Bukefalos 28 år!

vindkraftverk

bizzy

Trådstartare
finns det någon som bor riktigt nära ett vindkraftverk? Reagerar hästarna på ljudet? Låter de mycket? Hur gör man om man vill rida förbi ett? Jag har läst någonstans att det är förbjudet att vistas inom 400 meter från ett verk, stämmer det? Allemansrätt kontra vindkraftverk, är det någon som vet? Jag har tittat på filmen på youtube från Hinshals? I skåne men den kändes bara vinklad åt ett håll.
 
Spännande frågor. Jag vill också gärna veta, hade funderingar på att ha vindkraftverk i hagen när jag planerade stall :-)
 
Dom bryr sig betydligt mindre än vad människan tror!

Var har du läst om att det är förbjudet att vistas inom 400m?

Här står väldigt många vinkraftverk på åkrarna och det är klart att bönderna kör där.
Vi har ett längs med en av grusvägarna vi rider på. Det står max tio meter från vägen. Liten väg men säkert tio hus.
Kallehäst som aldrig sett ett sådant förr knatade förbi utan att blinka och han var ändå rätt så pigg och på alerten den dagen och det var hyfsat mycket blåst.

En tittig häst (vilket min iof är) kan nog hoppa lite för skuggorna av vingarna som rör sig.
En spörädd kan kanske reagera för svischandet?!
 
När det gäller avstånd finns det lite olika i olika kommuner om hur långt ifrån bebyggelse dom får ligga. Mycket är beroende på hur dom kan "skvätta" iväg is om vingarna blir nerisade.
 
Vi har inga nära gården men en av mina rundor går genom en flock på 4-5 st och jag rider mellan dem. Hästen som annars är tämligen skeptiskt lagd verkar inte reagera, uppskattar att vi rider ca 50 m från det närmsta. De susar men väsnas inte, stora rejäla pjäser.
 
Det där ed 400 meter läste jag på lässtyrelsens informationssida. Det är pg av risk för is och att delar kan släppa. Om man ser på filmen om vindkraft från Laholm (hirshals?) pratas det om det säkerhets avståndet också. Deras problem är att vindkraftverken blockerar deras skolväg och deras ridvägar. Jag undrar ändå om djuren klarar ljudet
 
Där jag stod förut mitt på slätten såg man ungefär 40 stycken från gården.
Red förbi flera, närmsta man kom var ungefär fem meter ifrån. De låter svosch, svosch, svosch, hörs bara när man är precis under, vinden låter mer.
Hästarna bryr sig inte ett dugg.
 
Min gammelman stötte på vindkraftverk för första gången i höstas. Passerar ~10 meter från ett par stycken på den rundan vi brukar rida. Han reagerar inget på vindkraftverken men däremot på grushögar, vattenpölar, diken och en tom hage som finns längs med vägen.
 
Min häst reagerade inte alls när vi flyttade till ett stall med ridvägar förbi vindkraftverk. Hon var i och för sig väldigt lugn och trygg, men inte heller de andra hästarna, varav en del nerviga, i stallet reagerade. I och med att det blåser mycket på de ställen där snurrorna finns (såklart :D), så är det vinden som låter mer. De reagerade inte heller på reflexerna.
 
Tack för alla svar. Då borde man kunna ha ett eget vindkraftverk i hagen då? Det tål att fundera på
 
Jag har haft häst nära ett vindkraftverk. Det låter inte så mycket precis bredvid, utan ljudet hörs faktiskt mer på lite avstånd, men det är inget jag har märkt att hästarna reagerar på. Vi hade dessutom en runda som gick precis bredvid flertalet vindkraftverk, och de låg precis bredvid en väg som ledde ner till flera året-runt-boenden, så att förbjuda folk att vistas på vägen hade liksom inte fungerat. Min dåvarande häst var lite skeptisk i början åt själva "swisch-ljudet" av vingarna, men den hästen var å andra sidan skeptisk mot alla nya ljud. Efter ett tag brydde hon sig inte.
 
Tack för alla svar. Då borde man kunna ha ett eget vindkraftverk i hagen då? Det tål att fundera på

Jag har jobbat med vindkraftsverk, själva installationen. Jag skulle aldrig installera ett vindkraftsverk i min hage dels för det krävs enorma maskiner för att sätta ihop det, sen just risken för all snö och is som kommer falla av både bladen och nacellen.

Sen kostar det några miljoner att installera ett :)
 
Det finns små vinkraftverk för hemmabruk också.
Ett sådant går bra att ha i hagen.
Ett kommersiellt hade jag inte varit så sugen på!
 
Sen kostar det några miljoner att installera ett :)

Många lantbrukare häromkring har sina egna vindkraftverk. Visst är det en investering, men många har sparat in den på ett par år.

Jag hade som sagt inte haft det i hagen, men det finns ju små trevliga alternativ för småförbrukare.
 
Jag har inte bott nära ett vindkraftverk däremot så har jag stått i ett stall där det funnits två stycket i en av sommarhagarna. Ingen av hästarna brydde sig det minsta.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 596
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 750
Senast: Rie
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 873
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt Vi kommer förmodligen att åka iväg strax efter nyår och blir borta 2-3 veckor. Problemet är våra katter. De är 2 "hittekatter" och...
Svar
5
· Visningar
1 053
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp