Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och sambon tycker att magen synts sedan flera veckor, men egentligen är det väl först nu det börjar bli lite tydligare att jag inte bara lagt på mig lite semesterkilon. Med gravidbyxor på så tycker jag dock att det syns ganska tydligt (tror inte folk skulle våga säga något dock, om de inte visste). Längtar lite till magen ser ut som en riktig gravidmage så att det blir uppenbart.
 
Jag är i vecka 17 och tycker inte att jag ser särskilt mycket mage än. Pluffsigare har jag blivit, men jag tycker inte att magen putar just något särskilt.
 
Nu med andra barnet går det inte att dölja alls längre, magen är hård och jag har redan nu problem att se mina fötter. Sambon får redan nu hjälpa mig på morgonen att smörja in mina fotleder då jag inte når ned :o

I morgon är det dags att träffa barnmorskan igen, hon har vart på semester så det ha rinte blivit så mycket än så länge. Ska se vad hon säger om den här jäkla ledvärken. För det är inte ens kul, säger hon att jag ska gå till vårdcentralen så vet jag inte vad jag gör!

Sitter i skrivande stund och säger upp mina gamla färdigbetalda krediter som jag tydligen lyckats att samla på mig :p Vi står i valet och kvalet om vi ska sälja huset eller bygga ut. Jag vill bygga ut medan sambon inte riktigt vet vad han vill. Vi älskar egentligen vårt hus, det som är negativt är att vi inte har några som helst grannar, du kan inte ta en promenad utan at behöva kasta in hund och barn i bilen för att gå ut på kanonfina vägar (hallandsleden), som egentligen bara ligger 200m bort fågelvägen.
Vi älskar vårt hus, jag älskar att bo som vi gör. Men vi måste ha ett ordentligt sovrum och ett bra och rejält badrum. För badrummet som finns idag är inte hållbart i längden. Snedtak och 1cm för tight för att en duschkarbin ska få plats. Så idag står vi nästan i tvättmaskinen när vi duschar.
 
Nu med andra barnet går det inte att dölja alls längre, magen är hård och jag har redan nu problem att se mina fötter. Sambon får redan nu hjälpa mig på morgonen att smörja in mina fotleder då jag inte når ned :o

I morgon är det dags att träffa barnmorskan igen, hon har vart på semester så det ha rinte blivit så mycket än så länge. Ska se vad hon säger om den här jäkla ledvärken. För det är inte ens kul, säger hon att jag ska gå till vårdcentralen så vet jag inte vad jag gör!

Sitter i skrivande stund och säger upp mina gamla färdigbetalda krediter som jag tydligen lyckats att samla på mig :p Vi står i valet och kvalet om vi ska sälja huset eller bygga ut. Jag vill bygga ut medan sambon inte riktigt vet vad han vill. Vi älskar egentligen vårt hus, det som är negativt är att vi inte har några som helst grannar, du kan inte ta en promenad utan at behöva kasta in hund och barn i bilen för att gå ut på kanonfina vägar (hallandsleden), som egentligen bara ligger 200m bort fågelvägen.
Vi älskar vårt hus, jag älskar att bo som vi gör. Men vi måste ha ett ordentligt sovrum och ett bra och rejält badrum. För badrummet som finns idag är inte hållbart i längden. Snedtak och 1cm för tight för att en duschkarbin ska få plats. Så idag står vi nästan i tvättmaskinen när vi duschar.

Förstår vad du menar när det kommer till huset

Vi bor också i ett hus som vi älskar.
Har en del extra byggnader som används som verkstad och förvaring, festlokal osv. Träningsrum för hunden när vädret är dåligt
Stor inhägnad tomt med massor av öppna ytor samt en lite skogsdunge.
Det negativa är att jag måste gå längs en ibland tungt trafikerad 70 väg för att komma till gruvägen där vi kan promenera. Alternativt lasta hunden och köra en kort sväng

Men som det är nu vill vi bo kvar ändå. Får se vad framtiden utvisar.
 
Jag är ju bara i vecka 12+2 dagar men min mage syns en del för mig (jag är lång). Iofs tror jag ingen skulle våga kommentera som inte visste, då det lika gärna skulle kunna vara semestermage. :D

Har dock inte gått upp i vikt utan istället ned 1 kg men jag har ätit dåligt pga illamående och aptitlöshet så jag hoppas det rättar till sig. Huvudsaken är ju att barnet mår bra och får näring!
 
Vi var på rul i fredags och det fanns inget att anmärka på. BM mätte bf till 6 januari. Men det känns inte så noga med någon dag hit eller dit. Det blir när det blir liksom. Senast blev jag överraskad 9 dagar före bf utan att ha haft några känningar eller tecken alls.
Däremot känns det som en milstolpe att snart vara halvvägs fullgången!

Det verkar vara en livlig filur där inne även denna gång för trots moderkaka i framvägg känner jag tydliga pet(sparkar) många gånger dagligen. Även när jag är ute och går och det gjorde jag sällan med sonen, han drog alltid igång när jag var stilla.

Senast var jag tvärsäker på att det var en pojke därinne (vi kollar inte) men denna gången har jag ingen känsla alls. Känns nästan mer spännande denna gången! Vi har ett par bra flicknamn och jag har ett par pojknamn som mannen inte är så förtjust i så där får vi tänka vidare. Sonen fick sitt arbetsnamn, det var så svårt att tänka om och det passar honom klockrent! Denna gången har vi inget arbetsnamn. Vet inte om det är därför könet inte känns lika självklart eller om det är för att könet inte känns lika självklart. Hönan eller ägget liksom:rofl:
 
Vi var på rul i fredags och det fanns inget att anmärka på. BM mätte bf till 6 januari. Men det känns inte så noga med någon dag hit eller dit. Det blir när det blir liksom. Senast blev jag överraskad 9 dagar före bf utan att ha haft några känningar eller tecken alls.
Däremot känns det som en milstolpe att snart vara halvvägs fullgången!

Det verkar vara en livlig filur där inne även denna gång för trots moderkaka i framvägg känner jag tydliga pet(sparkar) många gånger dagligen. Även när jag är ute och går och det gjorde jag sällan med sonen, han drog alltid igång när jag var stilla.

Senast var jag tvärsäker på att det var en pojke därinne (vi kollar inte) men denna gången har jag ingen känsla alls. Känns nästan mer spännande denna gången! Vi har ett par bra flicknamn och jag har ett par pojknamn som mannen inte är så förtjust i så där får vi tänka vidare. Sonen fick sitt arbetsnamn, det var så svårt att tänka om och det passar honom klockrent! Denna gången har vi inget arbetsnamn. Vet inte om det är därför könet inte känns lika självklart eller om det är för att könet inte känns lika självklart. Hönan eller ägget liksom:rofl:

Och jag fick gå över 16 dagar sist :cautious: Då kändes någon dag hit eller dit ganska mycket... :meh:
Jag blev flyttad till en dag tidigare, skönt med rätt håll!
Förhoppningsvis blir det planerat snitt denna gång efter förra gångens akutsnitt. :heart
 
Verkar ha försvunnit från listan nånstans, så lägger till igen :p

December
2 - Evenstar, andra barnet
25 - Emrox, första barnet
20 - Rugge, Första barnet

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
4 - Positron, andra barnet
18 - Feathercloud, första barnet
23 - astilbe, första barnet
25 - Cattaflajna, första barnet
26 - leoparden

Februari
3 - Monifa, första barnet
10 - YaHilweh, andra barnet
- soom, första barnet
21 - Heulwen, första barnet
 
Var fel datum på mig, så jag uppdaterade.


December

2 - Evenstar, andra barnet
25 - Emrox, första barnet
20 - Rugge, Första barnet

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
4 - Positron, andra barnet
18 - Feathercloud, första barnet
23 - astilbe, första barnet
25 - Cattaflajna, första barnet
26 - leoparden

Februari
3 - Monifa, första barnet
8 - YaHilweh, andra barnet
- soom, första barnet
21 - Heulwen, första barnet
 
Och jag fick gå över 16 dagar sist :cautious: Då kändes någon dag hit eller dit ganska mycket... :meh:
Jag blev flyttad till en dag tidigare, skönt med rätt håll!
Förhoppningsvis blir det planerat snitt denna gång efter förra gångens akutsnitt. :heart
Ja jag kan tänka mig att varje dag efter bf spelar roll om man går över tiden. Tänkte väl mer att det spelar mindre roll nu och att det kommer bli lika drygt att gå över tiden om bf är 4 eller 6 januari.
Ska försöka göra som senast och börja vänja migvod att bf är 14 dagar senare så blir man bara positivt överraskad :p

Jag hoppas verkligen att du och alla andra får föda på det sätt ni själva vill.:heart
 
Ja jag kan tänka mig att varje dag efter bf spelar roll om man går över tiden. Tänkte väl mer att det spelar mindre roll nu och att det kommer bli lika drygt att gå över tiden om bf är 4 eller 6 januari.
Ska försöka göra som senast och börja vänja migvod att bf är 14 dagar senare så blir man bara positivt överraskad :p

Jag hoppas verkligen att du och alla andra får föda på det sätt ni själva vill.:heart

Ja. Det som var skönt med ett BF-datum sist var just att då kan inte igångsättningen bli hur långt som helst efter heller. Då är det skönt att flyttas åt rätt håll. :)
Den här gången vill jag slippa igångsättning. Har förstått att det finns större risker med igångsättning efter snitt också.
Borde få kallelse om nån månad för att diskutera snitt.
 
VEcka 23 nu
Mycket aktivitet i magen.

I början var det lite svårt att urskilja om det var tarmrörelser eller fosterrörelser men nu känner jag skillnad :)
 
Var på första riktiga besöket med min bm idag. Vikarien jag hade på inskrivningen kan förklaras med ett ord... "Stolpskott".. En gammal förvirrad pensionär, som mest pratade om sig själv. Sedan den bm jag hade kontakt i när vc bad mig ringa efter att jag bivit sjukskriven, hon var bara otrevlig.
Nu fick jag svar på att min ledvärk kan ha med graviditeten att göra, och precis som jag googlade på är det ganska ovanligt, men det förekommer. Nytt läkarbesök 4/9, då jag idag är sjukskriven från min semester fram till 23/8 och hade fått det förlängt, men nu ska vi till Spanien 26/8 och det kommer inte fk gå med på. Så vi gör en ny bedömning den 4/9 (har semester till 10/9).

Har även pratat med min chef, då omplacering inte finns att tillgå är sjukskrivning egentligen enda alternativet. Men har ett litet alternativ till, men ska se vad som sägs i morgon först. Det är att studera terminen ut och istället vara tjänstledig. På så sätt slipper jag sjukskrivningen, kan hoppa in på timmar så mycket jag vill och känner att kroppen orkar, samt får de HP jag saknar för att klättra i min karriär.
 
Det där som rör sig i magen känner jag nu nästan dagligen, främst om jag sitter lite konstigt, då kommer det ett försök till ninjaspark.. (det känns mkt tydligt, sparkarna känns mkt mer senare, det vet jag)
 
Jag jobbar som personlig assistent och nu börjar familjen undra lite smått hur länge jag planerar att jobba, så att de kan börja planera för mitt vikariat. Svårt att veta tycker jag, då det är min första graviditet och första barn så är det jättesvårt att veta hur mycket ork jag kommer ha mot slutet av graviditeten. Jag jobbar bara natt vilket i sig är ganska tufft, men mitt jobb är i övrigt väldigt lugnt och väldigt sällan tyngre arbetsuppgifter. Min tanke just nu är att arbeta november ut, har ju BF 25 december. Men är det för tidigt att gå hem?
 
Jag jobbar som personlig assistent och nu börjar familjen undra lite smått hur länge jag planerar att jobba, så att de kan börja planera för mitt vikariat. Svårt att veta tycker jag, då det är min första graviditet och första barn så är det jättesvårt att veta hur mycket ork jag kommer ha mot slutet av graviditeten. Jag jobbar bara natt vilket i sig är ganska tufft, men mitt jobb är i övrigt väldigt lugnt och väldigt sällan tyngre arbetsuppgifter. Min tanke just nu är att arbeta november ut, har ju BF 25 december. Men är det för tidigt att gå hem?
Jag gick hem en månad innan bf senast, det blev 3 veckor innan sonen föddes. Det tyckte jag var perfekt! Sen kan jag ärligt säga att trots ett hyfsat stilla arbete så mådde kroppen många gånger bättre när jag bara var hemma. Då kunde man växla hur man stod/satt/låg ofta och verkligen koppla av. Men då hade jag mycket problem med bäckensmärtor, svullnad, karpaltunnelsyndrom osv...
Nätter slutade jag med i v.30 ungefär(jobbar skift). De säger ju att nattarbete för med sig vissa risker för gravida men där får man känna efter själv. Jag svullnade väldigt mycket mer när jag jobbade natt, hade svårt med sömnen efter nattpassen och fick väldigt mycket sammandragningar.

Jag förstår att arbetsgivaren vill veta ungefär när men det är ju så svårt att säga! Du kan få besvär från den ena dagen till den andra som gör att det inte är optimalt att arbeta.
Vilken form av ledighet kommer du att ta ut?
 
Jag jobbar som personlig assistent och nu börjar familjen undra lite smått hur länge jag planerar att jobba, så att de kan börja planera för mitt vikariat. Svårt att veta tycker jag, då det är min första graviditet och första barn så är det jättesvårt att veta hur mycket ork jag kommer ha mot slutet av graviditeten. Jag jobbar bara natt vilket i sig är ganska tufft, men mitt jobb är i övrigt väldigt lugnt och väldigt sällan tyngre arbetsuppgifter. Min tanke just nu är att arbeta november ut, har ju BF 25 december. Men är det för tidigt att gå hem?

Undrar jag med, men jag har ett "lugnt" kontorsjobb (kan vara väldigt stressigt). Kan iofs jobba hemifrån sista veckorna.. Vad tror ni om att börja jobba hemifrån 4 v innan bf och jobba till 2,5 v innan bf ca? Får gå tidigare om bebis är tidig såklart :-)
 
Tycker också det känns svårt att planera! Jag har bf 18/1 och har tänkt mig att jag jobbar fram till jul, tar semester fram till trettondagen och sen helt enkelt blir kvar hemma... Men det grundar sig mest i att det kändes logiskt att göra så, pga meningslöst att jobba några strödagar till bara, snarare än si eller så många veckor innan...
Har stillsamt kontorsjobb, om än lite stressigt rent mentalt.
 
Nu känner jag förresten krumbukter i magen nästan varje kväll. Svårt att veta säkert att det är kotten jag känner, men det känns mest när jag böjer mig fram eller byxorna sitter åt, så kanske... Har haft en nojig period igen där det kändes som om allt skulle gå åt skogen pga overklig känsla, men nu med sprattlet är jag lugnare. Har ny träff med bm nästa vecka och RUL veckan därpå, känns dock som en evighet dit!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 842
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 876
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp