Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 2013/2014

10151179_10152898420052868_8022559730605190322_n.jpg


En bild på skitungen :)
 
Nu var det längesen jag skrivit nåt här!
Joella blir 8 månader om 10 dagar, tiden går så sjukt fort. Och jag kan lova att det är fullt fart här hemma med storasyster också som blir 2 i Januari.
Ang. dagisplats ser det mörkt ut för oss. Har satt äldsta i kö, men finns TIDIGAST ledigt nästa höst. Jag vet inte hur länge till jag klarar på mina föräldradagar, försöker ta ut så lite som möjligt och varvar med lågdagar på äldsta. Jag vill ut och jobba igen, men blir ännu krångligare som arbetssökande och inte kunna tacka ja till jobb om vi inte har dagisplats. Lite moment 22 över de hela.

Jobbade dock under hösten 2 månader så var sambon hemma på fl.


Hur långt i utveckling/motorik har era barn kommit nu? (skriv gärna ålder också, minns inte när alla är födda)
Joella kryper i racerfart, klättrar och står vid allt hon kan komma åt, går med stöd (gåvagnen). Tycker det är för tidigt?!!
Hon HATAR allt som har med påklädning och blöjbyten att göra. Hon har absolut inte tid eller ro att vara stilla och ännu mindre ligga på rygg. Hon är helt galen i mat och kan trycka i sig stora mängder när hon äter själv, men är inte lika glad i att bli matad längre.
Tyvärr börjar hon rata burkmaten (smidigt de tillfällen de är stressigt eller om man är iväg) och vill helst äta samma som syster. Det funkar ju inte alla gånger och jag har dålig fantasi att komma på vad ja ska laga åt Joella istället.

Hur ser era matrutiner ut nu? Och hur sover de?


I är 9 1/2 månad nu. Han började ta sig fram när han va 6 månader, ställde sig upp när han va 7 månader. Trodde han skulle gå nu men riktigt så fort gick det inte som tur är. Han går med stöd, både av saker och oss. Står även helt själv och har försökt ställa sig upp utan stöd (klarar det dock inte ännu). Han säger mamma, pappa och titta.

Han äter efter humör, ibland äter han massor och ibland bara några skedar. Han har från första dagen ( började med smakportioner när han va 6 månader) vägrat burkmat så får snällt laga all maten till honom :)

Sover bra, dock somnar han lite för tidigt för min smak. Sover mellan 17-05. Är inte morgonpigg så att gå upp mellan 4-5 på morgonen är tungt, men är glad att han sover :)
 
@saint__anger Vilka ögon! Så kul att se era barn i tråden :D

Min son är 10 månader, och jösses vilket utvecklingssprång. Han kryper i racerfart, har det senaste börjat ställa sig mot allt. Vill gärna stå med stöd, om än väldigt ostadigt fortfarande. Han älskar när vi sjunger, så vi försöker även besöka öf minst 1 gång i veckan. Oftast sitter han på sångstunden med stort leende, ibland med asgarv. Tålamod är inte sonens bästa ämne, men vid blöjbyten och påkldning fungerar det riktigt bra. Däremot går världen under vid nej och slut (vi säger alltid slut efter maten.) Enda nackdelen är att hans mage inte klarar fullkorn, vilket vi får tänka på när vi ger mat. Han klarar inte helller av vanlig yoghurt, inte ens de laktosfria så vi köper yoghurt på barnmatsburk. Mattiderna har varit de samma i flera månader, det ska mycket till innan han bryter sina mattider. Han är som skalman, mat- och sovklockan är viktig.

För mat är något han älskar.
ca 06.30 äter han 1 1/2 portion barngröt + 1- 2 smörgåsar
ca 11.00 äter han antingen en stor burkmat för 1 åringar eller i de mindre burkarna blir det 1 1/2 + 1/2 burk efterrätt (eller vanlig frukt)
ca 14.00 äter han 1 burk yoghurt + 1 smörgås eller 1 banan
ca 1700 äter vi oftast middag ihop, då får han en full tallrik av barnstorlek
ca 19.00 äter han ungefär 300 ml välling (majsvälling för 6 månader)

På dagtid börjar han att sova middag runt 12, då kan han sova till 15 om man har tur. Men ibland sover han en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen.
 
Axel är 8,5 månader och en riktig solstråle :) Han är nästan alltid glad och nöjd och skrattar och "pratar" oavbrutet. Jollrar med konsonanter, första som kom var aj, lagom kul när vi var på bauhaus och jag gick iväg för att hämta något och lämnade Axel med mannen. Hör, högt, över hela varuhuset hur Axel säger AJ AJ AJ AJ :p

Han rullar fram och sitter själv men har ännu inte börjat resa sig vilket är ganska skönt eftersom vi precis flyttat och är mitt i renovering. Att hålla ordning på en krypande bebis hade inte gjort livet lättare ;)

Han sover 20-8 ungefär med en amning vid 23 och en vid 5 ungefär. Har kvar spjälsängen bredvid vår så han börjar i sin säng och rullar sen över på egen hand framåt natten. Blir lite trångt för han ska ligga nära och försöker jag flytta bort så rullar han helt enkelt efter :)

Han äter ungefär enligt följande:
morgon: ammar
fm: ammar eller fruktpuré
lunch: 1 burk mat från 8 månader
em: samma som fm
kväll: 1 burk mat eller en tallrik av vår mat beroende på vad vi äter
innan nattning 1 portion gröt

Sedan äter han majs och sånt på egen hand så det är sanering av köket efter varje måltid.

Dagtid sover han ofta i vagnen utomhus, det brukar bli 2 sovningar 9-11 och 14-16 ungefär.
 
Alfred är 8,5 månader och är en glad kille. Han älskar när vi sjunger på öfsk. Han kryper sedan 2 veckor tillbaka och vill sedan dess inte vara i knät. Inga tänder har dykt upp än.
Han äter just nu:
Morgon ersättning
Kl 8-9 1/2 port gröt
Kl ca 10 ersättning
Kl 11-12 3/4 burk mat 6 mån.
Kl 14 ersättning
Kl15-16 lite fruktpure
Kl 17-18 ersättning
Kl 18 1 port gröt
Kl 20 ersättning
Han somnar vid 20 och sover till 4-5 snåret då han vill ha ersättning och somnar om till ca 7.
På dagarna sover han antingen 3 x 40 min eller 1 x 40 + 1 x 1-2 h.
Han somnar i vagnen, bilen eller efter någon minut i famnen.
 
Ibland, som tex nu så kan jag bli lite trött på min skalman.

Han klev upp strax före kl 6, vanligtvis är det runt 6.30 så det gör inget MEN hans sovklocka sa sömn nu. Om 20 minuter är det avslutning på babysimmet, men som många föräldrar lärt sig så är det ingen ide med övertrötta barn. I vanliga fall brukar han bli trött precis efter babysimmet, eftersom han har fullt upp på badhuset. Lille skalman somnar bara när han tycker det är dags, annars skriker han konstant tills man plockar upp honom.

Bäst att låta honom sova, nyss hittade jag honom i köket så här (han var upptagen med sitt nya fynd så jag hann gå ta kort)
dsc-0462.jpg
 
@*Gotlandsrusset* Jag säger som Bexzor, så länge I är nöjd och går upp som han ska är det ju ingen fara :)

@saint__anger hon är verkligen en sån söt unge!

@Bexzor haha, vilken liten buse! Kul att få det på kort också!

Här är vi inne på andra veckan med en superförkyld A. Nu har han inte längre 40 graders feber som han hade förra veckan utan "bara" runt 39... Har också svår ögoninflammation och ögonen varar igen på nolltid. Han vaknar med panik och kan inte öppna ögonen stackarn. Har också börjat hosta sig genom nätterna så han håller både sig och mig vaken. Tycker så synd om Lilleman, han som normalt är så go och glad är nu bara ledsen, mammig och ynklig :(
 
Är HAN nöjd så räcker väl det? :)
Han dippar väl inte för mycket på viktkurvan?


Han har inte dippat alls ännu, men nu rör han sig så mycket så vi får se den 30/10.

Har tre dagar i rad testat att krydda mer och då äter han som om han aldrig gjort annat. Är nog mitt fel att han inte velat ha maten :o
 
Ibland är det tur att man står på sig! Axels feber vill inte släppa och han hostar och är helt klart inte i form.

Pratade med BVC där jag fick tjata till mig en tid. Väl där fick jag tjata om en läkartid som var idag. På vårdcentralen togs det prover och han hade ordentligt lågt blodvärde så det blev en akutremiss till barnkliniken där det konstaterades öroninflammation och misstänkt lunginflammation! så nu ska liten äta penicillin i 7 dagar och så gäller vi tummarna att det släpper snabbt :)
 
Hej alla! Har inte varit inne här på jättelänge! Jag har en stor kille på 9,5 månader som kryper, står mot allt och springer runt med briovagnen och kör rally i gåstolen. Kommer nog gå innan han fyller 1 år. Kan så gott som säga mamma och har koll på ganska många ord, kan hoppa när man säger det, vet vad kisse, mat och tutte är. Nästan alltid glad och väldigt lättsam, inte alls lik storasyster som var lite klurigare. Älskar leksaker och kan pyssla länge själv.

Somnar ca 21.00 och ammar ca 2-3 gånger per natt om det inte är tänder på g då ammar han och gråter hela nätterna. Just nu 8 tänder framme och fler på G så jag är konstant trött. Vaknar va 06.30.

07.00 gröt och skjutsar sen storasyster till förskola, tar ibland en liten lur i bilen beroende på hur natten varit annars vaken och sover i vagnen ute, oftast ca 40 min.
10.00 gröt eller frukt eller fruktklämma
12.00 lunch, äter inte burkmat utan äter oftast mos på potatis, sötpotatis el morot med fisk el kött och grönsaker till.
15. mellanmål på gröt^
18.00 kvällsmat se lunchen, egenlagad mat
20.30 ammar i sängen

Sen beror det på hur dagen ser ut, ibland hinner vi amma 5 gånger och ibland ingen. Är storasyster hemma är det inte roligt att ligga still så då blir det oftast inget. Är vi själva ammar vi varje gång han vaknar för då är det lite snuttigt.

Stor kille som sagt var men en galen dipp på viktkurvan när han började äta mat. Då hade han en period då han INTE kunde amma på dagtid för allt var roligare. Försöker peta i smör och olivolja i maten.

Men en riktigt underbar kille är det!
 
Stor kille som sagt var men en galen dipp på viktkurvan när han började äta mat. Då hade han en period då han INTE kunde amma på dagtid för allt var roligare. Försöker peta i smör och olivolja i maten.

Hur stor är han nu? :) Har för mig att han var lättare än min lille knort ?
Min krabat har inte gjort någon större dipp än, så jag väntar på när det ska ske :angel:
 
Alltså, hur skadad är jag inte när jag börjar gå och vara sugen på en bebis till? Jag hatade ju att vara gravid :p

Mannen vill inte, vilket jag kan förstå eftersom han redan har 4 ;)
 
Inte skadad alls! Har själv fått bebis sug igen o mina barn är inte gamla alls egentligen. Kan iof bero på att en vän är gravid o två vänner försöker få fler barn. Men som situationen ser ut blir de inga fler barn förrän vi bor större och jag har jobbat något år (inte de lättaste när man inte har något jobb att gå tillbaka till) , har abstinens o bara gå hemma.
 
@Mirtai @saint__anger

Tänk så olika det kan vara. Själv är jag inte alls sugen på att skaffa fler, visst finns tanken om vi ska ha fler men verkligen inte än. Min föräldraledighet är framflyttat, så jag återgår till arbete 1 mars 2015 (var tänk mitten av januari). Här blir det inga fler barn förrän mamman i huset fått tillbringa X antal månader på jobbet :p Gick hem på sjukskrivning i slutet av april 2013, så det blir drygt 2 år hemma när jag väl börjar arbeta igen :meh: Min största fasa är om jag vant mig vid att "bara" vara hemma :nailbiting::nailbiting:
 
Har ni tvättstuga eller tvättmaskin i hemmet?

Min sambo jobbar i stockholm mån-torsd, själva bor vi i skaraborg så det innebär att jag är själv med barnen. Vi har en jättesunkig tvättstuga där man inte kan släppa lös en 11 månaders bebis. Så när jag tvättar så får han sitta på tvättmaskinen medan jag öser in/öser ur tvätten. Får lämna den blöta tvätten i tvättkorgen, för att hänga upp all tvätt när han sover.

Rätt ohållbart för det blir massa tvätt att hänga upp. Hur gör ni?
 
@Bexzor Vi bor i hus så har egen tvättstuga. Den är helt okej, framförallt är den gigantisk! Hittills har jag passat på att ta hand om tvätt när A sover. Sedan är han fortfarande inte särskilt rörlig så kan lämna honom några minuter på golvet i vardagsrummet om det krävs :)
 
Hej förra säsongens vinterföräldrar! :)

Jag har BF 19/2 och räknar med att det kommer vara SVINKALLT när bebisen föds (bor i Värmland). Hur gjorde ni med promenader och sånt i början?

Vi har hundar, och de måste liksom ut – även om det knappast blir några långpromenader när det är kallare än -15 eftersom de uppskattar filtarna soffan väldigt mycket då... ;) När vi bara är en person hemma så måste vi liksom med. Och då måste ju människovalpen också med.

Är det bättre att ha med bebisen i sjal/sele innanför jackan vid såna promenader (går det ens?), eller tror ni på vagnpromenad?
Jag och min man pratade om det här i går och kliade oss huvudet ganska rejält.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 306
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 658
Senast: Tofs
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 565
Senast: Lingon
·
Relationer Anonymt nick för jag känner jag behöver få ventilera mig lite. Vad anses som ett normalt förhållande med sina föräldrar? Jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 165
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp