Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar -17/18 del 3

Att han iallafall ska få lite bröstmjölk en tid iallafall, har ingen aning hur produktionen är överhuvudtaget för är så kluven i hur mycket man ska kämpa ut, igår då vi köpte hem pumpen så hade det ju laddats upp en hel del så känns svårt att basera på det man fått ut sen dess :angel:

När jag ”helpumpade” pumpade jag 10 min/bröst var tredje timme, med uppehåll på natten. Då hade jag tillgång till elektrisk pump och lätt att pumpa. Jag tror att man kan ha det som ett hyfsat riktmärke kring vad som förmodligen behövs för att hålla igång produktionen på den nivå som den är, och sedan justera därifrån beroende på hur pumpandet verkar fungera för en själv och hur mycket mjölk man tycker att man behöver :)
 
Mannen resonerar också så gällande hickan, mest jag som nojat/undrat eftersom det kommer i samband med amning.

Vi luftar lillskrutten ofta så han är utan blöja i handduk, men för mig skulle det vara jättesvårt att få honom att göra ifrån sig i en diskho för han bajsar nästan uteslutande när han ammar.

Det är så roligt att olika bebis är så himla olika! Vår bajsar nästan aldrig under tiden hon ammar, alltid efteråt. De är verkligen individer från start :)
 
Här börjar mjölken rinna till, mina mjuka visserligen stora brön börjar bli ärtiga :D

BVC idag för kontrollvägning. Hoppas verkligen han ökat, han har ätit ersättningen bra lämnat max 10 ml några enstaka gånger. Och mellan matningarna ammas han extra och nu börjar mjölken som sagt rinna till. Hans bajs är gult och han kissar mycket (igår kissade han inget mellan 04-22 :eek: Men sen släppte det) så känns verkligen som att vi är på g :banana:

Kört endel utan blöja (pottar inte än, testade att grodhålla igår och det gick bra så ska börja rutinpotta vid bytena snart) och lyckats bli både kissad o bajsad på :p
 
Ni som ammat tidigare/längre än jag;

- hur länge läcker det på det bröstet bebis inte ammar på? Alltid? Vet att jag kan "stänga av" det med ett finger på den andra bröstvårtan, men vore ju smidigt om det inte behövdes.
- kommer brösten alltid att börja rinna när bebis knorrar/gråter (jag blöter totalt ner en tröja på några sekunder)?
- hur gör jag bäst för att inte både jag och bebis ska bli blöta när han ammar? Jag får så mycket mjölk att det rinner på sidan om hans mun och både han och jag blir blöt. Vet inte om amningsnappen bidrar där, kan mycket väl göra det.
- kommer man för alltid behöva välja mellan att duscha jätteofta eller gå runt och lukta sur gammal mjölk?
- min bebis får ofta hicka efter amning, men bryr sig inte själv. Han är ju alltid bara nöjd och glad. Jag hör att han suger i sig lite luft när han ammar men han har så bra grepp han kan ta med amningsnappen. Bör jag bry mig över det här eller bara köra på?
Det är nog väldigt individuellt om/hur mycket det läcker. Jag körde med Medelas tjocka engångsinlägg dygnet runt i början, nu har jag tvättbara i bomull som jag använder när det behövs. Oftast när vi ska iväg och jag inte vill stå med blöta fläckar på tröjan :angel:
Det kommer ofta lite mjölk på det bröstet som inte ammas när utdrivningsreflexen drar igång. Det beror också lite på hur ”fulla” de är, för mig är det värre om bebis inte ätit på ett bra tag.

Att fysiskt reagera på bebis skrik vet jag inte om det någonsin släpper? :nailbiting:
För mig stänger alla kroppsfunktioner typ av när bebis skriker, jag kan inte ens tänka utan all uppmärksamhet går till bebis. Vilket är otroligt fascinerande och otroligt jobbigt på en gång :D

Ikeas små handdukar/tvättlappar är toppen vid amning! Jag har en handduk under bebis ovanpå amningskudden och sedan en liten handduk instoppad i bh-n som en haklapp. En dregglis på bebis skyddar också kläder från att bli blöta :up:

Jag tror inte jag luktar sur mjölk? :angel: Var värst första veckorna, nu är det mest kräks ;)
 
Här går det bättre och bättre med mitt mående, har fortfarande en dipp varje eftermiddag då det känns jobbigare men den är inte så djup längre. Är fortfarande en kombination av känslan att vara låst i exakt samma spiral dygnet om, 7 dagar i veckan, och oro för otröstlig bebis och sömnbrist. Men jag landar allt mer i att bara sakta ner, acceptera och njuta av allt som är bra i nuet. Har fått google-restriktioner av maken och han har på nåder godkänt bukefalos ;). Jag veeet att man inte ska googla runt för mycket och läsa diverse familjelivstrådar men det är så lätt att hamna där, och bli stressad av olika saker som står. Det krävs ibland inte mycket för att trigga igång min oro.

Lillen utvecklas dock som han ska och han har två föräldrar som är väldigt imponerade över vilket underbarn han är, vi väntar oss kanppt något mindre än en framtida nobelpristagare :p ;)
Han är väl ett medelnöjt barn, än så länge bara något enstaka längre skrikpass men han kan helt klart ta ton och säger till när han inte är nöjd. Går dock oftast att trösta inom några minuter.
 
Till er som hållet på med babypotting: Jag testar ibland att hålla honom över handfatet i samband med blöjbyte, men hur länge ska man hålla honom där? Jag undrar om jag har lite dåligt med tålamod, samtidigt orkar jag inte vänta för länge när han inte alltid är så glad vid blöjbyte.
 
Till er som hållet på med babypotting: Jag testar ibland att hålla honom över handfatet i samband med blöjbyte, men hur länge ska man hålla honom där? Jag undrar om jag har lite dåligt med tålamod, samtidigt orkar jag inte vänta för länge när han inte alltid är så glad vid blöjbyte.

Om hon är nöjd håller vi ett tag (pappan har bättre tålamod än jag). I början tog det lite längre tid men nu går det oftast ganska snabbt. Börjar hon skrika är det ingen idé att fortsätta, för kisset/bajset kommer bara när hon slappnar av.
 
Här går det bättre och bättre med mitt mående, har fortfarande en dipp varje eftermiddag då det känns jobbigare men den är inte så djup längre. Är fortfarande en kombination av känslan att vara låst i exakt samma spiral dygnet om, 7 dagar i veckan, och oro för otröstlig bebis och sömnbrist. Men jag landar allt mer i att bara sakta ner, acceptera och njuta av allt som är bra i nuet.
Skönt att du mår bättre! Jag känner exakt likadant, samtidigt som jag blir frustrerad när - i mitt tycke - en bra dag inte går att upprepa utan nästa dag vill bebis ha det på annat vis :p

Mina dippar kommer iofs mest på kvällen, för jag har fortfarande ångest inför att han ska vara svår att lägga. Och önskar egentligen att han skulle somna lite tidigare än han gör vid 22:30, skulle göra mycket för nattsömnen.
 
308 grams viktökning på två dygn :banana: Glad mamma :D Nu är det bara 180 gram kvar till födelsevikten. Ny vägning på måndag och ska fortsätta mata var tredje timme utöver det han själv säger till om (huvudsak amning och då från båda brösten och sen tilläggsmata).

Jag är så fascinerad utav amning. Alltså vilken grej! Inte så satans skönt men det är mysigt ändå.
Screenshot_20180222-164624.png

En liten Shrek :angel:
 
Om ni inte vill läsa om bajs kan ni hoppa över det här inlägget:turd:


Jag måste bara få vräka ur mig lite. Och vem vet, kanske det finns någon som varit med om samma som kan ge tips?
För det är totalt genomvidrigt att se sitt lilla barn ha så ont:cry:
Det började nog för ca 4 veckor sedan och stegrades, till slut hade hon så ont i magen att hon skrek dagligen. Dock inte nattetid. Då hade hon börjat bajsa med 5-6 dagars mellanrum från att ha gjort det flera gånger per dag. (Jag vet att det är normalt att de bajsar sällan när de ammar. Sonen bajsade en gång i veckan men hade aldrig ont.)
För drygt 2 veckor sedan uteslöt jag alla mjölkprodukter från min mat och det dröjde några dygn innan hon blev märkbart nöjdare. I samband med detta började vi hjälpa henne att bajsa med hjälp av pysventil och grodhållning och hon bajsade jättelass dagligen i några dagar och sen glesades det ut och nu bajsar hon var tredje dag(med hjälp). Hela dagen hon ska bajsa har hon fruktansvärt ont. Hon kan vara vaken, nöjd och glad och får såna vidriga smärtattacker så hela ansiktet förvrids och hon skriker utan dess like:cry: så håller det på under dagen tills vi först fram på kvällen lyckas hjälps henne att bajsa.
När jag började med den mjölkfria kosten var bajset segt som tuggummi och sen inbillade jag mig att det blev lite bättre. Idag kom det först en hård korv, det var hårdare än mitt egna.. och sen lite lösare men ändå segt med kulor av hårt i.
De säger ju att bebisar inte kan bli förstoppade om man helammar men vad ska man då kalla detta?!:confused:
Imorgon ringer jag bvc och ber om att få träffa en barnläkare. Sköterskan jag träffade i veckan hade inget nytt att säga.
 
Om ni inte vill läsa om bajs kan ni hoppa över det här inlägget:turd:


Jag måste bara få vräka ur mig lite. Och vem vet, kanske det finns någon som varit med om samma som kan ge tips?
För det är totalt genomvidrigt att se sitt lilla barn ha så ont:cry:
Det började nog för ca 4 veckor sedan och stegrades, till slut hade hon så ont i magen att hon skrek dagligen. Dock inte nattetid. Då hade hon börjat bajsa med 5-6 dagars mellanrum från att ha gjort det flera gånger per dag. (Jag vet att det är normalt att de bajsar sällan när de ammar. Sonen bajsade en gång i veckan men hade aldrig ont.)
För drygt 2 veckor sedan uteslöt jag alla mjölkprodukter från min mat och det dröjde några dygn innan hon blev märkbart nöjdare. I samband med detta började vi hjälpa henne att bajsa med hjälp av pysventil och grodhållning och hon bajsade jättelass dagligen i några dagar och sen glesades det ut och nu bajsar hon var tredje dag(med hjälp). Hela dagen hon ska bajsa har hon fruktansvärt ont. Hon kan vara vaken, nöjd och glad och får såna vidriga smärtattacker så hela ansiktet förvrids och hon skriker utan dess like:cry: så håller det på under dagen tills vi först fram på kvällen lyckas hjälps henne att bajsa.
När jag började med den mjölkfria kosten var bajset segt som tuggummi och sen inbillade jag mig att det blev lite bättre. Idag kom det först en hård korv, det var hårdare än mitt egna.. och sen lite lösare men ändå segt med kulor av hårt i.
De säger ju att bebisar inte kan bli förstoppade om man helammar men vad ska man då kalla detta?!:confused:
Imorgon ringer jag bvc och ber om att få träffa en barnläkare. Sköterskan jag träffade i veckan hade inget nytt att säga.

Fy, så jobbigt :(. Har inte alls några råd eller erfarenheter, men hoppas att ni får en läkartid och bra hjälp snabbt! :heart
 
@Positron Jag har ju egentligen ingen koll men får hon i sig tillräckligt med vätska?

Låter onekligen väldigt jobbigt och hjärtskärande :( Får hoppas läkaren har någon idé om vad det är.
Ja det får hon helt klart. Helammar och det går inte mer än 2 h emellan på dagtid och på nätterna har hon fri tillgång medan jag sover:p det resulterar i måååånga fulla kissblöjor per dag.
 
Idag firar sparven 100 dygn ute i verkligheten. Hon har idag tryckt i sig nästan 50 ml på en halvtimme, och ytterligare 15 ml efter en halvtimme till. Hon som för bara några dagar sedan fick äta max 30 ml per mål. 'hon verkar ha bråttom att få komma hem (det är aktuellt först när den kontinuerliga maten via sonden är överflödig)
 
Idag firar sparven 100 dygn ute i verkligheten. Hon har idag tryckt i sig nästan 50 ml på en halvtimme, och ytterligare 15 ml efter en halvtimme till. Hon som för bara några dagar sedan fick äta max 30 ml per mål. 'hon verkar ha bråttom att få komma hem (det är aktuellt först när den kontinuerliga maten via sonden är överflödig)

Så härligt! Jag håller alla tummar för att ni snart ska få komma hem :). Kikade på bloggen idag och så stor hon blivit och så go hon ser ut! :)
 
Här har det vart en intensiv dag, väldigt intensiv..
Fick inte ut Havanna alls, samt att det brukar ta ca 30sek att lägga henne vid lunch. Idag tog det 60min... Då Ronja ansåg att skrik, mat och bajsfest endast skulle ske under den tiden Havanna skulle somna. Då blev hon erbjuden allt hon kunde innan.
Ja det får hon helt klart. Helammar och det går inte mer än 2 h emellan på dagtid och på nätterna har hon fri tillgång medan jag sover:p det resulterar i måååånga fulla kissblöjor per dag.

Tydligen är det inte fören 11 dagar utan bajs för en ammande man bör bli orolig :eek:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 659
Senast: cewe
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 843
Senast: orkide
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
466
Senast: hamilton1
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 556
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp