Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur har ni andra tänkt bädda åt era små när dom kommer? Vi hämtade hem spjälsäng igår och nu funderar vi på vad vi ska skaffa. Tycker det är en djungel av tips och rekommendationer...

En speciell kudde för nyfödda (för att undvika platt huvud? Eller nåt sånt?) har jag snappat upp. Och att täcke inte rekommenderas pga risken att de får det över huvudet och kan kvävas... Är det samma med filt? Har någon erfarenhet av sovpåsar? Eller räcker det med kudde och pyjamas ifall det bara blir för kallt i rummet?

Funderar på lite motsvarande för barnvagnen också men där kommunen det ju variera mer pga vädret. Där har vi skaffat fårskinn, en åkpåse och tänker att vi sen klarar oss med mix av varierande varma kläder, mössa, vantar och tossor...
 
Vad hennes mamma har för utbildning spelar ju ingen roll. Min mamma är sjuksköterska men det spelar ju ingen roll i mitt arbete, även om det hade varit inom vården.
Tror det är svårt att vara dagmamma, särskilt när man har egna barn i barngruppen. Det blir automatiskt väldigt svårt att förhålla sig till.
@em-pirre dagmamma i Sverige är ett utdöende fenomen och i många kommuner finns det inte kvar.

Det är på gång igen här i Halland med dagmammor. Finns faktiskt ett gäng. Vet att mammas yrke inte har med saken att göra, men hon frågar sin mamma i alla frågor som kommer upp..
 
Det är på gång igen här i Halland med dagmammor. Finns faktiskt ett gäng. Vet att mammas yrke inte har med saken att göra, men hon frågar sin mamma i alla frågor som kommer upp..
Har dagmamman själv någon pedagogisk utbildning eller är det hennes mamma som står för den?
 
Låter inte som någon vidare dagmamma @YaHilweh , så bra att ni byter! (Gick hos riktigt dålig dagmamma som liten som favoriserade sina egna barn ganska friskt, så personligen får jag rysningar av bara ordet... Men såklart är finns det både bra och dåliga, som med allt annat...)

Vi har som sagt vart toppennöjda fram till nu. Jag har tänkt sätta mig och ringa runt i morgon och se vilka alternativ vi har och när vi i så fall kan byta. Jag vet att det finns platser från januari på en av de som ligger mittemot där Havanna går hos dagmamma.
Helt nybyggt och öppnade i höstas. Har idag 4 grupper med totalt 22 barn. Minst 2 pedagoger grupp/dag. Oftast 3.
Har en kompis som har sin dotter där och är jättenöjd.
 
2D5B1756-F501-498B-8BD2-4C7438E99142_zpsnfb6ktha.jpg

Konstigt att man har ont i ryggen...
Åh vilken mage! :heartDu är ju en bra bit före mig, men inser att jag inte ska klaga, kan tro det känns i ryggen! Så skönt att det snart är dags för nästa fas :)

Här upplever jag att folk nästan är besvikna över att jag inte är större. Bland annat min mamma som igår utbrast "Du är ju inte alls tjock! :(' när hon tittade förbi. Känner ju själv att det är ganska svårt att styra hur tjock jag ska bli liksom... och jag är dessutom lång så Kotten borde ha gott om plats på höjden.
 
Åh vilken mage! Du är ju en bra bit före mig, men inser att jag inte ska klaga, kan tro det känns i ryggen! Så skönt att det snart är dags för nästa fas :)

Här upplever jag att folk nästan är besvikna över att jag inte är större. Bland annat min mamma som igår utbrast "Du är ju inte alls tjock! :(' när hon tittade förbi. Känner ju själv att det är ganska svårt att styra hur tjock jag ska bli liksom... och jag är dessutom lång så Kotten borde ha gott om plats på höjden.

Jag är ju tvärtom kort så magen har bara ett håll att växa på, utåt :p
 
Hur har ni andra tänkt bädda åt era små när dom kommer? Vi hämtade hem spjälsäng igår och nu funderar vi på vad vi ska skaffa. Tycker det är en djungel av tips och rekommendationer...

En speciell kudde för nyfödda (för att undvika platt huvud? Eller nåt sånt?) har jag snappat upp. Och att täcke inte rekommenderas pga risken att de får det över huvudet och kan kvävas... Är det samma med filt? Har någon erfarenhet av sovpåsar? Eller räcker det med kudde och pyjamas ifall det bara blir för kallt i rummet?

Funderar på lite motsvarande för barnvagnen också men där kommunen det ju variera mer pga vädret. Där har vi skaffat fårskinn, en åkpåse och tänker att vi sen klarar oss med mix av varierande varma kläder, mössa, vantar och tossor...

Vi har med dottern kört tunt täcke och en mkt tunn kudde. I vagnen hade vi fårskinn och täcke. Strumpor som vantar i början, då det var det enda som stannande kvar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 803
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 863
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp