Bukefalos 28 år!

Vilket instrument föredrar ni?

Jag tänker på musikinstrument. Om ni får välja vilket, vad lyssnar ni allra helst på? Vad är det som ger den där speciella känslan i hjärtat?

Min örongodis är piano och cello, det är verkligen något visst med de instrumenten! :heartlove:

Är musik viktigt eller föredrar ni tystnaden? Och tänk att vara döv och inte få höra musik! :cry:

Det beror helt och hållet på musikstilen, som är blandad. När det gäller klassisk musik så uppskattar jag piano (Chopins preludium) och när det kommer till hårdrock så fastnar jag för gitarr och basgången. Post-punk så fastnar oftast jag för basgången (Peter Hook/Joy Division). Annars älskar jag kombinationen stråkar och trummor (tänk Fläskkvartetten).

Ett av mitt livs bästa musikögonblick var Fläskkvartettens livemusik till Mats Eks balett "Lägenhet" på Kungliga operan 2004.
 
Jag har alltid, och kommer alltid att ha, en förkärlek för säckpipa. Det är något med dess ljud som får mig att bli alldeles lycklig, haha!
Just nu är jag inne på mycket folk-ish/medeltid-ish musik så det blir mycket säckpipa, skalmeja, fiol, vevlyra och andra underbara instrument.
 
Beror på humör. Jag är löjligt svag för marschmusik, och börjar gråta när marschtrummorna går igång. Det ligger i släkten, morfar (gammal militärmusiker) slog igång ett youtubeklipp med någon orkester som marscherade. Mamma, jag och mormor tittade. Och grät. :D
Eftersom jag är väluppfostrad hornist (valthorn), så ligger bleckblås mig varmt om hjärtat. Självklart horn mest, men även trombon, olika basuner, baser, bariton osv. Mindre glad för trumpeter, om det inte är en riktigt duktig trumpetare som inte försöker showa.
Säckpipa är en annan storfavorit, men det kanske hänger ihop med marschmusiken, de flesta gånger jag hört säckpipa live har varit i marchsammanhang.
Cello är vackert, men i mina öron slår det sällan ett hornsolo.
 
Ja, det är det tydligen, jag fick googla för jag har inte sett Dr Who :o:o spelas av en kvinna som heter Delia Derbyshire, för övrigt. Snyggt namn, tyckte jag! :D
Har inte du heller sett Dr Who? Jag trodde jag var den ende som inte gjort det! :D
 
Har inte du heller sett Dr Who? Jag trodde jag var den ende som inte gjort det! :D

Nej, jag har inte det. Varken de gamla eller nya. Jag är ett sådant där ufo som inte heller har sett Star Wars. Eller Jönssonligan, eller en enda Bondfilm. Hopplöst fall! ;)
 
Nej, jag har inte det. Varken de gamla eller nya. Jag är ett sådant där ufo som inte heller har sett Star Wars. Eller Jönssonligan, eller en enda Bondfilm. Hopplöst fall! ;)
NEEEEJ!!!Du är inte hopplös!! Då är jag också det ju, för jag har inte sett Bond och Star grejerna eller Jönsonnissarna! :D :D :D
 
Vad härligt att läsa om alla era favoritinstrument! Det kan tyckas vara märkligt att det är det , men tänk ändå- för nån dag sedan satt jag och funderade på solen och att den kan "ta" på oss, men vi kan inte röra den. Tur att jag inte blev idiotförklarad!! :D

Vad många vi är som gillar cello mest! Det är intressant för jag trodde piano skulle få flest röster. Och så många instrument jag inte tänker så mycket på och som jag faktiskt ska youtuba lite och lyssna på. Precis som @Squie så tycker jag det är kul med att få tips och nya ideer till musik, som man inte tänkt på. För nån dag sedan hade nån lagt ut en låt som jag aldrig hört förut, men som jag tyckte om så nu har jag en ny grupp att lyssna på! Inte alls fel!

Är det någon som egentligen kan sätta ord på VAD det är med ett visst instrument som ger en det där extra när man hör det? Jag vet inte om det går! Hur ska jag förklara varför jag är så förtjust i piano och cello? Det får jag fundera mera på! :D
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 716
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: miumiu
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 575
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 953
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp