Vill diskutera gigekonomin

Islandshästryttare

Trådstartare
Utför ni tjänster med hjälp av någon app som t.ex. foodora, tipptapp. uber m.m. eller köper ni tjänster via dem? Vad tycker ni om det? Själv har jag slutat använda foodoora som i princip det enda jag köpt tjänster från. Jag tycker cyklisterna har usla arbetsvillkor sen dränerar de också restaurangernas inkomster genom att ta 30 kronor per maträtt från dem. Så köper jag sushi för 90 kronor så får restaurangen 60 kronor, 30 kronor går till foodora och en mindre summa till cyklisten. En pizzeria i närheten av oss har gått ur foodoora och kör leveranser i närområdet med egen bil istället. Visst kostar lite om man vill ha hemkört men att betala vad det faktiskt kostar har jag inget emot.

Tipptapp och liknande appar där man gör tjänster åt folk och uber har jag ingen egen erfarenhet av. Har lyssnat på en dokumentärserie på SR play om detta och tycker inte arbetsvillkoren verkar vara jättebra. Om man lägger ut arbete för 100 kronor t.ex. köra sopor till miljöstation som kräver bil eller liknande så ska den som utför tjänsten betala drivmedel, ha egen bil och betala in skatten. Det blir inte många kronor kvar för utföraren. Kanske dock kan tänka mig att det är en bra extrainkomst för t.ex. ungdomar som ju inte betalar skatt upp till vissa summor. Men då får det ju vara lämpliga uppdrag som går att utföra utan bil.

Tar gärna emot era synpunkter, erfarenheter och åsikter kring detta. Jag tror att gigekonomin är här för att stanna oavsett vad vi tycker om den.
 
Jag försöker undvika. Har använt en mathemkörningsapp enstaka gånger nu under coronapandemin när jag varit sjuk och därmed i hemkarantän.
 
Foodora (m.fl) skyr jag som pesten. Arbetsvillkoren har varit kända länge (finns hur mycket artiklar som helst från facken), och det är ingenting som jag vill stödja. Det är iofs inte svårt för mig att undvika, eftersom de inte levererar där jag bor :idea: .

(Uber och Tipptapp har jag ärligt talat ingen koll på hur de fungerar.)
 
Jag är väldigt skeptisk till sådana tjänster och har hittills aldrig använt dem. Verkar finnas ett stort antal som jag inte känner till också trots att de tydligen är populära (hör talas om nya då och då som tydligen "alla" känner till sedan länge).

Gör planerade inköp istället, tex om jag vill ha snabbmat så tar jag det i samma veva som jag storhandlar på vanliga mataffären eller handlar på vägen hem från jobb/träning. Igår skulle några jag känner hyra släp och slänga saker på tippen, vi pratade ihop oss och så tog de lite åt mig också.
 
Använder mig av budbee ibland men ogillar det, pga deras dåliga avtal. Väljer hellre instabox som jag kan ta på vägen hem från jobbet. Tyvärr har inte alltid alla företag det som alternativ och ibland blir det postnord, vilket jag inte heller gillar. Då måste jag nämligen gå in på stormarknaden här för att hämta ut paketen (det är alltså inte i förbutiken utan postutlämningen är inne i affären) och det betyder att jag måste trängas med alla som inte håller avstånd...fördelen med budbee just nu är att man slipper lämna hemmet överhuvudtaget.

Sellpy har jag slutat helt med och foodora har jag aldrig använt.
 
Utför ni tjänster med hjälp av någon app som t.ex. foodora, tipptapp. uber m.m. eller köper ni tjänster via dem? Vad tycker ni om det? Själv har jag slutat använda foodoora som i princip det enda jag köpt tjänster från. Jag tycker cyklisterna har usla arbetsvillkor sen dränerar de också restaurangernas inkomster genom att ta 30 kronor per maträtt från dem. Så köper jag sushi för 90 kronor så får restaurangen 60 kronor, 30 kronor går till foodora och en mindre summa till cyklisten. En pizzeria i närheten av oss har gått ur foodoora och kör leveranser i närområdet med egen bil istället. Visst kostar lite om man vill ha hemkört men att betala vad det faktiskt kostar har jag inget emot.

Tipptapp och liknande appar där man gör tjänster åt folk och uber har jag ingen egen erfarenhet av. Har lyssnat på en dokumentärserie på SR play om detta och tycker inte arbetsvillkoren verkar vara jättebra. Om man lägger ut arbete för 100 kronor t.ex. köra sopor till miljöstation som kräver bil eller liknande så ska den som utför tjänsten betala drivmedel, ha egen bil och betala in skatten. Det blir inte många kronor kvar för utföraren. Kanske dock kan tänka mig att det är en bra extrainkomst för t.ex. ungdomar som ju inte betalar skatt upp till vissa summor. Men då får det ju vara lämpliga uppdrag som går att utföra utan bil.

Tar gärna emot era synpunkter, erfarenheter och åsikter kring detta. Jag tror att gigekonomin är här för att stanna oavsett vad vi tycker om den.
Jag använde foodora mer tidigare innan Sydsvenskans artiklar, men nu när jag vet om villkoren försöker jag själv cykla och hämta mat när jag hinner det. Dock svårt när möten drar över och jag måste rasta hundarna på lunchen så ibland blir det foodora ändå.

Tipptapp har ju minimiavgifter baserat på hur stort det man vill bli av med så jag tror jag betalade 450kr plus tipptapps avgift för att få en soffa körd till tippen. Om du har något där bil behövs kan du inte lägga in 100kr som pris för hämtningen. Den personen som hämtade min soffa hade många hämtningar den dagen så de kör oftast inte bara en åt gången.
 
Jag har aldrig använt den typen av app, inte av några principiella skäl utan för att jag inte haft behov av de tjänster de erbjuder.

Välkomnar dock generellt den typen av delningsekonomi som innebär att man utför tjänster åt varandra, organiserar samåkning osv., dvs sådant som bygger på "tjänster och gentjänster" snarare än på en företag-kund-relation. Det blir väl lite mer tveksamt, känner jag, när det kommer in en aktör likt Foodora och så att säga tar mer i vinst än de ger i form av utökad service.
 
Utför ni tjänster med hjälp av någon app som t.ex. foodora, tipptapp. uber m.m. eller köper ni tjänster via dem? Vad tycker ni om det? Själv har jag slutat använda foodoora som i princip det enda jag köpt tjänster från. Jag tycker cyklisterna har usla arbetsvillkor sen dränerar de också restaurangernas inkomster genom att ta 30 kronor per maträtt från dem. Så köper jag sushi för 90 kronor så får restaurangen 60 kronor, 30 kronor går till foodora och en mindre summa till cyklisten. En pizzeria i närheten av oss har gått ur foodoora och kör leveranser i närområdet med egen bil istället. Visst kostar lite om man vill ha hemkört men att betala vad det faktiskt kostar har jag inget emot.

Tipptapp och liknande appar där man gör tjänster åt folk och uber har jag ingen egen erfarenhet av. Har lyssnat på en dokumentärserie på SR play om detta och tycker inte arbetsvillkoren verkar vara jättebra. Om man lägger ut arbete för 100 kronor t.ex. köra sopor till miljöstation som kräver bil eller liknande så ska den som utför tjänsten betala drivmedel, ha egen bil och betala in skatten. Det blir inte många kronor kvar för utföraren. Kanske dock kan tänka mig att det är en bra extrainkomst för t.ex. ungdomar som ju inte betalar skatt upp till vissa summor. Men då får det ju vara lämpliga uppdrag som går att utföra utan bil.

Tar gärna emot era synpunkter, erfarenheter och åsikter kring detta. Jag tror att gigekonomin är här för att stanna oavsett vad vi tycker om den.
Det känns mest som ett storstads fenomen, tjänster och gentjänster arbetar vi mycket efter på landet. Exempelvis handla åt någon granne när man själv ändå är i stan, lånar grejer av varandra osv. Men det finns inga faktiska pengar inblandade, så vidare man inte har sönder något man lånar förstås men det är en annan sak. Exempelvis har en pensionerad bekant kört mycket grejer till tippen åt oss i sommar. Vi har packat i vår caddy, han har kommit, ställt sin bil, kört till tippen och slängt, gjort egna ärenden med vår bil och sen åkt hem till oss och bytt. Vi är tacksamma för hjälpen och han känner att han har gjort något och slipper ha långtråkigt eftersom han inte har vågat umgås med folk i och med att han är i en riskgrupp. Å andra sidan så har vi hjälpt honom mycket genom åren med olika saker. Han skulle bli mycket upprörd om vi hade försökt betala honom för tjänsten, men vi köper istället födelsedagspresent och julklapp, sånt han behöver men inte kostar på sig.

När det gäller affärernas egna plocka ihop matkassar, antingen för hämtning eller utkörning känns det som något annat än foodora? De erbjuder en extra tjänst, varorna kostar det samma och man betalar för ihop plockning/hemkörning. Extremt smidigt ibland och skönt i dessa tider.
 
Jag använder Sellpy, om jag inte hittar samma produkt begagnad som säljs privat. Slaverilöner i u-länder och miljövidrigheten i att köpa nytt gör att det för det allra mesta känns lika illa om jag skulle köpa nytt, men med det sagt köper jag kanske max 2-3 prylar/kläder om året.

Foodora har jag använt ett par gånger när jag befunnit mig i stan några dagar nu under pandemin och inte ville gå ut och handla på grund av smittorisken. Undviker det annars så gott jag kan.

Uber har jag använt utomlands. Mest för att jag inte kunde språket tillräckligt bra för att ringa efter taxi. Då är appen smidig, men det är bara i nödfall.

Gillar över lag idéerna med dessa appar/tjänster, men skulle inte ha något emot att betala mer för att arbetsvillkoren skulle vara normala.
 
Där jag bor är det inte ens något att fundera över eftersom tjänsterna inte finns.

Men jag går hellre ut själv och handlar på restaurang när jag hänger i Sthlm exv.

Har köpt pizza med hemkörning när jag bodde i Uppsala men det var pizzerian själv som körde hem. (En anställd såklart.)
 
Har använt uber och fodoora indirekt. Åkt en uber tillsammans med en kompis vilken hon beställde och fått lunch via fodoora när jag haft möten och de beställt via den tjänsten. Känner inget riktigt behov av att använda tjänsterna själv, framförallt pga deras arbetsvillkor.
 
Jag är tveksam till många av apparna/portalerna och definitivt till gig-ekonomin (bara en sådan sak som att folk som är utsatta på arbetsmarknaden också blir utsatta på bostadsmarknaden osv. Och i år har vi väl med all tydlighet sett att det är o-bra med folk som står utanför sjukförsäkringen och inte kan vara hemma.

Apparna/portalerna är också ett problem eftersom så mycket ekonomisk aktivitet blir beroende av en handfull företag som bara agerar mellanhand, dvs de producerar inget själva och är väldigt begränsat ansvariga för såväl arbetsförhållanden som produktsäkerhet och miljöpåverkan. De blir väldigt starka ekonomiska aktörer - typ försök driva ett hotell utan att finnas på hotels.com.

Samtidigt är jag grymt imponerad av folk som gör den här typen av jobb och jag önskar att det fanns sätt att säkerställa att det var en väg in på arbetsmarknaden (Samma kvinnor städar fortfarande åt mina bekanta mer än ett och ett halvt decennium efter att RUT skulle vara "en väg in på arbetsmarknaden" :( )

Samtidigt kan jag förstå hur de underlättar livet - men i min kamp att åtminstone vara en vagt medveten konsument går de bort
 
Det är inga tjänster jag använder mig av. Har inget behov. Tycker det är oroväckande att det växer fram en näring som utnyttjar arbetskraft på det sättet. Vi kan bättre än så.
 
Jag ser det som två olika frågor.

Själva företeelsen är jag positiv till. Grundidéerna med tex Tipptapp och Uber är det ju inget som helst fel på.

Problemet är ju hur de nyttjas och utnyttjas och hur dåligt reglerat det är. Så det finns inga såna verksamheter som jag använder idag. Det kanske finns vettiga alternativ men inga jag känner till.
 
Samtidigt är jag grymt imponerad av folk som gör den här typen av jobb och jag önskar att det fanns sätt att säkerställa att det var en väg in på arbetsmarknaden (Samma kvinnor städar fortfarande åt mina bekanta mer än ett och ett halvt decennium efter att RUT skulle vara "en väg in på arbetsmarknaden" :( )

Nu blir det kanske sidospår men om man kommit in på arbetsmarknaden till ett städjobb med RUT-avdrag, varför är det ett misslyckande att man fortfarande jobbar där? Syftet med RUT var väl knappast att branschen skulle upphöra efter att ha slussat massa folk vidare till andra arbeten?
 
Samtidigt är jag grymt imponerad av folk som gör den här typen av jobb och jag önskar att det fanns sätt att säkerställa att det var en väg in på arbetsmarknaden (Samma kvinnor städar fortfarande åt mina bekanta mer än ett och ett halvt decennium efter att RUT skulle vara "en väg in på arbetsmarknaden" :( )
Fast jag har en del bekanta som är infödda svenskar och har jobbat med en mängd olika saker som stortrivs inom städbranschen. En del startar eget och väljer själva hur många kunder och vilka kunde de vill ha, en jobbar som anställda och väljer hur mycket tid de vill arbeta. En städar i stort enbart åt pensionärer och tycker att det är roligt och har inlagt att hinna med att ta en kopp kaffe med de som vill. Otroligt uppskattad och har en kölista på kunder som vill ha henne. Jag ser inte riktigt skillnaden mellan RUT och ROT i det här fallet för att vara helt ärlig.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 967
Senast: cirkus
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 082
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp