nightcrawler

Trådstartare
Jag har alltid varit en vinmotståndare. Anser att det är djävulens påfund med mera. Smakar bara surtoch så. Men nu känner jag att jag är lite less på utbudet av cider och sprit är dyrt och öl är jag inget jättefan av heller, alldeles för beskt. Funderar på om jag skulle ge mej in i vinets värld. Finns det nått vin, gärna mousserande som inte är surt och smakar jäst? Kan man göra nått för att det inte ska smaka så surt? Eller är mina smaklökar totalt körda? Klarar inte av alkohol till mat för jag känner bara den beska alkoholsmaken då. Lite trist att alltid dricka vatten bara för att det serveras öl eller vin till maten.
 
Tycker inte om vin egentligen, smakar mögel :yuck:

Fruktigt rose vin kan jag tycka är helt ok en varm sommardag med is, men låg alko % annars blir det mögel.
 
JP Chenet ICE Sparkling Rosé är ett sött och bubbligt mousserande rosévin som passar bra till den som vill lära sig. Jag tycker att det är väldigt gott som fördrink innan maten just på grund utav sötheten men passar mindre bra tillsammans med mat.

Asti Cinzano tycker jag är fruktansvärt vidrig nu men det var faktiskt det som "lärde" mig att dricka bubbel just för att det inte är det närmaste surt, beskt eller torrt.

Ett lättdrucket vanligt vitt vin är vinsorten vinho verde (Portugal) som var mitt insteg i vindrickandet. Finns flera sorter på systemet, kolla under vitt vin och Portugal. De är ofta väldigt billiga också så det går inte många kronor till spillo om du inte gillar det. Viktigt är att vinet är riktigt välkylt när du dricker det (gäller även för mousserande). Ju närmare rumstemperatur det är desto beskare blir det tycker jag.
 
En halvtorr Riesling kanske kan funka? Riesling kan få lite honungsmelonsmak som kanske tilltalar dig? Undvik chardonnay som kan smaka lite oljigt, särskilt om det är av sämre kvalitet. Vino verdhe och Sauvignon blanc är friskt och blommigt i smaken, men kanske för surt?

Ett tips är att inte köpa det allra billigaste vinet. Jag tycker att kvalitetsskillnaden mellan ett vin som kostar 79 kr och ett som kostar 89-99 kr är enorm.

Personalen på Systembolaget brukar vara glada över att få hjälpa till så tveka inte att fråga dem :)
 
Kanske finns hopp för mej att bli sofistikerad då :p ska ta och prova lite. Är egentligen cider och groggmänniska. Ju sötare och sliskigare desto bättre :d
 
Jag dricker inte jättemkt vin sådär, men för att få det lite mer lättdrucket så brukar jag blanda med en skvätt cider utan alkohol :)
 
Jag tipsar också om Riesling som druva, de vinerna brukar vara "snälla" och lätta att dricka. I början hade jag dock, som @Fille föreslår, blandat ut med lite cider eller Sprite. Det var ungefär så jag lärde mig att dricka vin; jag minskade på mängden cider/läsk successivt och i dag är jag en vinälskare av stora mått!
 
Kanske finns hopp för mej att bli sofistikerad då :p ska ta och prova lite. Är egentligen cider och groggmänniska. Ju sötare och sliskigare desto bättre :d
Jag var som du, nu gillar jag vin. De flesta tips jag fick var om vitt men det tycker jag ofta är surt. Jag gillar fruktiga smakrika röda. Australien är säkraste kortet för mig. Jag blir väldigt sällan förtjust i ett vin från Europa.
 
Jag hatar sura viner, har nu hittat min favorit, lättdrucket, friskt och gott :)
967452.jpg
 
Du kanske ska prova alkoholfria viner? Maken har svårt för det då det smakar jäst sagt men inte lika jäst som den med alkohol i :p
 
Jag var som du, nu gillar jag vin. De flesta tips jag fick var om vitt men det tycker jag ofta är surt. Jag gillar fruktiga smakrika röda. Australien är säkraste kortet för mig. Jag blir väldigt sällan förtjust i ett vin från Europa.
Prova italiensk zinfandel eller primitivo. T ex Doppio Passo, det är mjukt, lite sött och har massor med smak :)
 
Kanske finns hopp för mej att bli sofistikerad då :p ska ta och prova lite. Är egentligen cider och groggmänniska. Ju sötare och sliskigare desto bättre :d

Då kommer jag med detta konkreta tips:
ueg1fvcrg8cfusq8yy23

https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/platino-7707201
Dessutom föredömligt billigt :up:

Skulle knappt kalla det vin och definitivt inte sofistikerat ;). Men sött och gott är det. Jag som gillar vin tycker mer att detta smakar som cider och köper gärna med det istället för cider om jag typ ska på förfest och sällskapsdricka.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
26 952
Senast: Thaliaste
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 669
Relationer Det här är en diskussion som precis tagit fart mellan mig och min sambo, och jag är helt häpen över hur känsligt det är när man (jag i...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
33 303
Senast: Petruska
·
  • Låst
Övr. Barn Blir lite fundersam över föräldrar när det gäller tonåringar och alkohol. Finns så många olika! Vissa är ju helkonstiga, andra...
2
Svar
25
· Visningar
2 629
Senast: Lambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp