ängshö från obesprutade ängar. Jag tyckte det såg bra ut. Tyvärr kunde jag ju inte öppna förpackningen och skaka det för att se om det dammade. Är det någon här som brukar köpa Dogmans hö?

För nått år sen innan jag fick tag i annat hö så testade jag dogman. Otäckt hö som visserligen luktade ok, men dammade nått otroligt.
 
Pratade lite med min uppfödare om hö och hon sa att ängsö ofta är väldigt finstråigt och bladigt alltså inte tillräckligt grovt.
 
Varför ska dte vara grovt? Mina kaniner gillade finstråigt. Då åt de dessutom mer av det och behövde således mindre pellets :)
 
Jag tror hon menade på att det är mer fibrer i grovt hö..vilket jag faktiskt inte vet om det stämmer. Att det är grövre och hårdare gör kanske också att det är bättre för tänderna kanske..
 
Varför ska dte vara grovt? Mina kaniner gillade finstråigt. Då åt de dessutom mer av det och behövde således mindre pellets :)
Kaninernas tänder växer ju hela tiden, om de får grovt hö hjälper det till att sita ner tänderna. Kontra fintrådigt hö som inte sliter alls på tänderna. Skulle kanske fungera med fintrådigthö om man även ger lövfoder (i form av avsågade grenar, med (torkade) löv på).
 
Kaninernas tänder växer ju hela tiden, om de får grovt hö hjälper det till att sita ner tänderna. Kontra fintrådigt hö som inte sliter alls på tänderna. Skulle kanske fungera med fintrådigthö om man även ger lövfoder (i form av avsågade grenar, med (torkade) löv på).

Menar du att det inte skulle slita på tänderna att äta finstråigt hö? Varför? Okej, nu hade jag bara mina kaniner i ett par år. Men de åt oftast hyffsat finstråigt hösilage och sen bete + hösilage på sommaren. Någon kvist ibland men det åt de knappt. Alla hade fint hull och fina tänder. Och då var det ändå som mest 7 vuxna och ett antal kullar på det..
 
Menar du att det inte skulle slita på tänderna att äta finstråigt hö? Varför? Okej, nu hade jag bara mina kaniner i ett par år. Men de åt oftast hyffsat finstråigt hösilage och sen bete + hösilage på sommaren. Någon kvist ibland men det åt de knappt. Alla hade fint hull och fina tänder. Och då var det ändå som mest 7 vuxna och ett antal kullar på det..
Får de något annat som sliter så gör det förmodligen inte så mycket. Men om de bara äter lättuggad mat så blir det nog problem i slutänden.
 
Får de något annat som sliter så gör det förmodligen inte så mycket. Men om de bara äter lättuggad mat så blir det nog problem i slutänden.
Fast mina fick inte det. Inte så att det påverkade tandstatusen iaf. Finns det någonstans man kan läsa om detta? För har aldrig hört att finstråigt hö skulle vara dåligt för tänderna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 037
Senast: isafore
·
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 450
Senast: snorp
·
Hundhälsa Om ca. 2 veckor anländer vår nya valp. Och jag längtar ihjäl mig, såklart.;) Men jag funderar fram och tillbaka på fodret. Hos...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 042
Senast: dramatik
·
Foder & Strö Jag fick en fråga tidigare idag som jag inte kunde svara på. Går det att ge följande mineralfoder till häst? Innehåll Kalcium, Ca...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: Cicci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp