Bukefalos 28 år!

Vilket instrument föredrar ni?

Enya

Trådstartare
Jag tänker på musikinstrument. Om ni får välja vilket, vad lyssnar ni allra helst på? Vad är det som ger den där speciella känslan i hjärtat?

Min örongodis är piano och cello, det är verkligen något visst med de instrumenten! :heartlove:

Är musik viktigt eller föredrar ni tystnaden? Och tänk att vara döv och inte få höra musik! :cry:
 
Jag tänker på musikinstrument. Om ni får välja vilket, vad lyssnar ni allra helst på? Vad är det som ger den där speciella känslan i hjärtat?

Min örongodis är piano och cello, det är verkligen något visst med de instrumenten! :heartlove:

Är musik viktigt eller föredrar ni tystnaden? Och tänk att vara döv och inte få höra musik! :cry:
Cello! Finns det nåt vackrare än cello och piano tillsammans?

Musik är jätteviktigt för mig, men det blir nog främst punk.

EDIT roligt att se dig @Enya! !
 
Jag är svag för stråkar. Kanske för att jag spelade fiol en gång i tiden och vet hur svårt det är.

Sedan tycker jag om såg, som i Midsomer Murders (väl?). Gillar det där svagt falska ljudet.

Har också en hang up på harpa. Såg en cowboyfilm som barn och där satt en flicka och spelade på egenhändigt tillverkad harpa av djursenor :D - och det var överjordiskt vackert, tyckte aprilmaj sju år.
 
Efter att ha jobbat med musik större delen av yrkeslivet har jag svårt att välja ut ett enskilt instrument som favorit... men om jag måste så blir det nog cello även här. Det som tilltalar mig är att uttrycksmöjligheterna är väldigt stora och klangregistret ligger nära mänsklig röst. Andra klanger som jag uppskattar litet extra är tvärflöjt, kontrabas och det schweiziska tonala slagverksinstrumentet hang.
(Och en Gibson LP med en JCM90011. :banana:)
 
Jag tänker på musikinstrument. Om ni får välja vilket, vad lyssnar ni allra helst på? Vad är det som ger den där speciella känslan i hjärtat?

Min örongodis är piano och cello, det är verkligen något visst med de instrumenten! :heartlove:

Är musik viktigt eller föredrar ni tystnaden? Och tänk att vara döv och inte få höra musik! :cry:

Bas! Helst så stark att det fladdrar i benhåren när man står framför högtalaren, massa bas- och mellanregister och så gärna lite dist på det.

Men även i "vanliga" sammanhang kan bas få mig att bli orimligt exalterad. Häromdagen körde jag mammas bil och när jag startade slogs radion igång och spelade Veronica Maggios (tror jag) nya låt. Och var tvungen att lyssna klart på den innan jag kunde köra därifrån, endast på grund av ett sjukt grymt anslag på basen.

Avskyr däremot alla sjusträngade fingerplockande slappande monsterbasister som komplicerar saker och har ett plonkigt ljud.
 
Musik är jätteviktigt för mig.
Älskar att lyssna på en bra gitarrist :love:

Av någon anledning är jag en "contradiction in terms" O_o - jag har spelat piano i hela mitt liv, jag älskar att spela (och sjunga, sjunger hellre än bra!) men jag gillar inte att lyssna på piano :cautious:.
 
Bas och trummor - jag kan inte bestämma mig. Båda tilltalar något urtida i min ryggmärg. Vad gäller som tilltalar mina öron mest kan jag verkligen inte ta ut ett instrument, där det nog dynamiken mellan sång och intrument som tilltalar mig mest. Känns lite kopplat till ryggmärgen det med, men en duktig rappare i kombo med en snygg melodisk bakgrund till sången kan få mina lyckotårar att rinna.
 
Piano.... Om jag måste välja...
Många av de klassiska styckena på (flygel) piano tex.. Och även nyare verk...
Under Twilightperioden hade jag nån låt från det som favorit, just då enbart piano...
 
Stråkar :love: men samtidigt är jag svag för en riktigt bra basslinga. Och rammsteins gitarrspel, både första och andra :banana:
 
cembalo, säckpipa, pukor, kyrkorgel, och oboe, inte i någon inbördes rangordning :love: Orgel och trumpet ihop är inte fel det heller.
 
Cello! Finns det nåt vackrare än cello och piano tillsammans?

Musik är jätteviktigt för mig, men det blir nog främst punk.

EDIT roligt att se dig @Enya! !
Nej, jag tror inte något slår cello och piano tillsammans! :D

Gissa vem som gillar dessa då:

och de här grabbarna är mina favoriter över precis allt, tror jag, den här är den senaste av mina favoriter


Fast den här kan jag inte leva utan alls


och inte denna heller! Det går en rysning genom kroppen varje gång jag hör den! Tror det är den bästa de gjort kanske. Eller jag har svårt att välja....


Och då har jag inte gått in på pianodelen ännu....:D

Denna


Sedan finns det ofantligt mycket mer att lyssna på om man börjar fundera på Beethoven osv. Bland alla de hamnar jag också och har flera favoriter, listan skulle kunna göras lång.

Jag kan varken spela piano eller cello, skulle vilja, men som så mycket annat har det alltid varit nej av ekonomiska aspekter. Men jag älskar verkligen båda och frågan är om jag kan välja mellan någon av dem... Troligen inte. Eller kanske cello? :D

Tack! :D:bump:
 
Jag är svag för stråkar. Kanske för att jag spelade fiol en gång i tiden och vet hur svårt det är.

Sedan tycker jag om såg, som i Midsomer Murders (väl?). Gillar det där svagt falska ljudet.

Har också en hang up på harpa. Såg en cowboyfilm som barn och där satt en flicka och spelade på egenhändigt tillverkad harpa av djursenor :D - och det var överjordiskt vackert, tyckte aprilmaj sju år.
Fiol har jag aldrig gillat och harpa är nog aldrig något jag ens tänkt på så mycket, men det låter rätt likt piano. På vilket sätt är fiol svårt att spela?
Tyvärr har jag aldrig sett Midsomer murder så jag vet inte vad du menar där. :)
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 716
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: miumiu
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 579
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 953
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp