Vinterföräldrar -17/18 del 3



Nu har vi hela morgonen hängt i havannas lekrum.

Vi har haft två riktig bra nätter nu. Inatt blev tung mest för att Havanna vaknade 2 gånger och det är bara pappa som duger. Ena gången råkade hon dock trilla ur sängen när hon försökte nå nappen som trillat på golvet :p tur sängen är låg.
På måndag börjar inskolning på förskola, ska bli skönt att få några timmar själv med Ronja de dagarna. Tror även att vi får en tröttare och mer nöjd Havanna om dagarna med. Då hon kan få leka av sig på ett annat sätt. En vi försöker hitta andra sätt för att Ronja ska bli mer acepterada

 
Här är det jag som tar bebis på nätterna. Hon sover i min armhåla och ammar 1-2 gånger per natt. Byta blöja behöver vi inte göra längre på nätterna. Sambon sover mycket tyngre och rör sig när han sover så vågar inte låta henne sova med honom än (vill ligga nära, babynest duger inte). Men så länge hon sover så här bra är det inte särskilt betungande att ”ta” natten själv - jag ger henne bara bröstet när hon är hungrig och sen sover vi ju vidare :p
 
Här sover fröken i egen säng, för vi plockat bort sidan. Då jag gärna sover nära min sambo och han likaså, vågar vi inte riktigt ha henne hos oss. Sedan sover hon väldigt bra i sin säng. Jag succé en sovorm till henne för ett tag sedan, den är toppen både i soffan och i sin säng.

Det var en tung dag igår, hur löser ni med 2 barn, där den äldsta fortfarande sover middag att lägga den stora när ni är ensamma? Här blev Ronja igår erbjuden natt, blöjbyte osv innan Havanna skulle sova, min plan var att då kan Ronja kanske somna innan. Men icke, det skulle bodde ätas, Bajsas och vara allmänt missnöje medan Havanna skulle lägga sig. Lunchvilan brukar ta ungefär 20sek att lägga, igår tog det 1h för att Ronja ansåg att hon hade förtur på min uppmärksamhet...
 
Intressant att höra hur ni andra gör med nätterna :) hade jag helammat hade det säkert sett annorlunda ut här, men flaskan har varit "pappas" sen start, förutom när han jobbar såklart. I längden får vi nog hitta på alternativ, sen om det blir helamning eller tex bara flaska på nätterna får vi se.

Pappa tar nattblöjan efter flaskan, och nästan alla kvällsblöjor, mycket för att få så mycket tid ihop som möjligt.

Vi har helt olika sömnbehov iaf, jag har jättesvårt att somna om/komma till ro öht men blir å andra sidan pigg på 2-3 timmars sömn eller en liten powernap första den delen. Sambon somnar om hur lätt som helst men behöver fler timmar i sträck för att må bra :p

Jag sover med öronproppar när jag inte har "jour", annars skulle jag aldrig somna.
 
Bebis har just tagit bröstet utan amningsnapp för första gången sen BB. Har funkat att ta bort mitt i ibland, men nästan aldrig från start.

Laid back- position, hamburgergrepp om bröstet och bita ihop genom 10 minuter av frustrerad bebis, sen ammade han faktiskt riktigt bra en stund.

Tror inte det kommer vara lönt att fortsätta amma om jag inte blir av med napparna, så det är nästa sak att försöka oss på, nu när mjölken börjat öka.
 
Bröt ihop lite nu.:cry: Klarar inte av att höra om anhörigas problem just nu, h*n frågade dock om jag hade tid över så får väl vara tydlig att jag inte fixar att lyssna nästa gång. Men h*n mår väldigt dåligt själv.
 
Här sover fröken i egen säng, för vi plockat bort sidan. Då jag gärna sover nära min sambo och han likaså, vågar vi inte riktigt ha henne hos oss. Sedan sover hon väldigt bra i sin säng. Jag succé en sovorm till henne för ett tag sedan, den är toppen både i soffan och i sin säng.

Det var en tung dag igår, hur löser ni med 2 barn, där den äldsta fortfarande sover middag att lägga den stora när ni är ensamma? Här blev Ronja igår erbjuden natt, blöjbyte osv innan Havanna skulle sova, min plan var att då kan Ronja kanske somna innan. Men icke, det skulle bodde ätas, Bajsas och vara allmänt missnöje medan Havanna skulle lägga sig. Lunchvilan brukar ta ungefär 20sek att lägga, igår tog det 1h för att Ronja ansåg att hon hade förtur på min uppmärksamhet...

Oftast är storebror på förskolan på dagarna men ibland är jag hemma med båda. Det har gått över förväntan att få honom att somna då faktiskt. Ibland har vi gått ut med vagnen så har båda somnat efter en stund (han gillar egentligen inte att åka vagn men han sover faktiskt bra i den), eller om vi åkt en tur med bilen somnar han ganska lätt så får jag bära in honom. Nån gång somnade han rätt upp och ner i soffan när vi satt och tittade på Tv :p Men då var det ganska långt efter den vanliga vilotiden.
 
Det låter hektiskt @YaHilweh ! Jobbigt när inte barnen är samarbetsvilliga :D

Är själv helt förundrad över hur folk lyckas ha mer än ett barn, för övrigt. Sambon vill helst ha en tvåa tätt, eftersom han och hans syster kom ganska tätt och de haft så mycket utbyte av varandra under barndomen.
Jag fasar lite vid tanken :nailbiting::D
 
Oftast är storebror på förskolan på dagarna men ibland är jag hemma med båda. Det har gått över förväntan att få honom att somna då faktiskt. Ibland har vi gått ut med vagnen så har båda somnat efter en stund (han gillar egentligen inte att åka vagn men han sover faktiskt bra i den), eller om vi åkt en tur med bilen somnar han ganska lätt så får jag bära in honom. Nån gång somnade han rätt upp och ner i soffan när vi satt och tittade på Tv :p Men då var det ganska långt efter den vanliga vilotiden.

Havanna började vägra vagn runt året, då kunde hon ju gå... :grin: för någon månad sedan började hon intressera sig för att åka vagn igen, men sedan hon fyllde 4 månader har vi aldrig fått henne att somna i vagnen tyvärr. Vid 3 månader var det ingen längre som lyckades söva henne i famnen heller.. tror hennes farmor var den sista som lyckades.
Hon kan vila i bil, men somnar sällan, det händer ju så mycket på andra sidan...
Det gör att vi ofta drar oss för att ge oss iväg om vi inte är hemma till läggdags.. hon sover fick bara 40min-1h men hon behöver det fortfarande.

Den lilla sover typ jämt.. utom när vi vill att hon ska sova. Men det är standard på barn tror jag :D
Igår var hon fick klarvaken och med 19-22.30 :eek:
 
Det låter hektiskt @YaHilweh ! Jobbigt när inte barnen är samarbetsvilliga :D

Är själv helt förundrad över hur folk lyckas ha mer än ett barn, för övrigt. Sambon vill helst ha en tvåa tätt, eftersom han och hans syster kom ganska tätt och de haft så mycket utbyte av varandra under barndomen.
Jag fasar lite vid tanken :nailbiting::D

Sambon har 16 mån mellan sig och sin bror och jag har 2.5år mellan. Vi har båda haft ett extremt utbyte av våra syskon. Därför valde vi att skaffa 2 hyfsat tätt. Samt att vi vill bara ha 2, det kommer inte bli någon 3a här. Då är småbarnstiden över och man kan göra saker ihop med barnen på ett annat sätt, man behöver inte vänta på att nästa unge ska växa upp för att kunna vara med osv.

Men det är väldigt krävande, men det gäller en så kort tid i livet. Skönt även att nu kan jag börja tänka lite på mig och mitt jobb och utvecklingen där.
 
Vi gör som @leoparden på nätterna, plus att maken oftast värmer en vetekudde vid amningarna så att nestet är varmt när sonen ska läggas tillbaka.

Det senaste har vi fått in en rutin (som säkert snart ändras) där han sover i nestet mellan ca 22-23 och 4-5 med ett uppvak med amning där jag sitter upp (han äter bättre då än om han liggammas) och därefter är han lite kinkigare så då funkar det bäst att liggamma och samsova till 8-9 med några avbrott för att amma. Jag sover helt klart bäst om han är i nestet, men sover numera helt ok om han sover intill mig också.
 
Sambon har 16 mån mellan sig och sin bror och jag har 2.5år mellan. Vi har båda haft ett extremt utbyte av våra syskon. Därför valde vi att skaffa 2 hyfsat tätt. Samt att vi vill bara ha 2, det kommer inte bli någon 3a här. Då är småbarnstiden över och man kan göra saker ihop med barnen på ett annat sätt, man behöver inte vänta på att nästa unge ska växa upp för att kunna vara med osv.

Men det är väldigt krävande, men det gäller en så kort tid i livet. Skönt även att nu kan jag börja tänka lite på mig och mitt jobb och utvecklingen där.
Ja, det där att ha småbarnstiden avklarad tänker jag också är en stor fördel. :) Tror inte vi vill ha mer än två barn heller, så det blir ju verkligen en ganska begränsad period. Min bror är 3,5 år äldre och vi lekte inte speciellt mycket som barn, först som vuxna vi blivit nära. Svårt det där! Å andra sidan vet man ju aldrig när eller om det blir fler barn heller.
 
Är det för tidigt att aktivera en 1 veckas bebis på något sätt? Babygym?

Idag ska hon bara småsnutta konstant och gnäller däremellan.
 
Är det för tidigt att aktivera en 1 veckas bebis på något sätt? Babygym?

Idag ska hon bara småsnutta konstant och gnäller däremellan.

Jag frågade BVC om det och korta stunder då länge bebis är nöjd, är helt okej. Vi har ju en tjej som vart ställ i rygg/nacke från start så vi har hängt i gymmet korta stunder var dag.

Ska möta upp en tjej och köpa en babysobaby idag för 20:- samma sort som vi har, men den bo har hittar jag inte ställningen till, bara tyget..
 
Här är det jag som är uppe och springer efter flaskan och matar medan pappa tröstar vid behov och får halvsova om det går, målet är väl att han ska få sova så mycket det går på nätterna så kan jag ta powernaps på dagtid, min kropp hanterar sömnbrist betydligt bättre än hans gör efter 34 år med diabetes och jag har inga problem att somna lite när som helst när det passar och har alltid varit en nattmänniska
 
Det är nog väldigt individuellt om/hur mycket det läcker. Jag körde med Medelas tjocka engångsinlägg dygnet runt i början, nu har jag tvättbara i bomull som jag använder när det behövs. Oftast när vi ska iväg och jag inte vill stå med blöta fläckar på tröjan :angel:
Det kommer ofta lite mjölk på det bröstet som inte ammas när utdrivningsreflexen drar igång. Det beror också lite på hur ”fulla” de är, för mig är det värre om bebis inte ätit på ett bra tag.

Att fysiskt reagera på bebis skrik vet jag inte om det någonsin släpper? :nailbiting:
För mig stänger alla kroppsfunktioner typ av när bebis skriker, jag kan inte ens tänka utan all uppmärksamhet går till bebis. Vilket är otroligt fascinerande och otroligt jobbigt på en gång :D

Ikeas små handdukar/tvättlappar är toppen vid amning! Jag har en handduk under bebis ovanpå amningskudden och sedan en liten handduk instoppad i bh-n som en haklapp. En dregglis på bebis skyddar också kläder från att bli blöta :up:

Jag tror inte jag luktar sur mjölk? :angel: Var värst första veckorna, nu är det mest kräks ;)

Ja, har dom små från Ikea! Praktiskt att slippa rodda med så stora handdukar! :up: Får hoppas att läckandet går till sig. Jag var iväg på styrelsemöte idag och lämnade då grodan med mannen i 2,5 h. När han sen vaknade var han ordentligt hungrig (och tur det för mina bröst var alldeles tokfyllda) och då matchade utbud och efterfrågan på mjölken perfekt. Annars upplever jag det oftast som att jag har mer mjölk/att det rinner snabbare än han vill/hinner äta.
 
Angående partnerns roll med bebis - jag tar i stort sett hela ansvaret för bebis. I vart fall allting på natten. Det finns liksom inget mannen kan göra, eftersom han bajsar när han ammar så hjälper det mig inget om han byter en blöja, jag är ändå vaken. Så jag tar nätterna. Jag har mycket större glädje och nytta av att mannen är utsövd och ger glad och positiv energi på dagarna än att vi båda är slitna (jag är dock väldigt hjälpt av alla hormoner så jag är inte så sliten alls). Försöker få honom att sova i eget rum ibland då han vaknar varje gång jag ammar, men det har jag inte lyckats med än.

Det som dock hjälper mig är om han sitter med bebis om han har mycket vakenperioder så att jag kan slappna av och sova. Behövs det så börjar vi nätterna med att mannen tar grodan och så får jag sova 1-2 h ostört. Jag störs inte av hans jollrande om jag vet att det inte är mitt ansvar att se till att han har det bra.
 
Jag tar alltid nätterna då jag har lättare att somna om. Jag vaknar dock av alla gnyenden, då jag funderar på om hon är hungrig. Hon vaknar minst varannan timme dock varje natt. :arghh: Försöker ha det mörkt och tala tyst med henne så hon ska förstå att det är natt, men hon verkar vara ett nattlevande djur.:p

Det är väl mer vanligt än ovanligt när dom är såhär små? Lillgrodan vaknar varannan timme dygnet runt för amning. Ibland sover han 3 h men då vaknar han verkligen vrålhungrig så föredrar när han sover 2.
 
Här är det jag som är uppe och springer efter flaskan och matar medan pappa tröstar vid behov och får halvsova om det går, målet är väl att han ska få sova så mycket det går på nätterna så kan jag ta powernaps på dagtid, min kropp hanterar sömnbrist betydligt bättre än hans gör efter 34 år med diabetes och jag har inga problem att somna lite när som helst när det passar och har alltid varit en nattmänniska

Det där med att halvsova om dagarna :love: det går dock inte med en 2åring. Men jag saknar det.
Det är sjukt slitigt med diabetes och småbarn, men det går. Dock har jag bara 15 år med diagnos. Men dålig sömn stör otroligt mycket.
 
Det är sjukt slitigt med diabetes och småbarn, men det går. Dock har jag bara 15 år med diagnos. Men dålig sömn stör otroligt mycket.

Ja, märktes ganska direkt hur sliten han var, blev ju rätt uppfuckad sömn när vi åkte in på förlossningen kl 22 förra fredagen och han var ute 4:19 lördagmorgon och lyssna på barnmorskornas råd att man skulle passa på att sova efteråt var ju inte riktigt högsta prio så han var rätt dålig nån dag :down:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 572
Senast: cewe
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 685
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 427
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 241
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp