Bukefalos 28 år!

Vill ha tips på "fallgropar" när man lånar häst.

Isabelle L

Trådstartare
Vet inte alls om jag lägger tråden rätt nu.........

Jag funderar på att låna en häst då min häst har skadat sig allvarligt och ska vila minst 6 månader till (har redan vilat 5 månader och jag har tröttnat på att inte få rida....).

Men nu skulle jag vilja ha lite tips på vad man ska tänka på och vad som kan gå fel när man lånar en häst! Dela med er av era egna erfarenheter :)

Hästen jag ska låna ev är 3 år och oinriden och jag kommer att sköta unghästutbildningen i så fall. Jag har mycket erfarenhet av att rida in hästar så den biten behöver vi inte gå in på... ;)

Jag har alltid varit tveksam till att låna eller låna ut hästar eftersom mycket kan gå fel men nu känns det som att det skulle kunna vara ett bra alternativ.

Skriv både bra och dåligt! :)
 
Sv: Vill ha tips på "fallgropar" när man lånar häst.

Veterinärkostnadsansvar - hur långt det sträcker sig? Givetvis skall hästägaren hålla hästen veterinärvårdsförsäkrad. Du betala självrisk och ev. procent sedan som inte täcks av försäkringen. Men vad händer om hästen skadar sig så illa att den kommer över försäkringsbeloppet på klinik som vanligen ligger på 50 eller 100 000 kr. Jag brukar skriva in att fodervärd då ej längre ansvarar för vetkostnader, oavsett om jag lånar ut eller lånar själv. Som ägare kan man ju då besluta att avsluta behandling och avliva hästen, men det kan man inte som fodervärd. Att då stå där medan tiotusentals kronor tickar på hos klinik och ha ansvar att betala är ju inget man vill utsättas för.

Jag brukar också vill ha in en klausul där det står att om hästen skadar sig så illa att nödslakt behövs, så får fodervärden godkänna sådan om veterinär på plats vill ha den utförd. Har stått i skogen med en häst med avslaget ben, som en bil kört på. Då var det tur att jag ägde hästen, för tänk om hästen fått vänta en timme till (så lång tid tog det innan vet kom ut) bara för att ägaren inte gick att få tag i.

Besiktning eller ej är upp till er. Utan besiktning kan ingen hävda något om hästens skick innan du fick den. Bra eller dåligt, ja, jag vet ej. Blir den halt efter en månad så kan inte ägaren säga att den var fräsch när den lämnade ägaren. Se till att du har uppsägning på max två månader så att du kan lämna tillbaka hästen om något inte skulle fungera. I ditt läge tror jag att ägaren vinner mest på att du behåller den, så då kan man ställa lite krav. För det är inte allt för många som vill låna en treåring för att utbilda. Du skall inte ta min i stället? ;)

Hälsning Maja
 
Sv: Vill ha tips på "fallgropar" när man lånar häst.

Hej! Vilket bra svar! :) tack så mycket! Jag har alltid varit så rädd för att låna nån annans häst just pga om det blir någon skada på den. Men som du säger så sitter man ju i en lite annan sist om man ska rida in och utbilda den.
Är det rimligt att ägaren betalar allt även vet.kostnader om hästen blir skadad när det gäller en oinriden häst?

Jag tycker att det är så himla kul att utbilda unghästar och brukar rida in nån häst varje år. Har även har andras hästar på inridning och tillridning men nu är jag inte alls intresserad av att ta nåt betalt utan bara hitta nån att rida under tiden som min blir frisk.

Jag har bara börjat kolla på vad det finns ännu, tänkte ta det väldigt lugnt och tänka på saken innan jag bestämmer mig :)

Har även fått lite svar på utbildade hästar men då sitter man ju i ett annat läge och ägaren är den som kan kräva lite mer vad det gäller tävling osv.
 
Sv: Vill ha tips på "fallgropar" när man lånar häst.

Prova får du se. Jag skulle dock om hästägare inte godkänna det. Skulle kännas som att fodervärden inte är beredd att ta något ansvar. Lite så är det ju när man lämnar ut på foder. Har bara lämnat ut en häst på foder och det två ggr. Båda gångerna har han magrat av.

Hälsning Maja
 
Sv: Vill ha tips på "fallgropar" när man lånar häst.

Hej! jag förstod inte riktigt vad du svarade på...?
 
Sv: Vill ha tips på "fallgropar" när man lånar häst.

Hej!
jag har själv en häst som jag nu har lånat i 3 år nu, han är nästan som min. viktigt att du med hästens ägare kommer övernens om ett bra kontrakt, om du ska stå för allt eller om något händer, kommer du då att stå för vet kostnader? eller om du nu vill lämna tillbaka hästen så kanske ägaren vill att du säger det långt i förväg.

Det är alltid olika om man vill att ägaren ska komma ofta och hälsa på eller inte, Jag har fått göra nästan precis som jag vill, de har varit ute och hälsat på runt 4 gånger. Och verkar inte riktigt bry sig, vilket är lite tråkit men rätt skönt ändå.
Kolla upp sådant som pass, det hade inte min polle när jag skulle låna honom och papprena på hästen är ok. mm,
 
Sv: Vill ha tips på "fallgropar" när man lånar häst.

Jag har själv haft häst på helfoder i snart ett år (från maj 2009), och ägaren är välidigt engagerad - men lånar ut henne pga graviditet. Känns bra att hon vill veta vad som händer, kollar på träningar o sånt. Men det allra viktigaste i ett kontrakt är absolut allt med försäkringar och vet.avgifter. Vem betalar vaccin osv. Själv står jag för alla kostnader utom försäkringsbeloppet och avbet. på hästen såklart :) Så vid upkomna skador betalar jag självrisken (vilket jag som tur inte behövt utnyttja!!), då jag har ansvaret för henne. Dock vid "akuta" skador har jag inget i kontraktet.. bra att du sa det. Vet inte själv vad jag skulle göra om hon låg med avslaget ben nånstans...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 490
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
854
Senast: Lutten
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 557
Senast: animalasia
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 538
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp