Bukefalos 28 år!

Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

N

Nickerie

Jag och min vän har diskuterat öppna.

Jag läste att Hempfling (och nån mer?) anser att man i öppna sitter på ytter sittben, men de flesta andra, vars teorier jag läst, verkar anse att man sitter på inner.

Vi tycker/har lärt oss att man sitter med vikten mitt över hästen och använder inner sittben när det behövs för att "peka" vart man vill att hästen placerar sitt inner bakben - dvs i balanspunkten.

Verkar också vara delade åsikter om huruvida hästen skall trampa förbi eller in i balanspunkten.

Använder Ni inner eller ytter sittben?
Önskar Ni att hästen trampar förbi eller in till balanspunkten?

Har Ni lust att testa de olika sätten och dela med Er av hur Ni och hästen tycker det fungerar och känns så kan vi diskutera det här?
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Jag och min vän har diskuterat öppna.

Jag läste att Hempfling (och nån mer?) anser att man i öppna sitter på ytter sittben, men de flesta andra, vars teorier jag läst, verkar anse att man sitter på inner.

Vi tycker/har lärt oss att man sitter med vikten mitt över hästen och använder inner sittben när det behövs för att "peka" vart man vill att hästen placerar sitt inner bakben - dvs i balanspunkten.

Verkar också vara delade åsikter om huruvida hästen skall trampa förbi eller in i balanspunkten.

Använder Ni inner eller ytter sittben?
Önskar Ni att hästen trampar förbi eller in till balanspunkten?

Har Ni lust att testa de olika sätten och dela med Er av hur Ni och hästen tycker det fungerar och känns så kan vi diskutera det här?

jag sitter på inner sittben, eftersom jag själv inte vill sträcka en muskel som någon trycker på. Jag vill även att min häst tramapr in till tyngdpunkten, eftersom jag vill att han ska bära mer när jag rider honom i en sluta. får han gå över, försvinner ju occkså bärigheten ju längre ut han placerar sitt inre bakben, och det åt båda hållen.

nu har jag inte testat på min häst att sitta på "fel" sittben, men jag vet att han ganska säkert skulle reagera genom att böja andra sidan av kroppen, kanske det kan kallas skänkelvikning? att han trampar för långt eller för kort händer ju däremott ibland, och det känns att han inte bär lika bra då.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Ok - om ni inte vill prova båda sätten för att diskutera vill Ni kanske skriva vilket sätt NI gör på?
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Jag sitter mitt över, sitter i böjningen (inner sittben fram, ytter axel/bröstrygg framåt när ytter fram på hästen går fram, armar/händer följer med och är det enda som skapar böjning, inget pill i tygeln), tittar i rörelseriktningen (utmed spåret) och då blir också vikten/energin i rörelseriktningen. Hjälper inte det så kramar jag i ytter tygel när inner bak är i luften (har jag för mig, är lite olika beroende på varför det inte räcker) eller "puttar" med inner sittben i rörelseriktningen.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Jag har lärt mig att sitta på inner sittben för att hästen ska böja sig för sittbenen. Har alltid gjort så, använt ytter tygel för att föra in hästens framdel innanför spåret.

Jag har dock de senaste gångerna provat att sitta mer på ytter sittben med den fysiologiska förklaringen att hästen följer din tyngdpunkt. Mycket lättare upplever jag det som, lättare för mig och lättare för hästen. Böjning skapas med innertygel (inte så mycket) och yttertygel mot halsen för in hästens framdel innanför spåret.
Jag har inga problem med att hästen vill kliva in på en volt när jag gör öppna på detta sätt. För att göra en volt så låter jag tyngdpunkten vara ungefär mitt över hästen tror jag, i rörelseriktningen.

Jag säger inte vad som är rätt och vad som är fel, men vad som fungerar bra för mig och min häst. Jag är ingen expert på biomekanik heller men jag försöker göra så som känns enklast? Jag provar lite olika och försöker känna vad som känns mest logiskt och vad som underlättar för att utföra rörelsen. Jag försöker tänka på var jag förlägger min tyngdpunkt. Lägger jag den för långt utanför hästen tappar vi balansen. Jag försöker att få hästen med mig i min tyngdpunkt.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Jag tror jag provat alla sätt redan! O inget funka.. Jodå ;)

Kan o vill hästen sitter jag rakt över med båda sittbenen lika följsamma, alltså guppar inner ner lite mer eftersom hästen redan e ställd och avslappnad fram för innerbett o böjd för innerskänkel/sittben. yttertygeln duttar in framdelen. innerskänkel driver inner bakben in under hästens mage. Jag vrider överkroppen innåt för då följer ju tyglarna med som dom ska och jag tittar innåt mellan hästens öron för annars blir min kropp sne, men jag sneglar lite dit vi e påväg såklart.

Innerhöft har jg INTE frammåt för jag vill ha mina höfter som hästens o inte trycka dom fel, dom ska ju gå så rakt fram dom kan, annars blir de lite åt skänkelvikning eller åt andra hållet att försöka sitta hålla bak ytter bak för man inte har den böjning som skulle behövas.

Om en häst inte riktigt kan eller vill eller lyssnar kan ja sitta mer på inner o liksom trycka den åt rätt håll eller så sitter ja på ytter så den springer ikapp min tyngd o får mer plats att ta in sitt innerbakben, men då blir de aldrig en riktigt bra öppna där den BÄR m inner, men smidig blir den såklart.

Kolla på Bents film om sidvärtsrörelser han provar flera sätt där! intressant va man än tycker.

Kom på en sak, många tycker nog olika om vad en öppna är o ska va bra för, så det är inte konstigt det finns många sätt..vissa för att lära in, för o ta igenom, bara träna bärighet, eller träna smidighet lite mer. Finns ju öppna på allt från inner bak utanför ytterframspår till ytterbak mellan bakbenens spår..sen olika krav på böjning och bakbenens riktning..
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Aldrig egentligen funderat så mkt på.

*Tänker*


Hur skulle jag placera vikten om jag gjorde en öppna själv? Alltså utan häst. På ytter eller inner? Hm... På ytter, faktiskt. Spontant känner jag att till häst vill jag gärna säga inner, för att det är den sidan man formar och flyttar med när man är till häst. Men om man ska se det utifrån en optimistisk vinkel så är det egentligen mer rätt att sätta vikten mer på ytter, efter som att det är där hästen sätter sig vikt en öppna.

Jag tycker nog att man fördelar vikten ganska jämt på hästen men om det är någon sida som man ska ha sin tungdpunkt mer på så är det ytter. Enligt mina beräkningar. :D
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Intressant att läsa!

Jag tycker det är så himla svårt att förklara hur jag gör och hur det känns för jag liksom bara gör det. Opedagogisk :smirk:

Så här tror jag när jag försöker sätta ord på det:
Jag ger signalen för öppna genom att sitta/rida rakt fram, be om böjning med inner sittben samt visa med mina axlar att hennes skuldror skall vara "på väg inåt". När hon går där inverkar jag inte om hon inte går ur det. Därmot "möts" vi nog ändå lite mer på inner och tar det steget framåt tillsammans iom att hennes inre höft kommer in/upp mer under mig. Jag sitter rakt med lite tänk på inner.

Jag sitter/tynger/trycker alltså inte till mer på inner hela tiden utan ger henne plats och hämtar böjning genom att sitta till om hon blir rak eller för att driva lite mer "dit jag vill att hon skall" dvs in under henne medan hon rör sig framåt kvar på spåret om hon ger sig av inåt. Svänga ska hon ju inte göra om jag inte ber henne om det. Jag tycker det är en annan hjälp man ger då.

Den muskel man trycker på vill ju dra ihop sig så att sitta på ytter känns lite konstigt. Öppna upp och ge plats för inner höft gör man ju ändå genom att man följer med i rörelsen.

Exempel; Vilket håll böjer man sig åt om man står rak och nån kommer upp bakifrån och "piper" en i sidan?

Huvud och höft möts också automatiskt om man testar det här; stå på golvet och böja sig framåt, låta armarna hänga rakt ner mot tårna så man har "fyra ben". Rör man huvudet åt vänster går den höften fram och möter. Det känns som en naturlig rörelse. Om jag "tvingar" min höft åt andra håller böjer jag mig i sidan.

När jag provade sitta lite mer på ytter tyckte jag att hästen tappar böjning och blir rakare i kroppen och böjningen blir mest i halsen. Liksom rinner iväg lite på spåret och går mer på snedden eller rakt fram med böjd hals. När hon går i öppna som vi brukar göra den vilar hon mer i steget så man känner gunget och det tycker jag inte finns där när jag sitter på ytter. Men det kan ju vara för att hon är van vid hjälperna också. Fast det känns lite anatomiskt fel att sitta på ytter när man vill ha böjning åt inner.

Ska känna efter och se efter mer nästa gång vi är i ridhus med speglar. Helst be min vän se hur hon tycker det ser ut också.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Sitter mitt över hästen i öppna rakt fram längs fyrkantsspåret. Men om jag inte lägger min tyngdpunkt något åt ytter bog i magen så fortsätter min häst dit näsan pekar dvs in på en volt. Så har han varit sedan vi började med öppna.

Tycker man i mesta möjliga mån ska sitta mitt över hästen och bolla med tyngdpunkten istället för sittben. Vi sitter på ett djur som rör sig, därför kan man inte sitta på samma sätt hela tiden. Bollen i magen flyttar på sig beroende på var man är i steget och vad hästen gör.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Alltså det där med sittbenen tycker jag är jätte-suddigt. Det beror ju på situationen. Ibland kan man behöva placera ett sittben i ytter, men allra oftast tycker jag nog att man kan behöva placera ett sittben i inner. Beroende på hur hästen rör sej just precis då.
Ibland lyfter man ju undan (båda) sittbenen och vill att hästens rygg ska "söka upp" dem :p
Just nu måste jag placera inner sittben rätt fast och stadigt och bara stanna kvar där tills att han hittar igen sitt bakben inunder kroppen, annars halkar jag mest runt för att han helst vill undvika att stanna kvar över det bakbenet.

Men något som handlar om vikten och förskjutning av tyngdpunkten i skolorna som fungerar för mej, är viktplaceringen i stigbyglarna. Enkelt förklarat - mina höfter är hästens höfter, mina axlar är hästens bogar och min nacke är hästens nacke.
I öppnan blir det då klurigt för jag är placerad i kroppen likadant som på en volt. Men tanken är då att låta innerskänkel ligga an - tänk att den kommer mer rakt ner från höften - fotens kontakt med stigbygeln är rätt "mjuk" i varje nedtramp, och man lägger vikt i ytter stigbygel - ytter skänkel kommer "ut" från hästens kropp. "Stramare" kontakt med ytter stigbygel. Trampet i stigbygeln sker i takt med hur hästen rör sej, dvs när hästen lyfter den sidans bakben kommer trampet.
(i öppnan blir då så att man förskjuter vikten mot yttre benparet just när hästen står över inner bak, man hjälper den att inte "falla" över inner bak). Viktigt att ha en bra yttersida så att hästen inte viker ut sin bog.

I slutan blir det alltså tvärtom, tramp i innerstigbygel och ytter skänkel ligger "an" och är mjukare i kontakten med stigbygeln.

Viktigast i skolorna tycker jag är att man leker med framdelens placering över bakdelen, det finns alltid ett läge där man känner att effekten blir som man tänkt sej - hästen kommer över bakbenet genom kroppen fram, skolan blir samlande. Oftast är nog det läget, i mycket mindre tvärning än vad man instinktivt vill rida.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Intressant tråd!
När jag kollade in Hempfling, så fick jag för mig att han iofs sitter på ytter sittben, men med hjälp av någon krumelur i magtrakten tyckte jag det såg ut som att han ändå hade tyngdpunkten mitt över hästen.

Evis; om du sitter som på en volt - för du då fram inner höft?
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Tja, hästen är ju böjd så den har en något framförd innerhöft, så jo. :) Typ i alla fall. :p
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Alltså det där med sittbenen tycker jag är jätte-suddigt. Det beror ju på situationen. Ibland kan man behöva placera ett sittben i ytter, men allra oftast tycker jag nog att man kan behöva placera ett sittben i inner. Beroende på hur hästen rör sej just precis då.
Ibland lyfter man ju undan (båda) sittbenen och vill att hästens rygg ska "söka upp" dem :p
Just nu måste jag placera inner sittben rätt fast och stadigt och bara stanna kvar där tills att han hittar igen sitt bakben inunder kroppen, annars halkar jag mest runt för att han helst vill undvika att stanna kvar över det bakbenet.

Men något som handlar om vikten och förskjutning av tyngdpunkten i skolorna som fungerar för mej, är viktplaceringen i stigbyglarna. Enkelt förklarat - mina höfter är hästens höfter, mina axlar är hästens bogar och min nacke är hästens nacke.
I öppnan blir det då klurigt för jag är placerad i kroppen likadant som på en volt. Men tanken är då att låta innerskänkel ligga an - tänk att den kommer mer rakt ner från höften - fotens kontakt med stigbygeln är rätt "mjuk" i varje nedtramp, och man lägger vikt i ytter stigbygel - ytter skänkel kommer "ut" från hästens kropp. "Stramare" kontakt med ytter stigbygel. Trampet i stigbygeln sker i takt med hur hästen rör sej, dvs när hästen lyfter den sidans bakben kommer trampet.
(i öppnan blir då så att man förskjuter vikten mot yttre benparet just när hästen står över inner bak, man hjälper den att inte "falla" över inner bak). Viktigt att ha en bra yttersida så att hästen inte viker ut sin bog.

I slutan blir det alltså tvärtom, tramp i innerstigbygel och ytter skänkel ligger "an" och är mjukare i kontakten med stigbygeln.

Viktigast i skolorna tycker jag är att man leker med framdelens placering över bakdelen, det finns alltid ett läge där man känner att effekten blir som man tänkt sej - hästen kommer över bakbenet genom kroppen fram, skolan blir samlande. Oftast är nog det läget, i mycket mindre tvärning än vad man instinktivt vill rida.



Just trampet i stigbyglarna använder jag inte eftersom jag ofta rider utan stigbyglar för att känna bättre. Jag tar med mig hästen åt det håll jag vill genom att min blick och kropp svänger ditåt. Svårt att sätta ord på det. Får be att nån ser efter vad jag gör.

Ni som tycker tråden är intressant - vore kul om vi alla kunde prova nästa gång vi rider vad hästen "anser" om de olika sätten. Inner eller ytter sittben i öppna.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Jag använder trampet i stigbygeln barbacka också, det funkar lika bra! :P
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Jag har redan provat eftersom diskussionen kom upp i annan tråd. Jag sitter rakt över men "rider med" i rörelseriktningen, inte trampa ner mer åt något håll i så fall snarare lite vikt ytter, men böjer en aning runt inner. Att trampa ner inner ger överböjning tycker jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Jag använder trampet i stigbygeln barbacka också, det funkar lika bra! :P

Förstår hur Du menar. Kanske vi gör på samma sätt - "låter benet bli långt" oavsett om man rider med sadel eller inte. :D

Trampa i stigbygeln utan stigbygel kan man ju inte göra om man inte har nån. Jag är så konkret och antiflum jag... :devil:
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Jag tolkar det som att jag inte gör öppna så värst mycket annorlunda än vissa redan skrivit här, men jag skriver väl ändå...
Nu skriver jag från början, bara för att tankarna ska flyta med i rörelsen samtidigt som jag skriver.

Från raka spåret sitter jag till på inner och flyttar in hästen med ytter hjälper och tittar inåt något. Sedan behåller jag benen där de redan är, men flyttar vikten något mitt över mot ytter (mest mitt över). Ökar trycket något med inner skänkel och minskar trycket på ytter samt tittar i rörelseriktningen. Mellan 1, övergången från inflyttning från spåret till positionen för öppna - och 2, själva förflyttningen i öppnan gör jag en liten halvhalt. Har hästen hellre för rak än för böjd.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Jag sitter mitt över, sitter i böjningen (inner sittben fram, ytter axel/bröstrygg framåt när ytter fram på hästen går fram, armar/händer följer med och är det enda som skapar böjning, inget pill i tygeln), tittar i rörelseriktningen (utmed spåret) och då blir också vikten/energin i rörelseriktningen. Hjälper inte det så kramar jag i ytter tygel när inner bak är i luften (har jag för mig, är lite olika beroende på varför det inte räcker) eller "puttar" med inner sittben i rörelseriktningen.
Du gör exakt som jag tror jag, men jag reglerar bara hästens energi och böjning i sitsen, aldrig i handen. Min ryggrad är lite böjd utåt i öppnan, och det kan hända att jag sitter över lite på yttersidan. Men det är högst marginellt i så fall.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

man ska sitta på inner sittben i öppna. Man ska sitta på den böjda muskulaturen alltså den inre, annars lär du hästen att springa ifrån din tyngdpunkt och hästen ska ju följa tyngdpunkten.Hästen ska trampa till tyngdpunkten annars är övningen värdelös. man vill ju få hästen att bära sig.
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 786
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 616
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 897
Senast: Praefatio
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 258
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp