Bukefalos 28 år!

Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Men hur inverkar det att sitta på inner när hästen skall åt andra hållet ?
Om man arbetar med vikthjälperna så följer jö hästen den sida där vikten finns....som den berömmda ryggsäcksprincipen...om vikten på ryggan ligger till vä försöker man jö att balansera upp genom att gå vä....hästen går på vikthjälperna enligt denna ryggsäcksprincip.

Om då vikten ligger tvärtom färdriktningen borde hästen för det första stanna upp i rörelsen och för det andra faktist tappa balansen ??

Om vikthjälpen rids tvärtom i öppnan hur ser den ut i slutan el sk.vikningen då !
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Fast om man sitter på vänster sittben, så kan man ju ändå ha sin tyngdpunkt till höger... Har inte Hempflings bok, men ett tydligt minne från den är just bilden där han står på marken och visar hur han använder sin kropp i denna övning.
Prova att sitta nedåt med vä sittben och med raka axlar föra över kroppen åt höger - det blir ganska stor effekt.
Jag säger inte att jag vet eller kan detta, men spekulera det kan jag...
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Jag kanske var för snabb och läste vikt istället för sitta på inner.....men jag är fortfarande intresserad över varför man sitter på inner när man vill att rörelsen ska gå åt motsatt håll då jag själv vill sitta mitt över med en aning vikt, nertramp i ytter stigbygel.

Vet inte om det var att med överkroppen till hö då jag tror att så fort du andvänder just överkropp åt något håll så skjuts viktfördelningen åt motsatt håll.....jag eftersträvar jämt att sitta rakt med kropp och sen sätta vikt i stigbygel istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Mm, jag tror jag menar magen, skjut maggen åt höger, då följer ju överkroppen med.
Men, som sagt jag borde kanske hålla tyst, det var bara att den där bilden på H fastnade...

Menar du att du trampar till ena stigbygeln, eller... Blir det då inte så att du länger den sidan på dig? Då ska väl hästen också länga den sidan?
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Huvudet på spiken, detta har diskuterats i alla tider :p

Ytter eller inner sittben - åt vilken håll ska vikten placeras - och så vidare.

Därför som öppnor är rätt klurigt.
Att jag sitter med mitt inner sittben längre ner i öppnan och lyfter upp yttre sittbenet (för att hästen "bär upp" mej bättre på det viset, som jag uppfattar det) försvårar inte alls för mej att lägga min tyngdpunkt utåt dit jag vill att hästen ska gå. Vikten och tyngden regleras ju inte enbart genom vilket sittben som går ner :D
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Mm, jag tror jag menar magen, skjut maggen åt höger, då följer ju överkroppen med.
Men, som sagt jag borde kanske hålla tyst, det var bara att den där bilden på H fastnade...

Menar du att du trampar till ena stigbygeln, eller... Blir det då inte så att du länger den sidan på dig? Då ska väl hästen också länga den sidan?

Ok..magen- då förskjuts inte vikten- förstår.
En vridning av kroppen gör jag nog automatiskt men höften en aning då.

Om du går på principen att jag länger genom att trampa ner i ytter för hästen oxå ska länga så ja !
Den ska jö böja runt inner skänkel och länga sin ytter sida så då blir det rätt.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Självklart kan du sitta på inner sittben och fortfarande lägga vikt till ytter sida men det jag inte förstår är hur hästen kan bära dig bättre om du sitter på inner ?

För mig känns det mer att jag undviker sittbenen öht då jag tror att det hindrar ryggmuskelaturen- dvs hästen vill bort från tryck ????
Är det anledningen- att hästen väljer att gå bort från trycket av inner sittben...eller ?
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Ja men jag villinte att hästen ska svänga åt det håll som jag har mitt inner sittben på jag vill att hästen skaböja sog åt det håll som jag sätterner mitt sittben på. För att hästen ska följa spåret närjag sitterpå innerså lägger jag vikten så han fortsätter, fråga mig inte hur jag kan det bara teoretiskt just nu, tränaren sa nått bra o det föraa veckan som jag inte kommerihåg:)

Nu förstår jag dig inte riktigt. vadå tvärtom? man ska sitta på den böjda muskulaturen, alltså inner.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Men om hästen böjer den muskelatur där du lägger vikt, tryck el vad man kan säga om att sitte på ett sittben....böjer sig hästen i den sidan för att det är obehagligt :eek:

Din tränare sa nåt....är det inte vettigt att veta varför man gör på ett visst sätt ?

Tvärtom tog jag tillbaka....va för snabb och skrev innan jag tänkte...
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Nej det är inlärt. en sida måste vara böjd och en sträckt;) Hästen ska bära dig på sin ihopdragna muskulatur förstår du bättre då?
Jo det är alldeles riktigt men man kan inte heller komma ihåg allt;) eller är du övermänsklig och kommerihåg allt som din tränare har sagt? ;)
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Men då kommer vi nog inte längre för jag anser att det är ytter som ska bära...men det är ok- man kan inte vara öv i allt ;)

Däremot så tycker jag nog att om man går in i en diskussion ska men kunna förklara och ge svar på de påstående man kommer med....varför annars diskutera :confused:
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Du skall alltid försöka ha din tyngdpunkt ganska rakt över hästens för att den inte ska bli snedbelastad eller du komma före eller efter i rörelsen.
Det kluriga i kråksången är att när man flyttar sig lite innåt i sadeln KÄNNS det faktiskt så som att man sitter mer på ytter sittben eftersom det hamnar närmare sadelns mitt och man blir lite "hängande" i det (kraftigt överdrivet, men det känns lite så när det blir rätt)
Hoppas att du hittar känslan
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Ja jag fattar också att man inte ska hänga på ena sidan då trillar man ju av:D snedbelastning blir det om man bara rider åt ett håll.
Jag rider öppna varje dag och perfekt ärden ju aldrig som den inte heller kommerbli för någon. Man ska inte bara sitta på inner sittben det är ju bara lite mer än på ytter.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Varför ska ytter bära?
Vet du allting som du göri din ridning, har du svar på allt?
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Jag vill att ytter ska bära för att- den kan då lyfta upp både framdelen o innersidan o därmed ta för sig mer åt sidan.

Tänk dig en galoppiruett där den bär på inner- en omöjlig uppgift.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Pratar du om ben eller sittben? jag pratar omsittben och jag antar att du pratar om benplacering eftersom hästen aldrig k göra en piruett öppna.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Den här diskussionen börjar låta bekant. :confused: Har vi inte diskuterat piruetter ur öppna eller slutatänk:cool:
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

men det var inte det vi ska diskutera jag bara frågade hur hon tänkte.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Om du läste mitt första inlägg är ju poängen att sittbenen kan användas till massa olika saker i olika situationer. Vad gör man om man "undviker" dem? Sittbenen finns ju alltid där, något gör man väl med dem? Eller du menade säkert något annat :p

Just nu måste jag placera inner sittben ganska stadigt - inte på ett undantryckande vis (man måste alltid "ge plats" för ryggen under sittbenet har jag lärt mej) - på inner sida för att han ska trampa in och bära upp på inner bak ordentligt. Den här hästen viker sej annars lite lätt och låter inner bak svisha iväg lite, och skjutsar iväg ryttaren något mot yttersidan.
Hittar jag inte den stadiga placeringen så skjutsas jag gärna runt lite lite eftersom hästen fortfarande är på grundnivå. Med ett stadigt inner sittben, och en tendens att lyfta upp ytter sittben mer från ryggen (jag vill att han ska "fylla ut" yttersidan något mer - jag vill inte "åka med åt det hållet", eller hur jag ska beskriva det), ger jag en form för hästens rygg att "fylla ut". Det fungerar, så därför är jag nöjd.

Nåväl, detta blir väldigt flummigt, för det handlar om så ytterst små förändringar och detaljer och ofta pratar folk förbi varandra i diskussionerna - beroende på att vi har olika referensramar bland annat. Jag är extremt insnöad på vad som händer i arslet, medan andra kanske inte känner sina sittben alls. Tänk bara alla dessa små små lednära musklerna som spelar en massa roll i vår rumpa :p Eller bäckenbotten, som är lika komplex och invecklad den, och spelar lika stor roll som sittbenen.
Bara intressant att läsa hur folk resonerar! :D
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Intressant att så många ville svara. Vad som är rätt och fel vet jag inte. Det är ju olika teorier från olika tränare och även många olika teorier från oss alla. Kanske beror det helt enkelt dels på vilken signal man lärt sin häst och dels på vad som känns och är rätt anatomiskt sett. Det skulle vara roligt att höra en diskussion mellan de som har skrivit om de olika sätten i sina böcker.


En sak är iallafall säker för min del;

När jag bara rider och gör en öppna/sluta där jag tänkt göra den flyter vi iväg mjukt, fint och avslappnat och hon bär sig och arbetar som hon ska.

När jag försöker tänka på vad jag gör tycker hon jag bara ordnar en massa och då blir det inte bra.

Ridning är ju så mycket känsla. Det gäller att hitta den, inverka så lite som möjlligt och bara njuta. :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 312
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 786
Senast: Pilot
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 132
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 616
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp