Vindskydd?

Cinora

Trådstartare
Hej allihopa, nu har jag övertalat pappa att bygga ett vindskydd som är bra nog för att ha mina hästar ute dygnet runt vintertid. Åtminstone ponnysarna för dem klarar av det och pappas travsto kommer stå på stall med stor hästen min isf :) Men vi vill ha lagliga mått och vi kommer bygga så det får plats 1 stor häst 2 ponnysar men det är bara ponnyerna som ska gå där över nätterna. Men det kan vara skönt för alla att få komma in under dagarna med :) Så det enda jag hittat på jordbruksverket är att det måste vara 3 väggar och tak, står ju inag mått :S

Tacksam för svar till en som håller på att utveckla lösdriftsdrömmen :D
 
Sv: Vindskydd?

Till att börja med hörs det som om det kommer att krävas förprövning från Länsstyrelsen för bygget. Hörs helt klart som om det kommer att kunna gå att ha fler än fyra hästar på stället.
Räkna med samma yta på vindskyddet som det behövs för box i stall för hästarna. Det är ju ungefär samma regler på mått för lösdrifts stall som andra stall. Det enda som skiljer är att det kan vara något mindre om inte hästarna äter/fodras inne i den än vad som krävs i vanligt stall.
 
Sv: Vindskydd?

om du fodra hästana där så är det samma yta som i box om du inte fodra så är de 80% av den ytan.

Tänk på att lägga väderskyddet högt och så att hästarna kan se ut långt, annars så trivs dom inte och känner sig inte säkra där. Jag har hör om så många som hästarna bara har den som toalett, mina älskar väderskyddet och går in där för att ligga och vila...............dom få även mat där inne och på utsidan.

Ett år fick dom bara på insidan men då gick dom bar ut för att dricka sen så trivdes dom så bra inne så dom inte lämnade väder skyddet, därför får dom både mat ute och inne nu.

4*6 meter är mitt och jag har en D och tre B ponnyer, med ytterligare yta för ett foderbord för hö längs sidan som är 4 meter.
 
Sv: Vindskydd?

förprövning för 1 stor häst och 2 ponnyer? Travaren kommer gå i sin hage med grannens häst,på dagarna men bo i stallet med min stor häst på nätterna men inte i samma hage som ponnyerna :p
Så jag ska ta boxstorleken gånger 3? Boxarna är 5*5 ,stor häst boxar så det blir alltså ca 15 *15 ??:S
 
Sv: Vindskydd?

en A ponny 4 kvadrat meter
en B ponny 5 kvadrat meter
en C ponny 6 kvadrat meter
en D ponny 7 kvadrat meter
en liten häst 8 kvadrat meter
normalstor häst 9 kvadrat meter osv...

Jag har D+B+B+B=7+5+5+5= min 22 kvadrat meter
 
Sv: Vindskydd?

9(häst)+7(D)+6(C) = 22 kvadrat meter blir det alltså för mina också:D
 
Sv: Vindskydd?

förprövning för 1 stor häst och 2 ponnyer? Travaren kommer gå i sin hage med grannens häst,på dagarna men bo i stallet med min stor häst på nätterna men inte i samma hage som ponnyerna :p
Så jag ska ta boxstorleken gånger 3? Boxarna är 5*5 ,stor häst boxar så det blir alltså ca 15 *15 ??:S

Så fort det finns möjlighet att hålla mer än fyra hästar på samma anläggning ska alla förändringar och nybyggen förprövas. Så om det finns stall idag till alla hästarna (minst tre stycken som det låter som i tråden) och det byggs en lösdrift för tre hästar. Vips så kan man faktisk ha minst sex hästar på stället. Har inget som helst att göra med hur många hästar som faktiskt finns utan hur många man kan ha där.

Ponnierna har inte 5 x 5 som mått utan det är helt beroende på hur höga de är vilket som är boxmåttet för dem. Samma med lägsta takhöjden den beror på hur höga hästarna är som ska vara där.
 
Sv: Vindskydd?

aha :) Men då ska det förprövas då fattar jag :D , våra boxar är storhästboxar och dem är 9 kvadrat meter där C & D ponnyn står förutom fölboxen den är 10 kvadratmeter där står storhästen, vårat stall har kollats upp av inspektörer och måtten stämde :)

Men har jag räknat rätt attt takhöjden måste vara minst 3 meter? och hela alltihopa 22 kvadratmeter ?:P
 
Sv: Vindskydd?

Tre metar i takhöjd tror jag inte är minst. För då måste din pappas travhäst vara två meter i mankhöjd.
Om det är helt säkert att det bara är ponnierna som ska vara där och att det inte ska ska gå stora hästar där i framtiden så är det 2,20 som minsta höjd på lägsta stället. Annars för större hästar är det 1,5 x mankhöjden. Så till en häst som är 1,60 så minimåttet 2,40.
 
Sv: Vindskydd?

jaha :d Men då kommer vi nog ta 2,40 eller lite högre och så 22 kvadratmeter.
Finns det ritningar på bygge på nätet eller ska man rita själv?:P
 
Sv: Vindskydd?

Tror de allra flesta ritar själv och det behöver inte vara några avancerade ritningar heller.
 
Sv: Vindskydd?

Andra små tips - öppningen ska helst ligga åt söder och vara ganska bred så att ingen kan stå och "vakta" utan att alla kan gå in och ut som de vill. Framför ingången bör man grusa eftersom det kan bli ganska lerigt där, kan också vara bra att sätta hängrännor på taket ovanför ingången så att det inte regnar rakt ner där. gör inte vindskyddet/ligghallen för liten, jag tror att hästarna trivs bättre ju större det är.
 
Sv: Vindskydd?

22 kvadrat är ganska litet för ev. 3 hästar. Jag har byggt 42 kvadrat för 2 hbl och tycker nästan det känns litet.
 
Sv: Vindskydd?

litet ? Men det är ju 2 ponnyer ?
De mått som står i föreskrifterna är minsta acceptabla mått. Det betyder inte att de är de bästa måtten. När ni ändå bygger, varför inte ta till lite till om det går? Du kommer kanske inte ha ponnysarna kvar för alltid, och kanske byter till två stora hästar till istället. Då kan det ju vara bra att bygga lite större från början.
 
Sv: Vindskydd?

jo det kan ju stämma. Ska prata med pappa lite också Men jag tar hellre stort än litet. Hur lång dit tog bygget för er?
 
Sv: Vindskydd?

Jag och pappa har diskuterat lite till och hans travarsto ska ju gå som avelssto så i framtiden lär det ju bli ännu fler hästar så det är mycket bättre att bygga större men är 30 kvadrat stort nog eller ska man ha ännu större :s
 
Sv: Vindskydd?

Jag och pappa har diskuterat lite till och hans travarsto ska ju gå som avelssto så i framtiden lär det ju bli ännu fler hästar så det är mycket bättre att bygga större men är 30 kvadrat stort nog eller ska man ha ännu större :s
Här finns alla mått som du behöver för att räkna ut minsta yta för varje häst.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf
30 kvadrat räcker till 3 stora hästar lite drygt. Om tre hästar räcker för er så räcker ytan. Vill ni ha plats för flera hästar så får ni anpassa storleken efter antal. Klart kan man bygga flera ligghallar allteftersom man ökar antalet hästar, men då ska det ju skickas in en ny förprövningsansökan för varje gång ni bygger till/nytt. Så det är ju lite hur ni vill ha det. Bättre stort än litet är mitt tips.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 270
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 109
Anläggning Hej! Här börjar planeras för att bygga ett vindskydd för att kunna ha hästar på lösdrift hemma. Nu står mina hästar hos andra på...
Svar
10
· Visningar
13 247
Senast: pews1972
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp