Bukefalos 28 år!

Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi ska ha julklappsutdelning där man ska göra julklappen själv. Jag tänkte virka en kudde.
Men vilka färger är neutrala och passar de flesta? För jag vet inte vem som får kudden.
Vitt, grått, beige, mörkare blått, mörkare rött, mörkare grönt, brunt, osv osv osv. Skulle köra på två eller tre färger för att inte krångla till det alltför mycket. :)
 
@stjarnhimmel jag har precis ramlat i handarbetsträsket igen (virkning den här gången), och använder pinterest som inspiration. För instruktioner blir det youtube (mormorsdiamanter, här kommer jag :D fick till min första ok igår. Försök nr 5, så jag är rätt nöjd :) ).

Pinterest och YouTube is the shit!

Jag kan inte läsa en virkbeskrivning så YT är perfekt. Jag har faktiskt flera gånger försökt läsa en beskrivning men får liksom panik bara jag ser den.
 
Jag har inte virkat sen syslöjden för en sisådär 20+ år sedan, men vill lära mig nu och se om det är kul och avkopplande som jag hoppas att det ska vara. :)
Men nu till frågan, vad för nål och garn är lämpligt till en totalnybörjare?

Jag antar att t.ex. grytlappar är bra att börja med för att lära sig?

Allmännas tips? :)
 
Jag har inte virkat sen syslöjden för en sisådär 20+ år sedan, men vill lära mig nu och se om det är kul och avkopplande som jag hoppas att det ska vara. :)
Men nu till frågan, vad för nål och garn är lämpligt till en totalnybörjare?

Jag antar att t.ex. grytlappar är bra att börja med för att lära sig?

Allmännas tips? :)

Billiga garn på ICA och de andra storbutikerna är bra att börja med. Lättvirkat, förhållandevis billigt och ett känt märke typ Järbo och dem.
Det finns också billiga virkkrokar där och faktum är att de är väldigt bra. Metall tycker jag hittills varit bäst, plast inte lika bra, nyper garnet lite väl mycket för mig som är hårvirkare.

Det finns givetvis sköna ergonomiska krokar men det kan man ju uppgradera sig till sedan.

Grytlappar är jättebra men det mesta är ganska lätt, som mormorsrutor och sådant. Rätt "stright forward" liksom.
Youtube skulle jag börja på, och gjorde det också när jag började virka efter att ha gjort det på syslöjden i fyran eller så. Perfekt med YT!
 
Själv så har jag fastnat lite för virkning :)
801CCDBE-61D2-444A-9B03-279208916233.jpg

Men för tillfället är det säsongens raggsockor på gång.

Helt underbara :heart Vad har du använt för garn?
 
Jag har inte virkat sen syslöjden för en sisådär 20+ år sedan, men vill lära mig nu och se om det är kul och avkopplande som jag hoppas att det ska vara. :)
Men nu till frågan, vad för nål och garn är lämpligt till en totalnybörjare?

Jag antar att t.ex. grytlappar är bra att börja med för att lära sig?

Allmännas tips? :)
Jag har som sagt precis börjat.
Gjorde ett fodral till virknålarna bara i fasta maskor, för att få in tekniken, och gör nu mormorsdiamanter som jag ska sammanfoga till en sjal sedan. Detta också för att få in tekniken. De första fyra eller så kommer inte gå att använda, men nu börjar jag få in snitsen.
Nästa projekt blir ytterligare någon sjal med inte alltför avancerat mönster, och sedan ger jag mig nog på några gosedjur.
Målet är peppermint-swirl-filten som någon tidigare i tråden gjort, men garnet jag vill använda är svindyrt, så jag vill veta att jag inte behöver kassera delar bara för att jag inte är tekniskt tillräckligt kunnig :)
För att lära mig var jag först på en halvtimmes workshop på sy- och hantverksfestivalen (utan speciellt mycket hjälp, men det var en start), sedan har det varit youtube och en vän som guidat mig. Mormorsdiamanterna är strikt youtube-fixade, finns otroligt informativa klipp om alla möjliga och omöjliga tekniker och mönster. Dock behöver du ha en idé först, så att du vet vad du ska söka efter.
 
http://media.jarbo.se/patterns/pdf/91486_low.pdf?&artnr=91486&lang=se

Elefanten mo, tror jag är den jag tänkte försöka mig på?
Men jag förstår inte ens hur jag ska börja. "Virka fyra fötter. Virka runt. Gör 2 luftmaskor"
Jaha men hur virkar jag fyra fötter då? Hur börjar jag? Help bitte!
Första stycket i beskrivningen (varv 1-6) är en fot. Så du får göra 4 sådana. :)
Hänger inte helt med i hur man sedan skulle sätta ihop dem, men det kanske är lättare när man har arbetet framför sig?
 
Första stycket i beskrivningen (varv 1-6) är en fot. Så du får göra 4 sådana. :)
Hänger inte helt med i hur man sedan skulle sätta ihop dem, men det kanske är lättare när man har arbetet framför sig?

Jamen jaha! Då blev det ju mer förståeligt!
Tack :bow:
Vad menas med att virka runt? Blir det automatiskt så om jag följer beskrivningem fyra gånger? Skall de där luftmaskorna då vara mellan varje fot sas när jag gått igenom 1-6?
 
Luftmaskorna är starten på foten sedan virkas de i en spiral upp från luftmaskorna så det blir en fot/ben. Så när du har virkat 6 varv så klipper du av tråden och börjar på nästa fot på fjärde foten klipper du inte av tråden utan tar en av de färdiga fötterna och virkar x antal maskor som står i beskrivningen och sedan tar du nästa fot tills alla sitter på en rad.
 
Luftmaskorna är starten på foten sedan virkas de i en spiral upp från luftmaskorna så det blir en fot/ben. Så när du har virkat 6 varv så klipper du av tråden och börjar på nästa fot på fjärde foten klipper du inte av tråden utan tar en av de färdiga fötterna och virkar x antal maskor som står i beskrivningen och sedan tar du nästa fot tills alla sitter på en rad.
Förstår jag rätt nu:
Jag startar med luftmaskorna, sedan gör jag 1-6 och klipper av tråden tills den fjärde foten? :)
 
Förstår jag rätt nu:
Jag startar med luftmaskorna, sedan gör jag 1-6 och klipper av tråden tills den fjärde foten? :)
Japp. Två luftmaskor och sedan tar du virknålen i luftmaskan längst bort från nålen och gör 5 fasta maskor i den (varv 1). Och i de fem fasta maskorna gör du två fasta maskor i varje maska (varv 2). Osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 436
Senast: Farao
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 335
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 781
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 776
Senast: Miao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp