Bukefalos 28 år!

Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

milly

Trådstartare
Parelli lär ut att om en häst är rädd för något så ska man ta bort det farliga (t ex en presenning) alt. backa med hästen bort från det farliga (t ex en transport). Och sen prova igen tills hästen är trygg med det. Men alltid ta bort så fort hästen tvekar.

Andra menar att man bara ska bestämt stryka dom med presenningen alternativt bara bestämt fortsätta in i transporten för tar du bort det elelr backar ut så håller du med hästen om att det är farligt/hästen upplever att du också tvekar. Eller nåt sånt...

Man kan ju inet annat är bli förvirrad när man är nybörjare... Jag förstår givetvis att båda sätten kan vara rätt, för båda sätten verkar fungera vad jag upplever, men vad skulle ni säga är det bästa sättet? Kommentera.
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Hej!

Jag tror det beror på hästen, faktiskt.

Min förra var en sån "skärp dej nu, det är bara en sten, pressenning(stavning??), katt, whatever".. Man sa till henne att det är inte farligt och sen jobbade vi lite med det och så var det inte farligt.

Nya hästen är lite anorlunda- hon flyr hellre och kommer tillbaka nån annan gång, när hon "funderat" på det och då är det oftast inte läskigt. Att jobba "tillvänjning" med henne tycker jag inte funkar- då blir hon osäker och undrar vad som är så speciellt med det läskiga. Hon funkar mycket bättre med klapp på halsen och beröm och sen brukar det inte vara mer med det. (jag har försökt tillvänjning med nosa, gå fram och tillbaka, men det som funkar bäst är att bara låtsas som om det inte är läskigt alls- eller inte ens där).

Luddigt svar, blev nog inte mindre förvirrat va?

/ Lavinia, som alltid anpassar sej efter hästen.
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Tack för svaret.
Min häst är en 2½årig nsv brukshäst och han är stencool men ändå rädd vid NYA saker... så klart. Annars vore han väl ingen HÄST! :p
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Om jag ex ska lastträna en unghäst som är helt "grön" så har jag alltid medhjälpare & havre med mig. Jag går in i transporten som vanligt, följer inte hästen med så har jag en medhjälpare som puttar på hästen bakifrån. Tvekar hästen väldigt så skramlar jag lite med havre hink & när hästen väl är inne i transporten så får den lite havre, sen backar vi ut... går in igen, gör samma sak .. & sen fortsätter det fram & tillbaka ända tills hästen inte tvekar att gå in längre (:

Sen har jag lite andra "trix" för mig för att få en trygg häst, ex. i somras var unghingstarna på bete & vi fick åka bil varje dag för att fylla på vatten.. när vi kom med bilen så tutade vi alltid på hästarna, .. första gången vart dem lite skärrade, men tillslut så vart dem vana med det .. Sen har jag även varit inne i den där hagen & kastat runt med en kudde, över, under, framför & bakom hästarna.. Sen har jag gått runt med ett paraply och fällt upp & ner det. Först blir hästarna lite skärrade & rädda, men gör man det ett tag & flera gånger så bryr sig hästaran inte till slut. Enligt mig ska hästarna "härdas" .
Tränade en vallack på 3½år förra veckan & han var ganska försiktig & rädd.. när jag red glömde jag bort mig & klappade honom lite hårt på halsen lite då & då (som jag gör på min häst) och han flög nästan i taket när jag gjorde det! Så då började jag göra det fler gånger, varje gång jag red så klappade jag honom lite då & då på halsen.. efter 2dagar brydde han sig inte längre om det.
Jag tycker inte man ska hålla på & "dalta" med hästen, utan det är bara att härda den & låta den vara med om olika saker & få erfarenhet. Många låter ex. bli att rida ut för att hästen inte är trafiksäker, men hur ska den kunna bli trafiksäker om den inte vet vad bilar är?! Istället för att låta bli så ska man ge sig ut & låta hästen få erfarenhet.
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Absolut, jag håller med, men det jag vill är inte att dalta utan att göra som en flockledare skulle gjort... på hästars vis (så gott det går, så att de förstår iaf).

Men jag förstår inte varför du KLAPPAR hästarna och dessutom HÅRT? Eller varför folk ö h t ger hästen en klapp? Hästar är känsliga djur och tycker inte om det, man ska KLIA eller stryka dom om man vill ge beröm.
Däremot kan hästen ha lärt sig att en sån där obehaglig klapp betyder beröm och förstår vad människan menar men varför göra nåt som är obehagligt för hästen?
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Det är ju en ung häst som skall samla erfarenhet. Låt den göra det i lugn och ro. Stanna och titta på läskiga grejer så att hästen hinner notera att det inte är nåt farligt. Gör ingen stor affär av det. Prata och beröm men markera samtidigt att det inte är nåt att hetsa upp sig över.
Låt det ta tid och det behövs.
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Jo, det förstår jag ju men min fråga handlade om varför en del säger att man ska göra si och andra så. Som de där två alternativen jag skrev i första inlägget...

Jag har fått svar på det av en Parelli kunnig kompis nu. Enligt henne beror det på vilken "level" man själv är i (hur långt man kommit i sin kunskap om hästkommunikation) vilket sätt som är bäst att använda.
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Jag skulle säga att det beror på hur hästen hanterar skrämmande saker själv.
Vår lite äldre "unghäst" är väldigt dramatisk när han blir rädd, yviga gester osv, men bara typ en sekund, sedan vill han själv fram och nosa.
Med honom funkar det bäst att bara vänta på att han sprattlar till, och sedan får han själv undersöka och så är problemet ur världen.
Undantaget är väl människor, dem kan han faktiskt bli lite rädd för på allvar, tex i början klarade han inte att man hopade jämfota bredvid honom. Då hoppade vi tills han mycket kort stannade till, då slutade vi direkt, och då gick det snabbt upp för honom att bara han står still så brukar människan lugna sig.

Den yngre hästen blir ganska blockerad när han blir rädd, försöker man tvinga honom så får han tillslut galenpanik och blir "svarta hingsten", på honom funkar det lite bättre att låta det läskiga gå iväg från honom, då väcks nyfikenheten som sitter lite längre in på honom. Och så lugnar han sig snart.

Oavsett om man håller på att backa "advance-and-retreat" eller bara låter hästen stå och titta tills den är lugn, så är det ju viktigt att man själv är lugn och inte hetsar upp sig över att hästen är rädd. Är man lugn och trygg så tror inte jag man "visar hästen att något är farligt" bara för att man låter den backa undan, man visar snarare att man respekterar att den är osäker och lugnt väntar ut den tills den känner sig trygg igen.
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Parelli lär väl inte ut att man ska ta bort det om hästen tvekar? Det har inte jag uppfattat i alla fall, och jag har studerat ganska mycket i den filosofin.
Det handlar väl om vad det gäller, men precis som skuggi nämnde så tycker jag att Parelli lär ut att "hålla kvar tills hästen visar minsta tecken på avslappning, eller liksom ändrar uttryck (till något positivare) och då sluta direkt". Sedan återuppta och förhoppningsvis går det snabbare och snabbare för hästen att slappna av. Så gör jag med många saker i hanteringen.

För övrigt tycker jag att det kan vara bra att ha "saken" i paddocken eller var man nu tränar, ignorera det i början och bara leka runt omkring det, göra olika saker och succesivt närma sig det. Och såklart berömma varje intresse och nyfikenhet från hästens sida. Men då handlar det ju inte om att hästen är rädd för saken, för egentligen tycker jag inte man ska utsätta hästen för att vara rädd i onödan. Den kan såklart bli osäker och tveksam och reagera, men inte nödvändigtvis rädd.

Detta är inte endast vad jag använder, givetvis beror det på situationen och hästen. Men det är ett sätt, och förhoppningsvis lite svar på din fundering :)
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Kl
Jag tycker att man kan behandla alla lika. Är de rädda för något= undersöka.
Sen lär de sig- om jag bara går förbi men blundar. "så slipper jag kolla in det:banana:"
Gör så liten affär av saker som möjligt- var cool själv.

Förutse inte att de ska hitta på en det ena än det andra. Ja då kan du räkna med att de gör det.

Sen med äldre hästar. De behöver inte titta på allt. Man kan faktiskt begära att de är koncentrerade på det man gör- i ridning menar jag.
Sysselsätt dem så hittar de inte på en massa egna påhitt.

Lastning är en annan femma- då det handlar om ett trångt utrymme.
Låt de undersöka o känna hur det känns att gå på lemmen. Ha så mkt som möjligt öppet framtill, så....Bli inte irriterad!
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Parelli lär väl inte ut att man ska ta bort det om hästen tvekar? Det har inte jag uppfattat i alla fall, och jag har studerat ganska mycket i den filosofin.

Jag kanske bara uttryckte mig klantigt? För det är en Parelli kunnig (och framgångsrik på det) som lärt mig detta att om man t ex ska vänja hästen vid att bli kliad/klappad med ex. en sopborste så ska man börja med att försiktigt närma sig hästen med den och så fort den visar obehag så backar man lite... som att "okej, jag tvingar dig inte, jag skyddar dig frånd et farliga" tills hästen till slut känner sig säker och litar på människan... och visar inger mer osäkerhet av att bli kliad med sopborsten...

Och detta att man ska backa tillbaka dom till där de är trygga... som när man lasttränar och man då backar ut dom så fort de visar tveksamhet (av rädsla).

Vi lasttränade min häst med stor framgång på detta sätt! Han gick in i transporten utan nåt tvång alls när vi var klara (han fick bara peppning och sen en hink med "godis" när han stod inne i transporten).
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Kl


Lastning är en annan femma- då det handlar om ett trångt utrymme.
Låt de undersöka o känna hur det känns att gå på lemmen. Ha så mkt som möjligt öppet framtill, så....Bli inte irriterad!

Jupp, been there, done that! ;) Vi lät han gå in helt självmant första gångerna och berömde massor så fort han vågade bara ta ett litet steg framåt... Där inne fanns det sedan en massa äpplen eller morötter, vilket gjorde att han till slut insisterade på att gå in i transporten. :D
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Jag förstår hur du menar. Säger inte att något är fel, den metoden är också bra på många sätt, jag använder som sagt olika metoder vid olika tillfällen. Men har dock aldrig hört Parelli säga det, varken i level 1 eller level 2-dvderna. Men det är möljligt att de nämner det någon annanstans, jag vet inte mer än det jag har lärt mig! :p
Men som sagt, man kan inte göra likadant i alla olika tillfällen. Och jag pratade inte just om lastträning, där det krävs otroligt stort lugn och trygghet hos tränaren och mycket tid och mycket tålamod.
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

När jag vänjer min häst vid läskiga saker, går jag fram med honom till saken så långt han vågar. Så får han stå där några sekunder innan vi rör oss framåt.. Väl framme brukar han bara nosa och sedan ägna sig åt någonting helt annat, då brukar jag röra/göra ljud med den läskiga saken, så att även detta blir "bekant"!
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Jag förstår hur du menar. Säger inte att något är fel, den metoden är också bra på många sätt, jag använder som sagt olika metoder vid olika tillfällen. Men har dock aldrig hört Parelli säga det, varken i level 1 eller level 2-dvderna. Men det är möljligt att de nämner det någon annanstans, jag vet inte mer än det jag har lärt mig! :p
Men som sagt, man kan inte göra likadant i alla olika tillfällen. Och jag pratade inte just om lastträning, där det krävs otroligt stort lugn och trygghet hos tränaren och mycket tid och mycket tålamod.

Jag tror att det är "advance and retreat" som Milly menar, som Parelli använder. :idea:
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Jag har användt mig av en enligt mig, bra metod. Även här blandas Parelli in, detta också kommer från en kunnig person från början.

För det första gäller det att hela tiden hålla hästen uppmärksam och intresserad, bara det kan ju vara ett jobb i sig beroende på vad man har för häst men de brukar innebära att man flyttar runt på hästen helt enkelt, inte bara låta han/hon stå still och kolla på annat utan, backa, gå åt sidan, osv.
När du väl har din häst uppmärksam och intresserad ska du hålla ett jämt tryck i grimskaftet/repet mot föremålet, inte för hårt, det ska ju såklart inte göra ont. Om hästen rör sig framåt mot föremålet ska man genast släppa efter, alltså ge eftergift, och berömma. Sen kör man på samma sak tills dess att hästen vågat sig ända fram till föremålet.
Om den börjar backa istället eller liknande ger man den annat arbete, gå runt, flytta åt sidan osv, samma som när du skulle fånga uppmärksamheten, och sen börjar man om från början med trycket.
Detta har funkat väldigt bra och hjälpt mig mycket, tog inte lång tid heller förrän min häst var med på noterna (:
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

jag håller nog med parelli här, förutom att jag helst inte låter hästen gå tillbaka utan låter den stå still i stället. sen får den gå fram igen när den känner sig redo. men vill den backa så låter jag den göra det, tvingar aldrig fram den. eftersom hästar av naturen är nyfikna och gärna vill vara sin människa till lags så kommer den gå fram så snart den vågar.

att tvinga en rädd häst leder bara till en enorm stress, och även om man med sin makt och dominans lyckas få fram hästen till det farliga så är det enda hästen har lärt sig att du är elak och situationen var jättehemsk. nästa gång kommer den vara ännu räddare, för nu har den TVÅ saker att vara rädd för, båda farliga saken och att du kommer tvinga den. samt att hästar kan inte lära sig något när dom är stressade.

min metod tar lite längre tid men den bygger upp hästens självförtroende istället för att bryta ner det. och nästa gång den utsätts för den farliga situationen så kommer den vara mkt lugnare eftersom den minns att det ej var läskigt.
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Jag tror att det är "advance and retreat" som Milly menar, som Parelli använder. :idea:

Ah, förstår nu. Har aldrig sett det som att ta bort saken när den "blir farlig" dock, bara att ta fram den, ta tillbaka den osv... Men jag har bara de gamla levlarna, kanske finns med i de nyare, vad vet jag? :d
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Det finns ett utmärkt sätt att vänja hästar för trafik ,även tung trafik.
Man ska försöka hittat ett bete längs med en hårt trafikerad motorväg ,naturligtvis med vilt staket .En vecka senare brukar dom flesta kunna bli omkörda av bussar,motorcyklar mm utan problem....En kompis testade detta på sin hariga häst och brukade åka sträckan förbi hagen ,hängandes på bil tutan och hästen reagerade övht inte...:idea:
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Inte alltid.
min ena har gått vid E4 o andra hårt trafikerade vägar. Den lär sig då att den inte behöver komma så nära.

Om hästen kan kasta sig mot fordonet:eek:, så blir man försiktig.

En annan som jag hade- var uppväxt på landet, men var inte det allra minsta rädd ens första ggn som vi stog i snödrivan vid vägen o flera ledbussar kom.
den var mer rädd för det svarta på vägen- bilspåren:rofl:
 

Liknande trådar

R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
2 992
Senast: WSLPZF
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 341
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 837
Senast: cewe
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 268
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp