Vinterföräldrar 2013/2014

Den hette visst Pax Frodig. I vår skobutik kostade de 300 kr, (i vår skoaffär har de en hel ovanvåning där man hittar skor för halva priset så egentligen kostar de 600kr). Absolut prisvärda skor :)
Tack för tipset, ska kolla på dem:)

Hur har det gått med andningen på din lille?
 
Hur har det gått med andningen på din lille?

Varsågod, både jag och sonen svettades i skoaffären i jakt på skor som han kunde ha. Trots en storlek större så får man liksom trycka ner hälen, men får finns gränser på hur stora skor kan vara.

Jadu vi vet ingenting än, vi hade återbesök i december som visade att han fortfarande inte är bra. Någon typ av förträngning i luftvägarna, så en sk bronkoskopi ska genomföras för att få svar om vart och eventuell åtgärd. Hoppas även få svar på den lungröngten som gjordes i december. Jag hoppas att bronkoskopin kan genomföras innan inskolningen, ifall det är något som förskolepersonalen behöver veta om.
 
Hur går det för er alla?

Själv ska vi på inskolning nästa måndag. Hur ska jag klara mig utan honom tills jag får jobba? :nailbiting:
Alla kläder är namnmärkta redan nu, så det känns så konkret. Om 1 månad är jag åter i arbete (tjoho! :love:).

Lillkillen har inflammation i luftvägarna, den åkte han på för 1 år sen så den tar tid att läka O_o Vi ska undvika pälsdjur, så jag hoppas verkligen att ingen kommer med kläder som har mängder av djurhår. En del klarar han men där blir det så nära, och länge eftersom vi båda arbetar heltid. Läkaren säger att om vi har tur så utvecklar han bara ev astma. Så rätt orolig är man allt när det sitter i luftvägarna.
 
@Bexzor Vad jobbigt det låter med hans luftvägar. Vad menar de kan hända då om "det bästa" är att han får astma?

Du måste ju kunna säga till på förskolan om att han är allergisk. Det har de gjort på ett av barnens skola. Naturligtvis kan man inte förbjuda människor att klappa hunden/katten på morgonen men förhoppningsvis kan de iaf tänka till om de vet att någon är allergisk!

Jag börjar också jobba om 1 månad :nailbiting: Visserligen bara på halvtid men känns ändå jobbigt. Inte att vara från A, men att behöva jobba. Trivs otroligt bra hemma med A och skulle gärna vare hemma längre... Men börjar som tur är bara på 50% så det känns skönt.

Han fyllde 1 i går! Kan inte fatta att tiden gått så fort! Min lillskrutt! :love:
 
@Mirtai Han kunde få allvarliga andningsproblem tex, han har idag problem att trycka ut luften ordentligt då han har slem i luftvägarna. Inväntar samtal från läkaren på vad slemmet visar, om man ska låta det vara tills det försvinner självmant eller medicinera bort. Vi går på öppna förskolan, så en del pälsdjur tål han. Men jag tänker att det blir väldigt inpå, och i väldigt stor mängd på en förskola.

Åh, du börjar på 50 procent? Vad har du för procent i vanliga fall? Själv återgår jag till min heltid, hurra drygt 23 månader borta från arbetet och sen in på heltid :nailbiting: Självvald får jag tilllägga eftersom chefen frågat flera gånger om jag är säker på mitt beslut. Men den ekonomiska kvinnan i mig vill ha en heltidsbaserad SGI, tex om vi skaffar fler barn eller jag börjar studera.

Nämen Grattis till A! Stora killen nu :love:
 
Försöker puffa liv i tråden, för sista gången annars får den gå i graven :angel:
Gör en uppdateringslista
December
11/12 Bexzor fick en pojke
29/12 *gotlandsrusset* fick en pojke

Januari
12/1 Terqa fick en pojke, Charlie
25/1 Linduzz fick en pojke, Devin (Beräknad 14/1)
26/1 Dressyrteamet fick en pojke, Charlie (Beräknad 18/1)
31/1 A-K.Eng fick en pojke, Gustav (beräknad 16/2)

Februari
3/2 Lillasnuttan fick en pojke (beräknad 3/2)
5/2 Fadeaway fick en dotter, Nina (beräknad 11/2)
7/2 Mirtai fick en pojke, Axel (beräknad 22/2)
9/2 Qbaby fick en pojke, Alfred (beräknad 8/3)
26/2 saint__anger fick en flicka, Joella

Mars
5/3 Dalatjej fick en pojke, Måns (som var beräknad till 17/2)
 
Här har vi haft inskolning, efter första veckan så blev det influensa för lillebror och pappan. Jag blev förkyld och storebror klarade sig. Hur är det möjligt? Sällan att storebror är sjuk faktiskt, tänk om man hade sånt bra immunförsvar :angel:

Förra veckan gick lillebror 4 dagar på förskolan, och idag verkar febern vara på intågande. Men isåfall får sambon vabba, hur gör ni som lever i sambo-förhållande? Kommer ni dela upp VAB? Någon i tråden som söker vårdnadsbidrag? Någon som planerar syskon eller kanske fått/får snart? För mig med 9 år emellan mina två pojkar så vet vi att så långt emellan blir det inte ifall vi skaffar fler barn, men om vi skaffar fler barn vet vi inte. Just nu njuter vi av livet som 2barns föräldrar, ibland kommer jag t om skötväskan när vi åker iväg :o. Jag har varit för van att inte ta med den.
 
@Bexzor Jag har helt missat att du skrivit i tråden innan. :o

Låter jobbigt med andningen! Har ni fått svar på proverna?

Axel har ju astma och så fort han blir förkyld börjar han flåsa och pipa. Funkar helt okej med airomir och nu har vi fått kortison också så hoppas det kommer bli bättre över sommaren!

Jag jobbar 100% normalt men är fl på 50% under våren. Kommer nog jobba 80 i höst tror jag men då ta ut fp för att täcka upp så jag har kvar mitt SGI. Nu vet jag iofs inte om det är riktigt nödvändigt, jag ligger över taket så har inte räknat på om jag fortfarande gör det om jag går ner till 80...

Jag pendlar 45 min enkel riktning så är inte riktigt redo att gå upp på 100 än känner jag, det blir ju så väldigt lite tid hemma då!

Vi försöker väl dela på VAB så gott det går. Den som minst behöver vara på jobbet är det hemma helt enkelt ;)

Förutom influensan, hur går det på förskolan?
 
Här rullar det mesta på... Alfred har tagit några steg/ gått sen han var 1 år men i förra veckan var det någon spärr som släppte och nu går han omkring som en liten frankenstein här hemma.
Jag börjar jobba om 1 1/2 månad då pappan tar över föräldraledigt fram till augusti när inskolningen börjar. Men OJ vad jag längtar tills jag kan börja jobba :o:o. Var hemma med storebror i 18 månader och hann jobba ca 6 månader innan Alfred kom så jag känner mig så klar med att vara föräldraledig.
Å här blir det definitivt inga fler syskon. Nej jag och sambon är väldigt nöjda som det är och det känns faktiskt skönt. Sen fick jag grav. diabetes samt havandeskapsförgiftning med Alfred och det höga blodtrycket fanns kvar tills 7 månader efter förlossningen. Så dåligt som jag mådde på slutet vill jag inte må igen.

Vad jobbigt det låter med astma på era små!

// Qbaby
 
@Qbaby Kul att han går :) Vår A är inne i den där jobbiga fasen att han vill gå hela tiden men inte kan själv. Så han blir tokilsk när han inte kan eller någon inte kan hjälpa honom. Klättra trappor är tydligen jättekul och grindarna kommer väl till användning ;)

Det ÄR skönt att börja jobba igen! Bara en sådan där sak som att få dricka upp sitt kaffe medan det är varmt :p
 
@Mirtai Ja, han har en segdragen inflammation i luftvägarna. Vi har återbesök om 3 månader, då ska det eventuellt ta ställning till medicinering om det inte försvunnit. Men han har haft den sen februari 2014 så den är seg som fasen. Skönt att det fungerar för Axels medicin, så mycket bättre för lungorna att slippa anstränga sig så hårt. Skönt att kunna gå ner lite i tid, jag kör min heltid eftersom jag inte ligger över taket ;) Vad jobbar du med då? :p

@Qbaby Min lille parvel har inte astma, men kommer troligtvis utveckla utifrån den påfrestning som lungorna får och fått det senaste året. Härligt att Alfred går, de blir så mycket nöjdare då :D Känner igen längtan om jobb, du hann inte arbeta så länge emellan. Jag har förstått att det höga blodtrycket kan hänga med länge efter havandeskapsförgiftning, min fd svägerska har fortfarande högt blodtryck fast tösen fyller 7 i sommar. Fd svägerskan är 24 år, och är inte alls så glad över sin mängd med mediciner varje dag. Ibland får hon gå med en 24-timmars blodtrycksmätning just för att läkarna lyckas inte få bort det höga blodtrycket.
Har din graviditets-diabetes gått över, eller övergick det i typ 2?
 
Min graviditetsdiabetes är borta tack och lov. Försvann i samband med förlossningen. Däremot är det en förvarning om att jag kommer utveckla typ 2 om jag inte sköter min hälsa med motion och bra mat. Men det är när i så fall när jag blir äldre...
Hoppas din slipper astma, får verkligen hålla tummarna! @Bexzor
 
Dressyrteamet här!
Min är inskolad början av Feb. Och därefter...har vi varit sjuka...hela tiden! Först magsjuka....sen kom influensan...och nu har jag öroninflammation. Så inte mkt jag kunnat jobba sedan inskolningen då både sonen, jag och sambon varit sjuka i omgångar. Sonen hade feber i nästan 2 veckor.
 
Måste visa 2 filmer på Axel från babysimmet. Åka rutschkana på mage ner i vattnet är det bästa han vet! Han skrattar när man lyfter upp honom, när han åker och till och med när han är i vattnet :love:

 
  • Gilla
Reactions: DrT
@Qbaby Vad skönt att du slipper det iallafall så länge, just typ 2 är vanligt bland äldre och blir vanligare. Välfärdssjukdom kallas det även för. Fick du graviditetsdiabetes även med ditt första barn?

@DrT Åh, låter som en typiskt inskolningsperiod ni åkt på :crazy: Hur har det gått för er lille att vara borta så mycket direkt? :nailbiting:Har ni äldre barn eller varit något på öppna förskolan innan? Jag börjar fundera lite på om det ligger till grund för mindre sjukdomar, här åkte vi på influensan 1 vecka efter inskolning men den tog bara pappan och minste parvel. Men så har vi i princip bott på öppna förskolan just för att bygga upp immunförsvaret. Får se om det hjälper.

@Mirtai Underbar lycka han utstrålar :love:
 
Här har vi gått o blivit 14 månader, tultar runt med räserfart gör han! Inskolning kommer bli i Augusti, sen ska han bli storebror i Oktober, får se hur man kommer våga släppa dit honom då!
Håller precis på och återhämtar oss från kollektiv magsjuka, fy fan för den sjukdomen rent ut sagt!

Bonusbild på skrutten!

 
Ska verkligen försöka bättra mig på att uppdatera oftare! Inte ofta man får sitta helt ostört vid datorn :P

Här har de hänt MASSOR sen sist. Joella har nyligen fyllt ett år, vilket firades med dagisstart för både henne och storasyster. Hann gå två dagar sen blev hon magsjuk. Fick lov att ställa in helgens kalas och vi höll barnen hemma från dagis en vecka. (Spydde bara natten mellan fre-lörd, men magen kom inte i balans förrän en vecka efter. Tror hon fick tillfällig känslighet mot mjölk för hon blev bra när jag tog bort de under en period).
Idag är första "hela" dagen jag lämnat (15tim barn då jag är arbetssökande). De har varit en väldigt okomplicerad iskolning och de verkar trivas bra. Hon har ett jäkla humör och igår hade hon blivit arg på fröken som sa åt henne att sitta ner på samlingen :P De är en dam med väldigt bestämda åsikter :D

Hon började gå vid ca 8 månader. Nu springer hon efter sin syster och kör jaga med varandra. Lärde sig gå ute med skor för ca 1 månad sen.
Men kan säga att på sätt o vis är det jobbigt att hon började gå så tidigt. Hon körde lite över sin förmåga och har gjort några rejäla vurpor :( Storasyster började gå senare och var mycket mer försiktig av sig. För en månad sen ca gjorde Joella en vurpa med en leksak i munnen så hon slog ett jack i tandköttet så man kunde skymta tanden (hade inte fått sin första tand än då), så in till tandläkare och kolla upp. De såg bra ut som tur va. Några dagar efter så sprack den tanden igenom.
Förra veckan sprang hon inne och ramla och slog upp ett jack ovanför ögonbrynet så vi fick in och limma och tejpa :( Kan säga att nu är VARENDA hörn skyddat, men skulle inte förvåna mig om hon lyckas ramla o slå i kanten på bord eller tv-bänk istället.

Hur är det på era dagis? Hur många barn är de på avdelningen? Stora grupper?
Vi fick inget dagis här vi bor, det var fullt fram till iallafall augusti. Så sökte i grannkommunen och fick plats på en nyöppnad avdelning. De är i gamla dagislokaler som stängdes förut så allt har renoverats och alla leksaker, inredning osv är nytt. Endast 15 barn och det är max vad som får plats där. Det är 4 olika pedagoger och alla är verkligen toppen! Sa till de vid inskolningen att det var så lugnt i barngruppen och fick till svar "nu är det stökigare än vanligt i och med alla inskolningar den här veckan" haha :D Jag har hoppat in och jobbat extra på dagis via resursen för några år sen på olika förskolor och har ALDRIG vart på ett ställe där de är så lugnt! Så nu känns inte inskolningen lika jobbig och det känns skönt att barnen inte har stökigt omkring sig om dagarna.
 
Visstja, måste tillägga att hon stoppar ALLT i munnen!! Hon är verkligen extrem. I vintras kastade hon sig ur pulkan för att VRÄKA i sig snö och blev skitförbannad när hon inte fick göra de. Nu har snön smält här och sandlådan är den stora favoriten. Hon bokstavligen skyfflar i sig sand :yuck: Både vi föräldrar och pedagogerna på dagis säger usch usch varje gång hon gör de och tar bort handen (eller spaden..) från munnen, men så fort man vänder ryggen till äter hon igen. Tidigare i veckan hade hon skyfflat upp sand på kanten och böjt sig ner och åt de :nailbiting:
I förrgår försökte jag sopa av alla blad och tallbarr på altanen men hon kastade sig över min hög helt tiden och försökte äta, så tog lite tid att bli klar. Hinna sopa ett drag, plocka bort unge, vända sig och hämta sopen, plocka bort unge, sopa ett drag osv osv.
Någon annan här som har ett barn som upptäcker saker via munnen?
 
@Qbaby Vad skönt att du slipper det iallafall så länge, just typ 2 är vanligt bland äldre och blir vanligare. Välfärdssjukdom kallas det även för. Fick du graviditetsdiabetes även med ditt första barn?

@DrT Åh, låter som en typiskt inskolningsperiod ni åkt på :crazy: Hur har det gått för er lille att vara borta så mycket direkt? :nailbiting:Har ni äldre barn eller varit något på öppna förskolan innan? Jag börjar fundera lite på om det ligger till grund för mindre sjukdomar, här åkte vi på influensan 1 vecka efter inskolning men den tog bara pappan och minste parvel. Men så har vi i princip bott på öppna förskolan just för att bygga upp immunförsvaret. Får se om det hjälper.

@Mirtai Underbar lycka han utstrålar :love:

Inga mer barn och ej varit på öppna förskolan, men han har varit med mycket ute överallt annars. Både i affärer, stall och tävlingsplatser sedan var nyfödd.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 406
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 621
Senast: Tofs
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 512
Senast: Lingon
·
Relationer Anonymt nick för jag känner jag behöver få ventilera mig lite. Vad anses som ett normalt förhållande med sina föräldrar? Jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 048
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp