Vilket hade ni valt?


Gav upp att försöka skriva från mobilen, blev bara knas ;)

Har nu skickat efter ett annat kraftfoder än det jag funderade på innan (alternativ 1 i trådens början). Blev Cuni complete då jag tkr det har bra värden och ok ingredienser, utan soja och bara pelletsbitar vilket jag gärna vill ha.

Min lilla kille har nu Bello som han är van vid från uppfödaren. Jag har dock hittat ganska mkt blindtarmsbajs till och från. Bello har ju högre proteinhalt än fiberhalt vilket jag läst kan vara anledningen till mkt blindtarmsbajs som ej äts upp. Kan också vara att de får för mkt, uppfödaren sa han skulle ha 1 dl fram tills han var 1/2 årO_o Jag delade upp det första veckan så han fick halva givan morgon och halva kväll så det inte skulle bli för mkt för magen på en gång. Hon sa att det var bättre att ge allt på morgonen så magen hinner ta hand om det till natten och att det kan vara därför han inte äter blindtarmsbajset för att han fått kraftfoder på kvällen. Jag provade som hon sa att bara ge på morgonen men det hjälpte inte + att han inte åt upp allt förens sen eftermiddag ändå.

Så jag minskade ner det till 0.5 dl och det blev mkt bättre. Sen återkom dock problemet lite när han började vara i sin rasthage (3:e veckan) och därmed också åt mer grönt från gräsmattan. Så nu har jag minskat ner till 1/4 dl.
Inte hittat något blindtarmsbajs mer. Detta var iofs bara häromdagen så det är väl lite tidigt att utvärdera än. Försöker strunta i känslan av att jag svälter honom:cool:

Sen så har jag hela tiden från det att han kom hittat pluttar som har suttit ihop som med en tråd. När jag delat och kollat så har det varit som ett höstrå som inte brytits ner helt av magen. Är detta normalt? Han producerar vanliga pluttar också.
 
Ingen som vet varför pluttarna sitter ihop av hö?
Idag hittade jag en lång radda på säkert 15 cm:cautious:
 
Låter skumt med hö-tråden. Det kan bero på för lite fibrer och för mycket pellets. Ju mindre och ju svartare kulorna är, desto mer tyder det på fiberbrist. Ju bättre magen mår, desto större och ljusare och rundare kulor.
Kaninen får inte ha pellets hela dagen, då äter de för lite hö. Har lärt mig det den hårda vägen...
1dl pellets per dag är jättemycket!! Det kan inte vara bra. Max två matskedar per dag har jag läst i en bok och det låter rimligt. Det handlar ju om tillskott, inte hela dagsbehovet av mat.
Jag har gett fibergi som kraftfoder till kanin och det var populärt. Jag tror det är nyttigt också, för det är ju halmbitar och havrekorn i det. Han slök alltihop. Det är en trekilos kanin och han fick 1-2 msk/dygn av det.
@_Maria_
 
@_Maria_ Jag har faktiskt mailat dogman en gång och bett om foderanalys (japp, nörd). Den såg helt ok ut. Vet även att jag klagat på deras hårdpackade hö som var alldeles för fint och dammigt, efter ett tag kom det ut nya förpackningar med grovare hö som inte var hårdpackat och av bättre kvalité. Tycker det är bra att det finns på mataffären de få gånger jag inte hunnit hämta nytt hö i stallet.

Mina kaniner får pelletsblandningar och liknande bara som godis, gärna i en sån här:

wp_002145_5294fad72a6b2223d135dbe1.jpg

Denna är köpt till kanin och har olika varianter att gömma godiset med. En aktivitetsbräda för hund (från en stor hästsportaffärkedja och formad som en kanin, haha) har jag också.

Man ska jobba för maten.
 
Låter skumt med hö-tråden. Det kan bero på för lite fibrer och för mycket pellets. Ju mindre och ju svartare kulorna är, desto mer tyder det på fiberbrist. Ju bättre magen mår, desto större och ljusare och rundare kulor.
Kaninen får inte ha pellets hela dagen, då äter de för lite hö. Har lärt mig det den hårda vägen...
1dl pellets per dag är jättemycket!! Det kan inte vara bra. Max två matskedar per dag har jag läst i en bok och det låter rimligt. Det handlar ju om tillskott, inte hela dagsbehovet av mat.
Jag har gett fibergi som kraftfoder till kanin och det var populärt. Jag tror det är nyttigt också, för det är ju halmbitar och havrekorn i det. Han slök alltihop. Det är en trekilos kanin och han fick 1-2 msk/dygn av det.
@_Maria_

Det har blivit mkt bättre med pluttarna nu. Jag minskade ju ner pelletserna en hel del men tyckte att han blev för smal. Ryggkotorna kändes för tydligt. Han har dock en bättre sorts pellets nu med mer fibrer i. Han får fortfarande en 1dl/dag. Får allt på morgonen och äts upp under förmiddagen. Han är i sin hage hela dagarna till sen kväll och där är det fortfarande mkt gräs och annat som växer.
Han har alltid haft hö i hagen även om det funnits massa gräs men knappt rört det. Inte heller ätit så mkt hö under natten när han varit i nattburen.
Men nu äter han hö fast han är i hagen samt att han sätter sig nästan direkt och äter höet när han kommer in i nattburen på kvällarna. Har även hittat en gren sort som han gillar barken på så nu tuggar han på sådant också. Hans pluttar sitter fortfarande ihop ibland. Men inte lika långa strängar och inte lika mkt. Nu fäller han dock en hel del så nu finns det ju en anledning. Jag kommer nog inte våga minska ner pelletsen nu inför vintern. Jag kommer hålla koll på hans hull och eventuellt minska om han börjar lägga på sig. Till våren kommer jag nog våga prova minska ner mer.
 
@_Maria_ Jag har faktiskt mailat dogman en gång och bett om foderanalys (japp, nörd). Den såg helt ok ut. Vet även att jag klagat på deras hårdpackade hö som var alldeles för fint och dammigt, efter ett tag kom det ut nya förpackningar med grovare hö som inte var hårdpackat och av bättre kvalité. Tycker det är bra att det finns på mataffären de få gånger jag inte hunnit hämta nytt hö i stallet.

Mina kaniner får pelletsblandningar och liknande bara som godis, gärna i en sån här:

wp_002145_5294fad72a6b2223d135dbe1.jpg

Denna är köpt till kanin och har olika varianter att gömma godiset med. En aktivitetsbräda för hund (från en stor hästsportaffärkedja och formad som en kanin, haha) har jag också.

Man ska jobba för maten.

Vi har en affär i närheten där vi bor som säljer djurgrejer. De har hö på stor påse som är odlat av en bonde som säljer det just som kaninhö till dem. Köpte en sån påse och det ser fint ut och luktar jättegott. Det har funkat kanon och ser inte "tvättat" ut som jag hört att det kan vara.
Vågar inte riktigt minska ner på pelletsen nu..Men pluttarna ser mkt bättre ut så det känns rätt lugnt :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 036
Senast: isafore
·
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 450
Senast: snorp
·
Hundhälsa Om ca. 2 veckor anländer vår nya valp. Och jag längtar ihjäl mig, såklart.;) Men jag funderar fram och tillbaka på fodret. Hos...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 042
Senast: dramatik
·
Foder & Strö Jag fick en fråga tidigare idag som jag inte kunde svara på. Går det att ge följande mineralfoder till häst? Innehåll Kalcium, Ca...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: Cicci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp