Bukefalos 28 år!

Vill inte bli tränsad!

Ninna1981

Trådstartare
Hej!
Har en valack på 12 år som absolut inte vill bli tränsad. Han höjer huvudet och vägrar öppna munnen. Är kollad i munnen och det var inget fel på tänderna eller ngt annat. Det konstiga är att när man efter 10min får på honom tränset så är han helt lugn. Han arbetar jätte fint med bettet och alla problem är bortblåsta. Han har inte problem med öronen, han älskar när man pillar med öronen och kan stå och somna då. När bettet väl är inne är allt lugnt och då sänker han huvudet. Har försökt med hans favoritgodis vid bettet men det struntar han i. Någon mer som har det så här? Ngn som har tips på vad man kan göra? :)
 
Sv: Vill inte bli tränsad!

Min häst var svår att tränsa när jag köpte henne. Tog bort allt onödigt på tränset som nosgrimmor, och bytte ur bettet till ett med äppelsmak. Efter ett tag var det inte alls några problem att tränsa längre... Nu några år senare kan jag även tränsa med andra bett och med nosgrimmor utan problem. Tror bara hon förknippade tränsningen med något obehagligt, även om hon inte hade ont i munnen eller någonstans då så kanske hon hade haft det förut. Det är ju svårt att säga vad som är fallet med din häst, men kanske har han tidigare haft ont och tycker därför det är obehagligt? Försök få honom att se tränsningen som något positivt, t.ex. ge honom alltid något gott när tränset är på plats.
 
Sv: Vill inte bli tränsad!

Min var hemskt rädd om sina öron när jag köpte honom. Och tränsningen tog ca 20 min en BRA dag. Så jag tragglade på och varje gång han fick på sig tränset fick han gotta. Nu gapar han efter bettet! :) Kanske fungerar det för er med :)
 
Sv: Vill inte bli tränsad!

Om du nu vill rida med bett - det finns ju massor av bettlösa alternativ som du skulle kunna använda under en period i allafall - kan du testa att knäppa upp sidostucket där det fäster i bettet. Lägg sen nackremmen över öronen som vanligt och be honom ta bettet liksom från från sidan. Sen är det bara att knäppa.

Bäst är ju om du kan klura ut varför han inte gillar att bli tränsad - dvs exakt vad det är som han inte vill vara med på. Jag skulle ge honom tid och inte bråka.
 
Sv: Vill inte bli tränsad!

Hej!
Har en valack på 12 år som absolut inte vill bli tränsad. Han höjer huvudet och vägrar öppna munnen. Är kollad i munnen och det var inget fel på tänderna eller ngt annat. Det konstiga är att när man efter 10min får på honom tränset så är han helt lugn. Han arbetar jätte fint med bettet och alla problem är bortblåsta. Han har inte problem med öronen, han älskar när man pillar med öronen och kan stå och somna då. När bettet väl är inne är allt lugnt och då sänker han huvudet. Har försökt med hans favoritgodis vid bettet men det struntar han i. Någon mer som har det så här? Ngn som har tips på vad man kan göra? :)


Något du kan göra är att lära hästen "press and release".
Kan du engelska kan du lyssna på Rick Gore's förklaringar på youtube :
http://www.youtube.com/watch?v=W8mnAnEqKII
 
Sv: Vill inte bli tränsad!

Något som har funkat för mig då jag har en stor häst och själv är kort, och inte har en chans i världen när hon slänger upp huvudet var att knäppa loss bettet på ena sidan, lägga på tränset som vanligt och sen lirka in bettet från sidan och knäppa fast.

Jag fick det tipset här från buke och nu har jag en häst som jag kan tränsa utan svårigheter.
 
Sv: Vill inte bli tränsad!

Hej!
Har en valack på 12 år som absolut inte vill bli tränsad. Han höjer huvudet och vägrar öppna munnen. Är kollad i munnen och det var inget fel på tänderna eller ngt annat. Det konstiga är att när man efter 10min får på honom tränset så är han helt lugn. Han arbetar jätte fint med bettet och alla problem är bortblåsta. Han har inte problem med öronen, han älskar när man pillar med öronen och kan stå och somna då. När bettet väl är inne är allt lugnt och då sänker han huvudet. Har försökt med hans favoritgodis vid bettet men det struntar han i. Någon mer som har det så här? Ngn som har tips på vad man kan göra? :)
Han gillar inte att bli tränsad. Det kan bero på tränsningssituationen men också på det som kommer efter tränsningen. Han kanske är missnöjd med sadeln, din uppsittning, din ridning eller något annat som du/ni gör efter du har tränsat.

Du skulle kunna erbjuda godis, t.ex. morot, tillsammans med bettet. Ge först ett par små bitar med morot, en bit åt gången så det tar lite tid. Då blir han mer intresserad av moroten. Ha sedan större morotsbit i handen tillsammans med bettet och erbjud hästen det. Ta god tid på dig. Ge en stor bit morot när han tagit bettet/morotsbiten och tuggat klart. Belöna varje gång han tar bettet även om han tar lång tid på sig. Så småningom gillar han tränset så mycket att han gapar när du håller fram det.
 
Sv: Vill inte bli tränsad!

Mina får oftast en liten godisbit när jag tränsar. Morot, nypa fibergi, lucernpellets, vad som helst eg.
Min ena höjde huvudet och ställde sig i ett hörn i början när jag kom med tränset. Nu tar han gääärna bettet. I övrigt ger jag sällan godis.
Så kan det även delvis bero på att han trivs bättre med träningen nu osv.
Godis + träns = sant! :D
 
Sv: Vill inte bli tränsad!

Det är lite som att börja med en ovan unghäst. Få tag på hästen huvud, stå där och ta det lugnt tills hästen blir avslappnad med bettet vid hans huvud/mun. Var beredd på att det kan ta några minuter. Sedan kan du lugnt sätta in något finger om han inte öppnar självmant. Men kom ihåg att inte bli arg/irriterad för då bli allt värre. Pröva med Apple Mouth bett, då brukar de bli mer positiva till bett! Sedan tycker en del att det är obehagligt med ett hårt bett mot tänderna, då kan du pröva nova bett (ett gummibett) som många hästar trivs galant med! :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 505
Hästhantering Har en 2 åring som vägrar ta bettet,, han höjer huvudet och små reser sig. Inga problem och lägga tränset över öronen. Jag tar bort...
2
Svar
36
· Visningar
2 771
Senast: TinyWiny
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Tycker man ofta hör folk beskriva sina hästar som så okomplicerade och "lätta att ha att göra med". Men hur snäll tycker du egentligen...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp