Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi smälter nästan!

John har precis somnat, efter en rekordenkel nattning. Jag är ganska bekväm och brukar oftast amma honom till sömns, men vill egentligen ha en bättre nattningsrutin... I dag ammade han en stund men kom inte riktigt till ro (gissar pga varmt), sen låg han och pratade och grejade lite, så jag gav honom lite utrymme och började massera hans fötter och nynna på "Robin Hood och Lille John går igenom skogen..." (som är vår vaggvisa) och han slocknade efter bara någon minut. Så skönt!

Jag har provat att massera hans fötter på kvällen i några dagar nu, det verkar göra susen för oss. Han blir avslappnad och gosig - och då blir det så klart ganska enkelt att somna. :) (Det sägs att det är bra för magen också, om man tror på sånt.)

Klaga inte på värmen! Vi håller på med höskörden så det måste va varmt och blåsigt resten av veckan ;)
 
Vi har haft 32 grader o molnigt idag, var ut en sväng men är mycket skönare inne med 22 grader, A har knappt sovigt under dagen 1h totalt blev det så vid 9 blev det en promenad för henne o sambon och då somnade hon för natten. Ikvväll kom åskoväder ett har precis dragit förbi och nu väntar vi på nästa omgång. A sover sött och mamman sitter på nålar, blixtar och åska är läskiga grejor!!
 
Mmmmm, morgon med världens mysigaste onge. Han är lite extra underbar just på morgonen :love:

Om ett år lär det vara full rulle och ett jäkla väsen när han har vaknar, nu är det bara mys. Lite babbel, amning och ett blöjbyte - sen somnar han om.
 
Vad ni alla verkar ha det mysigt :heart Eller så är det jag som är vitter och tolkar er som :love:

Vi kämpar med hemska nätter. Jag är som en zombie. I natt var hon vaken mellan 00:02-01:16. Sen igen i 20 minuter vid 4 tiden. På det började en kranbil skrapa vägen vid vår uppfart 06:40 och höll på till strax efter 7. Jag var så trött så jag kunde nästansova men det blir ju ingen skön sömn. Kl ringde 7:30, upp och hoppa.

Tur att bebisen är sjukt söt. Annars hade det inte gått! Hon har dessutom fått två små tänder i underkäken. Så sjukt gulligt med tänder :love:

Mvh Miks
 
Alice höll låda från 11-1 igår, hon hittade fötterna själv igår och var tvunge att undersöka dom och berätta för oss om sin upptäkt, vaknade kl 6 för frukost sen vaknade hon nu vid 8 när jag bar ner henne till det svalare vardagsrummet. Hoppas på några fler sömntimmar idag och en lite tidigare kväll.
Just nu fortsätter vi med fötterna och träna motoriken, ungen ligger inte kvar där man lämnar henne längre och är aldrig still :love:
 
Vad gör ni med era små på dagarna?

Här blir det mycket bus på en filt på golvet, sprattel och träna motoriken, får ligga själv ibland och filosofera antingen på filten eller i gymmet eller babysittern, ammar och myser och sommar helst i famnen sen blir det flytt till vagnen så jag kan plocka hemma. När det inte är värmerekord ute så går vi promenader, just nu är vi rätt låsta, men jäklar va fort tvätten torkar :D
 
Vi rullar vagn till dagis vid 9 med brorsan. Ofta stannar vi och snackar med de andra bebismammorna en stund.
Går hem och ger lilla C frukost. Hänger lite i babygym och på golvet. Filt är inget kul, då kommer hon ingenstans. Alla leksaker på golvet och sen ålar hon runt mellan dem. Sover en sväng. Är vi bara hemma hela dagen så tar vi minst en promenad runt ön, 5km.

Annars träffar vi kompisar. I måndags hade jag en kompis med dotter över, i tisdags gick jag fram och tillbaka till centrum, 8km och hade ett möte med redovisningsbyrån. Igår hade jag en dagismamma över på fika. Idag kommer en jobbarkompis med sin 7-månaders bebis. Imorgon är sonen hemma från dagis och vi ska gå och bada med grannarna.

Jag försöker ha något bokat varje dag så inte dagarna går ihop så mycket i varandra. Lilla C är rätt så cool med att bara haka på :love:

Mvh Miks
 
Vi brukar börja i sängen där han ligger och pratar med tapeten, mig, kudden eller vad som är närmast.
Sedan blir det lite olika oftast ligga i babygymmet men han ligger inte där länge innan han har på ryggläge tagit sig därifrån och kan förflytta sig ett par meter. Gärna in under soffbordet.
Han sover i vagnen oftast ett par timmar ibland mindre.
Han övar på att sitta i famnen och på golvet, sitter i matstolen och leker en stund med leksaker.
Busar med sin syster, busar med med mig och en hel del amningar även om de tillfällen inte alls är lika ofta längre.

Skriver jag ner det känns det som att vi gör en del men annars känner jag nog att vi gör inte så mycket. Vi myser mest.
Storasyster har sommarlov och det är superskönt att inte ha några tider att passa. Ser inte alls framemot hösten och börja passa tider igen.
 
Uppe hos oss blir det oftast långsamma morgnar, försöker ha honom kvar i vår säng så länge som möjligt för han är sjövild på nätterna- sprattlar och väcker sig och oss. Sedan blir det morgongröt, leka i babygym eller sitta bredvid mig i soffan medan jag äter frukost. Sedan går det i ett, enda gången han sover är 5-10 min efter amning eller när vi är ute och går. Och går, det gör vi i massvis- igår tog jag en fjälltur på 2h.
Han älskar pauserna när han får sitta i ljungen och plocka med alla kvistar och blad:love:.

I övrigt går allt lite segt, men vi brukar åka och handla eller fara till stallet. Nu har vi haft besök en vecka och vi väntar fler vänner från både Sverige och Italien, så då blir det lite mer liv i luckan!
Lille V är både aktiv som tusan men lite bekväm av sig, han har precis börjar lyfta sig på raka armar när han är på magen och det är jooobbigt! Han kan åla, men bara bakåt :rofl: så han blir jättejättearg när han kommer längre ifrån sina leksaker :D.

Mest gillar han mat. Så jag roar mig med att mosa olika saker och mata honom. Allt utom avokado har gått fint, han suger i sig sina klämmisar- men tack och lov tål magen allt super. Nästan skönt med det fastare bajset, det kommer ju mer sällan.

Ja just, han älskar sina badleksaker så vi plaskar ofta, han skumpar och slår efter sina ankor.
 
Nu har vi varit på vaccination, och det verkar som att vikten börjar plana ut lite - vilket jag faktiskt tycker är goda nyheter. Han har mest fokuserat på att växa på längden den senaste månaden och är nu 66,5 cm lång (drygt 3 cm på en månad!). Vikten ligger på 8,4 kilo vilket innebär att han har gått upp precis 600 gram sedan sist. (Annars har trenden vart ett kilo per månad på sistone.)

När han föddes vägde han 3200 och var 51 cm, så han har jobbat på bra de första fem månaderna i livet :)
 
Nu är vi på väg på vår första riktiga familjesemester bilen är packad till bristningsgränsen, ser framför mej en explotion av saker när vi kommer fram och öppnar bagageluckan :D men med barn, vagn, leksaker, resesäng och allt annat och så alla våt och fiskegrejer är det ett under att allt fick plats.
Etapp ett blev hem till svärisarna för tankning av bebis, etapp två blir burger king och tankning av föräldrar :d A sover sött och lär nog göra det hela vägen, bara bilen rullar är hon nöjd :D
 
Här har lilla C fått upp farten på ålandet! Lämnade henne i vardagsrummet för att göra en macka. När jag ska gå till vardagsrummet möts jag av en nyfiken liten C som ålat 5-6 meter. Hon var jättenöjd! :D

Hon har fortfarande inte klurat ut hur man kommer från mage till rygg. När hon blir trött i nacken lägger hon sig och vilar på ena armen. Sjukt söt!

På fredag har jag bokat in mej och ungarna på fotografering! Ska bli kul!

Mvh Miks
 
Ojojoj, här har jag en mosig onge som har varit väldigt tapper (och med ute) hela dagen, men som har sovit till och från sedan klockan 19. Det brukar han INTE göra i vanliga fall. Han har varit Sir Crankalot mellan tupplurarna, så jag misstänker att det är en baksmälla efter gårdagens vaccin?
Han var ju inte direkt något sunshine på eftermiddagen i går heller, men saker och ting blev i alla fall bättre av en alvedon.

I dag har han inga tendenser till feber och verkar inte ha ont - men är superkinkig ändå. Eller ja, just nu ligger han nöjd och grejar med en kall och fuktig trasa (bra tips för svalka!) och är helt nyvaken, men ändå.

Undrar om nattsömnen blir helt rubbad nu, eller om han slocknar och sover som vanligt sen?

I dag har han inte ens velat amma emellanåt, har fått finta honom med en vattenflaska flera gånger. (Bra att han gillar vatten i alla fall, han tuggar en del på nappen så jag tror att tandköttet kliat enatt han uppskattar att det är svalt.)
 
Ojojoj, här har jag en mosig onge som har varit väldigt tapper (och med ute) hela dagen, men som har sovit till och från sedan klockan 19. Det brukar han INTE göra i vanliga fall. Han har varit Sir Crankalot mellan tupplurarna, så jag misstänker att det är en baksmälla efter gårdagens vaccin?
Han var ju inte direkt något sunshine på eftermiddagen i går heller, men saker och ting blev i alla fall bättre av en alvedon.

I dag har han inga tendenser till feber och verkar inte ha ont - men är superkinkig ändå. Eller ja, just nu ligger han nöjd och grejar med en kall och fuktig trasa (bra tips för svalka!) och är helt nyvaken, men ändå.

Undrar om nattsömnen blir helt rubbad nu, eller om han slocknar och sover som vanligt sen?

I dag har han inte ens velat amma emellanåt, har fått finta honom med en vattenflaska flera gånger. (Bra att han gillar vatten i alla fall, han tuggar en del på nappen så jag tror att tandköttet kliat enatt han uppskattar att det är svalt.)

Gud va fort man glömmer.....men blir dom vaccinerade även vid 5 månader? Trodde det var 3 och sen 6. Men som sagt, minns inte från äldsta dottern var så liten :)
 
Vad gör ni med era små på dagarna?

Här blir det mycket bus på en filt på golvet, sprattel och träna motoriken, får ligga själv ibland och filosofera antingen på filten eller i gymmet eller babysittern, ammar och myser och sommar helst i famnen sen blir det flytt till vagnen så jag kan plocka hemma. När det inte är värmerekord ute så går vi promenader, just nu är vi rätt låsta, men jäklar va fort tvätten torkar :D

Inte skrivit på ett tag så passar på att svara på detta :).

Vi vaknar, går på potta och toa, tar ibland en liten morgonamning och sen ligger bebis och luftar rumpan och sprattlar på en filt på badrumsgolvet (eventuellt tränar på att rulla eller sjunga) och jag duschar. Potta och blöja på, sen ner till köket för min frukost, ibland är hon ok med att ligga i babygymmet, ibland är enda alternativet att sätta henne i sjalen. Senaste dagarna har hon velat sitta i knäet och greja med saker, mycket nyfiken på mat men sitter inte självständigt ännu och därmed kommer vi inte gå vidare från smakisar (eller ja, slickisar) till BLW ännu. Ingen gröt eller välling här alltså utan vi kommer köra "food under one is just for fun" och låta henne träna på att äta självständigt från början. Efter frukost slänger jag i en blöjtvätt, eller om det är fint väder och lilltjejen är nöjd i gymmet så flyttar jag gymmet till hallen och sitter ute på trappen och solar. Eller så blir det sjalpromenad. Sen är det dags för en pottning, amning och tupplur, ofta för oss båda. Efter lunch så brukar vi försöka komma iväg och hitta på nåt, stallet har inte fungerat på senaste då hon vagnvägrar igen men vi har åkt och hälsat på kompisar och släktingar eller gått på bärsjalsträffar :). Nattningarna har blivit riktiga nattningar nu istället för bara amma till sömns - hon äter, behöver gå på pottan, leker och härjar lite, äter lite till, potta, börjar lugna ner sig, jag klappar på huvudet och sjunger och när man minst anar det så har hon plötsligt somnat. Storbebis :heart.

Nu är mina föräldrar i sin stuga igen och det är SÅ SKÖNT att få lite avlastning. Den här gången tog det bara 1 dygn innan bebis var bekväm med min mamma igen, och för några dagar sen fick mamma putta barnvagn i en halvtimme och sen bära bebis i sele på stallplan medans jag pysslade med hästen :heart. Och bebis var nöjd!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 271
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 563
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
855
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp