Vilket husdjur ska jag välja- drake eller enhörning

Status
Stängd för vidare inlägg.

stjarnhimmel

Trådstartare
Kära Buke,
Jag vill ha ett husdjur och har kommit fram till antingen enhörning eller drake. Har ngn här erfarenhet av dessa?
Fördelen med drake är att den är rolig och spruta eld är ju ett partytrick. Men den kanske är brandfarlig? Kanske sätter eld på lägenheten?
Enhörning är ju vacker och snäll men kanske skygg? Inte så roligt om den mest hänger bakom tvättmaskinen eller i garderoben.
Har nu fått kontakt med en uppfödare i Tyskland av drakar som är av en ras som blir ca halvmetern höga. Hur stor är enhörningen? Är den typ c-ponny?
 
Alltså, du ska inte luras att tro att enhörningar är ofarliga bara för att de inte kan spruta eld. Drakar bor ju ofta i stenborgar och det finns en anledning till det, bor du i ett trähus skulle jag råda dig att skippa draken. Dessutom kan man anpassa utfodringen, ger du inte så stark mat till den, samt låter den dricka vatten istället för tändvätska så blir den relativt ofarlig. :)

Enhörningar däremot är svårare. Visst, man kan sätta en gummiboll av nåt slag för att desarmera hornet, men det är ytterst viktigt att man bemöter dem med respekt, annars kan det gå illa. Det brukar ju gå bra så länge man har koll på det själv, problemet är ju när man tar hem besök som kanske inte inser faran utan bara ser den vackra varelsen. Å andra sidan kan det ju vara bra för att gallra ut de respektlösa personerna i bekantskapskretsen.

De flesta enhörningar brukar väl ligga runt C- D-ponnystorlek, så de är ju ganska behändiga så sett. Men som sagt, tänk till.

magical-unicorn_o_1014455.jpg
 
Jag hade tvekat om draken. Det skulle för egen del innebära en rejäl förändring av min heminredning. Det mesta i mitt hem är väldigt lättantändligt.

Jag lever redan med en väldigt skaygg katt så det skulle inte bli så stor skillnad. dessutom gillar jag utmaningar. Det gäller att hitta enhörningens favvogodis. Sedan kanske man kan klicka in den?
 
Enhörningar är väldigt tacksamma att klickerträna. Om man hittar deras favoritgodis förstås.
De finns i lite olika raser, så man kan hitta nästan vilken storlek och färg som helst. Själv är jag lite sugen på att skaffa en liten silverrosa i kallblodsmodell. Men man måste ju tänka på att enhörningar inte har samma behov som hästar, det går inte bara ta med dem till stallet och tro att det ska fungera.
 
Enhörningar är väldigt tacksamma att klickerträna. Om man hittar deras favoritgodis förstås.
De finns i lite olika raser, så man kan hitta nästan vilken storlek och färg som helst. Själv är jag lite sugen på att skaffa en liten silverrosa i kallblodsmodell. Men man måste ju tänka på att enhörningar inte har samma behov som hästar, det går inte bara ta med dem till stallet och tro att det ska fungera.

Det har jag funderat på, om de funkar med hästar? Men jag har hört att de inte gillar att bo i stall?
 
Det har jag funderat på, om de funkar med hästar? Men jag har hört att de inte gillar att bo i stall?

Nja, jag hade inte släppt den med hästarna. Vad jag har förstått kan hästarna skrämma enhörningarna väldigt, så mycket att det kan bli svårt att få tag i den igen. Fast jag vet inte om det finns några vetenskapliga belägg för det. Tror inte det har gjorts så många studier på vilken miljö de föredrar egentligen..

Och angående vingklippta drakar. Finns det inte en EU-förordning som förbjuder det? Tror den kom för något år sen
 
Kan drakarna flyga? Det kanske finns olika sorter? En drake är ju häftigt men jag skulle inte vilja ha en som flyger, tänk när den smiter och eldar upp halva kvarteret!

Finns det enhörningar av arabtyp? En sådan skulle jag vilja ha isåfall.

Klart de flyger och sprutar eld.:up: Tror inte de gillar eller kan bo i stadsmiljö. Enklast är att flytta med den till en grotta som ligger högt upp och långt bort. Sen kan ni flyga tillsammans och fånga boskap som föda till den. Men se till att ingen människa får se den. Då kan det börja florera rykten om att drakar finns. :grin:
Är inte enhörningar stora?
 
Och angående vingklippta drakar. Finns det inte en EU-förordning som förbjuder det? Tror den kom för något år sen
Nej, det ligger bara som förslag. I dagsläget är det ett bättre alternativ än den nu förbjudna varianten att kedja fast dem, som var väldigt populärt tidigare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp