Vill diskutera gigekonomin

Utför ni tjänster med hjälp av någon app som t.ex. foodora, tipptapp. uber m.m. eller köper ni tjänster via dem? Vad tycker ni om det? Själv har jag slutat använda foodoora som i princip det enda jag köpt tjänster från. Jag tycker cyklisterna har usla arbetsvillkor sen dränerar de också restaurangernas inkomster genom att ta 30 kronor per maträtt från dem. Så köper jag sushi för 90 kronor så får restaurangen 60 kronor, 30 kronor går till foodora och en mindre summa till cyklisten. En pizzeria i närheten av oss har gått ur foodoora och kör leveranser i närområdet med egen bil istället. Visst kostar lite om man vill ha hemkört men att betala vad det faktiskt kostar har jag inget emot.

Tipptapp och liknande appar där man gör tjänster åt folk och uber har jag ingen egen erfarenhet av. Har lyssnat på en dokumentärserie på SR play om detta och tycker inte arbetsvillkoren verkar vara jättebra. Om man lägger ut arbete för 100 kronor t.ex. köra sopor till miljöstation som kräver bil eller liknande så ska den som utför tjänsten betala drivmedel, ha egen bil och betala in skatten. Det blir inte många kronor kvar för utföraren. Kanske dock kan tänka mig att det är en bra extrainkomst för t.ex. ungdomar som ju inte betalar skatt upp till vissa summor. Men då får det ju vara lämpliga uppdrag som går att utföra utan bil.

Tar gärna emot era synpunkter, erfarenheter och åsikter kring detta. Jag tror att gigekonomin är här för att stanna oavsett vad vi tycker om den.
Jag har inte använt någon app för att få någonting levererat.

Jag har fått saker levererade via Budbee då det varit enda alternativet. Visste inte att de hade usla arbetsvillkor.

Jag gillar idén med cykel som redskap i tex leverans av post och andra saker, det känns väldigt rätt. Jag är helt emot deras arbetsvillkor (har stött på cyklister som kört Foodora bara för att få lite motion och till och med de blir förbannade) och om dessutom restaurangerna lider av det måste just Fodoora bara vara dåligt.

Har aldrig använt Uber eller dyl.

Det känns spontant som att det blir fler och fler hål i anställningarna i Sverige. Jag kan inte för mitt liv begripa nagelbranschen heller, vare sig att den är laglig eller att folk går dit eller att inte gallerior skäms om de hyr ut plats till dem.
 
Det känns spontant som att det blir fler och fler hål i anställningarna i Sverige. Jag kan inte för mitt liv begripa nagelbranschen heller, vare sig att den är laglig eller att folk går dit eller att inte gallerior skäms om de hyr ut plats till dem.

Jag begriper visserligen inte heller mig på nagelbranschens existens. Men varför skulle den inte vara laglig?
 
Jag begriper visserligen inte heller mig på nagelbranschens existens. Men varför skulle den inte vara laglig?
Det var ett reportage om arbetare som var inflyttade från andra länder, bodde i sovsalar, det mesta av den avtalsenliga lönen tog företaget hand om i "omkostnader" så den fanns bara på låtsas. Typ nära slavarbete.

typ
https://www.expressen.se/kronikorer...-slavarbetare-fran-vietnam-fixat-dina-naglar/
https://www.svt.se/nyheter/granskni...n-i-nagelbranschen-manniskor-maste-trada-fram
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/268752?programid=1316

Uppdrag granskning ska ha gjort en också.
 
Tror det är ganska vanligt inne i Stockholm iaf. Har flera bekanta med bil som rätt ofta använder sig av om det är Tipptapp eller vilken app det nu är (där man får betalt för att hjälpa andra att köra skräp/möbler och dyl).

Har själv inte använt mig av någon liknande app.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 966
Senast: cirkus
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 082
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp