Bukefalos 28 år!

Vilket instrument föredrar ni?

:D
Jag har spelat bas i halva mitt liv så det klart att det instrumentet är mig mest kärt. Och så är jag ganska "petig" med det jag gillar; en basgång ska helst låta som om jag själv hade spelat den :D
Så när jag hittar ett band med en basist som spelar som jag vill ha det kan jag lyssna timme ut och timme in, gärna på samma låt om och om igen (t.ex. gillar inte Livin on a prayer så mycket men basgången i refrängen är skiiiiitbra så ibland går den på repeat och fullt blås ganska länge). Då behöver inte basisten vara speciellt skicklig eller avancerad, men jag måste ha rätt attityd liksom annars blir jag uttråkad. Blir så trött på basister som ska glänsa och spela avancerade solon osv bara vafan spela elgitarr om det nu är så himla viktigt att vara "duktig". Det är en svår balansgång tycker jag; en vill ju alltid bli bättre på sitt instrument men som basist är det farligt att vara "för" bra för då vill man krångla till det.
Att vara basist i ett band handlar mer om att hålla både trummisen och gitarristen i handen och spela nåt så att sångaren vet ungefär vad som pågår (ehm samt spela så simpla saker att en kan fokusera på att se snygg ut på scen...).
Åhh det där är så svårt att förklara för någon, men jag håller med till fullo - en härlig basgång :love:
 
Så olika det är vad människor gillar för musikinstrument, alltså vilket som verkligen berör, elgitarr skulle få mina öron att gråta blod och mig att stänga av hörapparaterna illa kvickt! :)

Dottern har alltid gillat gitarr så när hon skulle prova på att spela olika instrument på musiken i skolan trodde jag det var kört när hon testade elgitarr... men på målsnöret blev jag räddad av en fiol, hon föll pladask för den! :up:

Ringsignalen på min telefon.

 
Jag har inget riktigt favoritinstrument så.. Det finns inget som får mig att tänka att jag vill lyssna på massor av solon med just det instrumentet.

Men, jag är beroende av musik, behöver musik för att må bra, spelar gärna allt möjligt och sjunger nästan för mycket. Jag älskar att lyssna på hur olika instrument kombineras för att få till en "perfekt" helhet, även om det även i sådana underbara kombinationer ofta finns något som sticker ut lite extra.

Troligen är det också (delvis) därför som jag är så förtjust i The Arks musik, det är inte det vanliga "gitarrister, basist, trummis och sångare" eller "helt elektronisk musik" utan så mycket mer som plockas in på ett så fantastiskt bra sätt.

Just nu är det här låten som spelas mest hemma hos mig, inte direkt The Ark-musik utan mer den typ av musik som jag annars lyssnar på:
 
Klarinett låter som in missbildad oboe... :)

Oboe har väl inte någon nämnt. Fantastiskt vackert instrument.

Jo, det var någon och det är även mitt favorit bland blåsinstrumenten. Medan jag inte riktigt kan med en del andra där så är detta ett mycket trevligare instrument att lyssna på. Och den valda låten har jag bokmärkt sedan tidigare och tycker är så vacker :)
 
Jag har inget riktigt favoritinstrument så.. Det finns inget som får mig att tänka att jag vill lyssna på massor av solon med just det instrumentet.

Men, jag är beroende av musik, behöver musik för att må bra, spelar gärna allt möjligt och sjunger nästan för mycket. Jag älskar att lyssna på hur olika instrument kombineras för att få till en "perfekt" helhet, även om det även i sådana underbara kombinationer ofta finns något som sticker ut lite extra.

Troligen är det också (delvis) därför som jag är så förtjust i The Arks musik, det är inte det vanliga "gitarrister, basist, trummis och sångare" eller "helt elektronisk musik" utan så mycket mer som plockas in på ett så fantastiskt bra sätt.

Just nu är det här låten som spelas mest hemma hos mig, inte direkt The Ark-musik utan mer den typ av musik som jag annars lyssnar på:
Jag tänker ofta på hur musik bildas av olika ljud, det är intressant att tänka att ljuden var för sig inte blir något riktigt vettigt av, medan ihop blir det något man blir varm ihjärtat av. Och om man sätter till ett instrument till så kan det bli ännu bättre, rama in varandra. Vissa ljud passar inte alls ihop utan skär sig mot varandra, i mina öron medan det i andras kan passa perfekt. Så intressant det där!

Kanske finns det ingen dålig musik och ingen bra musik, utan allt är just musik rakt igenom? Som låten du spelar mest nu, den kunde jag inte lyssna på i mer än knappt 2 minuter, jag har huvudvärk och det där är ett klockrent exempel på en låt som får mig att hellre välja tystnaden. :)
 
:D
Jag har spelat bas i halva mitt liv så det klart att det instrumentet är mig mest kärt. Och så är jag ganska "petig" med det jag gillar; en basgång ska helst låta som om jag själv hade spelat den :D
Så när jag hittar ett band med en basist som spelar som jag vill ha det kan jag lyssna timme ut och timme in, gärna på samma låt om och om igen (t.ex. gillar inte Livin on a prayer så mycket men basgången i refrängen är skiiiiitbra så ibland går den på repeat och fullt blås ganska länge). Då behöver inte basisten vara speciellt skicklig eller avancerad, men jag måste ha rätt attityd liksom annars blir jag uttråkad. Blir så trött på basister som ska glänsa och spela avancerade solon osv bara vafan spela elgitarr om det nu är så himla viktigt att vara "duktig". Det är en svår balansgång tycker jag; en vill ju alltid bli bättre på sitt instrument men som basist är det farligt att vara "för" bra för då vill man krångla till det.
Att vara basist i ett band handlar mer om att hålla både trummisen och gitarristen i handen och spela nåt så att sångaren vet ungefär vad som pågår (ehm samt spela så simpla saker att en kan fokusera på att se snygg ut på scen...).
Men den beskrivningen känner jag igen mig lite mer på måste jag säga! :)
 
Åhh jag trodde jag var ensam om att älska hang!
Härom veckan gick jag genom Nordstan en tidig kväll, och stannade några minuter och lyssnade på en kille som satt och spelade hang grymt snyggt utanför Åhléns. En kvinna med två barn i yngre tonåren stod bredvid och njöt och vi gick iväg samtidigt. Barnen frågade sin mamma "vad var det han spelade på?" och hon svarade "jag har ingen aning". Så jag berättade, och de blev jätteglada. :)
 
Cello förstås.
Kan få ont i själen av det mesta dock, om det spelas på rätt sätt. Men cello behöver inte vara så värst rätt för att det ska kännas.
 
Jag kan spela gitarr och bas, men finner det inte särskilt roligt längre. Trummor är dock ett instrument jag alltid har dragits till och jag ska snart skaffa mitt första trumset! :laugh:
Så, instrument en föredrar att spela: Trummor.

Instrument man föredrar att höra:
Skulle säga som de flesta andra här, stråkar! :love: Finns inget så vackert som ljudet från en cello och/eller fiol i t.ex en postrock-låt (https://open.spotify.com/track/6eFujKSm8XJeQ1S5McdwX8). Rysningar!
 
Härom veckan gick jag genom Nordstan en tidig kväll, och stannade några minuter och lyssnade på en kille som satt och spelade hang grymt snyggt utanför Åhléns. En kvinna med två barn i yngre tonåren stod bredvid och njöt och vi gick iväg samtidigt. Barnen frågade sin mamma "vad var det han spelade på?" och hon svarade "jag har ingen aning". Så jag berättade, och de blev jätteglada. :)
Han sitter ofta där, det är så jag känner till instrumentett;)
 
Stråkar av alla dess slag, dvs piano, harpa, fio, cello och stå bas.
Gitarr och el bas är inte lika fint även om jag tycker om det.
Är nog mest svag för klassisk stråk musik :p.

Spelar dock endast blås instrument själv, tvärflöjt, piccolo, tinnwistle och blockflöjt. Samt annat bara jag hittar noterna på det :p, de är dock inte så trevliga att lyssna på utanför orkestrar, blir lätt pipigt med ensamt bläckblås.
Hade dock gärna lärt mig spela säckpipa ^_^, låter så härligt :).
 
Trumpet! Men gillar också kyrkorgel, fiol, flöjt... de flesta instrument kan ju vara vackra egentligen, ensamma eller ihop med andra instrument.
 
Stråkar av alla dess slag, dvs piano, harpa, fio, cello och stå bas.

Fast piano är väl ett tangentinstrument och harpa ett stränginstrument? Ingen av dem spelas på med stråke :)

Jag spelar själv fiol och uppskattar givetvis det, framför allt när det gäller svensk folkmusik. Som huvudinstrument tycker jag annars mycket om att lyssna på piano (favoritstycken är utan tvekan Rachmaninovs pianokoncerter. Jazz på Svenska är också underbar pianolyssning). En välsvarvad symfoniorkester är väl ändå det som är mest storslaget, där slagverk, blås och stråkar används tillsammans för att få fram rätt känsla.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 716
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: miumiu
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 579
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 953
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp