Vindskydd?

Sv: Vindskydd?

Och jag påtalade det flera gånger för tjänstemannen, att jag bygger större yta än vad jag kommer att ha hästar där, för jag vill inte att de ska behöva stå trångt på minimimåtten och han sa att de utgår från det faktiska antalet djur på gården. Hur han tolkar paragrafer har jag ingen aning om. De lägger heller inte ihop djurslagen utan de räknas ras för sig.
Jag ser inga problem med att förpröva, har tänkt att göra det ifall jag vill ha något föl framöver eller så. Men får jag inte rätt information från början är det klart att jag känner mig besviken...
 
Sv: Vindskydd?

tänkte lagt in en bild på vårt vindskjul som vo precis byggt klart, men de här me att lägga in bilder verkar ju inte vilja fungera=/
 
Sv: Vindskydd?

Okej, då är jag med :)
Ville bara vara säker på att du inte är en sådan som tycker att din häst på något vis är för "fin" för att gå på lösdrift, för tyvärr finns det sådana också.
Tack för ett vettigt svar ;)
 
Sv: Vindskydd?

Nej nej ;) vore det min häst så skulle han fått ha päls och gå ute dygnet runt med ponnysarna ^^ Jag är helt för vindskydd och utegång,fri tillgång på hö osv samtidigt så tränas han rätt så hårt nu och så. Jag är bara fodervärd. men det här är bra det med , han är helklippt för att han blir jättesvettig i vinterpäls så vi tyckte det var bästa alternativet.
 
Sv: Vindskydd?

Nej nej ;) vore det min häst så skulle han fått ha päls och gå ute dygnet runt med ponnysarna ^^ Jag är helt för vindskydd och utegång,fri tillgång på hö osv samtidigt så tränas han rätt så hårt nu och så. Jag är bara fodervärd. men det här är bra det med , han är helklippt för att han blir jättesvettig i vinterpäls så vi tyckte det var bästa alternativet.

Själva saken är ju det att han svettas från topp till tå och skulle han gått ute dygnet runt så hade han blivit sjuk, sen är det ju det att han är väldigt smal och skulle han gått ute så blir det ju att han måste försöka hålla sig varm och då inget fett på kroppen.. Han får jätte gärna vara ute dygnet runt, men tycker inte det skulle vara så bra å ha ut han när han är såpass smal som han är.. Och jag har absolut inget emot vindskydd;)
 
Sv: Vindskydd?

Förprövning är ett måste som du fått veta i tråden.

Jag vill också förtydliga att det inte alls är ett vindskydd du ska bygga. Ett vindskydd är helt oreglerat och till för att på något vis skydda hästarna från vädret. Det har ingenting med utegångsdjur eller inte att göra.

Du ska bygga en ligghall om du vill ha utegångsdjur. Den måste förprövas om det är 4 eller fler djur totalt som står på anläggningen.

Det finns allehanda krav på olika saker och ting och ett hafsverk kommer inte att fungera. Jag har själv byggt för "dåligt" en gång och det var bara att börja om från början - vilket fördyrade det hela en hel del.
 
Sv: Vindskydd?

Själva saken är ju det att han svettas från topp till tå och skulle han gått ute dygnet runt så hade han blivit sjuk, sen är det ju det att han är väldigt smal och skulle han gått ute så blir det ju att han måste försöka hålla sig varm och då inget fett på kroppen.. Han får jätte gärna vara ute dygnet runt, men tycker inte det skulle vara så bra å ha ut han när han är såpass smal som han är.. Och jag har absolut inget emot vindskydd;)

Nej menade verkligen inte som att jag tyckte du var emot ;)Du är en bra hästägare ;) Klart jag tkr han ska stå på stall i och med att han blir såpass svettig ,därför var det bra att klippa honom^^
 
Sv: Vindskydd?

Förprövning är ett måste som du fått veta i tråden.

Jag vill också förtydliga att det inte alls är ett vindskydd du ska bygga. Ett vindskydd är helt oreglerat och till för att på något vis skydda hästarna från vädret. Det har ingenting med utegångsdjur eller inte att göra.

Du ska bygga en ligghall om du vill ha utegångsdjur. Den måste förprövas om det är 4 eller fler djur totalt som står på anläggningen.

Det finns allehanda krav på olika saker och ting och ett hafsverk kommer inte att fungera. Jag har själv byggt för "dåligt" en gång och det var bara att börja om från början - vilket fördyrade det hela en hel del.

Jag vet ;) Jag kallar det för vindskydd men det är ju en ligghall.
Det är 8 rediga telefonstolpar i marken som vi ska bygga väggar och tak på. Jag har läst lagarna så att inget blir fel
 
Sv: Vindskydd?

Nej nej ;) vore det min häst så skulle han fått ha päls och gå ute dygnet runt med ponnysarna ^^ Jag är helt för vindskydd och utegång,fri tillgång på hö osv samtidigt så tränas han rätt så hårt nu och så. Jag är bara fodervärd. men det här är bra det med , han är helklippt för att han blir jättesvettig i vinterpäls så vi tyckte det var bästa alternativet.

Det är helt rätt tankesätt :) Självklart ska ju häststackaren inte behöva gå orakad när han blir så svettig i vinterpälsen. I det fallet har han det ju alla gånger bäst om han får stå inne nattetid :)
 
Sv: Vindskydd?

jupp :) tillägger hans ägare är underbar :love: Får råd och tips som kan behövas med fullblodet ;p och hon är allmännt jättetrevlig.
 
Sv: Vindskydd?

Sådana ägare är bra att ha hästar få foder av! :)

OT: Du har PM :)
 
Sv: Vindskydd?

haha ^^ men du är verkligen en bra hästägare , jag evt kompisar som varit med om hemska fodervärdar eller hemska hästägare. så ja det är guld värt att det funkar mellan oss och cigge,
 
Sv: Vindskydd?

Går ju att täcka utehästar med, dock något jag undviker eftersom hästar har ett fantastiskt system för att hålla sig varma men självklart funkar det inte bra att låta bli täcke om hästen blir för svettig otäckad...Skulle dock nog personligen hellre täcka från sommaren för att slippa klippa, men alla har vi ju olika syn på det hela.
Vet fler tävlingshästar (trav) som går på lösdrift.....
 
Sv: Vindskydd?

Ja det vet jag att man kan, Men om jag ska börja sätta på täcke tidigt när han knappt får någon vinterpäls:angel:
Och som sagt han får jätte gärna gå ute på nätterna när han lagt på sig som han ska och allt annat funkar;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 270
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 108
Anläggning Hej! Här börjar planeras för att bygga ett vindskydd för att kunna ha hästar på lösdrift hemma. Nu står mina hästar hos andra på...
Svar
10
· Visningar
13 247
Senast: pews1972
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp