Bukefalos 28 år!

Vinter 9-10, del 3!

Sv: Vinter 9-10, del 3!

Har du provat annan plockmat än smörgåsrån? Det kanske han gillar bättre än att bli matad. :) Och bordsskick är inget att hoppas på än på år. ;)
 
Sv: Vinter 9-10, del 3!

Min forste var ocksa san... Jag la ner allt vad "alla andra gor" och "sahar borde vi gora" och erbjod honom plockmat vid varje maltid. Sen fick han amma sa mycket han ville. Efter ett tag larde jag mig att jag inte var den enda som gjort sahar och det kandes lite battre. Sam var over ett ar nar han borjade ata pa riktigt. Det var jatteskont att inte stressa over det.

Nu nar jag har en till att jamfora med sa forstar jag att de helt enkelt ar olika. Isaac glufsar glatt i sig typ allt medan jag aldrig nagonsin kunnat ge Sam nagot mosat...
 
Sv: Vinter 9-10, del 3!

Matilda åt gurka själv för första gången idag!
gav henne en skiva som hon glatt bet små, små bitar av och fick till slut i sig hela skivan. :D

dom börjar bli stora våra små......
 
Sv: Vinter 9-10, del 3!

*kl*

Har helt glömt av buke för en tid men insåg häromdagen att jag måste ju in och kika. Isaac kryper som besatt, har stått upp utan stöd ett par gånger men trilskas fortfarande envist med maten. Tutten är bäst, så är det bara! Jag blir toookig ibland. Kan han inte gapa och svälja som alla andra ungar. Måste han puta med underläppen, ut med tungan, spotta och göra pruttljud? Har man tur får man i honom en fem skedar innan han startar. Lättast är att ge honom ett smörgåsrån med något kul pålägg, då äter han med fint bordskick, allt annat blir bara söligt.

Bits & nyps är något han sysslar med. Garvar sen medvetet åt en när man säger aj. Skadeglad. Försöker ignorera så gott det går, eller bli arg, men att bli arg gör honom bara gladare.

Hans enorma vilja (som kommer från både mig och maken) kommer nog föra både gott och ont med sig. :angel: Jag ser INTE fram emot trotsåldern.

Som kpist säger är det inte tal om bordsskick än på länge, du vet enda gången i livet man får söla ner är när man är liten:D
 
Sv: Vinter 9-10, del 3!

Har man tur får man i honom en fem skedar innan han startar.

5 skedar...FEM??

Det är nog vad vi fått i Tilde totalt under hennes snart 9 månader.
De enda vi får ge henne är youghurt, resten ska hon äta själv. Och ja det blir J*VLIGT kladdigt, men de finns ju vatten i kranen.

Det ska vara plockbitar, och stora bitar. Hennes mat skärs ngt mindre än Rasmus som är 3. Macka/rån delar vi inte alls på. Hon får STORA bitar frukt, sallad ges i lika stora bitar som vi äter. Har aldrig givit henne puré eller mosad mat, för hon vägrar äta det.
Hon började bita av bitar innan första tanden ens skymtade.



Har ju haft lite kämpigt med framtidsplanerna nu när maken pajja knät. Det förhandlas för fullt om honom nu och det lutar väl åt att han kommer bli uppsagd, men han har en ny anställning på G. Om inte annat finns de ju föräldrapenning att ta av.
Jag skulle ju plugga, men ringde ett samtal idag och har jobb i vår. Inte vad jag planerade alls men de känns tryggt.
 
Sv: Vinter 9-10, del 3!

Jag menar inte så som ni tolkade det. Ge honom ett smörgåsrån och han äter det fint och utan det minsta kladd. Sen kan jag ge honom annat också, men det äts inte lika snyggt, och självklart - kladd får man räkna med. Men när han sitter och spottar ut maten och garvar åt det bara för att han kommit på hur tungan ska användas :o Han är ju fruktansvärt söt när han gör det, så det är svårt att inte garva åt honom, men gör man det blir det ännu värre. Då stoppar han in händerna i munnen och tar ut maten och kladdar på bordet, eller spottar ännu mera :crazy:

Han äter det vi äter, nu till kvällsmat klämde han i sig en hel risifrutti, så visst går det. Fruktpureerna för bäbisar går allt ner. Färsk frukt är mums, så här får han mycket sådant i bitar. Men riktig mat, nja, en fem tuggor - MAX - sen så vill han ha tutten för att bli mätt.

Han har saktat av på viktkurvan, men inget förvånande då han rör sig hela tiden, det går inte att få stopp på honom :rofl:
 
Sv: Vinter 9-10, del 3!

Tycker det låter som en fullt normal unge faktiskt.

Här hemma har vi börjat skita i haklapp för hela ungen blir ju ändå kladdig. Men vi har ju valpen som diskar golvet under tiden!
Matar man Tilde så spottar hon ut i sin hand och kladdar runt! Och när hon ätit klart sitter hon och smygmatar hunden!!

Såhär ser hon ut när hon e klar. Då är hon ändå ganska ren på bilden.
31333046.jpg


Pyamas byter man efter lunch, eftersom hon äter macka och blir matad med youghurt till frukost klarar hon oftast pyamasen. Sen blir den nersölad med lunchen. Sen efter middagen åker pyamasen på, för sen är de bara välling och tutte som gäller så då kladdar hon inte ;)

Tutte för att bli mätt har Tilde lärt sig inte funkar, för jag är ju aldrig hemma på dagarna :o Åker efter frukost/lunch till stallet och kommer hem 5-6 timmar senare.
Så igentligen skulle jag ju kunna börja jobba heltid istället för å hänga i stallet :angel:

Tilde säger föresten 2 ord. Häst och Pappa!! Jag e så glad att de kommit varandra så nära och han läser hennes gnäll så bra. Maken har verkligen fått igen den där bebistiden han inte fick riktigt med Rasmus. Och lite inse att de inte e så lätt å sköta hem och barn ;)

Och Rasmus är ju så härlig :love:
Igår när maken lagade mat:
"Pappa, är du en kock?"

Sen när jag nattat Tilde låg han bredvid mig i soffan:
"Mamma, har du stora tuttar?"
"Ja dom är stora när dom är fulla med mjölk till Tilde"
"Ska du klippa av dom sen?"

:rofl:
 
Sv: Vinter 9-10, del 3!

*kl*

Phu, tillbaka igen efter några tuffa dagar. Först ngn form av inflammation i fingerlederna (är ju inte en yngsta mamman här direkt, men känns lite tidigt för såna krämpor...), sen förkylning å sen mjölkstockning. Hmm. Nu är det dock på bättringsvägen (iaf de två sistnämnda).

Hos Nisse tittar fyra tänder fram! Har gått ganska bra, han sov lite sämre en tid och blev tokledsen ibland utan synbar anledning. Ätandet går fortfarande inte så lysande, pendlar mellan ganska bra och skitdåligt :p Mina tuttar hinner inte riktigt med i svängarna, känns som fotbollar när han ätit mycket mat. Jobbigt när man knappt kan bära ungen utan att det gör ont. Känns nästan som om man borde ha en pump ibland, men känns ju fånigt att skaffa en nu när man inte behövt den på hela tiden.
 
Sv: Vinter 9-10, del 3!

KL
Här är det sjukt. Båda killarna har feber och E är helt hemsk. Hela dagen har han gnällt och skrikit. Inte sovit. Jag har burit och haft i sele osv. Alvedonen hjälpte inte. Nu ikväll tog den ÄNTLIGEN så nu är han sig själv igen och jag hoppas få honom i säng innan. Inatt har jag sovit 2 h (1-2 och 4-5). Sprungit skytteltrafik mellan dem å maken är bortrest (dock på väg hem nu...)
 
Sv: Vinter 9-10, del 3!

Åh, ett nytt inlägg! Jag trodde nästan vi var på väg att överge vår kära vinter-tråd ;).

Inge vidare med en massa "sjukdomar". Skönt att du är på bättringsvägen i alla fall. Jag kommer inte ihåg vad jag skrivit här innan, men Alicias första tand har börjat titta upp. Idag är hon förresten 8 månader och hon har sovit i eget rum i någon vecka!!!!!!!!!!!!!!!! Jätteskönt! Fast i natt fick jag för första gången gå in och sitta hos henne och sjunga "nu i ro slumra in" tills hon somnade. Det är nog första gången sen hon var ett par månader. Normalt sett är det bara att stoppa in nappen, men det är väl tänderna som spökar gissar jag.
 
Sv: Vinter 9-10, del 3!

Här rullar det på i rasande fart.Jag funderar på om jag måste skaffa hjälm till jack som är precis tokig.
Han drar runt i en rasande fart, klättrar o ställer sig mot allt för att sedan släppa taget och falla med huvud före. Klättrar på allt man kan och inte kan klättra på. Går längst bordet, faller osv.... Han har även börjat dunka huvudet i väggen ibland och sen skrattar han :grin: ( ni behöver inte säga något jag inser själv att vissa kromosomer kommer bankas ut:angel:)

Någon som ska på barn mässan nästa helg?
 
Sv: Vinter 9-10, del 3!

Jag ska förvisso inte på barnmässan, men har begåvats m en dotter som också är väldigt livlig. Dagen innan hon fyllde 8 månader reste hon sig t ex. Nu är hon 9 månader och vill bara stå och gå hela tiden. Och gå kan hon ju inte riktigt.

Men vi har faktiskt låtit bli hjälm, på inrådan av min syster som också haft ett fysiskt barn. Hon hade hjälm till honom, och han hade ingen respekt för att man slår sig alls. Så när hon tog av den, hade han liksom inte fattat vad som händer. Han var helt omedveten om att det är bra att hålla upp huvudet t ex när man trillar...
 
Sv: Vinter 9-10, del 3!

Ingen mässa för mig, det ska plockas äpplen, grävas, röjjas och eldas i helgen.

Tilde är en huggorm, hon har bitit pappa flera ggr i dag, kryper fram till honom, hugger, skrattar och drar vidare.
Bet mig i tutten oxå, fick inte direkt samma resultat som vindvissla för när jag skrek Aaaaaaj! Drog hon ut bröstvårtan med tänderna tills det inte gick längre, härmade mig "aaaaj" och asgarva!
Dessutom är hon på ALLT, och är det vatten är det ännu bättre. Plocka ur saker ur lådor är kanonkul och bäst av allt just nu är att sno tv-dosan "tappa" den i golvet och sno batterierna!

Det är som maken säger, Tilde har vi fått för våra synder!
 
Sv: Vinter 9-10, del 3!

ja det är det jag me har funderat över...men samtidigt blir man ju lite nojig att han ska få hjärnskakning...men dom kanske lär sig snart?:angel:
 
Sv: Vinter 9-10, del 3!

Rasmus körde oxå huvuddunkning och skrattade. Men de var bara en kort period.
Tilde far i backen flera ggr om dagen eftersom hon tror hon kan gå, och ibland kommer storebror och typ lägger sig över henne, valpen får tokdamp och välter omkull henne men nu har hon en jäklarns teknik och slår inte i huvudet när hon ramlar.
 
Sv: Vinter 9-10, del 3!

De utvecklar någon "sätta sig på rumpan istället" reflex senare. När vet jag inte. Fast det hjälper ju inte mot väggdunkande. Isaac är mycket mer försiktig än vad Sam var, har knappt slagit huvudet alls. Men idag hjälpte det inte att vara försiktig, vi plockade kastanjer och plopp så fick han en rakt i skallen! Stackarn det gjorde jätteont!
 
Sv: Vinter 9-10, del 3!

Hihi, full fart överallt låter det som! Nisse är fortfarande ganska stationär, men glad ändå.

@snovind: håll ut, helg och avlastning är på väg! Hoppas att du får sova gott inatt.

Imorrn ska jag på födelsedagsbrunch och hade redan börjat packa grejor åt Nisse innan jag kom på att han inte ska följa med. Har inte varit borta så länge utan honom förut eftersom han inte ätit så bra + vägrat flaska, så jag har alltid ammat efter. Känns skumt, men skönt att få tid för sig själv.
 
Sv: Vinter 9-10, del 3!

:rofl: ser framför mig hur han sitter helt oskyldig på backen och blir bombaderad uppifrån. livet är inte rättvist;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
87 88 89
Svar
1 764
· Visningar
92 095
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
16 17 18
Svar
344
· Visningar
21 419
Senast: Cavallo
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 396
Senast: Marita73
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
19 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp