Bukefalos 28 år!

Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Varför hellre för rak än för böjd?

Risken annars, om det är jag som rider iaf, är att ytter bog då kan "springa" iväg utan hästen. Hellre en öppna som inte är hundra korrekt ställningsmässigt, än att hästen inte "håller ihop" hela muskelkedjan.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Risken annars, om det är jag som rider iaf, är att ytter bog då kan "springa" iväg utan hästen. Hellre en öppna som inte är hundra korrekt ställningsmässigt, än att hästen inte "håller ihop" hela muskelkedjan.

Det håller jag med om. (måste ju påpeka när jag håller med också :p ) Men om man sitter rakt över och har med ytterhjälperna är inte risken så stor.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Det är nog det jag menade, om jag förstår dig rätt. Iaf jag motverkar förböjning med ytterhjälperna. Och rinner hästen iväg på oönskat sätt, så ändrar man ju även "tillbaka" vikten något.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Tänk dig en galoppiruett där den bär på inner- en omöjlig uppgift.
Ska man jämföra en galoppiruett med en öppna??
Jag skulle jämföra den med en sluta, vilket den väl är eg. Och då bär ytter.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Snubblade på orden. Inte ÄR en sluta, men mer lik sluta tänkte jag.
Fast när jag tänker efter tycker jag nog att piruetten är en slutalik rörelse, faller inom samma likssom.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

KL
Jaha, ska jag oxå trassla tillbegreppen och göra en virtuell öppna?!

Då hästen är i form, blir det som följer, med minsta möjliga hjälper.

* Betonar inner sittben men har vikten rakt över hästen.
Vänder in framdelen genom att vrida in överkroppen (indirekt yttertygel). Är den inte så följsam brukar jag ta med den med ytter överskänkel i någon impuls. Kanske fel??
Vill vara fri från inner tygel då böjningen är bra.

* För fram inner skänkel något för att förstärka känslan att jag är lika med hästens bakdel, och inte tappar det läget bakåt då jag ev ger impulser med innerskänkeln.

*Förlägger vikt genom att sträcka ut ytterskänkeln i färdriktningen. Inte så den står rätt ut :D antingen ett tryck i stigbygeln eller en sträckning av benet för att förskjuta vikten.

Varför vikten på inner?
Tycker att hästen svarar bra på ett lätt tryck mot inre ryggmuskulaturen som kortas av. Skulle det vara obehagligt, tex vid för hårt tryck i barbackasadeln eller om ev sadel skulle ligga illa då går hästen undan trycket. Nu kommer den under trycket böjd inåt.

Alltså mer en hjälp lik den vi ger i sidan med skänkeln. Resten av trycket fördelar jag på insidan låren.

Håller helt klart på att det (såklart:o) är inner bak som bär mer vikt. Gå en stund själv i öppna med vilande innersteg. Ytter tar ett kraftfullt steg, tar upp inför nästa steg åt sidan, men hästen sjunker ner och "vilar vikt" längre på inner. Tycker jag.

Tja.. Kommer inte på något mer nu.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

citat från BBs bok, Akademisk ridkonst, angående hjälpgivning i Öppna.
"Det inre sittbenet är som ett finger som pekar på den punkt på marken dit bakbenet skall träda. Därför får du aldrig sätta dig på det yttre sittbenet även om övningen då till en början tycks lättare att uföra. Då blir nämligen din hjälpgivning dubbeltydig. Jag går heller inte in i första klass och skriver ett stort A på tavlan och säger -Det här är ett B"
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

"Det inre sittbenet är som ett finger som pekar på den punkt på marken dit bakbenet skall träda. Därför får du aldrig sätta dig på det yttre sittbenet även om övningen då till en början tycks lättare att uföra. Då blir nämligen din hjälpgivning dubbeltydig. Jag går heller inte in i första klass och skriver ett stort A på tavlan och säger -Det här är ett B"
Det låter ju så klokt och rätt! Har länge tänkt köpa böckerna, vad har stoppat mig???
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

citat från BBs bok, Akademisk ridkonst, angående hjälpgivning i Öppna.
"Det inre sittbenet är som ett finger som pekar på den punkt på marken dit bakbenet skall träda. Därför får du aldrig sätta dig på det yttre sittbenet även om övningen då till en början tycks lättare att uföra. Då blir nämligen din hjälpgivning dubbeltydig. Jag går heller inte in i första klass och skriver ett stort A på tavlan och säger -Det här är ett B"

Jag ska oxå testa vikten på inner. Återkommer med rapport.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Ja jag har den första och tycker den är mycket bra. Den andra är beställd och kommer vilken dag som helst.
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

okej, ska försöka mig på att beskriva hur jag rider en öppna. nu har vi ju problem med öppnan jag och min pålla, har skrivit en tråd om det. men att känna känslan av hur det ska vara är inte alltid samma som att få till det på hästen...:angel:

okej, tänk på vad dom sa på ridskolan när man lärde sig öppna. rid genom hörnpasserinen(eventuellt en volt) men fortsätt rakt fram på spåret istället... därav inner sittben, böjning och aktivering av inner bak.
men för att få hästen att fortsätta på fyrkanten måste energin i bäckenet riktas utåt. som ngn sa, sitter på inåt med tyngden utåt.

yttertygel håller in ytterbogen och innertyger håller ställningen...

om jag har förstått grundtänket i AR rätt så är det ju att ingen hjälp ska aktiveras hela tiden, ge en hjälp och sedan stilla. hästen ska fortsätta tills jag säger ngt annat.

alltså

jag tror att det optimala är, inner sittben i inledningsfasen för böjning. när den finns så hamnar man rätt över hästen igen, men med energin/tyngden riktad utåt-framåt. men den borde ju även den stabilisera sig enligt tanken om hjälper.
jag tror sedan att man genom hela öppnan får påminna hästen om de olika sakerna, böjning, men energi framåt-utåt.
efter ett tag vet hästen vad det betyder när denna hjälpgivning ges, dummare är dom nog inte...

vet inte om det bara blev flum nu, ge gärna kommentarer!!;)
 
Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?

Jag ska oxå testa vikten på inner. Återkommer med rapport.

Nu har jag testat att ändra vikten i öppna. Det jag kom fram till var att just den hästen som jag testade det på rörde sig bättre när jag tryckte in inner sittben mot mitten av sadeln, d v s jag "längde inte på inner ben" utan mer på ytterbenet faktiskt, trots att vikten var på inner sitt.

Motargument, bekräftelser, fler eller andra idéer?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 406
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 799
Senast: Pilot
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 171
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 717
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp