Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar -17/18 del 2

Och apropå att det är tungt nu.. Jag var ute med hunden i skogen igår när mannen låg och sov efter nattjobb. Vår hund är döv så det är lite svårt att kommunicera med henne och när hon sätter av åt fel håll får man snällt springa efter. "Gravidosaurusar" (som vi kallar mig i familjen :p) är INTE gjorda för att springa i skogsbackar. Herrejäklar vad trött jag blev, har aldrig upplevt något liknande. :rofl:
 
Vi hade min bror med fru och bebis på besök i helgen och fick visa upp vår bebisgarderob. Dom tyckte att vi hade alldeles för lite i minsta storleken (vi köpte mycket i USA och där har dom 0-3 mån, 3-6 mån och 6-9 mån). Visade sig att det jag helst vill ha med till BB är 6-9 mån. :angel: Så nu ska jag köpa på mig lite mer. Men hur mycket är lagom tills man vet hur stor bebisen är?

1 pyjamas, 2 set med body+byxor och en "mysoverall" i strl 50 och motsvarande i 56?

Jag skulle tycka att det var jättetråkigt att ha köpt på mig massor i strl 50 som han sen inte kan ha. :down: Tänker att det går snabbt att beställa hem från nätet så man kan ju komplettera redan på BB när man har sett den lilla knodden. :D

Vi har 1 body, 2 byxor, 2 pyjamas i strl 50. Har inte tänkt skaffa mer. För vi kommer få lite samt att vi sist växte ur det fort. Sedan har vi tänkt komplettera när bebis är ute. För man behöver ju inte vara låst hemma bara för att man har en ny bebis.
 
Vi har 1 body, 2 byxor, 2 pyjamas i strl 50. Har inte tänkt skaffa mer. För vi kommer få lite samt att vi sist växte ur det fort. Sedan har vi tänkt komplettera när bebis är ute. För man behöver ju inte vara låst hemma bara för att man har en ny bebis.

Är det bäst med byxor med fot eller utan och ha strumpor?
 
Och apropå att det är tungt nu.. Jag var ute med hunden i skogen igår när mannen låg och sov efter nattjobb. Vår hund är döv så det är lite svårt att kommunicera med henne och när hon sätter av åt fel håll får man snällt springa efter. "Gravidosaurusar" (som vi kallar mig i familjen :p) är INTE gjorda för att springa i skogsbackar. Herrejäklar vad trött jag blev, har aldrig upplevt något liknande. :rofl:
Åh gud, jag hade varit helt död :p jag var slut både efter lördag och söndag, och då innebar mina aktiviteter typ stryka gardiner och lite kläder, hänga gardiner och adventshälsning, gå på julmarknad...:D
 
Är det bäst med byxor med fot eller utan och ha strumpor?

Frågar du mig är det där typ pest eller kolera :p Byxor med fot är hopplösa för fötterna är aldrig där de ska vara och gäller att bebisens fotstorlek passar. Strumpor är hopplöst för de ramlar av konstant :p

Men vi kör byxor utan fötter och strumpor. Och tycker Pops ribbade strumpor är de som sitter kvar bäst :)
 
Är det bäst med byxor med fot eller utan och ha strumpor?

Jag hatade de där med fot. För antingen är foten alldeles för stor eller förliten. Vi hittade aldrig några i bra storlek.

Många föredrar strumpbyxor. Men vi körde vanliga byxor/tight med strumpor. Mest för att jag själv verkligen avskyr strumpbyxor då jag upplever att grenen alltid går ned till knävecket O_o
 
Som önskar ju att det drar igång innan. Då det gjorde det med dottern är tydligen sannolikheten stor att det gör det denna gång med. Frågan är bara när.
Men ska den 18e träffa läkaren igen och då få besked om planerat snitt eller ej. Jag fick lite att tänka över till dess bara.

Men som jag sa sist till läkaren, mitt önskemål är att få ett planerat snitt i v38 ev. V39.
Hon önskade att vi väntar till v41. Men kom sedan på att det går inte, då jag har diabetes. Jag får inte gå längre än till 40+0

Jag vet att han kan lösa det. Men jag hör oxå till de som vill ha koll och gör det då hellre själv. Han har knappt koll på sitt egna schema, än mindre på sin dotters dagistider.. Han är lätt tankspridd i hemmamiljö. :p
Ibland missar jag att svara på saker eftersom det inte är läge när jag läser det.

Hur tidigt drog det igång med dottern då? Jag fick för mig att du ändå var ganska nära bf?

Är det olika från landsting till landsting hur lätt det är att få beviljat snitt och när de väljer att lägga snittet? Jag menar, det är ju ändå några här i tråden som fått beviljat och där verkar det inte vara något prat om att det ska dra igång av sig självt så varför är det så tvunget för dig?
Måste kännas jättejobbigt:down:
 
Och ang. kläder @Sofie_B så har vi inte heller speciellt mycket i minsta storlekarna, dvs 50-56. 3-4 pyjamasar, 1-2 par byxor och kanske 4 bodys. Dels vill jag hinna använda det och så vet vi ju inte vilken storlek bebis kommer ut i :p sen tänker jag att Tradera och webshopar finns kvar också efter ankomsten så det där löser sig. I storlek 62-68 har vi fått massor däremot, brukar väl nästan vara omvänt efter vad jag hört :p
 
Åh gud, jag hade varit helt död :p jag var slut både efter lördag och söndag, och då innebar mina aktiviteter typ stryka gardiner och lite kläder, hänga gardiner och adventshälsning, gå på julmarknad...:D

Jag var det också. Kom hem, slet av mig kläderna och bara la mig i sängen och flämtade. Var sååå varm. Kände mig inte direkt som mitt mest attraktiva jag då. :p:D
 
Ibland missar jag att svara på saker eftersom det inte är läge när jag läser det.

Hur tidigt drog det igång med dottern då? Jag fick för mig att du ändå var ganska nära bf?

Är det olika från landsting till landsting hur lätt det är att få beviljat snitt och när de väljer att lägga snittet? Jag menar, det är ju ändå några här i tråden som fått beviljat och där verkar det inte vara något prat om att det ska dra igång av sig självt så varför är det så tvunget för dig?
Måste kännas jättejobbigt:down:

Det drog igång dagen innan bf. 39+6
Jag förstår processen, samtidigt som jag inte vill genomgå den. För självklart är det bättre för bebis att vara förberedd på att komma ut, därför många kommuner önskar att man är öppen 3cm innan snitt. Så bebis hinner tömma lungor och sådant.
Jag har egentligen redan mitt snitt men de vill att jag ska tänka igenom det en gång till. Jag förstår även det, då man inte kan/bör ge alla som vill ha snitt ett snitt. Då både bebis och mamma oftast är på benen snabbare vid en vf än ett snitt.

Men ja, frustrerande och jobbigt är det. Hade jag inte haft diabetes hade jag nog inte gnällt så mycket, men den lilla delen ställer till det en hel del. Den gör även att psyket inte riktigt hänger med. Sedan blir det inte bättre när jag är så usel i kroppen som jag är..

Nu har jag dock haft två bra dagar. Igår kväll hade jag ont, men det får jag skylla mig själv för. Gjorde lite för mycket under dagen.
 
@Imogen @YaHilweh @FeatherCloud

Tack för svar!

Tror att jag köper på mig så att vi har 1 pyjamas, 1 set med tröja + byxa (mest för att dom är sååå söta :love:) och 2 bodys med byxor i 50 och sen samma i 56. Eller låter det för mycket?

Jag hade ju hoppats att jag skulle få en babyshower och tänkt att vänta med att köpa kläder tills efter den, men det är ingen som har tagit upp det med mannen och nu åker min bästis bort över jul och sen åker vi bort och sen är det ju nästan dags så jag tror inte att jag får någon.. Kommer faktiskt bli väldigt ledsen då, men samtidigt kan jag inte ta upp det fler gånger. Jag har redan sagt till alla mina vänner att jag avstod 30-årsfirande i år för att jag ville ha möhippa + babyshower och då blir det så mycket pengar/presenter ändå så då kändes det mastigt att också vilja ha en 30-årsfest (oskön tjej, jag vet, men när man är gravid får man vara lite orimlig :angel:).
 
Vi hade min bror med fru och bebis på besök i helgen och fick visa upp vår bebisgarderob. Dom tyckte att vi hade alldeles för lite i minsta storleken (vi köpte mycket i USA och där har dom 0-3 mån, 3-6 mån och 6-9 mån). Visade sig att det jag helst vill ha med till BB är 6-9 mån. :angel: Så nu ska jag köpa på mig lite mer. Men hur mycket är lagom tills man vet hur stor bebisen är?

1 pyjamas, 2 set med body+byxor och en "mysoverall" i strl 50 och motsvarande i 56?

Jag skulle tycka att det var jättetråkigt att ha köpt på mig massor i strl 50 som han sen inte kan ha. :down: Tänker att det går snabbt att beställa hem från nätet så man kan ju komplettera redan på BB när man har sett den lilla knodden. :D

Hoppar in lite ifrån vårtråden och håller nog med att det låter som väldigt lite kläder i den storleken.

Sammy hade strl 50 till han va 2,5mån sen strl 56 till han va 4,5mån ungefär. Han va 49,5cm när han föddes och 3075g. Nu när han är 7,5mån har han precis gått upp på strl 68. Sammy har dessutom varit en riktig kräkbebis och har ibland fått byta body 3ggr/dag och då är det inte jättekul att ha för lite kläder.

Jag hade nog satsat på i alla fall 4av varje, och vill du inte köpa 50 så satsa på 50/56 dubbelstorlekarna är ju inte lika små:)
 
Och ang. kläder @Sofie_B så har vi inte heller speciellt mycket i minsta storlekarna, dvs 50-56. 3-4 pyjamasar, 1-2 par byxor och kanske 4 bodys. Dels vill jag hinna använda det och så vet vi ju inte vilken storlek bebis kommer ut i :p sen tänker jag att Tradera och webshopar finns kvar också efter ankomsten så det där löser sig. I storlek 62-68 har vi fått massor däremot, brukar väl nästan vara omvänt efter vad jag hört :p

Vi har också väldigt lite i 50/56, men det känns inte så värt att köpa (framför allt inte 50) innan man vet hur stor bebisen är... Tänker att sambon och barnen kanske får komplettera lite när vi vet vad som behövs, eller så får vi se om det är någon bekant som kommer på att de har bebiskläder i gömmorna.
 
@Imogen @YaHilweh @FeatherCloud

Tack för svar!

Tror att jag köper på mig så att vi har 1 pyjamas, 1 set med tröja + byxa (mest för att dom är sååå söta :love:) och 2 bodys med byxor i 50 och sen samma i 56. Eller låter det för mycket?

Jag hade ju hoppats att jag skulle få en babyshower och tänkt att vänta med att köpa kläder tills efter den, men det är ingen som har tagit upp det med mannen och nu åker min bästis bort över jul och sen åker vi bort och sen är det ju nästan dags så jag tror inte att jag får någon.. Kommer faktiskt bli väldigt ledsen då, men samtidigt kan jag inte ta upp det fler gånger. Jag har redan sagt till alla mina vänner att jag avstod 30-årsfirande i år för att jag ville ha möhippa + babyshower och då blir det så mycket pengar/presenter ändå så då kändes det mastigt att också vilja ha en 30-årsfest (oskön tjej, jag vet, men när man är gravid får man vara lite orimlig :angel:).

Vi fick endel på BB då svärmor och sambons bröder hälsade på en stund utanför.
Men som sagt, man är inte innelåst med bebis. Alla be is växer olika, vi var uppe i strl 62 vid 4 månaders ålder. Växte ur 50 några dagar efter att vi kom hem från BB.
Hemma var vi mycket i endast blöja, hud mot hud. Bodyn använde vi mest när vi var ute och härjade. Typ åkte till farmor och hälsade på.
 
Vi har också lite kläder i storlekarna 50/56 och dessutom betydligt färre plagg än förra gången då mer än hälften var lånat och är tillbakalämnat. Då hade vi i och för sig inte egen tvättmaskin så då kändes det mer befogat. Nu tänker jag att vi nog klarar oss med det vi har och att bebis faktiskt kan vara invirad i en filt i värsta fall. Och vi bor bara 5 minuter från ett handelsområde som har öppet 7 dagar i veckan så vi ska nog stå ut.

Sonen var en riktig kräkbebis och jag minns särskilt en kväll när han var några månader gammal och det gick 5 pyjamasar innan han somnade:arghh:
 
Det drog igång dagen innan bf. 39+6
Jag förstår processen, samtidigt som jag inte vill genomgå den. För självklart är det bättre för bebis att vara förberedd på att komma ut, därför många kommuner önskar att man är öppen 3cm innan snitt. Så bebis hinner tömma lungor och sådant.
Jag har egentligen redan mitt snitt men de vill att jag ska tänka igenom det en gång till. Jag förstår även det, då man inte kan/bör ge alla som vill ha snitt ett snitt. Då både bebis och mamma oftast är på benen snabbare vid en vf än ett snitt.

Men ja, frustrerande och jobbigt är det. Hade jag inte haft diabetes hade jag nog inte gnällt så mycket, men den lilla delen ställer till det en hel del. Den gör även att psyket inte riktigt hänger med. Sedan blir det inte bättre när jag är så usel i kroppen som jag är..

Nu har jag dock haft två bra dagar. Igår kväll hade jag ont, men det får jag skylla mig själv för. Gjorde lite för mycket under dagen.
Jo egentligen är det väl sunt att de inte bara beviljar det huxflux men man blir lite fundersam när det verkar vara så olika beroende på var man bor.

Skönt ändå att du får känna att du får någon bra dag då och då:)
 
Sonen hade 50 i typ en vecka, 56 några veckor. Men det är rätt skönt att ha några ombyten om det blir kräk- eller bajsolyckor. Den här gången var bebis kortare, men däremot tyngre, så tror inte 50 kommer användas längre än max till jul. 56 sitter rätt ok redan nu, om än lite stort. Jag har köpt på mig lite billiga kläder från tradera i de minsta storlekarna så att det finns ombyten.
 
BM idag, 31+5, och magen är fortfarande prick på kurvan. Bebis ligger med huvudet nedåt, vore skönt om hon fortsatte så och fixerade sig tidigt så att man slipper noja för fellägen.

Fick även väga mig igen, för första gången sedan inskrivningen i vecka 12. Vägde mig ju själv hemma härom veckan och hade inte gått upp nämnvärt sedan dess, så ligger fortfarande plus ca 9-10 kg sedan innan jag blev gravid.
 
BM idag, 31+5, och magen är fortfarande prick på kurvan. Bebis ligger med huvudet nedåt, vore skönt om hon fortsatte så och fixerade sig tidigt så att man slipper noja för fellägen.

Fick även väga mig igen, för första gången sedan inskrivningen i vecka 12. Vägde mig ju själv hemma härom veckan och hade inte gått upp nämnvärt sedan dess, så ligger fortfarande plus ca 9-10 kg sedan innan jag blev gravid.

Var också hos BM idag och hade också SF-mått prick på kurvan :). Ligger dock några veckor efter, 28+6 idag.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 175
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 495
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 878
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 991
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp