Vinterföräldrar 2016/2017 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den där knytnäven har vi aldrig sett skymten av, däremot flera små knytnävar och vissa måltider nästan en vuxen näve är det som krävs för att damen ska bli mätt. :D
Mängden varierar med vad hon äter och hur hon har ätit tidigare under dagen, men hon slutar äta så duktigt när hon är mätt och får då sitta kvar vid bordet och leka med en leksak eller två. :up:
Då kanske man inte ska ta den där knytnäven på så stort allvar. :p
 
Då kanske man inte ska ta den där knytnäven på så stort allvar. :p
Jag tror det är en kvarleva från när allt skulle vara enligt en viss mall, typ kunna ett visst antal ord vid en viss ålder och sånt.
Jag tänker såhär; får hon äta tills hon blir mätt och själv säger att hon är klar så får hon upptäcka sin mättnadskänsla på ett ganska bra sätt.
Då vi har gjort det nu ett tag så ser vi också skillnad på mättnad eller om hon tycker maten är äcklig, för förut två ingredienser så äter hon minst några skedar av all mat. Så då vet vi om vi ska ge oss och ge henne något annat eller om hon bara inte var särskilt hungrig den måltiden.
 
Jag tror det är en kvarleva från när allt skulle vara enligt en viss mall, typ kunna ett visst antal ord vid en viss ålder och sånt.
Jag tänker såhär; får hon äta tills hon blir mätt och själv säger att hon är klar så får hon upptäcka sin mättnadskänsla på ett ganska bra sätt.
Då vi har gjort det nu ett tag så ser vi också skillnad på mättnad eller om hon tycker maten är äcklig, för förut två ingredienser så äter hon minst några skedar av all mat. Så då vet vi om vi ska ge oss och ge henne något annat eller om hon bara inte var särskilt hungrig den måltiden.
Ja säkert.

Hon äter liksom på men visar väl inte direkt någon mättnadskänsla. Mer att när hon fortfarande vill ha så sitter hon och studsar i stolen. Sen när hon inte längre riktigt vill ja så börjar hon pyssla med annat men ger man henne någon sked mat så äter hon ändå.
 
Ja säkert.

Hon äter liksom på men visar väl inte direkt någon mättnadskänsla. Mer att när hon fortfarande vill ha så sitter hon och studsar i stolen. Sen när hon inte längre riktigt vill ja så börjar hon pyssla med annat men ger man henne någon sked mat så äter hon ändå.
Låter precis som här. :) Men nu när hon är lite större (drygt 9 månader) så har hon helt slutat ta emot mat när hon är mätt. När hon var runt 7 månader kunde hon fortsätta äta tills hon började spy upp maten igen.
Hon kan äta någon sked till om hon får en paus, men sen är det stopp.
Om maten är extra god så börjar hon bli arg när hon känner att hon börjar bli mätt, för hon tycker inte att hon är klar. :rofl:
 
Hur stora portioner äter era? Vi har kommit långt med gröten nu men hon blir ju inte mätt. :confused: Hon får just nu ca 3-4 babyskedar med grötpulver som sen blandas med vatten och sen ett par rejäla skedar fruktpure. Totalt blir det mer än hennes knytnäve. Är det normalt, mycket, lite? Hur stor är en portion?

Knytnävar har jag aldrig gått efter. Man märker när de inte vill ha mer för då slutar de gapa och/eller intresserar sig för allt annat istället. Lilleman får ca 1/4 dl havregryn blandat med 3/4 vatten samt 1 tsk olja, 1 msk fruktpuré samt 1 tsk paltbröd till frukost. Inte alltid han äter upp. Till lunch får han 3 msk "kött" (typ köttfärs, kyckling lr fisk blandat med morötter eller dill) och 3 msk grönsaker. Han äter allt. Ibland slinker det ner 1-2 msk fruktpuré också, om inte får han det nån timme senare. Samma mängd till middag.

Hade hembesök idag och han fick visa alla sina skills för tanten från bvc. Hur han kryper, sätter sig, vänder och kryper lika fort åt ett annat håll. Hur han stadigt han står, flyttar grepp och nästan släpper helt. Flyttar fint mellan händer och så vinkade han lite också :love: 9,1 kg så han kryper lite över sin kurva men då vet vi att han tar åt sig all näring han behöver från maten. Står f ö och kokar fiskbullar för första gången i mitt liv - mjölkfria såklart!
 
Knytnävar har jag aldrig gått efter. Man märker när de inte vill ha mer för då slutar de gapa och/eller intresserar sig för allt annat istället. Lilleman får ca 1/4 dl havregryn blandat med 3/4 vatten samt 1 tsk olja, 1 msk fruktpuré samt 1 tsk paltbröd till frukost. Inte alltid han äter upp. Till lunch får han 3 msk "kött" (typ köttfärs, kyckling lr fisk blandat med morötter eller dill) och 3 msk grönsaker. Han äter allt. Ibland slinker det ner 1-2 msk fruktpuré också, om inte får han det nån timme senare. Samma mängd till middag.

Hade hembesök idag och han fick visa alla sina skills för tanten från bvc. Hur han kryper, sätter sig, vänder och kryper lika fort åt ett annat håll. Hur han stadigt han står, flyttar grepp och nästan släpper helt. Flyttar fint mellan händer och så vinkade han lite också :love: 9,1 kg så han kryper lite över sin kurva men då vet vi att han tar åt sig all näring han behöver från maten. Står f ö och kokar fiskbullar för första gången i mitt liv - mjölkfria såklart!
Fiskbullar får Knoddrik äta hos farmor eller när jag inte är hemma. Punkt. PUNKT.
 
...och nu är hon vaken.
Jahopp.
Inte täppt, men slemmig i näsan/bihålorna, dock inte snuvig.
Blir nog ytterligare en intressant natt.
 
:rofl:
Gör jag dem bara själv så är det lugnt. Köpta kommer inte innanför tröskeln. Men jag måste ju erkänna att det gick inte så bra den här gången :D:angel:

Jag har också försökt göra egna, blev till slut fiskbiffar istället för bullar, i mitt fall var nog fisken för vattnig, hade torskblock som tinat men var väldigt blöt, hade behövt ligga lite på tork också!
 
Låter precis som här. :) Men nu när hon är lite större (drygt 9 månader) så har hon helt slutat ta emot mat när hon är mätt. När hon var runt 7 månader kunde hon fortsätta äta tills hon började spy upp maten igen.
Hon kan äta någon sked till om hon får en paus, men sen är det stopp.
Om maten är extra god så börjar hon bli arg när hon känner att hon börjar bli mätt, för hon tycker inte att hon är klar. :rofl:
Men exakt så är det här och hon blir snart 7 månader!!! Då är det nog bara en fas. :)
 
Idag slutade vi mjölk. Min stackars stackars unge kliar sig sårig :cry: Det är värre än någonsin nu. Ska ringa bvc i morgon och be om en tid snabbt så det får titta på hennes eksem för det kan då inte bara vara torreksem.

Har kokat mjölkfri välling för i alla fall två dagar. E slukade den fort i kväll och somnade på sekunden.

Förkyld är hon också mitt i allt, för första gången.
 
Ikväll har Knoddrik lagt till, bredvid krypa och åla, att resa sig till upp på alla fyra och sen kasta sig framåt, i sömnen.

:cautious: :nailbiting: :eek:

Så nu får hon sova i spjälsängen från det att hon somnar. (Hon har tidigare fått ligga kvar en stund i våran säng så här på kvällen.)

Är det bara hon som är så aktiv i sömnen?
 
Idag slutade vi mjölk. Min stackars stackars unge kliar sig sårig :cry: Det är värre än någonsin nu. Ska ringa bvc i morgon och be om en tid snabbt så det får titta på hennes eksem för det kan då inte bara vara torreksem.

Har kokat mjölkfri välling för i alla fall två dagar. E slukade den fort i kväll och somnade på sekunden.

Förkyld är hon också mitt i allt, för första gången.
:( Stackarn.
Hoppas hon blir bra fort.
 
Idag slutade vi mjölk. Min stackars stackars unge kliar sig sårig :cry: Det är värre än någonsin nu. Ska ringa bvc i morgon och be om en tid snabbt så det får titta på hennes eksem för det kan då inte bara vara torreksem.

Har kokat mjölkfri välling för i alla fall två dagar. E slukade den fort i kväll och somnade på sekunden.

Förkyld är hon också mitt i allt, för första gången.
Usch då, stackars liten. :(
Hoppas hon kryar på sig och eksemet lugnar sig snabbt. :heart
 
Ikväll har Knoddrik lagt till, bredvid krypa och åla, att resa sig till upp på alla fyra och sen kasta sig framåt, i sömnen.

:cautious: :nailbiting: :eek:

Så nu får hon sova i spjälsängen från det att hon somnar. (Hon har tidigare fått ligga kvar en stund i våran säng så här på kvällen.)

Är det bara hon som är så aktiv i sömnen?

Sonen vet man aldrig var man hittar i spjälsängen nattetid. En fot kan i nästa stund vara en hand då han svängt runt
 
Idag slutade vi mjölk. Min stackars stackars unge kliar sig sårig :cry: Det är värre än någonsin nu. Ska ringa bvc i morgon och be om en tid snabbt så det får titta på hennes eksem för det kan då inte bara vara torreksem.

Har kokat mjölkfri välling för i alla fall två dagar. E slukade den fort i kväll och somnade på sekunden.

Förkyld är hon också mitt i allt, för första gången.

Stackare :( :heart hoppas hon blir bättre snart! Vi fick kortison utskrivet när utslagen var som värst.
 
När man provar overaller och mest kollar vilken storlek som kan passa. Testade en lila/rosa. Då kommer expediten springandes med en knallrosa. Har ni sett att vi fått in denna i en ny söt flickfärg.

Trevligt sa jag. Men vi har en pojke.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 184
Senast: gulakatten
·
Hundavel & Ras I en annan tråd länkade @hundtant till en artikel gällande en ny studie om hundrasers livslängd i UK - tack för det förresten! Här finns...
Svar
11
· Visningar
967
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 598
Senast: orkide
·
  • Artikel
Hästnyheter Under torsdagen tog 4- och 5-åringarna plats på banan i Ermelo, Nederländerna, under den första dagen av fyra på unghäst-VM. För...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp