Bukefalos 28 år!

VILL man se ut så här??

Sv: VILL man se ut så här??

Men där så finns det en skillnad.
Det ena är inte bra för hälsan och det andra spelar ingen roll.

Klart det finns en skillnad, men det handlar fortfarande om att människor gör olika val, prioriterar olika saker och att sätta sig till doms över andra.
 
Sv: VILL man se ut så här??

Och därför vill jag inte själv se ut så, jag vill gå ner i vikt för mitt utseende skull (och för hästen), men inte för att det är skadligt att se ut så.
Mitt enda argument till att hålla nere vikten är hälsan.
Och det gäller alla, även mig själv.
Kroppen tar stryk av en hög vikt men inte av en massa mascara.
 
Sv: VILL man se ut så här??

Klart det finns en skillnad, men det handlar fortfarande om att människor gör olika val, prioriterar olika saker och att sätta sig till doms över andra.

Men jag skulle vilja att någon åtgärdade sin övervikt för att jag önskar att den skall få leva länge och vara frisk.
Inte för hur det ser ut.
Vad gäller smink så har jag ingen åsikt om hur det ser ut men vill naturligtvis att det inte skall vara farligt.
 
Sv: VILL man se ut så här??

Kl.

Jag tycker de ser skittufft ut! Och garanterat något jag skulle utsätta mej för, kanske inte till vardags men till fest.
 
Sv: VILL man se ut så här??

Men jag skulle vilja att någon åtgärdade sin övervikt för att jag önskar att den skall få leva länge och vara frisk.
Inte för hur det ser ut.
Vad gäller smink så har jag ingen åsikt om hur det ser ut men vill naturligtvis att det inte skall vara farligt.

Ja du ja. Men inlägget var inte riktat till dig. Inlägget var riktat till den/de som häver ur sig åsikter om andras val rörande sitt utseende och sedan försöker förklara bort det.

Jag menar att det är ingen skillnad att anse att en viss mascara ser förjävligt ut och att anse att övervikt ser förjävligt ut. Skulle det senare uttryckas på samma sätt som ameo uttryckte sig om mascaran skulle dock servern som buke ligger på brinna upp.
 
Sv: VILL man se ut så här??

Jag menar att det är ingen skillnad att anse att en viss mascara ser förjävligt ut och att anse att övervikt ser förjävligt ut. Skulle det senare uttryckas på samma sätt som ameo uttryckte sig om mascaran skulle dock servern som buke ligger på brinna upp.

Sant.
Och banningarna skulle hagla.

Det verkar vara olika det där vad man får ha åsikter om eller inte.
 
Sv: VILL man se ut så här??

Om din dotter hade kmt ut ur badrummet en morgon sminkad enligt bilden du hänvisar till. Hade du då sagt att hon så förskräcklig? Att hon inte uppfyllde din norm om hur hon ska sminka sig?

Hade du sagt det till den dotter du ska uppfostra och stötta för att bli en självsäker, trygg, ung kvinna i dagens samhälle?
För om du hade gjort det är du en mor jag absolut inte hade velat ha! Du kmr då ge bilden av att det hon gör är fel. Att hon är fel, för att hon vill vara den hon är, se ut som hon vill!
För bara för att man sminkar sig betyder det inte att man ogillar sitt utseende! Smink kan vara en del av sitt eget varumärke, ett statement (?).

Fast vad vet jag om dagens samhälle och dess normer och allt som finns i ungas liv i dag. Jag är ju trots allt bara en svensk ung kvinna ringa 22 år gammal, som sminkar mej för att jag vill, för att det är en del av mej, sådan jag vill vara...
 
Sv: VILL man se ut så här??

Jag är kluven i den där frågan.

Jag håller med om att tex herravdelningen på vilken vanlig klädaffär som helst, är mycket mer enahanda och likartad från säsong till säsong än damavdelningen. Damavdelningen är dessutom större.

Samtidigt är det ju kvinnors klädsel som regleras i lagar och regler i en del länder och verksamheter, det är kvinnors klädsel som problematiseras i samband med att kvinnor utsätts för sexuella övergrepp och det är snarare kvinnors utseende än mäns som blir föremål för diskussioner som i den här tråden.

Kort sagt: var är maktanalysen?

Min mycket djuplodande analys sträckte sig inte inte särskilt långt utanför Sverige och diskussionen om möjligheterna att uttrycka sig själv. Och då är, som sagt, herravdelningen rätt trist. ;)

Jag håller med om att kvinnorna är underdogs när det kommer till makten och härligheten i alla kulturer som jag känner till. I olika nyanser av grått. På varje "kränkt vit man" går det väldigt många kvinnor som går omkring och är än mer kränkta utan att de ens funderat över det, eller som är medvetna om det men är maktlösa att göra nåt åt det. Men det innebär ju inte att man ska blunda helt för problematik som kränker den "vita kränkta mannen". :)
 
Sv: VILL man se ut så här??

Fy så nedlåtande du är i den här tråden!

Jag hade personligen inte eftersträvat att klumpa ihop de undre fransarna men det är ju verkligen inte så att det ser illa ut.

Jag tycker det är extremt idiotiskt av dig att posta ett sånt inlägg här på bukefalos där det kryllar av yngre tjejer varav många kanske ser ut som på din bild varje dag. Hur tror du det känns för dem att öppna upp den här tråden?
Och till vilken nytta? För att du tycker det är kul att provocera? Eller vad du nu skrev att anledningen var..

Dåligt!
 
Sv: VILL man se ut så här??

*KL*

Jag håller inte heller med TS men visst finns det saker/uttryck/stilar som vi alla tycker ser mindre bra ut (läs ser för jävligt ut)? Jag skulle väl inte direkt skapa en tråd om det på buke och jag skulle absolut inte säga det till personen det gällde men jag skulle lätt kunna uttrycka det i en allmän diskussion om ämnet.

Vita sportsockar i ett par finskor är ett exempel på vad jag tycker ser för jävligt ut. Särskilt med för korta kostymbyxor till. För korta byxor överlag. Och den åsikten skulle jag nog också kunna yppa till min egen son i förebyggande syfte. :o Men vill han sen välja att klä sig så, är han naturligtvis lika älskad och accepterad för det.

I övrigt ser jag den här tråden som ett riktigt bra tips för mig personligen. Är innerligt trött på alla mascaror som utlovar supereffekt men i verkligheten bara är menlösa. När jag sminkar mig strävar jag absolut inte efter att se naturlig ut. Tyvärr tror jag det krävs mer än en mascara för att få till fransarna på bilden, jag behöver nog lite lösfransar eller en ordentlig fransförlängning men det är något som jag inte heller är särskilt främmande för. Jag har löshår också ibland när jag ska vara fin. Och ofta lite vintagestil på kläder och frisyrer. Ser säkert för jävlig ut enligt en del, särskilt med tanke på att jag ju inte är någon direkt ungdom längre och antagligen borde ha vuxit ifrån behovet av att "uttrycka" mig. Men jag trivs väldigt bra med det. :)
 
Sv: VILL man se ut så här??

Såg just en TV-reklam om mascara, så här såg resultatet ut:
mascara_zps9a1722f3.jpg


VILL folk verkligen se ut sådär?
Jag tycker det ser för jävligt ut, rent ut sagt...

Så ledsamt, och ett helt obegripligt angrepp på en människas utseende, det känns inte okej. Jag ser ett par vansinnigt vackra ögon och jag undrar lite vad det är du ser, egentligen. :(
 
Sv: VILL man se ut så här??

Övre fransraden är ju jättefin, undre not so much. Men det är väl för att förstärka mangatemat. Jag har den mascaran och man måste inte ha spindelben med den ;)

Jag har också den mascaran, och den är den bästa jag haft. Jag skapar då inga "spindelben" med den, jag heller. :)
 
Sv: VILL man se ut så här??

Precis det där ser jag. Jag älskar 40-50-60-talsstil, och vill ha sotiga ögon, eyeliner, valkar eller victory rolls i håret när jag ska vara tjusig.
 
Sv: VILL man se ut så här??

Men det innebär ju inte att man ska blunda helt för problematik som kränker den "vita kränkta mannen". :)

Nej, så klart inte. Men jag lutar nog åt att det i allt väsentligt inte alls är två jämförbara problem.

Vi/samhället/kulturen förhåller oss helt enkelt så olika till män och kvinnor, att problem som på ytan kan se likartade ut, ändå handlar om helt olika saker.

Men att "mansestetiken" är aptrist, är jag den första att hålla med om! Ofattbart att inte män protesterar kollektivt mot det enformiga utbudet.
 
Sv: VILL man se ut så här??

*KL*

Först lite halvt OT, om man vill ha färgglad mascara men ändå vara diskret: Ha på svart eller brunsvart mascara precis som vanligt. Dra på den färgglada längst ut på ögonfransarna. Syns inte direkt, men ger ett annat intryck, speciellt om man matchar färgen mot eyelinern.

Och så lite På Ämnet: Jag skulle absolut kunna sminka mig så, nu idag, 39 år gammal. Men jag har senaste halvåret sminkat mig i princip varje dag. Ibland naturligt och diskret, ibland brutalt och hårt. Anledningen är att jag vill bli upplivad när jag ser mig själv i spegeln på toan på jobbet. Det är illa nog att vara trött och hängig, men inte fasen måste jag se ut som det! Nej, färg och spackel och så tänker hjärnan "Jag är nog inte så trött ändå, jag ser ju jäkligt pigg ut alltså". Självbedrägeri är bra för tröttmössor. :)
 
Sv: VILL man se ut så här??

KL
Jag skulle lätt gå runt så till vardags om jag inte vore så förbannat lat :D
(tar tid att sminka) och jag är 35 bast :D
 
Sv: VILL man se ut så här??

Just idag såg mina 41-åriga blå ut sån här

oumlgon_zps732b3d8c.jpg


Varför? För att jag tycker det är snyggt såklart :sneaky:

Är det så fruktansvärt fult och vedervärdigt, en styggelse att se? Och finns det inte bättre och viktigare saker att lägga energi på än hur andra kvinnor sminkar sina ögon? O_o
 
Sv: VILL man se ut så här??

De där underfransarna är ju inget nytt direkt. Det är ju de mer eller mindre ''ikoniska'' Twiggy-fransarna som införlivades av Twiggy på 60-talet, så att hävda att ''ungdomen'' har så mycket nytt och underligt för sig med smink är, iallafall i detta fall, helt missriktat. Den looken har funnits i nära 50 år.
Det såg nog inte så naturligt ut på hennes tid heller, men när har naturligt varit idealet? Så långt man kan gå tillbaka i den mänskliga civilisationen har man hittat diverse föremål och metoder för att förstärka/förändra utseendet. Egyptierna sminkade sig med kol, romarna, och eventuellt grekerna, färgade håret med vin och olika syror, man har gjort puder av kalk, man har blandat djurfett med purpur för att skapa läppstift, för att inte nämna de viktorianska påhitten som korsetter, peruker och klackskor för män.
Behovet att förstärka sitt utseende är absolut inget nytt, och definitivt inte ett resultat av ''skönhetshetsen'' i samhället idag.
Alla har olika preferenser, och det finns ingen anledning att tänka sämre om de som känner sig vackrare i smink och stylat hår, hur extrema stilarna än må vara. Det är faktiskt okej.
 
Sv: VILL man se ut så här??

Till diskussionen om vad man ska ''lära'' sina barn om utseende kan jag också bidra med en egen erfarenhet.
Min mamma var noga med att tala om att man inte behöver smink, att man ska se naturlig ut, att man inte ska vara så målad osv, det som vissa i tråden tidigare uttryckt som önskvärt att lära sina barn.
Resultatet? Lät jag bli smink? Nejdå. Istället köpte jag smink i hemlighet, sminkade mig i skolan varje morgon och tog bort det så fort jag kom hem. Varför? Helt enkelt för att JAG tyckte att det var fint med mascara och rouge och ville se ut så, men samtidigt så ville jag inte att mina föräldrar skulle tycka att jag var ful eftersom de så tydligt uttryckt att det inte var önskvärt att se ut så. Det var ett riktigt dilemma och pågick under flera år tills jag blivit tillräckligt vuxen att våga stå för mig själv och mina åsikter om vad som är fint och inte.
Nu kör jag fullt ut med ögonfrans- och hårförlängning, smink och hårprodukter för att JAG tycker att jag är fin så, och sedan får mina föräldrar, och andra också för den delen, tycka vad de vill, men det tog låååång tid för mig att komma över vad jag lärt mig (smink är fult) kontra vad jag tyckte (smink är fint), reda ut förvirringen och våga vara den jag vill vara.
Kontentan är alltså att snälla, snälla, tala inte om för era barn hur de ska/bör se ut. De kan ha egna åsikter som inte överensstämmer med dina och börja skämmas för att deras åsikter är ''fel''.
 
Sv: VILL man se ut så här??

VILL folk verkligen se ut sådär?
Jag tycker det ser för jävligt ut, rent ut sagt...

Du har redan fått en massa svar, men JA! Folk vill se ut sådär, lika väl som folk vill se ut på andra sätt också. Vem bryr sig, huvudsaken man mår bra liksom. Jag hade gärna bytt så jag fick hennes ögon. Så otroligt fint! Lite tveksam till underfransarna men det ser coolt ut.
Så här ser jag ut lite till och från (dock inte med sådär stirriga ögon haha) och jag skiter fullständigt i om folk inte gillar det eller inte. Jag älskar det och det är det viktigaste.

20140110-1841441.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Efter många nöjda år med Boxer så är nu vårt förhållande helt slut. Jag har sagt upp abonnemanget. Först så slutade mitt Tele2 Play...
2
Svar
29
· Visningar
1 754
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Får verkligen taxichaufförer vara klädda i vad som helst? Såg just en chaufför hämta en passagerare och chauffören var iklädd svarta...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
7 629
Senast: Jaulgreis
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
689
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 281
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp