Bukefalos 28 år!

Vilket instrument föredrar ni?

Elgitarr i händerna på en som är riktigt, riktigt duktig.
Brian May, Johnny Winter.
Ett riktigt bra bluessolo. Mmm
Inte min grej. Har egentligen aldrig förstått sådan musik, ungefär som vissa människor inte förstår trummor! :D
 
Efter att ha jobbat med musik större delen av yrkeslivet har jag svårt att välja ut ett enskilt instrument som favorit... men om jag måste så blir det nog cello även här. Det som tilltalar mig är att uttrycksmöjligheterna är väldigt stora och klangregistret ligger nära mänsklig röst. Andra klanger som jag uppskattar litet extra är tvärflöjt, kontrabas och det schweiziska tonala slagverksinstrumentet hang.
(Och en Gibson LP med en JCM90011. :banana:)
Vilket intressant instrument! Visste inte det fanns, men så är jag rätt obildad vad gäller instrument överhuvudtaget faktiskt. Men tack, nu har jag ett nytt instrument att lägga till listan "intressanta instrument att lyssna på" :D
 
Bas! Helst så stark att det fladdrar i benhåren när man står framför högtalaren, massa bas- och mellanregister och så gärna lite dist på det.

Men även i "vanliga" sammanhang kan bas få mig att bli orimligt exalterad. Häromdagen körde jag mammas bil och när jag startade slogs radion igång och spelade Veronica Maggios (tror jag) nya låt. Och var tvungen att lyssna klart på den innan jag kunde köra därifrån, endast på grund av ett sjukt grymt anslag på basen.

Avskyr däremot alla sjusträngade fingerplockande slappande monsterbasister som komplicerar saker och har ett plonkigt ljud.
Ja det där med att man måste stanna upp och lyssna färdigt känner jag igen! Otroligt viktigt! ;)
Men annars känner jag inte igen mig i din beskrivning om bas och benhår och exalterad! :D
 
Cello, fiol och piano helst var för sig.

Ibland vill jag bara ha tyst och ibland är musiken viktigt.

Varför vill du helst ha dem var för sig?

Det ska vara tyst när jag sover, i övrigt är det viktigt med musik. Däremot har jag lärt mig uppskatta tystnaden på ett annat vis än tidigare. Att inte fylla öronen med ljud överallt ifrån. Har jag huvudvärk så kan jag inte riktigt lyssna på vanlig musik, utan då är det cello och piano som gäller, tystnad gör däremot "ont" i hjärnan istället.
 
Musik är jätteviktigt för mig.
Älskar att lyssna på en bra gitarrist :love:

Av någon anledning är jag en "contradiction in terms" O_o - jag har spelat piano i hela mitt liv, jag älskar att spela (och sjunga, sjunger hellre än bra!) men jag gillar inte att lyssna på piano :cautious:.
Men hallå! :D Hur kan man spela piano i ett helt liv men inte ens gilla att lyssna på piano? :D Hur gick det där till! :D
 
Jag tänker på musikinstrument. Om ni får välja vilket, vad lyssnar ni allra helst på? Vad är det som ger den där speciella känslan i hjärtat?

Min örongodis är piano och cello, det är verkligen något visst med de instrumenten! :heartlove:

Är musik viktigt eller föredrar ni tystnaden? Och tänk att vara döv och inte få höra musik! :cry:
Klarinett!! Jag är väldigt förtjust i det lite vemodiga i tonen. Musik är väldigt viktigt, är väldigt sällan tyst runtom mig.
 
Bas och trummor - jag kan inte bestämma mig. Båda tilltalar något urtida i min ryggmärg. Vad gäller som tilltalar mina öron mest kan jag verkligen inte ta ut ett instrument, där det nog dynamiken mellan sång och intrument som tilltalar mig mest. Känns lite kopplat till ryggmärgen det med, men en duktig rappare i kombo med en snygg melodisk bakgrund till sången kan få mina lyckotårar att rinna.
Trummor gillar jag också, men är inte min favorit. Det kommer absolut före flöjt och andra blåsinstrument. Jag gillar när trummor är en stor del av en låt snarare än bakgrund!

Ser du skillnad på öron och ryggmärg vad gäller musik? Jag brukar bara benämna det som örongodis och menar då det jag gillar mest, fast jag har nog aldrig tänkt på att den mesta musik nog är örongodis, den mesta bra musiken, menar jag, och den jag gillar bäst är kanske musik för ryggmärgen? Eller själen, själsgodis. Det som berör speciellt.

Rappare hamnar däremot i mitt fall inte ens i klassen som örongodis!;) Inte heller 14 åriga sonens gräsliga musiksmak :wtf::yuck: Han kanske är bortbytt på BB? :crazy::nailbiting::D
 
Elgitarr och något mäktigt rockriff.
Så olika det är vad människor gillar för musikinstrument, alltså vilket som verkligen berör, elgitarr skulle få mina öron att gråta blod och mig att stänga av hörapparaterna illa kvickt! :)

Dottern har alltid gillat gitarr så när hon skulle prova på att spela olika instrument på musiken i skolan trodde jag det var kört när hon testade elgitarr... men på målsnöret blev jag räddad av en fiol, hon föll pladask för den! :up:
 
Stråkar kan vara väldigt fint. Saxofon är som sexigt på nåt sätt.
Du, det har jag nog aldrig tänkt på, alltså huruvida ett instrument kan vara sexigt eller inte. Men om jag skulle tänka så så tror jag jag skulle sätta cello där faktiskt, som sexigt. :up:
 
Klarinett!! Jag är väldigt förtjust i det lite vemodiga i tonen. Musik är väldigt viktigt, är väldigt sällan tyst runtom mig.
Musik är viktig här också, jag är uppfödd med att alltid lyssna på musik på något vis och gör det själv varje dag. Musik ska dessutom spelas på hög volym så att man kan känna den, men tyvärr tror jag grannar skulle ha några ord att säga då! :D
 
Ja det där med att man måste stanna upp och lyssna färdigt känner jag igen! Otroligt viktigt! ;)
Men annars känner jag inte igen mig i din beskrivning om bas och benhår och exalterad! :D

:D
Jag har spelat bas i halva mitt liv så det klart att det instrumentet är mig mest kärt. Och så är jag ganska "petig" med det jag gillar; en basgång ska helst låta som om jag själv hade spelat den :D
Så när jag hittar ett band med en basist som spelar som jag vill ha det kan jag lyssna timme ut och timme in, gärna på samma låt om och om igen (t.ex. gillar inte Livin on a prayer så mycket men basgången i refrängen är skiiiiitbra så ibland går den på repeat och fullt blås ganska länge). Då behöver inte basisten vara speciellt skicklig eller avancerad, men jag måste ha rätt attityd liksom annars blir jag uttråkad. Blir så trött på basister som ska glänsa och spela avancerade solon osv bara vafan spela elgitarr om det nu är så himla viktigt att vara "duktig". Det är en svår balansgång tycker jag; en vill ju alltid bli bättre på sitt instrument men som basist är det farligt att vara "för" bra för då vill man krångla till det.
Att vara basist i ett band handlar mer om att hålla både trummisen och gitarristen i handen och spela nåt så att sångaren vet ungefär vad som pågår (ehm samt spela så simpla saker att en kan fokusera på att se snygg ut på scen...).
 
Varför vill du helst ha dem var för sig?

Det ska vara tyst när jag sover, i övrigt är det viktigt med musik. Däremot har jag lärt mig uppskatta tystnaden på ett annat vis än tidigare. Att inte fylla öronen med ljud överallt ifrån. Har jag huvudvärk så kan jag inte riktigt lyssna på vanlig musik, utan då är det cello och piano som gäller, tystnad gör däremot "ont" i hjärnan istället.

Det vackra och enkla i det ensamma. Jag vet nog inte riktigt varför jag vill ha det så, tycker bara det låter så fint med soloinstrument och tycker det är rogivande.
 
Fiol, cello och piano är mina tre favoriter, beroende på vilken känsla det är man vill förmedla genom musik.
 
Om jag ska välja en favorit så blir det cello. Det är synd att man inte utnyttjar cellons otroliga klang lite mer som soloinstrument.
 
Musik är viktig här också, jag är uppfödd med att alltid lyssna på musik på något vis och gör det själv varje dag. Musik ska dessutom spelas på hög volym så att man kan känna den, men tyvärr tror jag grannar skulle ha några ord att säga då! :D
Det är därför man bosätter sig med minst 100 m till närmsta granne... ;):D
 
Andra klanger som jag uppskattar litet extra är tvärflöjt, kontrabas och det schweiziska tonala slagverksinstrumentet hang.
(:banana:)
Åhh jag trodde jag var ensam om att älska hang! Jag så omusikalisk som det går att vara, men hang är mitt favoritinstrument!Ingen brukar veta vad det är för instrument jag menar när jag nämner det.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 716
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: miumiu
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 579
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 953
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp