Bukefalos 28 år!

Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Som sagt, inte alltid. Stod i ett stall där en valack stod i hage vid tungt trafikerad väg, trots detta tålde han inte ens stillastående personbilar på uteritt :crazy:
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Min klarar av lastbilar som passerar vid övergång, men inte att möta dem.

Den blir okontaktbar. Reagerar instinktivt. Så den slipper.
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Parelli lär ut att om en häst är rädd för något så ska man ta bort det farliga (t ex en presenning) alt. backa med hästen bort från det farliga (t ex en transport). Och sen prova igen tills hästen är trygg med det. Men alltid ta bort så fort hästen tvekar.

Andra menar att man bara ska bestämt stryka dom med presenningen alternativt bara bestämt fortsätta in i transporten för tar du bort det elelr backar ut så håller du med hästen om att det är farligt/hästen upplever att du också tvekar. Eller nåt sånt...

Man kan ju inet annat är bli förvirrad när man är nybörjare... Jag förstår givetvis att båda sätten kan vara rätt, för båda sätten verkar fungera vad jag upplever, men vad skulle ni säga är det bästa sättet? Kommentera.



Inget av sätten är rätt så länge man inte vet vad man gör. Har man inte kunskap att läsa av hästen kommer båda sätten att bli fel. Har man inte den kunskapen anser jag att man kan introducera det farliga i hagen där hästen på sitt eget sätt kan bekanta sig med det farliga/läskiga.
Under förutsättning att hagen är nog stor och hästen inte blir påtvingad att uppleva det farliga.
En presenning kan lämnas i hagen (ordentligt fastlagd på backen med tunga saker såsom stenar och absolut aldrig under vinteråret då det blir halt under presenningen) och sedan kan hästen själv välja om den ska gå och kolla in den.

Vill man sedan kan man sätta extra hö på den så att hästen blir motiverad.

Att ge sig på att själv träna bort rädsla hos hästen utan att veta vad man gör kan gå, eller så går det åt h-vetet.
Vill man absolut följa en av de olika förslagen och inte har kunskap skaffar man sig det, i form av en tränare.
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Det roliga:angel: är att om du sen lägger samma press på en plats där du brukar rida, så kommer den att vara minst lika läskig....igen.

Hästar är vanedjur.

Den är inte rädd för saker i sin omgivning men däremot allt nytt. Det som inte brukar vara si eller så.
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Inget av sätten är rätt så länge man inte vet vad man gör. Har man inte kunskap att läsa av hästen kommer båda sätten att bli fel. Har man inte den kunskapen anser jag att man kan introducera det farliga i hagen där hästen på sitt eget sätt kan bekanta sig med det farliga/läskiga.
Under förutsättning att hagen är nog stor och hästen inte blir påtvingad att uppleva det farliga.
En presenning kan lämnas i hagen (ordentligt fastlagd på backen med tunga saker såsom stenar och absolut aldrig under vinteråret då det blir halt under presenningen) och sedan kan hästen själv välja om den ska gå och kolla in den.

Vill man sedan kan man sätta extra hö på den så att hästen blir motiverad.

Att ge sig på att själv träna bort rädsla hos hästen utan att veta vad man gör kan gå, eller så går det åt h-vetet.
Vill man absolut följa en av de olika förslagen och inte har kunskap skaffar man sig det, i form av en tränare.

Jag kan läsa av hästen, men inte riktigt lärt mig att se ALLA tecken, inte fått in det i min VANA ännu. Om vi talar om öronens placering o sånna noggranna iakttagelser...

Och jag har tagit hjälp. Och vill gärna ha hjälp. Självklart! ;) Men jag vill också förstå alla olika sätten folk använder...
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Parelli hit och John Lyons dit.. Varfor inte anvanda SUNT FORNUFT?? vilket till 99% fungerar bast.

Visst kan hastar vara spookiga och de ar. Hade just hogubben har med stor tractor och slap.. De sprang runt i hagen som idioter forst.. sen sprang de runt for att de upptackte "hey det ar skoj att springa runt". Sa skule han aka igen och samma sak, men denna gangen stannade han rakt vid hagen och stod dar och brummade lite. Och alla 3 (idioterna,4e ar gammal och van) var vid stangslet och tittade.

Bla presenning, tja lagg ut den, lat hasten ga over och sen ta en och borja dra over kroppen, till slut vanjer de sig vid det ocksa.. Och gor det bara inte hemma utan om ni ar ute ngnstans.. olika miljo, olika reaktioner men slutandan skall bli det samma, total tillvana..

Och som ngn skrev, inget ar ratt om man inte har kunskapen, sa om det ar ngt som ni inte kan, anvand en tranare i det speciella amnet..

har gatt Parelli och tycker det ar just sunt fornuft som han gor en formogenhet pa... men ar man god business man ar man....
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Hmm.. har nyligen börjat med NH och funderade lite på det där ni sa om att backa tillbaka så fort hästen upplever rädsla.. Om man tex har en häst som är rädd för spöet, och så vill man vänja den vid att man klappar den försiktigt med det, om man då tar bort spöet så fort hästen blir rädd eller flyttar sig, belönar man inte det beteendet då med negativ förstärkning och får hästen att tro att: "aha, om jag blir rädd/flyttar på mig så tar matte bort spöet, då har jag gjort rätt"... Blev bara lite fundersam och hoppas att nån kan ge ett bra svar på det här.. :)
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Hästar är vanedjur.

Den är inte rädd för saker i sin omgivning men däremot allt nytt. Det som inte brukar vara si eller så.

Mmmm, som vår soptunna t ex. Den står där jämt och ingen reaktion men gud vad det blev livat när den en gång hade blåst omkull och låg ner med locket öppet. Då hade vi cirkus minsann! De var hopp och studs och blåsa drake i en bra stund innan vi kom förbi :rofl:.
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Parelli lär ut att om en häst är rädd för något så ska man ta bort det farliga (t ex en presenning) alt. backa med hästen bort från det farliga (t ex en transport). Och sen prova igen tills hästen är trygg med det. Men alltid ta bort så fort hästen tvekar.

Andra menar att man bara ska bestämt stryka dom med presenningen alternativt bara bestämt fortsätta in i transporten för tar du bort det elelr backar ut så håller du med hästen om att det är farligt/hästen upplever att du också tvekar. Eller nåt sånt...

Man kan ju inet annat är bli förvirrad när man är nybörjare... Jag förstår givetvis att båda sätten kan vara rätt, för båda sätten verkar fungera vad jag upplever, men vad skulle ni säga är det bästa sättet? Kommentera.

Båda sätten är rätt om du gör rätt:)
Advance/approach and retreat fungerar när det är såpass OK för hästen att vara nära den. Men en häst som är väldigt ängslig och rädd kan må bra av att man släpper pressen och bara gör retreat ett tag, dvs går bort med 'det farliga'. Hästen tar du med dig i repet så att den följer efter, och eftersom den naturliga nyfikenheten kommer efter ett tag så kommer den förmodligen själv att börja vilja undersöka. Det är bara det att om hästen är extremt rädd behöver du kunna mycket för att bemöta den på rätt sätt. Om den är extremt blockerad och fast i sin rädsla (right brain) så kan du behöva göra andra saker först så att den börjar tänka logiskt (left brain). En nybörjare har ju tyvärr inte en chans att klara en sådan sak lyckosamt. I lastträningen behöver du också kunna läsa av hästen för att välja rätt strategi. Allt du lär dig av Parelli är baserat på att det aldrig finns EN lösning på ett problem, för hästarna har helt olika personlighet(trygga, ängsliga, introverta, extroverta) . Det finns heller ingen quickfix, du behöver arbeta med problemen och inte symptomen. Tex problem: extrem klaustrofobi, symptom: sadeltvång, extremt svår/farlig att lasta, rusar genom dörr/boxöppningar etc. Liberty and Horsebehavior är det bästa paketet som Parelli någonsin släppt, det handlar bara om hästpsykologi och att läsa hästen. Jag skriver det inte för att marknadsföra Parelli i sig eller göra Parelli rik(jag struntar ärligt talat i vem som blir rik, om jag har möjlighet att på detta sätt komma in i hjärnan på en otroligt duktig horseman:))

Det bästa för nybörjaren är att finna någon som är duktig, lev tre t.ex, eller en instruktör. Lycka till! Kanske träffas vi i ett av Parelli-lekgängen en dag?

MVH, Annika
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Ett litet tillägg. En nybörjare på häst kan dock ha tonvis med mer förnuft och känsla än någon som kallar sig tränare eller anses vara 'toppryttare' pga prestationer på en tävlingsbana. Bara viljan och önskan att hitta vägar till utveckling och till en djupare förståelse för hästen, med den i fokus, på naturlig väg, är värt mer än alla bucklor och prispengar i världen! I mina ögon. ;) //A.
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Du måtte skämta:crazy:

Hästen skulle själv välja någon som är en trygg van ledare.

varför tror du att tävlingshästar kan fokusera på sin uppgift?

Jo därför ryttarna inte ser faror i allt. Hästarna litar fullständigt på sin ledsagare.
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Du måtte skämta:crazy:

Hästen skulle själv välja någon som är en trygg van ledare.

varför tror du att tävlingshästar kan fokusera på sin uppgift?

Jo därför ryttarna inte ser faror i allt. Hästarna litar fullständigt på sin ledsagare.

Hästen väljer sin ledare. Är alla människor som har med hästar att göra goda ledare?;) Nej, men man kan lära sig.
En del tävlingshästar ges möjlighet till att aktivt samarbeta med sin ryttare på ett naturligt och harmoniskt sätt. Många hästar får tyvärr aldrig det. Jag tänker på bankande sporrar, slit med skarpa bett i munnen, intvingande inspänningstyglar etc. etc. Många, kanske även du , försvarar det och tycker att det är helt i sin ordning. Jag tycker att det är förnedrande och plågsamt och ser ingen anledning att välja den vägen. Det finns helt annan kunskap och helt andra tillvägagångssätt att tillgå. //A.
 
Sv: Vilket sätt är rätt, tycker ni? ang. vänja vid skrämmande saker

Märker din aversion mot tävlingsryttare.
Men att jämföra en helt okunnig med en som har tonvis med erfarenheter av hästar är löjeväckande.

många som sysslar med ditt verkar inte ha ngt större intresse av att rida o ha det mysigt med den- bara exercis från marken.
 

Liknande trådar

R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
2 992
Senast: WSLPZF
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 341
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 837
Senast: cewe
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 268
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp