Bukefalos 28 år!

Vindkraft - vad tycker ni?

jag har idag en bil som beräknas hålla ca 15 år till. är det miljömässigt motiverat att skrota denna, låta tillverka en helt ny bil och köpa den?
Tänk så här istället, din bil från betyg 5 av 10 i en energi/miljömässigt poängsystem.
Om den då ersätter en bil som får 1 poäng i skalan och behöver bytas ut och du köper en som har 9,5 poäng
Då går man mot en bättre användning av resurserna.
Jag säger inte att det är din lösning, jag säger bara att det är en lösning som dessutom flyttar pengarna från mindre trevliga länder.
 
Tänk så här istället, din bil från betyg 5 av 10 i en energi/miljömässigt poängsystem.
Om den då ersätter en bil som får 1 poäng i skalan och behöver bytas ut och du köper en som har 9,5 poäng
Då går man mot en bättre användning av resurserna.
Jag säger inte att det är din lösning, jag säger bara att det är en lösning som dessutom flyttar pengarna från mindre trevliga länder.
Att den aktuella miljöförstöringen minskar är ju lätt att räkna ut.
Sedan har du problemet jag tänker på, det kostar en sabla massa vatten, stål och nedsmutsning innan bilen rullar av bandet.
Min gamla bil existerar redan, när är det motiverat att skrota den för att dels återanvända metallen men dels smutsa ner mer med tillverkningen av en ny bil
 
Sa var det forr, men i dag gar det att stalla om de allra flesta grejor fran 110 till 220. Dock inte "fasta" grejor som kyl/frys, tvatt och disk. De gar vanligen bara pa 110 (medan torktumlare och spis kraver 220:angel:)
Det var ju några år sen jag flyttade så du har säkert rätt. Tvätt borde gå på 220 också för det fanns bara ett uttag för specialkontakterna i tvättstugan :confused:
 
Vattenfall har nyligen lagt ner sina planer på vågenergi, men visst vore det fantastiskt om vi både kunde börja konsumera mindre energi och det kom fram något bättre, effektivare och miljövänligare än dagens teknik.

Fast är vi oroliga över CO2 halterna borde vi börja i Indien, Kina och de som obegränsat släpper ut vad som helst orenat. Om vi minskar med några mikrogram är fullständigt oväsentligt.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/klimatskulden-ar-en-gron-ekonomisk-irrlara_4371361.svd
 
Men du måste ju kunna reglera ner en överproduktion sommartid! Även under industrisemestrar och när vattenkraften står eller får spilla bort vattnet.

Då är dom tvungna att exportera elen med förlust till Tyskland eftersom Danmark också har massor med vindsnurror. D.v.s skattebetalarna betalar fullt pris och överföringen kostar producenterna pengar eftersom Tyskland inte betalar mer än några ören. Idioti.
 
Men kanske är det bättre att försöka sänka effekten de få timmar vi har problem än att investera i ny kraftproduktion eller ny överföringskapacitet.
Varför då? Vi blir ju inte färre som använder den el som är tillgänglig. 350.000 fler svenskar 2018 än idag ska använda samma el du funderar på att skrota.
 
Vi bromsar ner och stänger de vindkraftverk som inte längre behövs. Tekniskt funkar det ju. Beroende på hur många timmar det handlar om så påverkar det ju kalkylen på vindkraften mycket eller lite.

Vi gör ju så med kärnkraften.

Det tror jag inte du får mycket gehör för hos de som bygger vindkraftparker för fulla muggar.
= minskade eller noll intäkter.
 
För några år sedan då det var svinkallt en vinter .Låg mellan -25 -35 grader i två månader här då talades det om elransonering .Men som tur är så har jag rustat mig för sådant med en rejäl vedeldad kokspis och en täljstenskamin på 700kg !
 
Varför då? Vi blir ju inte färre som använder den el som är tillgänglig. 350.000 fler svenskar 2018 än idag ska använda samma el du funderar på att skrota.

Var har jag skrivit om att skrota el. Och hur skrotar man el?

Just nu har vi ingen brist på el, långt därifrån. Vad jag beskriver är teknik där vi skulle kunna klara oss utan att installera lika mycket toppeffekt i förhållande till medeleffekten. Jag förstår inte hur det kan vara något negativt.

Sen kan jag ju tillägga att vi har ju klarat en rätt stor befolkningsökning sen 80-talet utanhögre elanvändning så varför skulle vi inte kunna fortsätta på den vägen? Vi effektiviserar ju i minst samma takt som behoven ökar.
 
Senast ändrad:
Var har jag skrivit om att skrota el. Och hur skrotar man el?

Just nu har vi ingen brist på el, långt därifrån. Vad jag beskriver är teknik där vi skulle kunna klara oss utan att installera lika mycket toppeffekt i förhållande till medeleffekten. Jag förstår inte hur det kan vara något negativt.
Men det är ju precis det vi icke vindkraft/solkraftkramare säger. Vi har fullt tillräcklig kraft idag utan att installera ett enda nytt skattesubventionerat vindkraftverk. När toppkraft behövs, som är vindstilla svinkalla vinterdagar, behöver vi baskraft/vattenkraft inte toppkraft som ändå står stilla.
 
Men det är ju precis det vi icke vindkraft/solkraftkramare säger. Vi har fullt tillräcklig kraft idag utan att installera ett enda nytt skattesubventionerat vindkraftverk. När toppkraft behövs, som är vindstilla svinkalla vinterdagar, behöver vi baskraft/vattenkraft inte toppkraft som ändå står stilla.

Vid effekttoppar använder vi just toppkraft. Varken kärnkrft eller vindkraft är toppkraft.

Om vi inte behöver installera mer elproduktion så behöver vi ju ingen ny kärnkraft heller. Eller?
 
Vid effekttoppar använder vi just toppkraft. Varken kärnkrft eller vindkraft är toppkraft.

Om vi inte behöver installera mer elproduktion så behöver vi ju ingen ny kärnkraft heller. Eller?

Vindkraft är toppkraft. Kärnkraft är baskraft (enbart) Vattenkraft är baskraft eller toppkraft.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/meningslos-satsning-pa-vindkraft_7075891.svd

Läs hela är du snäll och återkom sedan med åsikter. Det är jobbigt att upprepa sig.
 
Senast ändrad:
@lillkillen, du menar alltså att vi ska gå in och manipulera elmarknaden. Störa ut elbörsen och styrsignalerna som skapas där som t.ex. skapar incitament för investering i ny kraftproduktion och nät, energieffektivisering etc. Jag tycker det låter som en väldigt oigenomtänkt idé.
 
Angående behov av att investera i ny kraftproduktion. Inom 10-15 år kommer tre av våra svenska kärnkraftreaktorer stängas pga ålder. Det handlar om dryga 2000 MW (minns inte exakt, har varit borta från jobbet sen augusti). Nej vi behöver inte mer kraft just idag, men vi kommer behöva göra något (bygga nytt, effektivisera, acceptera bortkoppling av nätkunder) inom relativt snar framtid. Det är dags att bestämma sig för hur det ska lösas.
 
Vindkraft är toppkraft. Kärnkraft är baskraft (enbart) Vattenkraft är baskraft eller toppkraft.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/meningslos-satsning-pa-vindkraft_7075891.svd

Läs hela är du snäll och återkom sedan med åsikter. Det är jobbigt att upprepa sig.

Nej toppkraft är lättreglerad och kan snabbt kopplas in. Vindkraft är Värdelös som toppkraft.

Vindkraft ligger i botten med låg rörlig produktionskostn precis som kärnkraft.

Toppkraft har ofta hög rörlig kostnad. Vattenkraften undantaget.

Vem skall läsa på?
 
@lillkillen, du menar alltså att vi ska gå in och manipulera elmarknaden. Störa ut elbörsen och styrsignalerna som skapas där som t.ex. skapar incitament för investering i ny kraftproduktion och nät, energieffektivisering etc. Jag tycker det låter som en väldigt oigenomtänkt idé.

Menar du att effektstyrning gör allt detta eller vad?
 
Angående behov av att investera i ny kraftproduktion. Inom 10-15 år kommer tre av våra svenska kärnkraftreaktorer stängas pga ålder. Det handlar om dryga 2000 MW (minns inte exakt, har varit borta från jobbet sen augusti). Nej vi behöver inte mer kraft just idag, men vi kommer behöva göra något (bygga nytt, effektivisera, acceptera bortkoppling av nätkunder) inom relativt snar framtid. Det är dags att bestämma sig för hur det ska lösas.

Av någon anledning har vi politiska lösningar. Att ersätta gammal kärnkraft med ny borde inte vara tabu.

Men varför finns en motsättning mellan elproduktion och smarta elnät?
 
Menar du att effektstyrning gör allt detta eller vad?
Jag vet inte riktigt vad du menar med effektstyrning, du får gärna förtydliga. Jag är i branschen men känner inte igen dina termer (effektstyrning, toppkraft).

Men vi har alltså en elbörs där all el handlas, utom den som handlas bilateralt, och så har vi en reglerkraftmarknad. Ska vi koppla bort produktion pga obalans i systemet så ska vi antingen koppla bort den som orsakar obalansen (inte håller plan) eller den kraft som det finns avtalat med att de kan dra ner. Det är så det funkar idag. Börjar vi koppla bort sånt som vi ogillar så skickar det konstiga signaler. Ex blir det mindre lyckat att straffa ut stabil pålitlig kraft för att främja intermittent kraft som inte kan styras eftersom den beror av faktorer som inte kan påverkas (väder).
 
Nej toppkraft är lättreglerad och kan snabbt kopplas in. Vindkraft är Värdelös som toppkraft.

Vindkraft ligger i botten med låg rörlig produktionskostn precis som kärnkraft.

Toppkraft har ofta hög rörlig kostnad. Vattenkraften undantaget.

Vem skall läsa på?

Det är omöjligt att koppla in vindkraft om det inte blåser.
Det är lika omöjligt att koppla in solkraft om det är mulet.
Finns det inget att koppla in hur löser du det ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp