Vindskydd?

Sv: Vindskydd?

såhär skulle jag ha byggt min lösdrift. eller iallafall på ett ungefär.
om jag hade varit riktigt händig skulle jag dessutom lagt till lösa väggar, så att hästarna kan skiljas från varandra om det skulle behövas.

29560144.jpg
 
Sv: Vindskydd?

Den var bra. Jag skulle dock ha lite bredare öppningar/gångar och sedan sätta någon typ av ljusinsläpp på bakväggen. Avskiljningsväggen stjäl en hel del ljus och det kan göra att hästarna inte gärna använder ligghallen. Men idén är väldigt bra:laugh:
 
Sv: Vindskydd?

det är stor risk att hästarna inte kommer att använda lösdriftens inre del, hästar vill nämligen kunna se fara så det kan fly. Det kan dom inte på större delen av lösdriften.
 
Sv: Vindskydd?

Jag lägger in en bild på mitt väderskydd och som ni ser så trivs mina hästar där och ingen står på utsidan.

Jag vill kalla det väderskydd för det är mest populärt när solen är som varmast.
20090728+222.JPG


Mått invändigt 4*6 meter och jag har en D och tre B

Nästa sommar ska vi målade det så det ser lite finare ut
 
Sv: Vindskydd?

såhär skulle jag ha byggt min lösdrift. eller iallafall på ett ungefär.
om jag hade varit riktigt händig skulle jag dessutom lagt till lösa väggar, så att hästarna kan skiljas från varandra om det skulle behövas.

29560144.jpg

Risken med en sån hall är att om hästarna står därinne och blir rädda och vill fly ut i galopp så lär de halka omkull i svängarna.
 
Sv: Vindskydd?

jag har en maskinhall på ca 100 kvadrat eller tom mer till 4 hästar.Ändå får inte alla gå in pga en surmärr.Men mina står bara där dagtid.Hästarna står inne på box på natten. STOR öppning är viktigt,samt inga skrymslen och vrår.Öppen yta är bäst.Dom måste kunna komma undan varandra lätt och kunna komma ut snabbt.Annars är det stor risk för sparkskador.
 
Sv: Vindskydd?

Ser bra ut på bilden, men vad kostar det? Det är ju faktiskt så att rätt många tänker på kostnaden också:cry:

Jag har 20 kvadratmeter till 4 föl. Fungerar för oss.

Naturligtvis kan man önska att man hade det tiodubbla, men ... Jag hade gärna haft 100 hektar bete också!
 
Sv: Vindskydd?

Förlåt trådkap!

Jag håller på att bygga om en befintlig lada till ligghall. Vi har tagit ur innetaket så det blir tak i nock och där är det "lagligt" stort. Däremot blir det en liten del utöver den "lagliga" biten som är för låg i takhöjd. Måste man gränsa av den då eller är det ok att hästarna kan gå på även den biten?
 
Sv: Vindskydd?

Min budget för ligghalen jag byggt i år är ca 35000kr, har inte samanställt kostnaderna än, men det ska bli spännande att se ifall vi hållt den. Kan återkomma när jag gjort det.
Den är på 60 kvadrat och tänkt till 2-3 stora hästar. Har en ide om att, precis som cilla, kunna ha skjiljeväggar där sedan för att kunna skjilja dem åt. Har ju inget stall :(..
Får se hur det går..
 
Sv: Vindskydd?

KL

En dum sak med skiljeväggar kan vara att det blir svårt att gödsla ur. I varje fall om man har tillgång till traktor behövs ju bredd.

Skönt att när våren kommer, få ut hela vinterns bädd utan att köra skottkärra ;)
 
Sv: Vindskydd?

Hej allihopa, nu har jag övertalat pappa att bygga ett vindskydd som är bra nog för att ha mina hästar ute dygnet runt vintertid. Åtminstone ponnysarna för dem klarar av det och pappas travsto kommer stå på stall med stor hästen min isf :)

Av ren nyfikenhet, varför skulle inte de andra hästarna klara av det?
 
Sv: Vindskydd?

aha :) Men då ska det förprövas då fattar jag :D , våra boxar är storhästboxar och dem är 9 kvadrat meter där C & D ponnyn står förutom fölboxen den är 10 kvadratmeter där står storhästen, vårat stall har kollats upp av inspektörer och måtten stämde :)

Men har jag räknat rätt attt takhöjden måste vara minst 3 meter? och hela alltihopa 22 kvadratmeter ?:P

Vi går också i liknande planer och har kollat upp en del om vad som gäller. Tycker du har fått bra svar så här långt.

Kom ihåg att förprövningen måste godkännas innan något som helst arbete påbörjas. Annars kan det bli dyrt...

Tips: glöm inte ventilationen, som är det vanligaste folk glömmer och får nerslag på (enligt inspektören jag pratade med iaf). En luftspalt närmast taket räcker och är godkänt som ventilation.

Lycka till!
 
Sv: Vindskydd?

Lägger in en bild på vår ena ligghall. Ena delen var då tillfälligt avspärrad som creepfeeding för bebisarna.

hage-fol2.jpg
 
Sv: Vindskydd?

Fast jag håller på att övertyga min sambo om att vi behöver en bobcat till sånt:D
Baklastaren är ändå så besvärlig att köra och svänga på lite mindre ytor..

Men, men får se hur det går med den saken.

Tänkte på detta med förprövning. när jag diskuterade med karln på länsstyrelsen sa han att ytan spelar ingen roll, det är djurantalet som räknas när det gäller förprövning. Men hade han fel då? För då kan jag nog få problem :(
 
Sv: Vindskydd?

4 djurenheter eller mer = förprövning, och då räknas ju alltså om jag bygger för plats åt fler.... Jag har själv sex boxar och måste således förpröva min ligghall/vindskydd jag håller på att bygga trots att jag bara kommer att ha max fyra hästar i vinter....Varav två ska vistas i ligghallen
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 270
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 109
Anläggning Hej! Här börjar planeras för att bygga ett vindskydd för att kunna ha hästar på lösdrift hemma. Nu står mina hästar hos andra på...
Svar
10
· Visningar
13 247
Senast: pews1972
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp