Vill min katt ha en kattkompis?

jojongo

Trådstartare
Jag är väldigt tvekande huruvida min katt på 5 år skulle vilja ha en kattkompis och undrar vad ni med erfarenhet kring detta tror? Vi bor i en lägenhet i norrbotten och nu på sommaren går han ute endel men under vintern kommer det väldigt mycket snö här och då varken vill eller kan han vara ute. Så jag tänker om en lite yngre katt/kattunge/ eller katt i hans ålder skulle vara bra aktivering och sällskap när jag jobbar?

Till saken hör att fram tills för ett år sedan hade jag en till katt men hon var gammal och gick bort. Efter det att hon gick bort så har min katt blivit väldigt mycket mera kelig med mig. Han hänger praktiskt taget efter mig hela dagarna när jag är hemma och vill vara nära och är superkelig. Så var han inte när min gamla katt fanns utan han var mycket mer reserverad. Antagligen för att hon bestämde och hon satt alltid i mitt knä och sov på mig, och då fick han ligga bredvid. Så han verkar ju rätt nöjd med att få han mig för sig själv nu, han är verkligen min katt på alla sätt, litar så mycket på mig. Så vill han dela mig med en till katt? Vill han ha kattsällskap? Så svårt att veta...
 
Det är otroligt svårt att veta. Säkert vet man inte förrän man provat - och det kan bli totalt krig och inte fungera alls.

De flesta katter jag haft har föredragit lämpligt sällskap. Vissa har trivts bäst själv men accepterat annan katt i huset och några har absolut inte velat ha kompis.

En katt som tidigare haft utbyte av en vän har större förutsättning att ha det av en ny lämplig vän.

Din katt KAN ha varit lite nedtryckt och då skulle jag inte rekommendera en kattunge som sällskap utan en lite mer timid kompis som inte tar "all plats". Samtidigt KAN den ökade keligheten osv bero på att den ersatt sällskapet från kattkompisen med dig.

Hur var den tillsammans med kompisen? Sov de ihop? (Tätt) Lekte de ihop? åt de ihop?
 
Just det det kunde jag ju nämnt, de var inte så keliga med varandra alls. Accepterande och bråkade inte, kunde äta ihop men inte heller så att de låg bredvid varandra, hände 2 ggr under hela tiden, ca 2 år de bodde ihop, så det var inte så nära kompisar men tror ändå denna katt som är en fegis kände trygghet i gamla katten som inte var rädd för nåt. Min yngre katt försökte leka lite med gamla katten och det uppskattades inte. Hon gick undan. Så kanske skull han vilja ha någon att leka med? Tror du hona eller hane vore bäst? Nån i ungefär samma ålder?
 
Det är supersvårt att veta. Men jag skulle försöka hitta en katt med lämplig personlighet först och främst.

Min L är lite som du beskriver din katt. Hon har alltid haft kompisar hela livet. Hit till mig kom hon för två år sen, då var hon 4 år. Här hade hon min då 11åriga hane av samma ras som kompis. Han älskade kompisar och klarade aldrig vara ensam. Det tog nog ett år innan de var superkompisar, mycket för att hanen är ganska på och honan är en fegis. Men se sov ihop, tätt tätt ihop, åt ihop och lekte ihop. Sista månaderna märkte man att han inte ville leka lika mkt som hon men innan var han den som lekte mest.

Hon var väldigt skygg när hon kom och hade aldrig så länge hanen levde något direkt märkbart utbyte av folk. När han dog blev hon först väldigt passiv och bara sov och sov. Sen blev hon otroligt kelig med mig. Troligen hade hon varit det innan med om inte hanen alltid kommit och trängt sig först så fort han såg nån (hon eller hunden) kelade.

Hursomhelst så jag upplevde pga flera olika små saker att hon nog ville ha en ny kompis. Dock ansåg jag INTE att en kompis av samma ras skulle bli bra. Det är en gåpåig, aktiv och "kaxig" ras och risken var för stor hon skulle tycka det var för mkt och dra sig undan. Så jag började läsa på om massa olika raser och dess temperament. Fastnade för ragdoll, det lät både som kattkompis och i övrigt som "den perfekta" katten.

Så då började jag leta efter en ragdoll med samma personlighet som min. Lugna ska de ju vara "allihopa" men jag ville ha en som också var lite "försiktig", som min.

Sen ca tre månader har hon en ny kompis i en jämngammal ragdollhona som också är lite "fin i kanten" och lite försiktig. De är inte bästa kompisar än (men de kommer bli), men de trivs med varandras sällskap, ingen "skuffar undan" den andra och min L är fortfarande lika kelig mot mig.

Två vuxna honor (alla mina katter är kastrerade och har alltid haft så) kan bli totalt krig, men det var där det där med personlighet kom in. Jag visste att min inte skulle slåss annat än att försvara sig - uppfödaren som ägde ragdollen visste att den inte skulle slåss annat än att försvara sig osv. Så jag vågade chansa.

Min Y jag berättade om skaffade jag en kattunge till tidigare. Var lite osäker om han då skulle orka en kattunge (10 år gammal). Men hittade ingen hundvan vuxen. Han ÄLSKADE kattungen och blev ung på nytt. Jag valde med flit en hona då jag visste han fungerade med honor men inte trodde han skulle acceptera en hane. Hrm... honan fick kulor när "hon" var ett halvår gammal. Det var en hane ;) men gick kanon ändå - de där två älskade varandra innerligt och var superkompisar.

Och som avslutning finns sådana som den fd förvildade hankatten jag har i stallet som kommer in en kort stund ibland. Och har charmat brallorna av båda mina surtanter på ett par möten.

Var beredd på att det kan ta TID att introducera en kompis. Ibland tar det några dagar - ibland ett år - innan de bestämmer sig en för att det är okej att bo under samma tak. Ibland är de vänner på en kvart. Beror mkt på katt.
 
Tack för bra svar! :) Ja han är väldigt försiktig min katt. Och slåss inte med andra katter som jag förstått det utan det är alltid han som fått stryk (av andra katter ute) Så svårt att veta om han skulle gilla en kattunge eller en jämngammal men får nog försöka hitta någon som inte tar för mycket plats :)
 
Har hittat en söt hankatt som nu är 8 veckor, hoppas ägaren tänkt vänta lite med att ge bort kattungarna... men vad tror ni? En till hankatt?
 
Har hittat en söt hankatt som nu är 8 veckor, hoppas ägaren tänkt vänta lite med att ge bort kattungarna... men vad tror ni? En till hankatt?

Nejnejnejnejnej, vänta lite nu. Det där låter inte bra. Det handlar inte om att hoppas att "uppfödaren" eventuellt väntar till kattungen är 12 veckor innan den får flytta, utan om att veta att lagen följs. Känner du dig tveksam till detta redan nu så är det definitivt inte rätt säljare.

Jag ber dig att snälla vända dig antingen till ett katthem eller en SVERAK-registrerad uppfödare. Vad du än gör, köp inte en kattunge från en buskavlare! Vi har redan cirka 150.000 hemlösa katter bara i Sverige, och genom att köpa en kattunge från en buskavlare så bidrar du dessvärre till detta.
 
Det blev ingen kattunge.
Men nu funderar jag på att rädda en 2-3 årig katthona som kanske avlivas om inte ägaren hittar någon ny
Den katten ska som min katt blivit nedtryckt av andra katter och vara försiktig som min är. Min hane är världens snällaste har knappt hört honom morra någon gång. Jag tror att han gillar andra katter (och hundar) men det är ju skitsvårt att veta om dom kommer fungera ihop?! Beslutsångest!!! Vill han vara ensamkatt.. hur ska jag veta... kan ju ta katten och testa men funkar det inte måste jag ju hitta nytt hem åt den igen.
 
Visst men känns ju inte fel att rädda en frisk katt som kanske avlivas annars.
Självklart inte, jag köper oftast mina hundar och katter från hem. Men då har du inte ''ångerrätten'' som en bra uppfödare ger.
Köper du från hem så är det som du säger, funkar det inte måste du sälja. Det blir ju jobbigt för katten också, att flytta igen.
 
Kan man inte ha på prov från katthem?

Absolut, det är vad jag alltid upplevt som ett stort plus på att adoptera från ett (bra) katthem. Inte bara för att man gör en bra gärning utan också att katten är vaccinerad, kastrerad och har setts över av en vet. Och att man kan lämna tillbaka om det inte fungerar. Min syster gjorde det, hon adopterade sin första katt från Stockholms katthem, sedan en annan ett år senare, men det fungerade inte alls med kemin så då fick den andra katten åka tillbaka till sitt jourhem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 662
Senast: cirkus
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 279
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 713
Senast: Kaching
·
Katthälsa Min ena katt verkar tyvärr inte komma hem igen och den som är kvar hemma är väldigt ledsen och letar efter honom överallt Tankarna har...
Svar
5
· Visningar
957
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp