Bukefalos 28 år!

Vindkraft - vad tycker ni?

Jag håller med i mycket men utveckla gärna det där med temperaturen i gaslagren. Gaslager är stora och ligger ofta långt under mark. Jag har svårt att se att temperaturen där varierar så mycket. Sen är inte temperaturvariationerna så väldigt stora. Det är ju bara drygt 10% skillnad mellan +10 grader och -20 grader.
Gasen ligger ju inte och bara lagras i stora bergrum utan den används, att ersätta kan vintertid vara problematisk då det pga kallare temperaturer är problem med att hålla trycket i de stora gasledningarna som kommer in från Danmark, beroende på hur stora uttagen är. Det är påvisbara tryckskillnader mellan inmatningspunkten i Dragör, Danmark och exvis uttagspunkten i Rävekärr, Mölndal.

Om någon har sömnproblem kan jag rekommendera Swedgas Villkor avseende maximalt kapacitetsbehov och kapacitetsabbonemang som sänglektyr. Puh, det finns mycket på nätet! :)
 
Fint då att anta samma hållning själv. Nu vet jag inte riktigt ens vem du menar. Av de det kan var, gissar jag, är ingen vare sig lågutbildad eller okunnig, oavsett vad man tycker om politiken de driver.

Jag syftade på att hon är ordentligt okunnig och jag vet faktiskt inte vad annat man kan säga om en människa som dels gått ut och sagt att "lantisar inte är lika smart som stadsbor" (visserligen länge sedan hon gjorde detta uttalande) och senast i veckan talade om hur skidVM i Falun är så bra publicitet för våra svenska fjällvärld. Hennes politik i övrig har jag inte för avsikt att diskutera :)
 
Det vet jag. Det jag menade på var helt enkelt att jag tycker vindkraften är bättre än vattenkraften rent ekologiskt och miljömässigt.

Behöver vi inte hålla oss inom det möjliga så finns det ju massor med alternativ. Warp Drive är kalas för rymdfärder och fission lika toppen för energiförsörjning. Trist att de inte finns bara.
 
Mitt flyttgods talar sitt entydiga språk. Och om du någonsin kommer till US hoppa in på Best Buy eller någon annan kedja och kolla baksidan så får du se. Varför skulle dom göra utrustning för 220v när 300+ miljoner bara använder 220v till spis, tvättmaskin vvberedare och torktumlare?

Sa var det forr, men i dag gar det att stalla om de allra flesta grejor fran 110 till 220. Dock inte "fasta" grejor som kyl/frys, tvatt och disk. De gar vanligen bara pa 110 (medan torktumlare och spis kraver 220:angel:)
Vi har fortfarande en del grejor som bara gar pa 110 eller bara 220 :meh: men alla moderna grejor (aven den stationara printern som ar nagra ar gammal) har antingen en egen liten omvandlare eller ar omstallningsbara.

Forskare pa Oregon State University har nyligen upptackt hur man kan utvinna energy ur avloppsvatten. I vissa fall upp till 100% mer energi an det tar att rena det. I stallet for att kosta massor i energi kan det i framtiden producera en massa energi.
Forutom just den har nya tekniken forskar man, runt hela varlden, i massor av nya satt att utvinna energi, det lar bli fler genombrott i nya satt att fa energi. (Jag minns inte var, men man forskar ocksa i att utvinna havsvagors energi ... Australien tror jag, men ar inte saker.)
Har pratar man ocksa mycket om hur mycket man har effectiviserat just vindkraft med bland annat nya blad pa 'snurrorna'. Forhoppningsvis kommer "clean elektricitet" att vaxa snabbare an ett okat behov ... forskare blir inte bara battre pa att utvinna miljovanlig energi, men ocksa att hitta pa grejor som anvander mindre och mindre energi.
 
Behöver vi inte hålla oss inom det möjliga så finns det ju massor med alternativ. Warp Drive är kalas för rymdfärder och fission lika toppen för energiförsörjning. Trist att de inte finns bara.
Ja :crazy: Tänk vad toppen det hade varit med Fusion, framtiden räddad:laugh:
 
Sa var det forr, men i dag gar det att stalla om de allra flesta grejor fran 110 till 220. Dock inte "fasta" grejor som kyl/frys, tvatt och disk. De gar vanligen bara pa 110 (medan torktumlare och spis kraver 220:angel:)
Vi har fortfarande en del grejor som bara gar pa 110 eller bara 220 :meh: men alla moderna grejor (aven den stationara printern som ar nagra ar gammal) har antingen en egen liten omvandlare eller ar omstallningsbara.

Forskare pa Oregon State University har nyligen upptackt hur man kan utvinna energy ur avloppsvatten. I vissa fall upp till 100% mer energi an det tar att rena det. I stallet for att kosta massor i energi kan det i framtiden producera en massa energi.
Forutom just den har nya tekniken forskar man, runt hela varlden, i massor av nya satt att utvinna energi, det lar bli fler genombrott i nya satt att fa energi. (Jag minns inte var, men man forskar ocksa i att utvinna havsvagors energi ... Australien tror jag, men ar inte saker.)
Har pratar man ocksa mycket om hur mycket man har effectiviserat just vindkraft med bland annat nya blad pa 'snurrorna'. Forhoppningsvis kommer "clean elektricitet" att vaxa snabbare an ett okat behov ... forskare blir inte bara battre pa att utvinna miljovanlig energi, men ocksa att hitta pa grejor som anvander mindre och mindre energi.
Vattenfall har nyligen lagt ner sina planer på vågenergi, men visst vore det fantastiskt om vi både kunde börja konsumera mindre energi och det kom fram något bättre, effektivare och miljövänligare än dagens teknik.
 
vi blir ju bättre på energisidan.
min första bil hade en motor på 2,5 liter och 115 hästar och behövde i genomsnitt 1,4 liter per mil.
Ingen AC,ingen CC, ingen ABS, inga krockkuddar och säkerhetsbältena var bortplockade. osv osv.
Den vägde 1,5 ton
Den byttes senare ut mot ett dollargrin med storblocksmotor men det är ju en annan historia ;)
Min nuvarnade bil väger 1,6 ton är på 195 hästar har ABS, CC,krockkuddar, AC, antisladd, fyrhjulsdrift (äkta)
lastar 1 ton och dricker ca 0.8 liter milen
Hade jag valt en småbil istället så hade jag kunnat komma ner till 0,3 liter milen
Dessutom kör vi mindre.
 
Jodå, ingen el alls när det inte blåser, el ibland och däremellan poppar säkringarna som popcorn! :up:

Vi kan ju gå mot mer differentierade tariffer och smartare nät. Det går att koppla bort effekt vid bristsituationer. Ganska mycket resurser läggs på denna tekniken.
 
Vi kan ju gå mot mer differentierade tariffer och smartare nät. Det går att koppla bort effekt vid bristsituationer. Ganska mycket resurser läggs på denna tekniken.
Den lösningen har funnits mycket länge men aldrig praktiserats, jag kan se krigsrubrikerna framför mig. :laugh: "Hela Malmö släcktes i fyra timmar mitt i smällkalla vintern. Energiministern ställs mot väggen, avgång krävs?" "Vi kunde inte ens brygga vårt morgonkaffe och blommorna frös." :grin:
 
Den lösningen har funnits mycket länge men aldrig praktiserats, jag kan se krigsrubrikerna framför mig. :laugh: "Hela Malmö släcktes i fyra timmar mitt i smällkalla vintern. Energiministern ställs mot väggen, avgång krävs?" "Vi kunde inte ens brygga vårt morgonkaffe och blommorna frös." :grin:

Jodå det tillämpas hela tiden i många företag. Det är ju knappast så att hela nät skall stängas ner. Effekter i tröga processer kan styras ner.

Det pågår mycket utveckling inom detta område och det handlar självklart inte om att släcka Malmö.
 
Jodå det tillämpas hela tiden i många företag. Det är ju knappast så att hela nät skall stängas ner. Effekter i tröga processer kan styras ner.

Det pågår mycket utveckling inom detta område och det handlar självklart inte om att släcka Malmö.
De gångerna handlar det enbart om pris, det jag tänker på handlar om ransonering och då stängs det ner områdesvis, för att rädda elnätet vid bristsituationer orsakade av större störningar under redan ansträngda situationer.
 
De gångerna handlar det enbart om pris, det jag tänker på handlar om ransonering och då stängs det ner områdesvis, för att rädda elnätet vid bristsituationer orsakade av större störningar under redan ansträngda situationer.

Ja men det jag menade är att vi kan gå mot en utveckling där vi låter marknaden hantera effekttoppar mer än idag. Om du elen blir dyr när det är brist så hjälper marknadskrafterna till.

Hittills har brist i produktionen fått påverka via spotpriset. Det går att differentiera priserna på elnätet också.

Det har tecknats avtal om avbrytbar kraft och det skulle kunna användas mer.

Om en sån här utveckling är bra eller dålig är inte självklar. Men kanske är det bättre att försöka sänka effekten de få timmar vi har problem än att investera i ny kraftproduktion eller ny överföringskapacitet.
 
Ja men det jag menade är att vi kan gå mot en utveckling där vi låter marknaden hantera effekttoppar mer än idag. Om du elen blir dyr när det är brist så hjälper marknadskrafterna till.

Hittills har brist i produktionen fått påverka via spotpriset. Det går att differentiera priserna på elnätet också.

Det har tecknats avtal om avbrytbar kraft och det skulle kunna användas mer.

Om en sån här utveckling är bra eller dålig är inte självklar. Men kanske är det bättre att försöka sänka effekten de få timmar vi har problem än att investera i ny kraftproduktion eller ny överföringskapacitet.
Det hade varit lättare att genomföra om det inte vore för en ökad utbyggnad av kablar till kontinenten, vilket i sig kräver en öka överföringskapacitet och leder till stigande priser samt en större sårbarhet iom ökad förbrukning. Med en ökad vindproduktion så krävs det möjlighet att korttidsreglera och industrin kan få problem att ställa om sin produktion utifrån reglerbehovet om de vill kunna teckna förmånliga avtal.

Problemet kvarstår dock vid överproduktion, vad ska vi använda för att reglera bort den, om vi nu klarar att reglera bort underproduktion genom att stoppa förbrukning?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp