Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska jag följa mönster blir det oftast Garnstudio eller en bok.
Inspiration hittar jag lite överallt. Följer inget specifikt konto eller nån blogg.
 
@Masqueradee Jag tittar på videopodcasts på youtube istället för att följa bloggar. :) och Ravelry är ju fantastiskt i mina ögon. Har ett konto på instagram enbart för mitt hantverk och där följer jag alla möjliga, både andra stickare men även indie dyers och stora företag typ Malabrigo och Sandnes. :)

Kl
Jag har i förra veckan gjort klart mitt första par stickade sockor, och idag planerar jag att bli klar med en gräslig sjal som jag hoppas att mamma ska sno så jag blir av med den. :laugh: Är halvvägs igenom två par sockor och bakstycket på en jumper. Vill ta semester en vecka och bara sticka, och sticka, och sticka... :love:
 
Alltså nu har det bränt till i huvudet på mig tror jag! Jag har köpt mer garn. Och sitter nu på rasten på jobb i ett mörkt klassrum och kollar nya mönster. Har gjort den liten lista på ÅTTA ny mönster jag vill göra - än så länge. :angel:
Varför är det så härligt att kolla mönster och köpa garn?! Jag blir ju ruinerad!

16.png

(bild tagen från google)
 
Jag har i förra veckan gjort klart mitt första par stickade sockor, och idag planerar jag att bli klar med en gräslig sjal som jag hoppas att mamma ska sno så jag blir av med den.

Haha I feel you. Den där ponchon jag håller på med ska jag ge till min mor i julklapp. Nu är hon visserligen en mycket kompetent stickare och min poncho är rätt ful - men tänkte att egen härd är guld värd :angel: Har gjort den mest för att bli av med garnet som legat och stirrat påmig nu i flera månader! Måste bli av det det så något enkelt för tycker det ärhemskt att sticka med :D :angel:

Planerar även att sticka ett par vantar eller sockar till min syster i julklapp - med garn jag måste bli av med :D
 
Haha I feel you. Den där ponchon jag håller på med ska jag ge till min mor i julklapp. Nu är hon visserligen en mycket kompetent stickare och min poncho är rätt ful - men tänkte att egen härd är guld värd :angel: Har gjort den mest för att bli av med garnet som legat och stirrat påmig nu i flera månader! Måste bli av det det så något enkelt för tycker det ärhemskt att sticka med :D :angel:

Planerar även att sticka ett par vantar eller sockar till min syster i julklapp - med garn jag måste bli av med :D
Haha, enda anledningen till att jag gör klart sjalen är att jag inte vet vad jag ska göra med garnet annars :laugh: jag är typ arg på den för den blir så fel för mig:cautious:
 
Och sååå roligt att köpa garn, sen vad man ska göra med det eller när man ska ha tid för att göra det är det lite sämre med...
 
Jaa, jag måste skaffa någon trevlig förvaring till mitt garn. Allt står bara i tygpåsar brevdvid skrivbordet medans det väntar..! Men jag har iaf alltid ett mönster i åtanke när jag köper garn :D
 
Jag förvarar i förslutningsbara plastpåsar och plastlådor med lock. Vägrar att få ohyra i garnerna. Dessutom enkelt att både stapla och överblicka.
 
Jag har gjort klart ett sjalprojekt! :D Den blev tillslut som jag ville även om omgivningen började tro att jag aldrig skulle sluta repa upp det jag gjorde! :D Nu har jag ett annat litet hemligt projekt på gång, jag hoppas blir klar ikväll eller imorgon. :angel:
 
Jag har virkat, repat upp och virkat igen :D en liten babystrumpa. Inte för att jag tycker det riktigt ser ut som en strumpa men.. nu ska jag bara lyckas få till en likadan? Hur nu det ska gå till :p
 
Försöker virka enligt det här mönstret
Jag får inte riktigt till det. Först står det:
Virka 3 lm och slut dem till en ring med 1 sm i 1:a lm.
Då tar jag ju upp garn på nålen sen gör jag 3 lm och fäster i den första alltså den öglan som blir när man tar upp garn på tråden? stämmer det? För då har jag ju 5 maskor totalt?

Sen står det:
Varje varv med fm byts 1a fm ut mot 1 lm, varvet avslutas med att virka en sm i lm i början på varvet.
Om jag då tex ska göra 12 fm. Då gör jag en lm, sedan 11 fm och 1 sm. Men då har jag ju inte 12 maskor som det ser ut utan 14? Skall jag även räkna bort en fm när jag ska göra smygmaskan?

Försökte tidigare virka enligt ett annat drops-mönster, först blev det total fel för jag missade helt den där virkningsinfon, sedan fattade jag inte när jag gjorde ett nytt försök så den sockan ser ut som en påse..

Räknar jag galet, är det därför jag inte får rätt antal maskor?
 
Försöker virka enligt det här mönstret
Jag får inte riktigt till det. Först står det:
Virka 3 lm och slut dem till en ring med 1 sm i 1:a lm.
Då tar jag ju upp garn på nålen sen gör jag 3 lm och fäster i den första alltså den öglan som blir när man tar upp garn på tråden? stämmer det? För då har jag ju 5 maskor totalt?

Sen står det:
Varje varv med fm byts 1a fm ut mot 1 lm, varvet avslutas med att virka en sm i lm i början på varvet.
Om jag då tex ska göra 12 fm. Då gör jag en lm, sedan 11 fm och 1 sm. Men då har jag ju inte 12 maskor som det ser ut utan 14? Skall jag även räkna bort en fm när jag ska göra smygmaskan?

Försökte tidigare virka enligt ett annat drops-mönster, först blev det total fel för jag missade helt den där virkningsinfon, sedan fattade jag inte när jag gjorde ett nytt försök så den sockan ser ut som en påse..

Räknar jag galet, är det därför jag inte får rätt antal maskor?
Gör du smygmaskan rätt då?
Om du virkar 3lösmaskor och sedan sticker nålen genom första maskan, hämtar tråd (eller hur man säger) och sedan drar det genom båda maskorna du har på ringen så borde det bli rätt?

Sedan är nästa lösmaska för att kunna få upp en rad till så att maskorna blir lika höga varvet runt- om du hänger med?
Om jag tänker rätt nu så "räknas" inte den sista smygmaskan i varje varv. Stämmer det då?
Eller har jag rört till allt ännu värre? :p :o
 
Gör du smygmaskan rätt då?
Om du virkar 3lösmaskor och sedan sticker nålen genom första maskan, hämtar tråd (eller hur man säger) och sedan drar det genom båda maskorna du har på ringen så borde det bli rätt?

Sedan är nästa lösmaska för att kunna få upp en rad till så att maskorna blir lika höga varvet runt- om du hänger med?
Om jag tänker rätt nu så "räknas" inte den sista smygmaskan i varje varv. Stämmer det då?
Eller har jag rört till allt ännu värre? :p :o
Nej jag kanske gör den fel? Jag har en maska på nålen, sticker igenom första maskan, hämtar tråd, drar tråden igenom den maskan jag hade på nålen?
Hänger med om varför lösmaska, men vad menar du med "räknas" inte? alltså om det står 12 fm, så gör jag lösmaska, 11 fm, 1 smygmaska? Så den räknas inte? :)
 
60404852-3E23-4696-8C63-2881052329C8_zpslr1crik3.jpg


Decembers projekt som jag inte kunnat visa då det var en julklapp till min syster! Lite olika stora, men mina första vantar så jag är ändå nöjd :)
Nu håller jag på med "morskosegenser" från Gutten og strikkemor. Mycket mysigt och lättstickat, men lite tråkigt efter 15cm :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 121
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 691
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 752
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 668
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp